Opstelling router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kweetni01
Starter
Starter

Ik heb een telenet router/modem en hierop staat een DLink router ingesteld als acces point. DHCP staat op de DLink uitgeschakeld.

Mijn Nest thermostaat maakt verbinding met mijn DLink, maar de verbinding valt regelmatig weg. Als ik de DHCP aanzet en een vast IP reserveer voor de Nest, werkt de NEst perfect. Maar dan valt de rest van mijn internet weg. Ik kan met de laptop en smartphone nog wel inlogggen op de WIFI, maar kan niet op internet.

Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen? Op de telenet modem bestaat de mogelijkheid niet om een IP adres te reserveren.

Of zou ik de DLINK anders moeten koppelen met de Telenet modem?

Alvast bedankt voor de hulp...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kweetni01 schreef:Als ik de DHCP aanzet en een vast IP reserveer voor de Nest, werkt de NEst perfect.
Dat kan ik moeilijk geloven want er is totaal geen verband... ik vrees dat het probleem elders ligt.

Meestal geraak je zelfs niet op het internet met dergelijke instellingen (omdat je gateway dan fout is).
Kweetni01
Starter
Starter

Ik vind het ook raar, maar toch is het zo. Ik geraak niet op internet, maar de nest blijkbaar wel. Bizar.
Zou ik het verkeerd hebben aangesloten of de router verkeerd hebben ingesteld?

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Maak er eens een schema van en post dit ... is soms veel duidelijker dan een beschrijving hier.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Je kan uw router op 2 manieren aansluiten op de Telenet modem:
- WAN
- LAN

bv:
Afbeelding

Als je "LAN" aansluit, wordt de router eigenlijk een switch.
Als je dan DHCP activeert op de router, geeft de Telenet modem een IP adres aan de router (die op dat moment als switch werkt) én geeft de router een IP adres aan de Telenet modem.
Resultaat: de link tussen Telenet modem en de router werkt niet

Als je de "WAN" aansluit, wordt de router echt router.
Hij krijgt een IP adres van de Telenet modem, maar deelt zelf - op de LAN poorten - IP adressen uit.
Op die manier zal alles werken, maar je zal niet via de router tot bij uw Telenet modem geraken, omdat er een NAT tussenzit.
Je kan dan, zoals je zelf wil, QoS instellen, poorten reserveren, ... ongeacht wat Telenet door uw strot wil rammen qua settings.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sorry, maar de info doe je post is total foutief in deze context... waarom tracht je toch dingen op te dringen in plaats van het effectieve probleem te bekijken ?

De person heeft reeds een router (HGW ?) en moet z'n D-Link dus aansluiten op de LAN poort... en daarbij DHCP uitschakelen op z'n D-Link. Op die manier zal deze gewoon werken als een switch en krijgen alle aangesloten toestellen (inclusief de NEST) een IP-adres van de TN DHCP server.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

In de openingspost staat
Op de telenet modem bestaat de mogelijkheid niet om een IP adres te reserveren.
Als hij zijn NEST dus een vast IP wil geven, zal hij DHCP op de DLink wél moeten activeren en blijft de Telenet modem een verbindingstoestel zonder dat die heel het netwerk van IP's voorziet, enkel de DLink router.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als iemand een vraag post moet je leren daarin het effectieve problem te zien... je niet te laten afleiden door bepaalde statements (z'n zoektocht naar vast IP-adres is reeds een gevolg van een eerder probleem).

Geen idee of er een noodzaak is om de NEST een vast IP-adres te geven... volgens mij niet.

Moest dit trouwens een noodzaak zijn dan kan hij dat perfect op de NEST zelf.
Kweetni01
Starter
Starter

Alvast bedankt voor de aangeboden hulp. Ik ben op het werk, dus kan niet testen.

De dlink is momenteel aangesloten op de LAN. Als ik dan DHCP aanvinken, werkt mijn internet niet. Wel de Nest. Maar wat ik gisterenavond heb opgemerkt is dat ik wel op Facebook en alles van Google kan via de laptop.

Op de Nest kan ik zelf geen vast IP instellen. Dit is hier geen optie.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kweetni01 schreef:De dlink is momenteel aangesloten op de LAN.
Dat is correct ook.
Kweetni01 schreef:Als ik dan DHCP aanvinken, werkt mijn internet niet. Wel de Nest.
Dit kan in theorie niet... tenzij de NEST alsnog een IP-address zou krijgen van je TN router (en al je andere devices dan weer van je D-Link).
Kweetni01 schreef:Maar wat ik gisterenavond heb opgemerkt is dat ik wel op Facebook en alles van Google kan via de laptop.
Analyseer de oorzaak... niet de gevolgen ! Introduceer ook geen nieuwe dingen (zoals DHCP aanzetten)... correcte probleem analyse doe je door het aantal factoren te beperken.
Kweetni01 schreef:Op de Nest kan ik zelf geen vast IP instellen. Dit is hier geen optie.
Mmm.. dat blijkt inderdaad niet te kunnen... maar er is ook geen enkele reden voor (en het staat ook los van je problem).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Als hij de DHCP op de Dlink wil aanzetten, moet hij wel de DHCP op de telenet unit afzetten, en de telenet router's IP als default gateway instellen, alsook de juiste DNS configureren. Misschien loopt het daar fout?
Kweetni01
Starter
Starter

Kan je me met dat laatste even helpen? Ik zie nergens waar je DHCP kan uitzetten op de telenet modem. De ip en gateway van telenet instellen op de Dlink heb ik ook niet gedaan. Wat neem ik daarvoor of waar vind ik het terug?

jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Indien kabel van Telenet router in D-Link LAN poort:

- D-Link router in zelfde netwerk als de telenet router instellen?
- D-Link router DHCP uitzetten

DHCP uitzetten op TN router is via "mijn telenet > mijn internet"

Of kabel van Telenet router in WAN poort van D-Link:

- D-Link router DHCP aan
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kweetni01 schreef:Ik zie nergens waar je DHCP kan uitzetten op de telenet modem.
Dat kan je ook niet.
Kweetni01 schreef:De ip en gateway van telenet instellen op de Dlink heb ik ook niet gedaan. Wat neem ik daarvoor of waar vind ik het terug?
DHCP moet afstaan op je D-Link... steek je energie er dan ook niet in. Het feit dat een device werkt (zoals de NEST) heeft ook NIETS te maken met DHCP... als hij initieel een IP-adres krijgt (ik veronderstel dat dit werkt ?) weet je dat de configuratie correct is. Een device stopt ook niet zomaar met werken als hij z'n IP-adres niet kan hernieuwen... moest dit al het probleem zijn.

Nogmaals... focus je op de oorzaak... niet op ogenschijnlijke gevolgen (ik vraag me af wanneer weer iemand gaat komen vertellen dat je een modem-only nodig hebt om dit op te lossen). Als je auto stil valt ga je ook eerst kijken of je tank niet leeg is in plaats van uit te spitten hoe je er een andere motor kan inplaatsen !
Kweetni01
Starter
Starter

Dan vrees ik ook een beetje een probleem met de Nest. Wat als DHCP uitstaat op de Dlink, werkt alles perfect. Behalve de Nest. Deze gaat regelmatig offline.
Maar waarom zou deze dan wel perfect werken als dhcp ingeschakeld staat.?

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Verander eens de vast IP van je NEST naar een ander nummer? Misschien ergens een conflict tussen 2 gelijke IP adressen?
Kweetni01
Starter
Starter

Ik kan het IP van de nest niet veranderen. Dit is geen optie in de nest.

jos123
Elite Poster
Elite Poster

Kan je die NEST resetten of IPv6 uitschakelen (gokje, mijn HP printer deed problemen indien IPv6 actief stond)? 2 DHCP servers in één netwerk is zeker niet juist.
Laatst gewijzigd door jos123 01 dec 2014, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kweetni01 schreef:Wat als DHCP uitstaat op de Dlink, werkt alles perfect. Behalve de Nest.
Maken je andere toestellen ook gebruik van het wireless signaal van je D-Link dan ?

Post trouwens eens de IP instellingen van je toestellen, je NEST en TN router (met en zonder DHCP actief op je D-Link).

Is je SSID op je TN router en D-Link soms identiek (maar met andere wachtwoorden) ? Ben je zeker dat je NEST altijd connecteerd naar het juiste AP ?
Kweetni01 schreef:Deze gaat regelmatig offline.
Wat is regelmatig... zie je op dat moment de NEST trouwens nog in je lijst van DHCP clients staan op Mijn Telenet ? Zo ja, kan je hem pingen ?
Kweetni01 schreef:Maar waarom zou deze dan wel perfect werken als dhcp ingeschakeld staat.?
Dat is de kern van de vraag... en op dit moment heb ik er niet meteen een antwoord voor. Op zich is het zelfs heel bizar dat het werkt want je D-Link zal normaal als default gateway zijn adres doorgeven (tenzij je dit manueel hebt aangepast als dit al kan)... maar via die route geraak je nooit op internet (de TN router is namelijk de gateway).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Wacht; de NEST kan geen static IP aan? Wa ne "nest". Buitengooien die rommel ;-)
Kweetni01
Starter
Starter

Heeft teveel gekost om buiten te gooien. :-) Voor de rest ben ik er wel content van.

Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”