verbruiker 20w/230v op noodstroom

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hoi

Ik heb een verbruiker die constant 20 watt nodig heeft (bvb een eenvoudig lampje).
Nu vraag ik me af, kan ik die achter een UPS hangen van bvb 300 watt ?
Hoe lang doe ik daar dan mee?

In de omschrijving van het toestel staat:
APC Back-UPS 500CI - UPS - 300 Watt - 500 VA
Looptijd (maximaal) 1 min. bij volledige belasting

Dit snap ik dus niet. Ik dacht: 300w/20w, dan doe ik daar 15 uur mee. Dat is dus niet, maar waarom niet?
Wat is de wiskundige berekening daarachter?

Wie is er nog wakker genoeg op een zondagavond om dit uit te leggen? :-)

Bedankt !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

In theorie zal je daar 15 uur met verder kunnen.
Praktisch heb je natuurlijk een deel constant verlies door de elektronica die ook gevoed moet worden om z'n werking te doen.
Of die nu belast is voor 20 watt, of het is voor 300 watt, 230 volt "maken" kost even veel "moeite" voor bepaalde componenten hé om het simpel te zeggen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ok, maar die 300 watt zou op 1 minuut op zijn (er staat bij maximale belasting - dus ik ge ervan uit dat het iets is dat 300w verbruikt).

Als ik dan doorreken, 300w / 20w is 15 keer meer, dus 15 minuten, en geen 15 uur.
Nogal een groot verschil (of verlies zoals je wil) om stroom "te maken", toch?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

300 Watt op 1 minuut geeft 300/60 Watt per uur, Dus 5 Watt constant voor een verbruik van een uur. Ga je het ding belasten met 20 watt, dan zal hij het maar 20 minuten vol houden.

Maar een grafiekje zegt meer dan deze berekening. En dan kom ik uit bij volle belasting op 2 minuten en een beetje. Bij 20 Watt ruim een uurtje.

http://www.apc.com/resource/include/tec ... br500ci-as
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Er staat toch "bij volledige belasting", dus als je hem niet volledig belast zal hij het wel langer uithouden dan een minuutje.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo bedoelde ik het niet :wink:
Uiteraard is dit afhankelijk van de belasting, maar om het eenvoudig uit te drukken dat de elektronica van de UPS ook wel wat nodig heeft "ongeacht" de belasting.

Afbeelding

Edit: Nooit proberen er een batterij parallel op aan te sluiten om langer standby te blijven, daar is de hardware niet op gemaakt en gaat oververhitten met alle gevolgen vandien.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Niet alleen de elektronica maar ook de batterij zal zich anders gedragen bij verschillende belastingen. De capaciteit die op een batterij staat is dacht ik bij een ontlading op 10uur. Bij vluggere (grotere belasting) zal dit minder zijn.

Een extra batterij kan wel. Sommige UPS'en hebben daarvoor batterypacks die je kan aankopen.

Nu is een UPS gemaakt voor uw pc nog veilig af te kunnen sluiten of om kortstondig een spanningsonderbreking op te vangen terwijl bijvoorbeeld een dieselgroep 'opstart' (waartoe de ups dan het bevel kan geven).
Belasten met 20watt is dus niet het gebruikersdoel.Doe dat ook zeker niet op een kritieke installatie die ver van u is (uit ondervinding: een ups waarvan de batterij leeg is gelopen start niet altijd terug op als het primaire net terug komt)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

honda4life schreef:Zo bedoelde ik het niet :wink:
Uiteraard is dit afhankelijk van de belasting, maar om het eenvoudig uit te drukken dat de elektronica van de UPS ook wel wat nodig heeft "ongeacht" de belasting.
Ja, ik had door wat je bedoelde na ik het geschreven had, ik wou het nog snel verwijderen voor je het kon lezen. :p
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ik lees bij verschillende UPS modellen dat deze voor minimum 10% belast moeten worden voor goede werking. Hier kan je best ook eens naar kijken, want anders kan je ook problemen krijgen.
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

10-15% minimale belasting klopt ongeveer, dat zie je ook op het grafiekje een paar posts terug, dat begint bij 25-30watt pas te lopen. Moet zeggen dat ik persoonlijk geen enkele UPS heb/ken die op dit soort lage belasting draait. Dat gezegd zijnde, 15u kan je dus vergeten bij elke UPS, volgens mij ga je er geen enkele betaalbare vinden die je een vol uur kan belasten. De toepassingen waarvoor ik ze gebruik is om de servers de tijd te geven om af te sluiten, langer dan 10min zie ik de gemiddelde UPS ook niet meegaan.
Zonder dat we weten waarvoor je het wilt gaan gebruiken kunnen we niet zinnig zeggen of het gaat lukken. een klein lampje? je bent beter af met een setje led zaklampen en/of een looplicht met batterij. Een alarminstallatie? Die hebben normaal een optie voor backupstroom, een UPS is hier prutsen om kosten te drukken. Een NAS? UPS is goed, aansluiten op USB zodat die mooi kan afsluiten binnen de gestelde tijslimieten.

Je hebt ook allerhande problemen bij een UPS, temperatuur kan de batterij negatief beinvloeden en/of zorgen dat deze in veiligheid gaat (niet ontlaad bij uitval of niet meer oplaad bij terugkom primair net). Batterijen verouderen heel slecht, iedere paar jaar is je UPS klaar voor vervangen (even kort door de bocht hier). Verder heb je ook nog het ontploffingsgevaar en dat ze goed warm kunnen worden (zet ze niet op een houten zolder/kamer/vloer).

BTW: die 300watt, dat is een misleidend cijfer, eigenlijk ongeschikt om de capaciteit van een batterij weer te geven, de grafieken zijn de beste theoretische benadering, voor praktijk deel je die best nog eens door 2.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

er moet idd een minimale belasting zijn voor de goede werking, anderzijds schakel je best (wekelijks) ook eens de spanning af voor 1 mion zodat de ups zijn werk kan doen, daan hoor je ook het geluidssignaal en zie je of hij het nog doet , en vooral de batterij zal veel langer meegaan...
In de menu van de ups kan je idd instellen dat hij dit automatisch om de zoveel tijd doet, probleem is dat hij dat dan juist maar on/off doet....

Heb je er in nieuwe batterij in of is deze bijna op?

Je kan goedkoopst batterijen kopen bij batterystreet.be voor kwasi 1/3de van de prijs van een originele batterij en even goed :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 208
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

dredalious schreef:BTW: die 300watt, dat is een misleidend cijfer, eigenlijk ongeschikt om de capaciteit van een batterij weer te geven, de grafieken zijn de beste theoretische benadering, voor praktijk deel je die best nog eens door 2.
Inderdaad, die 300 watt zal wel het maximaal belastbaar vermogen zijn van het apparaat. Op de site van de verkoper is er niets te vinden over de spanning (V) en de capaciteit (Ah) van de batterij.
Volgens de grafiek zou de batterij bij maximale belasting in een paar minuten leeggetrokken worden. Ik stel mij in die omstandigheden ernstige vragen over de levensduur van de batterij.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Misschien even een stapje terug: wat is je verbruiker van 20 watt concreet? Is er een mogelijkheid om die verbruiker rechtstreeks op 12V te laten draaien?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Uit de gegevens 300W en 500VA en 1 minuut belasting op max. kan je een basisberekening maken.

Beschikbare energie = 300W x 1 / 60 = 5 Wh

Indien belast op 20W >> 5Wh /20 = 0,25h of 15 minuten.

Dat is ook hetgeen hogerop uitgerekend werd.

MAAR blijkbaar raakt dit toestel minder snel uitgeput bij lagere belasting en mag iets beters verwachten:

Via Google extra specificaties van dit toestel APC

33 min bij 50 Watt
14 min bij 100 Watt
4 min bij 200 Watt
1 min bij volledige belasting

Het grafiekje van de balesting stopt bij 30Watt

Dat vind je hier https://www.apc.com/products/resource/i ... tab=models

PS:
Die 500VA slaat op de laadcapaciteit van de batterijen, bijv. 50Volt x 10A = 500VA maar ook hier moet een tijd opgegeven worden.
Kunnen die batterijen gedurende 10 uur 10A laden dan heb je méér ter beschikking dan als die maar geduren 5 minuten 10A kunnen laden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”