Tot 17 november waren we, geen al te ontevreden, klanten bij Telenet met een Wop abonnement. We waren wel al wat langer ontevreden over de hoge prijs die we maandelijks moesten betalen, ook al was de kwaliteit zeker heel goed. Toen we een maand geleden besliste om Netflix te testen wisten we snel dat we Netflix zouden houden. Hierdoor moesten we dus kiezen om een abonnement te nemen zonder limiet of om te veranderen van provider, want met de 150Gb van Wop kwamen we niet meer toe.
Zo zijn we dus bij SNOW terecht gekomen, we sparen nu met de combinatie SNOW en Netflix toch wel een stevig bedrag per maand uit en hebben de extra service van Netflix!
De aansluiting op SNOW verliep heel vlot, de installateur kwam op afgesproken dag en tijd, de installatie verliep probleemloos en ik zat meteen op het internet. De enige verassing die ik had was dat er een aparte netwerk aansluiting was voor de tv en dat dit niet via het bestaande netwerk kon. Ik moest dus nog twee powerplugs bij kopen bovenop mijn huidige 3.
Het eerste dat mij opviel is dat ik maar 20MB/s down- en 2Mb/s upload haalde. Dit was veel minder dan wat ik met Telenet had, maar het is voldoende snel om te doen wat ik normaal doe op het internet, surfen, YouTube, NetFlix, streaming radio, ... Alleen spijtig dat grotere downloads duidelijk trager zijn. Ik kan hier gerust mee leven, maar sneller mag altijd . Ik heb wel het gevoel dat webpaginas sneller laden dan met Telenet, maar dat kan gewoon een gevoel zijn.
Omdat ik toch graag wat sneller wil ben ik hier op dit forum opzoek gegaan en zo ben ik dus beginnen leren over VDSL2, provisioning profielen, DLM, vectoring, hoe belangrijk de afstand tot de centrale is, VDSL2Tool, ...
Via VDSL2Tool kwam ik het volgende te weten over mijn aansluiting:
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 20064 kbps 2040 kbps
Modem max: 33984 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 27902 kbps 5846 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 429 m Estimated!
Training margin: 15.1 dB
Attenuation: 11.4 dB
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 20064 kbps 2040 kbps
Modem max: 35664 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 29282 kbps 6135 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 423 m Estimated!
Training margin: 16.1 dB
Attenuation: 11.2 dB
Zijn er nog mogelijkheden om de aansluiting te verbeteren? Ik las wat over de ntp 2007 connector, is er winst te maken als ik mijn kabel naar de modem rechtstreeks op die blauwe connector aansluit. Ik heb geen vaste telefoon, kan ik dan winnen door geen splitter te gebruiken?
Hieronder een voor-en-na-foto van mijn installatie, misschien zijn jullie hier nog wat ruimte voor verbetering. Ik verwacht geen mirakels, maar volgens mij zitten hier toch wat mensen met veel kennis over DSL, die misschien wat kunnen helpen. Ik vind vooral de aansluiting van de telefoonkabel naar ntp 2007 er nogal slordig uitzien.
Voor:
Na: