Dynamisch ip naar statisch ip?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb Proximus en blijkbaar krijg ik om de 96 uur een nieuw ip adres .. Dit is uiteraard heel ambetant omdat ik eigenlijk een vast ip adres wil hebben om extern op mijn pc te kunnen aan mijn bestanden .. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik zit namelijk ook een server die ip gebonden is en als mijn ip alsmaar verandert, kom ik er uiteraard niet meer op en dan moet ik alsmaar mijn nieuwe ip doorgeven wat enorm ambetant is. (dus server met ip controle) Hopelijk weet iemand hier oplossing voor?
Iemand sprak me al om een VPS in te stellen maar ik zie niet goed in wat dit met mijn eigen ip te maken heeft om dan alsnog op die server te geraken?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

gewoon met een dyndns service, blijkbaar zijn er wel plannen om de leasetime te verlengen of zelfs af te schaffen tegen het einde van het jaar..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Zo een dyn dns geeft je gewoon een soort van domeinnaam gelinkt aan je ip toch? Tzou echt een ip adres met numerieke cijfertjes moeten zijn ... Dus dat kan niet dan?
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

T-Bounce schreef:Iemand sprak me al om een VPS in te stellen maar ik zie niet goed in wat dit met mijn eigen ip te maken heeft om dan alsnog op die server te geraken?
De VPS heeft een fixed-IP, dit laat je white-listen op die bewuste server; Jij verbindt naar je eigen VPS (zonder controle op jouw IP) & via de VPS (met vast IP) verbind je naar die server ... de VPS fungeert dus als doorgeefluik.

Externen die aan jou netwerk moeten kunnen gaan meestal wel kunnen verbinden aan een DNS naam ipv een numeriek IP, dus daar kan DynDNS (of consoorten) in 99% v/d gevallen wel helpen.
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Dus via die VPS kan ik dan connecteren? Hoe doe ik dit dan? :D Sorry voor mijn stomme vragen maar kwil dit asap opgelost krijgen
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Dat hangt echt geheel v/d applicatie af. Als het bijvoorbeeld FTP is zou je kunnen downloaden naar de VPS en daarop een FTP server draaien zodat je in stap 2 naar huis kunt downloaden.

Als het realtime toepassingen zijn wordt het wat lastiger, je zou daar eens kunnen kijken naar stunnel ofzo.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Heb zo een vermoeden dat het over een game server gaat?
Een dynamic dns service, meer heb je niet nodig lijkt me. :wink:
Je geeft aan iedereen dat domein door en een client bij jou update het DNS record wanneer nodig.
Kan zelfs in de meeste routers geconfigureerd worden.

Enkele aanbieders:
http://www.noip.com/free
http://www.dnsdynamic.org/
http://freedns.afraid.org/
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Neen effectief ftp eigenlijk die controleert op ip.. kheb me al kapot gezocht maar nog geen oplossing gevonden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan mag je iets van een 25 euro betalen (extra) voor je Belgacom abo. Dan heb je een fixed ip.
Als het alleen voor FTP is : dynamisch adres instellen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Dus het is totaal niet mogelijk om (zonder te betalen) een vast ip te verkrijgen met Belgacom?

Met die VPS, hoe kan ik dan connecteren om door te sluizen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee, er zijn iirc geen gratis fixed ips in Belgie verkrijgbaar.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

T-Bounce schreef:Ik heb Proximus en blijkbaar krijg ik om de 96 uur een nieuw ip adres ..
Ondertussen is men daar toch vanaf gestapt ? Trouwens bij TN kan je jaren hetzelfde IP-adres behouden als je modem blijft aanstaan.
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Bij Telenet veranderd het inderdaad niet maar nu ik Belgacom heb, verandert dat om de 3 dagen :(
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het goed nieuws is, dat het bij Pro⌘imus gedaan is, tegen het einde van het jaar, met herconnecteren om de 96 uur (4 dagen)
T-Bounce
Starter Plus
Starter Plus

Aja ok en staat dit ergens gecommuniceerd dat dat effectief zo is? Dan neem ik nog een maand die betalende fixed ip optie en erna zeg ik dat op he als dit echt waar zou zijn. Zou wel goed zijn!!

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Zonder dat je ervoor betaalt, heb je bij Telenet noch bij Proximus een echt vast IP adres.
Bij Telenet verandert dit dynamisch IP adres momenteel erg weinig maar echt vast is het ook niet.
Indien jouw modem een tijdlang uitgeschakeld is, zal je ook bij Telenet een nieuw IP adres krijgen.
Bij Proximus verandert dit dynamisch IP adres momenteel vaker (om de 96u) en is het de bedoeling om dit binnen enkele maanden niet meer te veranderen zolang je modem ingeschakeld blijft.

Maar zowel bij Telenet als Proximus zal je ook in de toekomst een ander IP adres krijgen indien je modem een tijdlang uitgeschakeld geweest is!
En met de huidige afschakelplannen die onze beleidsmensen in petto hebben naar aanleiding van het stroomtekort... :wink:

Indien de externe ftp server jouw IP adres daadwerkelijk controleert zal je dus:
  • of moeten zorgen voor een fixed IP adres vanaf waar jij de connectie naar deze externe ft server opzet. Dit kan bijvoorbeeld via betaling van een maandelijks bedrag aan TN of PX, gebruikmaken van een externe machine met fixed IP (bv een VPS) etc;
  • of moeten zorgen dat jij, al dien niet geautomatiseerd, telkens jouw nieuwe IP adres invoert op deze externe ftp server. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Doch hiervoor heb je ons te weinig gegevens gegeven over jouw concrete situatie en zal jijzelf dit moeten nagaan.
Publiek beschikbare services (met fixed IP) via dewelke je jouw ftp verkeer zou kunnen laten verlopen zijn mijn inziens uitgesloten aangezien jouw ftp authentificatie gegevens in plain text verstuurt worden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

@ T-Bounce
geen automatische reconnects wil niet zeggen dat je een fixed IP adres krijgt, want bij reset of heropstarten van een vernieuwen van pppoe sessie zal je wel nog een ander IP adres krijgen
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”