werken in Antwerpen...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Vandaag een artikel op hln.be

Code: Selecteer alles

Steeds minder werknemers van 'foute kant van de Schelde' welkom in Antwerpse bedrijven

De Schelde die de regio rond Antwerpen in tweeën splijt, vormt door het verkeersknooppunt op de Antwerpse ring steeds meer een fysieke barrière. Verschillende bedrijven klagen in Gazet van Antwerpen aan dat ze niet meer rekruteren aan de 'andere' kant van de rivier.

Het was de voorbije week opnieuw verschillende keren prijs op de ring rond de Koekenstad: verschillende kleinere ongevallen maakten het dagelijkse verkeersinfarct nog een pak erger. Vooral de flessenhals van de Kennedytunnel, die instaat voor de verbinding tussen de linker- en rechteroever van de Schelde, zorgt voor ergernis bij de stilstaande pendelaar.

Maar niet alleen bij de werknemers is het ergernis troef, ook de werkgevers klagen steeds vaker dat de verkeersellende een rem zet op hun ontwikkeling. "We krijgen steeds meer signalen van bedrijven dat de Schelde een barrière vormt op de arbeidsmarkt", zo zegt Rudi Thomaes, de voorzitter van de BAM in de krant. "Er zijn bedrijven op de rechteroever die liever geen personeel meer aanwerven dat op Linkeroever woont en omgekeerd. Het is toch een middeleeuwse toestand dat een stroom de arbeidsmarkt begint te splijten."

Ook verschillende bedrijven kaarten het probleem aan, bijvoorbeeld via de website Oosterweel.nu, waar een petitie loopt als steunbetuiging voor de derde Scheldekruising. Een aantal onder hen klagen aan dat ze al meerdere werknemers zagen vertrekken omdat ze het pendelen uit bijvoorbeeld Oost-Vlaanderen niet meer zagen zitten. "Daarom nemen we alleen nog mensen in dienst die in een straal van 20 kilometer rond het bedrijf wonen en aan 'deze' kant van de Schelde." 
Nu werk ik zelf in Antwerpen en woon in Lokeren en heb ik daar helemaal geen problemen mee. Om 7u00 in de auto en 8u00 ten laatste op het werk (aan station Kievit). Het is maar tegen de middag en 's avonds dat er vanuit Gent veel file is aan de Kennedy. Dit in tegenstelling tot mijn collega's die uit de richting kempen, limburg komen. Die vloeken steen en been over de file op de E313...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik ken het fenomeen. Zelf van het noorden van Antwerpen en ik werk in het zuiden. Mijn dagelijks traject is incluis een stuk E313 en R1 en dat is inderdaad quasi elke dag miserie. Om de miserie te mijden, vertrek ik rond 6u30, dan ben ik meestal wel kort na 7u op het werk en dan is ook de uittocht richting huis nog haalbaar (vertrek iets voor 16u). Schuift alles een uur later, dan is het bijna niet meer doenbaar, tanden in het stuur, zeg maar.

En dan ben ik nog van de gelukkigen, denk ik. Want ik heb collega's die dagelijks vanuit het verre Limburg komen. In normale omstandigheden een uurtje rijden, maar meestal eerder 2, met uitschieters tot 3,5... Heb me altijd afgevraagd hoe die dat volhouden... :eek:
ooh. shiny.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik woon ook in Waasland en rij elke dag naar Antwerpen. Vroeg of laat genoeg vertrekken is de boodschap, dan valt dat goed mee. Ook gebruik ik steeds Waze, heeft mij toch ook al regelmatig geholpen.

Wacht maar tot ze aan de leien beginnen vanaf april... Wordt nog leuk...

Verstuurd vanaf mijn Sony Xperia Z
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cloink schreef:Heb me altijd afgevraagd hoe die dat volhouden... :eek:
omdat je geen keuze hebt... ik doe dat traject semi dagelijks, en dat al meer als 5j, gewoonweg omdat er spijtig genoeg meer werk ginds is ipv in limburg.
en hoe meer "dynamische" borden ze zetten, hoe erger de files worden, dus het nut van die dingen (of het correcte gebruik ervan) is duidelijk onbestaande.

zolang er geen ongeval gebeurt (euh, ook bijna dagelijks dus) draait het vooral rond blijven ademen en een goede autozetel hebben

en natuurlijk, de onderhoudswerken zouden ze ook logischer mogen uitvoeren, en dan doel ik bv op geel:

- asfalt vernieuwen
- brug aanleggen
- oei, den asfalt moet terug opnieuw nu

dus 3 jaar op een rij aan hetzelfde stuk miserie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:en hoe meer "dynamische" borden ze zetten, hoe erger de files worden, dus het nut van die dingen (of het correcte gebruik ervan) is duidelijk onbestaande.
Het probleem is dat mensen gewoon hun voeten vegen aan de aangegeven snelheid.

Ipv. 70 te rijden zoals de borden bijvoorbeeld aangeven rijden ze liever 90 om dan iets verder weer terug stil te staan en iets daarna weer vol op te trekken. Ik ben zeker dat moest iedereen netjes de aangeduide snelheid volgen dat het accordeon effect sterk zou dalen (en dat is net wat files veroorzaakt).

LO-RO verkeer in Antwerpen is zoals andere aangeven zeker niet het meest dramatische in Belgie... Limburg-Antwerpen, Antwerpen-Brussel, Gent-Brussel is meestal heel wat erger.

En wat de zoveelste brug/tunnel onder de Schelde betreft... de E17- A12 - E19 - E313 komen allemaal toe op een klein stukje van de ring met volgens mij enorm veel kruisverkeer tussen de betreffende aders... wat is het nut dan in hemelsnaam om in het noorden van Antwerpen nog een autostrade te leggen (behalve voor iemand die vanuit Nederland naar Gent moet rijden). Ik heb eens een keertje via de Liefkenshoektunnel van de E313 naar de E17 gereden... voor de tijd die je hieraan verliest kan je wel even rustig in de file gaan staan !
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

R2504: nee, het probleem is dat je in de staart van de file 90 mag, dan 70, en vooraan de file 50.
en dan veranderen ze de 70 terug even naar 90 terwijl die ervoor nog aan 50 verdertuffen.
dus je krijgt net méér file volgens mij.

als ze VOORAAN in de file de snelheid naar 90 brengen, en ACHTERAAN alles laten vertragen naar 50 dan krijg je die overlap niet,
en dus minder file... als mensen zich er dan wel aan zouden houden natuurlijk, wat geen gegeven is in belgie.

maar op dit moment? sja, ik hou mezelf er ook meestal niet aan omdat er geen logica inzit.
net zoals je midden in de nacht, pakweg om 2u smorgens door de week, van a'pen terug naar limburg aan het rijden bent,
dan staan de dynamische borden ook op 100 (na de ring al) en zit je misschien met 2 of 3 wagens op de hele baan...

je moet niet enkel mensen sensibiliseren, maar je moet ook aantonen dat er logica inzit, anders zal men het nooit respecteren.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik werk een deel van de tijd in Antwerpen (Noorderlaan) en kom van Sinaai. Al bij al nooit grote hinder gehad s'morgens, ik vertrek ruim op tijd dus ben ofwel net voor de files of ik ga een stukje op binnenwegen. S'avonds daarentegen is het de hel om weer aan die konijnenpijp te geraken, al regelmatig gehad dat ik daar over die paar kilometer een uur doe of langer.
Verder werk ik dan weer veel in Haasrode waardoor ik over de Brusselse ring moet, dat is toch een pakje erger daar in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door MClaeys 28 nov 2014, 13:23, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Splitter schreef:sja, ik hou mezelf er ook meestal niet aan omdat er geen logica inzit.
Ik denk dat je je daarin vergist... ik hou me er soms wel aan maar dan sluipt iedereen je voorbij vanaf de andere rijvakken :?
Splitter schreef:net zoals je midden in de nacht, pakweg om 2u smorgens door de week, van a'pen terug naar limburg aan het rijden bent,
dan staan de dynamische borden ook op 100 (na de ring al) en zit je misschien met 2 of 3 wagens op de hele baan...
Het stuk van de ring tot aan de splitsing E313-E34 staat tegenwoordig ALTIJD op 100 km :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

r2504 schreef:
Het probleem is dat mensen gewoon hun voeten vegen aan de aangegeven snelheid.
Als je de dynamische borden op de E17 volgt heb je 9/10 geen file maar een accident..ik hou het niet meer bij hoeveel keer ik die al op 90 dan 50 & 70 heb zien staan terwijl het niet druk is,
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

r2504 schreef:
Splitter schreef:en hoe meer "dynamische" borden ze zetten, hoe erger de files worden, dus het nut van die dingen (of het correcte gebruik ervan) is duidelijk onbestaande.
Het probleem is dat mensen gewoon hun voeten vegen aan de aangegeven snelheid.
In de week (iets voor de spits) voor de Kennedytunnel, geen file te zien => max. snelheid = 70 ipv 100. Gevolg? File wordt gecreëerd in mijn ogen.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zoiets geeft mogelijk aan dat het systeem niet correct werkt... maar misschien was er reeds file NA de Kennedy tunnel (dat kan jij niet weten) en tracht het systeem zo reeds proactief het verkeer af te remmen (in plaats van vrachtwagens tegen volle snelheid een tunnel te laten induiken met alle gevolgen vandien).

Maw. vanuit je wagen kan jij nooit evalueren of het systeem correct werkt of niet... daar heb je een global overzicht voor nodig.

Trouwens aan de Kennedytunnel volgen mensen het wel correct op vanwege de flitspalen.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 schreef: Het stuk van de ring tot aan de splitsing E313-E34 staat tegenwoordig ALTIJD op 100 km :bang:
Neen, het is nog absurder. Net voor de afrit Wommelgem en net voor de parking in Ranst staan de dynamische borden terug met een groene pijl voor een paar honderd meter...

Ik vertik het tegenwoordig om die snelheden te respecteren en wanneer het erg druk is, rijd ik meestal op het linkske vak tegen 120 of zelfs meer, want anders raak je ingesloten achter vrachtwagens aan de splitsing E313-E34. Er zijn zelfs al momenten geweest dat 120km/h rijden op het tweede vak van links niet snel genoeg was om naar het uiterst linkse vak te geraken. Dan kan je tegen 120 alles dichtgooien... waar je zelfs eigenlijk maar 100 mag.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

cloink schreef: Heb me altijd afgevraagd hoe die dat volhouden... :eek:
Inderdaad, soms geen keuze en aan de andere kant ook wel gewenning. Ik rij ook dagelijks vanuit Kempen naar Antwerpen, om daar de trein te nemen naar Bxl.
In het begin zat ik ook altijd de ETA van de gps in de gaten te houden. Nu zet ik Waze aan en luister wat naar muziek.
Het voordeel is dat zowat alle collega's pendelen, dus iedereen komt af en toe wel te laat aan, en er wordt niet moeilijk over gedaan: just get the job done.
Een tijd geleden heb ik een aanbieding gehad in Antwerpen. Het zou me minstens 1 uur per dag besparen, maar de job-inhoud was niet echt wauw, dus heb ik het afgewezen.

De spitsstrook vind ik wel een goede verbetering: sindsdien heb ik enkel 's avonds file als er een ongeluk gebeurd is.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

johcla schreef:Ik rij ook dagelijks vanuit Kempen naar Antwerpen, om daar de trein te nemen naar Bxl.
Ik heb dat ook 10 jaar gedaan. Maar ik stapte in Lier op (toen trein van 07.03). In het begin was ik op één uur in het centraal station. Later begonnen de gewestwegen naar Lier ook al vol te zitten... en deed ik er 1u30 over
Toen mijn vrouw in verwachting was van ons 2e kind heb ik alles eens op rij gezet en besloten een job in de buurt te zoeken. Misschien mindere interessant en beetje minder betaald maar ...
240 x 1.5 x 2 ==> 720 uren ==> 90 werkdagen meer vrije tijd...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”