Code: Selecteer alles
Steeds minder werknemers van 'foute kant van de Schelde' welkom in Antwerpse bedrijven
De Schelde die de regio rond Antwerpen in tweeën splijt, vormt door het verkeersknooppunt op de Antwerpse ring steeds meer een fysieke barrière. Verschillende bedrijven klagen in Gazet van Antwerpen aan dat ze niet meer rekruteren aan de 'andere' kant van de rivier.
Het was de voorbije week opnieuw verschillende keren prijs op de ring rond de Koekenstad: verschillende kleinere ongevallen maakten het dagelijkse verkeersinfarct nog een pak erger. Vooral de flessenhals van de Kennedytunnel, die instaat voor de verbinding tussen de linker- en rechteroever van de Schelde, zorgt voor ergernis bij de stilstaande pendelaar.
Maar niet alleen bij de werknemers is het ergernis troef, ook de werkgevers klagen steeds vaker dat de verkeersellende een rem zet op hun ontwikkeling. "We krijgen steeds meer signalen van bedrijven dat de Schelde een barrière vormt op de arbeidsmarkt", zo zegt Rudi Thomaes, de voorzitter van de BAM in de krant. "Er zijn bedrijven op de rechteroever die liever geen personeel meer aanwerven dat op Linkeroever woont en omgekeerd. Het is toch een middeleeuwse toestand dat een stroom de arbeidsmarkt begint te splijten."
Ook verschillende bedrijven kaarten het probleem aan, bijvoorbeeld via de website Oosterweel.nu, waar een petitie loopt als steunbetuiging voor de derde Scheldekruising. Een aantal onder hen klagen aan dat ze al meerdere werknemers zagen vertrekken omdat ze het pendelen uit bijvoorbeeld Oost-Vlaanderen niet meer zagen zitten. "Daarom nemen we alleen nog mensen in dienst die in een straal van 20 kilometer rond het bedrijf wonen en aan 'deze' kant van de Schelde."