Ik speel sysadmin op een studentenkot van 68 man. Wat ik daar allemaal tegenkom...
----------------------------
Meiske: Mijn internet werkt niet.
Ik: Ga kijken, IP instellingen gecheckt, netwerkverbinding aangezet en dacht voila da gaat hier bollen. "Netwerkkabel niet aangesloten". Ik kijk achter PC en zie een kabel van laptop naar inplugpunt LAN gaan..voor de zekerheid ff eruitgetrokken en ja hoor, telefoonkabel die naar de modem ging
----------------------------------
Door defecte router lag bij ons nen dag het internet plat. Savonds vangt een meisje mijn gesprek erover met iemand anders op: "Ah, dus het internet lag eruit? Ik heb juist ne nieuwe PC besteld..."
Meisje: Mijn internet gaat traag, kunt ge eens komen zien?
Ik: Gebruik je een virusscanner?
M: Ik gebruik internet explorer of hoe dat ook heet.
Ik: Dat is geen virusscanner.
M: Ah wacht, ik snap het, ge bedoelt Kazaa?
Ik: eh, neje.....
Enfin, lang verhaal kort:
PC gescanned, resultaat: 680 stuks spyware, stuk of 5 P2P programmas die constant aan het uploaden waren en 3 trojans...
Belgacom ADSL Helpdesk:
Ik: Goeien dag meneer, mijn router krijgt geen IP adres van Skynet.
Helpdesk: Hebt u uw PC al gescand op spyware?
Ik: Eh, meneer, mijn netgear router, dus geen PC, krijgt geen IP van skynet.
H: Ah, hebt u een firewall geïnstalleerd?
Ik: Ja meneer, de router heeft een firewall.
H: Hebt u de stroom van de modem al uitgetrokken?
Ik: Ja, al drie keer.
H: Mja meneer, ik zou uw PC toch nog eens scannen op spyware hoor, u kunt...
IK: <legt op>
Uiteindelijk modem gewoon uitgetrokken en gebeld dat ik gene sync kreeg. "Ah ja meneer, er scheelt inderdaad iets, we sturen iemand langs"
---------------------------
Telenet helpdesk:
(voor de ADSL hingen er twee telenet modems, waarvan één duo en dat was blijkbaar erg ingewikkeld voor de helpdesk)
De modem met het mono abbonnement deed raar, om de 2 minuten verlies van sync en andere rare kuren.
Dus ik bellen:
TN: Ja meneer een momentje we gaan uw modem pingen..
Ik: Ik moet wel zeggen dat we twéé modems hebben, waarvan één duo..
TN: Ja meneer, efkes geduld aub, we zijn aant pingen. ......Er is geen probleem met uw modem meneer.
Ik: Hebt u ze alletwee gepingd?
TN: Ja meneer we hebben uw duo gepingd.
Ik; Ja maar, we hebben TWEE modems, waarvan EEN duo, dus ik vermoed dat u alleen de duo hebt gepingd.
TN: Meneer, om u een plezier te doen wil ik nog wel eens pingen hoor, maar er is echt geen probleem <geirriteerde toon>
Enfin, heeft een halfuur geduld voor een helpdesk medewerker het lumineuze idee had om ons abo eens te checken:
TN: Ah meneer, ik zie dat u ook nog een Mono abbonnement hebt!
DUUUUH!!!!
En dat op hun betalend nummer, aangezien ik natuurlijk ne lastige n00b was voor de first line support
-------------------------------------------------
Laatst nog een belgacom technieker over de vloer gehad en die spande echt de kroon.
Ik had support ticket laten aanmaken dat we wel sync kregen maar de verbinding na 30s gewoon inactief werd.
Dus die pipo is daar halfuur bezig aant prullen, gewichtig aan het doen op zijn GPRS laptop etc en dan zegt em triomfantelijk:
"Meneer, uw hebt sync, dus is er geen probleem"
"Ik heb support ticket ingediend dat ik wel sync had maar uitval na 30s"
Ik laat hem een uitdraai zien met ping naar google vlak na reconnect die na 30s alleen nog timeouts geeft...
"Hmm das vreemd"
Dit was blijkbaar teveel gevraagd van die arme technieker want hij moest met 3 superieuren bellen, om dan tot het besluit te komen dat we met teveel mensen op het internet zaten en dat het probleem was, alhoewel de setup 9 maanden lang zonder probs heeft gewerkt.
Uiteindelijk heeft hij het probleem niet opgelost en heb ik zelf erachter moeten komen dat de uplink poort van de router defect was.
In de tijd dat hij bij ons was is zijn laptop wel vier keer gecrashed. En hij was er nog trots op ook