Vraagje ivm Scart-connectie HD-digibox naar dvd-recorder

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
fms
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dag allen,

Excuses voor de waarschijnlijk domme vraag: ik weet dat een scart-kabel geen hd-signaal aankan, en ik denk dat 576i het maximum is?
Nu is mijn vraag: downscalet de Telenet HD-digibox een 720p of 1080i signaal dan automatisch tot 576i? Of nog lager? Is er minder kwaliteitsverlies als ik de digibox gewoon zelf eerst instel op 576i?

Wat is m.a.w. het beste voor opnamekwaliteit via de TV-Scart uitgang (RGB) naar een DVD-recorder?

- 1080i of 720p HD-digibox (-> downscalet dan automatisch)
- HD-digibox eerst instellen op 576p
- HD-digibox eerst instellen op 576i

Of maakt het niet uit en eindig ik telkens met dezelfde kwaliteit?

En is er een verschil tussen HD-zenders en zenders die nog in SD worden uitgezonden voor dergelijke opnames?

Alvast dank!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De instelling van je HDMI (1080, 720 of 576) staat volledig los van je SCART uitgang volgens mij.

Ik denk dat SCART trouwens maar 480 lijnen bevat.
fms
Starter
Starter

Bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat het hélemaal los staat, want ik krijg soms verdonkerd beeld via de SCART wanneer de digibox ingesteld is op 720p of 1080i en op RGB; terwijl dat niet het geval is wanneer ie ingesteld is op 576 of op SVHS. (Zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=36529, maar dit terzijde.)

Vandaar dus mijn vraag: die 720p en zo wordt sowieso niet doorgegeven via SCART veronderstel ik; daarom wilde ik weten of er iets van verschil van kwaliteit op zit (via SCART) als ik 'm instel op 720p of op 576i of 576p - of is dat uiteindelijk toch net dezelfde beeldkwaliteit die dan doorgestuurd gaat worden? Wat geeft die SCART-TV-uitgang op de HD digibox precies door?

Praktisch maakt dat voor mij wel wat uit, want voorlopig stel ik alles in op SVHS om op te nemen (digibox op 720p), maar dan zou ik telkens switchen naar 576p of i als ik iets opneem, zodat 'k het op RGB kan zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fms schreef:Wat geeft die SCART-TV-uitgang op de HD digibox precies door?
720p, 1080i, ... heeft gewoon niets te maken met SCART... het zijn definities van digitale signalen.

Je SCART is gewoon een analoge uitgang met drie mogelijke signalen... RGB, S-SVHS en CVBS (kwaliteit van hoog naar laag). Welke van de drie je kiest hangt gewoon af van je DVD-recorder.
fms schreef:want ik krijg soms verdonkerd beeld via de SCART
Mogelijk is dat een beveiliging tegen het copieren.
fms schreef:want voorlopig stel ik alles in op SVHS om op te nemen (digibox op 720p), maar dan zou ik telkens switchen naar 576p of i als ik iets opneem, zodat 'k het op RGB kan zetten.
Totaal nutteloos...
fms
Starter
Starter

Ok, hartelijk bedankt. Excuus voor de domme vragen. Zeker niet nutteloos, aangezien 'k nu terug met RGB-kwaliteit zal opnemen ipv SVHS.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

vroeger werd zowel de HDMI als scart gelijktijdig gebruikt enkon je bij instelling hogeresolutie problemen krijgen met je beeld via scart, zo zag je bvb ook het menu niet..
Bij mij was mijn tv via hdmi aangesloten en via scart had ik er een slingbox solo op aangesloten...om alles deftig te kunnen streamen moest ik hem dus op 576i gaan instellen, maar dan had ik op mijn60 inch tv geen deftig beeld...
2 jaar terug bij een software update was de scart functi plots verdwenen... nu moet je instellen of je de hdmi uitgang of de scart wil gaan gebruiken, beiden lukt niet meer..
Gevolg is dat ik een extra digibox ben mogen gaan kopen, enkel voor op de slingbox aan te sluiten...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”