Telenet moet ook Belgacom op kabel toelaten

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Volgens De Tijd wil Proximus/Belgacom wel degelijk tv aanbieden via de kabel:
De Tijd schreef:Opvallend, het Brusselse hof van beroep vindt ook dat Proximus toegang moet krijgen tot de breedbandkabel. De telecomoperator is wel degelijk van plan daarvan gebruik te maken. Proximus heeft dan wel zijn eigen tv-aanbod, er zijn in Vlaanderen nog gebieden waar het netwerk van Proximus onvoldoende krachtig is om digitale televisie aan te bieden, waar Telenet dat wel kan.
bron: http://www.tijd.be/r/t/1/id/9567714
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vraag me af of het een goed idee is om de twee hardware providers toe te laten mekaars netwerk te gebruiken.
Zou dit mogelijk ervoor kunnen zorgen dat men ipv in het eigen netwerk te investeren, gewoon de last op het ander netwerk verschuift?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou dit geen nadeel noemen, maar eerder een voordeel.

Dit is wet van de de "diminishing returns":
Als Proximus zijn penetartie wil uitbreiden tot 100%, is de investering is te hoog, voor een marginale opbrengst.
Hun geld is misschien beter besteed aan nuttige investeringen, dan aan het verhogen van de snelheid in één godvergeten gat?

Als Shell zijn Antwerpse klanten moet bevoorraden vanuit hun depot in de Gentse kanaalzone, en ExxonMoobil zijn West-Vlaamse klanten vanuit hun raffinaderij in Antwerpen, dan kunnen ze toch ook beter elkaar's infrastructuur gebruiken, toch?
Dit verstoort de marktwerking niet, het bespaart kosten voor beide, en is nog goed voor het milieu en het fileleed (bespaart dagelijks honderden ritten met volle tankwagen tussen Gent en Antwerpen :-)
(dit is een fictief voorbeeld)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk niet dat een Telenet of Belgacom er ooit gaan aan denken louter een virtuele provider te worden.

Het geeft hen gewoon de mogelijkheid om wat extra klanten te bedienen die anders onbereikbaar zouden zijn... maar het overgrote deel zal vermoedelijk wel op hun eigen netwerk blijven zitten.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik denk dat ze elkaars netwerk (bijna uitsluitend en alleen) gaan gebruiken voor proffesionele klanten,(zoals hier al vermeld) .
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

r2504 schreef: Het geeft hen gewoon de mogelijkheid om wat extra klanten te bedienen die anders onbereikbaar zouden zijn...
Volgens mij is dit zelfs niet de bedoeling.
De kleine moot die géén telenet of geen DSL ter beschikking heeft, zal in dat geval gewoon naar de andere provider gaan.
De enkeling uit die 'kleine moot' zal waarschijnlijk wel een probleem hebben met de heersende voorwaarden van die provider, helaas...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Je kan het ook anders zien. Voor de klant maakt het niet uit welke technologie hij krijgt. Belgacom en telenet kunnen hun aanbod hebben en dit op de meest geschikte technologie aanbieden. Klant altijd tevreden. Dan kunnen ze ook echt beginnen op service inzetten.

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Telenet gebruikt nu reeds het netwerk van Belgacom. Overlaatst nog een bbox3 gezien met sticket van Telenet erop. Business segment uiteraard alleen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik betwijfel dat telenet zin heeft om waalse klanten te bedienen via belgacom.
Dat vraagt toch een serieuze investering in het vertalen van alle PR/marketing/sales materiaal op een markt die al concurrentie heeft. En via het belgacom netwerk gaan heeft geen zin, dat is over het algemeen trager dan het telenet netwerk.

Belgacom via het telenet netwerk gaat ook niet zomaar gaan, die gebruikers hebben een dsl login, je moet dus wel wat infrastructuur en logistiek veranderen om op coax te kunnen werken. Om van de verwarring met gebruikers nog niet te spreken, die op internet vinden hoe ze hun login moeten uitvoeren, maar niet doorhebben op welke infrastructuur welke handleidingen van toepassing zijn.

Dit wordt voornamelijk professioneel gedoe.

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

cyberbozzo schreef:Telenet gebruikt nu reeds het netwerk van Belgacom. Overlaatst nog een bbox3 gezien met sticket van Telenet erop. Business segment uiteraard alleen.
En straks digicorders/digiboxen met het Proximus logo. :mrgreen:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Of je modeminstellingen wijzigen op de MyProximus website :lol:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Mobistar komt nu zeker op de kabel,heeft iemand een idee op welke wijze? bijv. met een digibox,of met het systeem tv met een kaartje??
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Ik veronderstel allebei maar als men TV programma's wil opnemen zal Mobistar zeker met een soort digicorder voor de dag mee moeten komen aangezien met een CI+ module geen opname mogelijkheden zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ok,maar tv met een kaartje kan wel een goedkopere aanbieding zijn,vb in een triple play pack.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

opnames met een ci+ kaartje zijn perfect mogelijk wanneer je tv daarop voorzien is , anders het kaartje in een cabletuner steken en je kunt daar een harde schijf aanhangen en opnemen...
de epg werkt over 48h, dus perfect mogelijk zelfs om opnames te programmeren...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Het is natuurlijk altijd mogelijk om met een CI+ module op te nemen als men deze ingewikkelde constructies toepast die je net opgesomd hebt maar dat is weer een beetje foefelen en dat is niks voor mij, geef mij maar de digicorder.
Bovendien is dat niet voor iedereen evident om deze constructies toe te passen zeker niet voor oude mensen, van deze leeftijdsgroep mag men al blij zijn dat ze de digicorder kunnen bedienen en dan nog, de meesten zullen via de CI+module werken en dan nog uitsluitend voor live programma's te bekijken, de meeste oude mensen kijken zelfs nog analoog.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:opnames met een ci+ kaartje zijn perfect mogelijk wanneer je tv daarop voorzien is , anders het kaartje in een cabletuner steken en je kunt daar een harde schijf aanhangen en opnemen...
de epg werkt over 48h, dus perfect mogelijk zelfs om opnames te programmeren...
Dan nog heb je maar een deel van de mogelijkheden van een Digicorder... dus was heb je hiermee opgelost ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik zou nie weten wat ik als mindere mogelijkheid heb met tv met een kaartje tov een digicorder, ik kan juist meer, want mijn opnames kan ik overal, op elk toestel met een usb poort afspelen, eenderwaar, niet enkel alleen thuis... ga ik op vakantie,bvb naar de kust kan ik dit gewoon meenemen en daar in een andere tv steken , ik moet niet een hele box meenemen, het past in mijn pijpzak...
Het enige wat ik niet kan is een film of het nieuws opvragen, maar dat kan ik wel op mijn pc, laptop of tablet..
Heb ik een cablereceiver met meerdere tuners kan ik ook meerdere opnames maken terzelfdertijd..
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

laroyj schreef:ik zou nie weten wat ik als mindere mogelijkheid heb met tv met een kaartje tov een digicorder, ik kan juist meer, want mijn opnames kan ik overal, op elk toestel met een usb poort afspelen, eenderwaar, niet enkel alleen thuis... ga ik op vakantie,bvb naar de kust kan ik dit gewoon meenemen en daar in een andere tv steken , ik moet niet een hele box meenemen, het past in mijn pijpzak...
Het enige wat ik niet kan is een film of het nieuws opvragen, maar dat kan ik wel op mijn pc, laptop of tablet..
Heb ik een cablereceiver met meerdere tuners kan ik ook meerdere opnames maken terzelfdertijd..
Ben je zeker dat dit werkt ?
Zoals ik begrepen had,zijn de opnames gecrypteerd en kan je ze enkel kijken op het toestel waar je het hebt opgenomen.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:Dan nog heb je maar een deel van de mogelijkheden van een Digicorder... dus was heb je hiermee opgelost ?
-Afstandsbediening minder.
-Bakje minder.
-Verbruiker minder.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ik verkoop cablereceivers waar je voor uw opnames de keuze hebt om te coderen of niet, heb nog geen enkele klant gehad die de codering gebruikt...heb al 10-tallen toestellen verkocht en iedereen is er content van, oveirigens is de beeldkwaliteit beter dan deze van de digicorder ook...verkrijgbaar met enkele en dubbele tuner, alhoewel ik nog maar 1 toestel verkocht heb met dubbele tuner, de meeste mensen nemen maar af en toe iets op, en gezien je maar een 48h EPG hebt is een enkele tuner eigenlijk voldoende...

mijn bakje in combinatie met tv met een kaartje is idd een bakje extra, een afstandsbediening meer, en verbruikt enkele watts...

...met enkel tv met een kaartje kan je enkel tv kijken, tenzij je toestel opnames maken toelaat, en dan zal je je opnames allicht maar enkel op die televisie kunnen afspelen...
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:-Bakje minder.
-Verbruiker minder.
Euh... die extra cablereceiver voor je opnames (of zelfs nog maar de HDD aan je TV met CI+)... da's geen bakje en die werkt op water dan ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

...het staat hierboven toch dat het een bakje extra is...en dan..er is meer functionaliteit...het zal heus op die 5 watt nie op aan komen zeker...
radiometeor.be
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Mensen die tv met een kaartje nemen zijn er meestal op uit het aantal bakjes te reduceren tot 1,deze van de tv zelf,het gaat dan vooral om oudere mensen (70-80jaar) die gewoon nog wat tv willen kijken,het verzorgend personeel zal je kunnen vertellen dat die mensen het al moeilijk hebben met een afstandsbediening(en de functies daarbij)ook het gewoon duwen op de knopjes geeft voor sommigen al problemen.
Toch vind ik het een goed goedkoper alternatief voor gewoon tv te kijken prijsbewust(als de tv geschikt is)voor iedereen van alle leeftijden.
Het zou dus intresant kunnen zijn voor Mobistar om zoiets in een triple play abbo te verwerken,en Telenet op die manier het vuur aan de schenen te leggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

CI+ is inderdaad een prima oplossing... zolang je geen opnames wil doen.

Ook al kan dit laatste, de beperkingen zijn zo enorm dat het wat mij betreft weinig zin heeft.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

je moet dan natuurlijk ook alweer een recente tv hebben, voor ongeveer dezelfde prijs(in de solden) heb je een digibox waar je toch makkelijker mee werkt om enkel tv te zien,, want met tv met een kaartje moet je wel telkens telenet zijn zenders verschuift je zenders opnieuw gaan zoeken, de digibox doet dit zelf...
de afstandsbediening van de digibox kan je meestal ook gebruiken om je tv te bedienen, je blijft dus maar 1 bakske nodig hebben en je tv prset zal wel op de hdmi input blijven van je digibox, je kan hem tevens zo instellen dat hij via hdmi-cec aan of uitgaat samen met je digibox...
Tv met een kaartje is ook gevoeliger aan storingen tov een digibox of en cablereciver waar hij ingebouwd zit tov direct in de tv...

Ik heb beide afhankelijk van de functie...
radiometeor.be
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

apestaart schreef:Ik veronderstel allebei maar als men TV programma's wil opnemen zal Mobistar zeker met een soort digicorder voor de dag mee moeten komen aangezien met een CI+ module geen opname mogelijkheden zijn.
ze zouden in theorie hun aanbod compleet open kunnen stellen zonder bakjes, ci kaartjes,... zodat je zelfs met een oude vhs recorder kunt opnemen

een aanbod van de meestbekken zenders (Belg, holland, DUi, Fr, GB) en evtl met telenet samenwerken voor de voetbal (kleine opleg)
uiteraard veel te naïef van mij maar hoop doet leven, in dat geval overweeg ik bij hen te gaan
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Met een gewone video recorder kun je enkel van de analoge kabel opnemen en niet van het digitale aanbod aangezien een video recorder enkel een analoge tuner bevat, zelfs een DVD/HDD recorder heeft geen digitale tuner. :x
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Niet te snel, hoewel vrij zeldzaam, bestaan zulke toestellen wel hoor. Zelfs met CI+ slot.
Bijv.: http://www.panasonic.com/de/consumer/ho ... ischedaten
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Naar het schijnt bestaan er ook Blu-ray recorders maar of deze uitgerust zijn met een DVB-C tuner en met een CI+ slot dat is een andere kwestie en dan moet je dan nog aan blanco blu-ray schijven geraken, deze 2 zaken zijn in België zeer moeilijk of niet te vinden. :x
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

De prijs is ook niet mals :) 450€ haha
1207
Elite Poster
Elite Poster

apestaart schreef:Met een gewone video recorder kun je enkel van de analoge kabel opnemen en niet van het digitale aanbod
een gewone harde schijf volstaat ook natuurlijk

uiteraard zal mobistar niet klantvriendelijk worden en is dit soort hoop een illusie, mijn laatste ervaring met hun helpdesk was ene half uur wachten, toen heb ik opgelegd
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef: ze zouden in theorie hun aanbod compleet open kunnen stellen zonder bakjes, ci kaartjes,... zodat je zelfs met een oude vhs recorder kunt opnemen
De coax die je binnen krijgt bij Mobistar is dezelfde als deze van Telenet... dus vergeet dat al maar.
1207
Elite Poster
Elite Poster

technisch moet het perfect mogelijk zijn, het is zoals altijd gewoon onwil.
MaT
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk is het technisch perfect mogelijk, maar het systeem gesloten houden, eigen hardware pushen en daarop eigen betaalde diensten aanbieden is veel 'innovatiever' voor hun portemonnee.
deman3417
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

In het hoofdgebouw van Mobistar in Evere gebruiken ze nu digi boxen van VOO. Misschien moeten we het in die richting zoeken. :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

1207 schreef:technisch moet het perfect mogelijk zijn, het is zoals altijd gewoon onwil.
Dit is simplistisch... een shared medium heeft als nadeel dat de zwakste schakel bepalend is.

Zou Mobistar er alles ongecodeerd willen opzetten dan is dit voor Telenet ook zo... en dan spelen er andere factoren.
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

ik weet niet welke communicatie jullie gelezen hebben maar vlgs mij was het enkel wholesale van telenet.
Dus telenetprodukten met een mobistar logo'tje erop. Hoop problemen met support omdat telenet netwerk in zijn voordeel zal beheren en problemen van mobistar klanten via de drukke onderbezette mobistar-helpdesk naar telenet (en onderaannemers) zullen moeten. En dat met veel te kleine marges waardoor de klant niet zal willen overstappen en waardoor de winst voor mobi veel te klein is
:)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”