Best practices - LAN DNS - FritzBox 7390

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo allemaal,

Heb sinds jaar en dag een server draaien in mijn LAN, daarop bestanden, mail, agenda, ...
Voor mijn randapparatuur stel ik dan expliciet dit LAN-adres in als DNS-server e.g. 192.168.178.123
Deze DNS-server verwijst naar mijn router (FritzBox7390) voor adressen buiten de LAN.
Als ik mijn laptop buitenshuis meeneem moet ik er dan wel aandenken dit ik deze DNS instellingen telkens moet aanpassen.
Voor elk nieuw toestel moet ik er dan ook telkens aan denken om dit zo te gaan instellen :?

Nu vroeg ik me af ik niet beter in de FritzBox onder DNS-instellingen als eerste lijn mijn interne DNS kon zetten, en in tweede lijn de externe DNS van Proximus.
In mijn LAN-DNS-server verwijs ik dan niet langer naar mijn Fritz om loops te vermijden.
Klopt mijn redenering?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Kan je uw dns niet laten uitdelen door uwe fritz zijn ingebouwde dhcp server ?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Ik denk niet dat je in de DHCP server van de Fritz!BOX een alternatieve DNS server kan opgeven voor de clients.

Maar waarom jouw server niet als DHCP server laten werken voor je netwerk? DNS en DHCP wordt vaak gecombineerd in dezelfde server. Dan kan je doen wat jij wil. Wel de DHCP server op de Fritz!BOX uitschakelen uiteraard.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik denk dat ik er uit ben:
- Network/Network settings/ Fritzbox DNS Rebind Protection: mijndomein.private toegevoegd
- Account information/DNS Server/Use Other DNSv4 Servers:
  • lijn 1 : IP van mijn home server binnen de LAN (met DNS)
  • lijn 2 : IP van google
Het lijkt te werken - ook met Safari onder OS X.10 (wat nogal moeilijk doet met DNS normaal) :-D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”