Fritzbox crasht soms bij inkomende oproep.

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Ik heb een tweedehands FritzBox gekocht, dus misschien is dit een eerste twijfel.
Ik heb ims.scarlet.be aan de praat gekregen, en dit werkt goed. Althans voor enkele uren, om er grofweg een getal op te plakken 12 uur ongeveer.

Bel ik dan wat later op de dag, krijg ik geen kiestoon meer, toch reageert de FritzBox hier op. Hij blijft nog enkele minuten online en dan herstart hij om onverklaarbare reden, het lijkt dus alsof hij niet ogenblikkelijk crasht, maar na een bepaalde timeout ofzo.
Ik ga alvast proberen de Raspberry Pi, gevoed door de FritzBox te ontkoppelen en zien of dit probleem er morgen nog is.
Toch wou ik even jullie hulp vragen bij dit vervelende issue, waarbij de oorzaak heel moeilijk te achterhalen is.
Morgen ga ik thuis eens zoeken of ik een andere geschikte adapter heb om de voeding uit te wisselen.
Ik zet alvast de lijninstellingen op stability in de hoop dat dit iets helpt.

Alle tips en suggesties zijn uiteraard welkom.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb eens bij mijn dochter een gelijkaardig probleem gehad.
FritzBox die af en toe eens reboot, maar dan vooral op tijdstippen dat je een uitval kan missen: tijdens een Skype sessie, tijdens een (analoog) telefoongesprek.

Dader bleek achteraf een te kleine voeding te zijn (ik had er 12V 500 mA aan gehangen - FritzBox 7110)
Een 7390 heeft tenminste 12V 1.4A nodig dacht ik, maar hang er gerust een 12V 2A aan (bij maximale belasting verbruikt de 7390 22 Watt, de 7490 zelfs 27 Watt).

Het is ook geen goed idee om de USB van de FritzBox als voeding te gebruiken. Ik gebruik altijd een powered USB hub, waaraan ik de USB devices hang die stroom nodig hebben (vb 3G dongle).
honda4life schreef:Ik zet alvast de lijninstellingen op stability in de hoop dat dit iets helpt.
Deze instelling zal de SNR verhogen, maar dat heeft alleen invloed op het DSL gebeuren (vermijden van re-syncs). Door een onstabiele lijn zal je modem normaal niet rebooten!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier een FB7360 waarvan de USB constant stroom levert aan een afgedankte smartphone om op te laden. Nog nooit enig probleem ondervonden. De smartphone dient namelijk als radiotuner i.c.m TuneIn, vandaar dat die constant van stroom voorzien wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De pi verwijderd, steeds hetzelfde fenomeen.
Ik ga eens proberen of het exact 12 uur is, het lijkt me té reproduceerbaar eigenlijk, het is steeds rond hetzelfde tijdstip dat dit probleem ontstaat.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo,

Ik probeer mijn FritzBox 7390 VOIP via ims.scarlet.be in te stellen. Dit lukt deels. Ik kan bellen en ontvangen, maar na een paar minuten niet.
Het valt mij dan op dat die FirtzBox reboot. Voorheen had ik dat niet. Is dat reboot/crash probleem bij jou (@honda4life) FritzBox opgelost?
En hoe zijn jou instellingen? Dan specifiek voor ims.scarlet.be? Heb je dit puur in de web UI ingesteld?

De sagem modem staat ervoor als modem, FritzBox bouwt tweede PPoPE sessie op. Belgacom erkent die 7390 niet als vector approved... :(
Firmware is 6.06. De 6.20 gebruik ik voorlopig niet wegens die problemen met de WLAN voor sites en certificaten.

Groetjes
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

hallo Tom,

Ik heb een reset gedaan en alles terug van 0 ingesteld.
Ik heb wel een flash gedaan zodat alles, maar dan ook alles gewist was.
Zo was het probleem opgelost, vraag me niet hoe... Ik zou zeggen als je eenmaal geregistreerd bent heb je geen hulp nodig voor de juste instellingen :wink:

Maar laat maar weten als ik kan helpen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt!
Dat was de oplossing voor mijn probleem. Als je een downgrade (naar 6.06) uitvoert: volledig alles wissen en van nul beginnen. Mocht je geen back-up van de configuratie hebben. :)

Af en toe krijg ik wel een DNS error, niet noodzakelijk wanneer de model reset, soms ook tijdens een gesprek.
"Registration of Internet telephone number +323xxxxxxx failed. Reason for error: DNS error"

Tweede klein probleem is dat de nummerweergave niet meer werkt.

Hopelijk zijn deze problemen opgelost met 6.21 voor 7390. Blijkbaar hebben sommige mensen met de 7490 hier ook last van?

Het is wel stabieler dan bij de vorige poging. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”