Kwaliteit en betrouwbaarheid EDPnet als SIP provider

Plaats reactie
nickdd
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Hallo,

Ik ben op zoek naar een betrouwbare SIP provider om permanent de Belgacom ISDN lijn te kunnen schrappen.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van de oplossing zijn dus belangrijk, de focus ligt niet (enkel) op de laagste tarieven.

EDPnet biedt een 2-kanaals SIP account voor 10 euro per maand. Dat is al een stuk goedkoper dan de huur van een ISDN lijn.
Iemand ervaring met EDPnet VOIP ... aanrader ?

Weepee is er ook nog altijd, maar die interface en website zijn al jaren ongewijzigd. Is dat nog wel hun focus vraag ik me dan af ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

weepee stuurt al 3 jaar mijn vastelijn oproepen door naar GSM (14 cent/minuut). Niet goedkoop, maar simpel en betrouwbaar. Hun "usertool" laat toe om alles zelf in te stellen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
foxhound
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

We zijn net op het werk overgeschakeld naar EDPNet voor telefonie.
Een apparte VDSL2 High Upload lijn laten installeren (krijgen iet van een 7.6down, 7.2 up, repair profiel?) en dan "normaal" een 8BRI apparaat dat onze 16 sip channels omzet naar 8 ISDN Trunks die we op onze telefooncentrale zouden kunnen aansluiten.

Vanwege wat problemen met hun leverancier konden ze langtijdig niet aan de 8BRI komen en hebben ze voorlopig een 4BRI en 2BRI geïnstalleerd.

We hebben nu dus voorlopig: 4 BE ISDN Trunks (8 Channels) en 1 NL ISDN Trunk (2 Channels) zodat we ook een NL nummer hebben voor onze Nederlandse klanten.

Onze ervaring tot nu toe:

Goed
--------
De helpdesk doet zijn best en werkt je tickets relatief snel af, de planningsdienst is wat anders. We kregen na het contract te tekenen niets meer te horen wanneer alles geinstalleerd ging worden en dergelijke. Toen we dan zelf belden kregen we te horen dat ze het op de planningsdienst niet wisten en verder moesten vragen. Ze gingen ons daar over terugbellen. Nooit iets gehoord natuurlijk. Na zelf nog wat gebel kwamen ze dan toch eindelijk en hoorden we dat ze eigenlijk aan het wachten waren op de 8BRI van hun leverancier (wat wij dus niet wisten.)

Hun online systeem werkt goed (maar soms traag), je kan actueel (met 1 uurtje vertraging) je gesprekskosten inzien.

Prijzen zijn ook heel goed in vergelijking met Belgacom ISDN. We gaan makkelijk 30% per maand besparen op gesprekskosten.
Wel vreemd: je kan goedkoper naar een GSM of vaste lijn in China bellen, dan naar een GSM in België.

Niet zo goed
------------------
De geluidskwaliteit van het gesprek is zeker niet slecht, maar sinds de overgang naar EDPNet krijgen we van onze gebruikers de klachten dat er "vertraging" op de telefoonlijn zit. Sommige klagen ook van echo op de lijn, dat ze hun eigen horen praten.

De lag of vertraging hebben we zelf kunnen testen en kan blijkbaar verschillen tussen de providers waar je naar belt. Bellen we bijvoorbeeld naar een Belgacom vaste lijn hebben we geen probleem, naar een Base GSM, ook geen probleem. Proximus daarentegen hebben we al 2 seconden vertraging gehoord, wat natuurlijk heel vervelend is.

In het begin dit gemeld aan de helpdesk (nog voor we onze verdere testen deden) en kregen enkel te horen: Nou de ping naar jullie apparatuur is goed, kijk jullie eigen netwerk eens na.
Afbeelding
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Als het klopt wat je zegt zullen ze hun route met Proximus eens moeten controleren, waarschijnlijk is dit geen rechtstreeks pad of is er een technisch probleem...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

Kan ik beamen! 2,5 jaar terug idem (wel gewoon telephony pack)....mijn tante was Belgacom, en de vertraging was niet te doen, een gewoon gesprek voeren lukte niet. Dit was voor privé doeleinden, dus laat staan voor prof. doeleinden....

ze wezen ook altijd in mijn richting, mijn binneninstallatie...maar na overstap naar weepee/ovh/betamax, nooit geen problemen van delay/echo meer gehad.

Spijtig dat het nog altijd NIET opgelost is! shame on you edpnet.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Heb zelf nooit echt kwaliteitsproblemen gehad met Edpnet. Het probleem durft wel eens bij Belgacom liggen, waar ze niet altijd correct de portering van een afgesloten lijn afwerken. Met als gevolg dat je nummer op hun routers nog verkeerd staat en niet of maar half doorkomt (vanop bvb analoge Belgacom lijnen of Proximus GSM lijnen).

Heb het zelf ooit aan de hand gehad bij overschakeling naar Edpnet, heeft me tientallen telefoons gekost eer ik het probleem gevonden had (op de Edpnet Helpdesk leek alles altijd in orde).

Uiteindelijk na veel aandringen op de technische dienst van Belgacom Helpdesk bij hun CARSIS Carrier & Wholesale dienst beland, dat is hun dienst voor nummer portabiliteit (zij passen de routingschema's/portatietabellen in de switchen van Belgacom aan).

Tel: 078/152232 (normaal niet bereikbaar voor het publiek = professioneel nummer voor OLO's om met Belgacom te communiceren). Was een zeer vriendelijke dame, kwartiertje geduld en alles was opgelost... Ze hebben ook een mailadres: [email protected].

Sinds dit incident geen problemen meer gehad met Edpnet en al meerdere vrienden/kennissen in alle tevredenheid naar hen overgezet.
nickdd
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Ik zou dus vooral interesse hebben in een SIP trunk die ik vanuit een datacenter gebruik (stabiele verbinding).
De kwaliteit van de gesprekken moet dus zeker ook in orde zijn,vergelijkbaar dus met een "gewone" telefoonlijn.

Dus niet de standaard IP telephony die ze ook aanbieden bij de internet abonnementen.
Natuurlijk zal alles wat er achter zit bij EDPnet wel hetzelfde zijn, dus ik hoop toch dat ze problemen zoals echo en lag dan al verholpen hebben...
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer
Provider

Misschien even toelichten, edpnet heeft momenteel (en sinds jaren ondertussen) 2 interconnects met voice leveranciers, 1 is Belgacom, 1 is KPN Nederland. We zijn fully licenced in België, en Nederland, en hebben dus onze eigen nummers, en staan zelf in voor de nummerporteringen etc. Deze interconnects zijn zelf niet via VoIP, maar effectief ISDN (E1's), dus premium partijen, en premium kwaliteit.

Er zouden geen problemen mogen zijn met kwaliteit naar onze eindklanten toe, tenzij de klant zelf een overbelaste lijn zou hebben of een niet correct functionerend Voip device. We hebben ondertussen duizenden klanten, waaronder grote callcentra, en we gebruiken vanzelfsprekend ook ons eigen infrastructuur voor onze telefonie. Kwaliteitsissues kunnen we ons echt niet veroorloven, en zouden steeds oplosbaar moeten zijn.

Als er gebeld wordt met een proximus klant (of eender andere belgische operator), zou dit gewoon naar Belgacom gestuurd worden (KPN NL in backup) en door Belgacom verder afgehandeld worden zoals dat een Belgacom klant dat zelf zou ervaren. Dus we hebben geen aparte interconnects naar Base, Mobistar en of Proximus (mobiel).

Moesten er toch kwaliteitsissues zijn, open een helpdesk ticket, en als het niet loopt zoals het hoort, PM mij aub :)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”