Gratis informatica-helpdesk 24/24 - 7/7

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
mm2
Pro Member
Pro Member

Zoals wellicht velen op dit forum werk ik in de IT wereld (systeembeheer/support). Wat ik nu graag eens wou weten van mijn 'lotgenoten': voelen jullie je ook een gratis privé informatica-helpdesk die bij manier van spreken 24/24 - 7/7 paraat moet staan voor allerhande kleine en grote computerproblemen en installaties bij familie, vrienden en kennissen ?

Een greep uit het aanbod:
Op het werk:
- even naar het toilet gaan is voldoende om een spervuur van vragen te krijgen over hun privé PC problemen: internetverbinding die niet meer werkt, het virus op hun pc of hoe je het ook weeral moest doen om een andere taal te kiezen in de spellingchecker in word
- 's middags naar de cafetaria gaan staat gelijk met helpdesk: ik zou graag een router kopen en geheugen bijsteken in mijn pentium 1, kan jij daar nog aangeraken van een oude pc hier op het werk ? Och 'k heb een nieuwe pc gekocht, heb jij toevallig geen programma x of y liggen ?
- kan je niet eens meekomen naar mij thuis vanavond, want mijn pc doet het helemaal niet meer. 'k Heb wel maar een half uurtje, daarop kan je 'm wel compleet herinstalleren zeker ?

Thuis: familie, vrienden, kennissen,...
- kan je vanavond even langskomen, 'k heb net een nieuwe portable gekocht en ik zou die morgen al moeten meenemen
- kan je eens langskomen om mijn volledige pc te herinstalleren ?
- ja zeg, die paswoorden voor de mail en MSN die heb ik niet meer hoor... kan je dat paswoord niet even kraken met één of ander programma ?
- ik zoek een extra harddisk, kan je er voor mij één gaan halen in de winkel en die inbouwen ?
- kan je mijn ADSL/Telenet/... lijn komen configureren ?
- ik denk dat ik met virussen zit want mijn pc doet heel raar
- ik kom volgende week wat cursussen bij je volgen, je kan toch vrijdagavond he ?
- Mijn zoon heeft een nieuw spel geinstalleerd en sindsdien doet windows het niet meer

En zo kan ik nog een tijd doorgaan... het zijn allemaal gevallen die de revue gepasseerd zijn en die je -toch aan familie of vrienden- héél moeilijk kan weigeren. Ook kan/mag je er niets voor aanrekenen want dan word je bekeken als een geldwolf. En als het mogelijk is laat je alles nu vallen en kom je toch direkt langs voor mijn probleempje he ?

Ook bellen kenissen wel eens naar mijn GSM op het werk met vragen als hoe configureer ik mijn wireless router. En als het niet lukt langs de telefoon kom je vanavond wel eens langs he ?

Het klinkt misschien wat overdreven maar de realiteit zit er hier niet ver af. Een tijd geleden heb ik dan ook geprobeerd paal en perk te stellen hieraan maar het is niet makkelijk en je moet op je strepen staan.

Sommigen konden het echt niet begrijpen waarom ik zo reageerde, hoewel zij niet (willen) inzien dat niet zij alléén support vragen en ik in mijn avonden/weekends ook wel andere dingen te doen heb dan een gratis voortzetting van mijn job in de week. Van een aantal 'vrienden' heb ik achteraf zelfs niets meer gehoord toen ik hen op een beleefde maar kordate manier duidelijk maakte dat ik geen support meer gaf om die redenen.

Worden jullie ook met zulke problemen geconfronteerd ? Hoe gaan jullie ermee om ? Waar ligt bij jullie de grens tussen gratis vriendendienst en het aanrekenen van privé support om misbruik te voorkomen ? In hoeverre bepalen de privé computerperikelen van collega's, familie, vrienden, kenissen jullie privé leven ? Hebben jullie een speciaal 0903 nummer laten aanleggen voor support ? :wink:

Het lijkt mij stof genoeg voor discussie...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

mm2,

Heb het nog niet volledig gelezen, maar het antwoord op je vraag is:

JA. En het probleem is, dat veel mensen denken dat je niets beters te doen hebt.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Mijn antwoord op je vraag is ook JA.

Op het werk is het minder bij mij (ze zitten zelf allemaal in de IT), maar zelfs dan soms nog.

Kwa familie valt het nog mee. (maar ik kan toch weer lekker de website van de familie ineensteken, want ik heb IT gedaan... :( )

Maar bij mij is het vooral bij vrienden en kenissen. Voor mijn vrienden vind ik het meestal geen probleem (als ik tijd heb), maar dat breidt zich zo ongelofelijk snel uit :( (vrienden van vrienden en ouders van vrienden, ...)
Het is echt niet meer plezant. Er zit er daar zelfs 1 tussen die letterlijk in mijn gezicht zegt: Michael, binnen de twee maanden moet dat opgelost zijn he...

Alle en ik vraag daar niks voor he. (ik wil dat ook niet, want ik vind dat je niet alles moet doen voor geld)

En ik kan ook bijna nooit nee zeggen :(
Dus als ze iets vragen zeg ik altijd ja, maar soms moet ik die dingen lang uitstellen omdat ik gewoon geen tijd heb.

Wat het ergste is, zijn die mensen met een oude pc vol spyware... dat gaat allemaal supertraag... En dan zit je daar uren voor niks.

greetz,

Nob
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

hehe ... en kan je geloven dat ik dit dan professioneel doe (070/696969 helldesk van telenet zit ik :))

De 070 helpdesk is enkel voor internetproblemen dus

Een greep uit de calls die voorbije week zijn gepasseerd:

- kl: mijnheer, mijn muis werkt niemeer (ze had deze bij een telenet installatie gratis gekregen x aantal maanden terug)
- agent: typt u eens ipconfig spatie slash renew
klant: spatie, kan u dat eens spellen mijnheer ?
- klant: mijnheer, mijn internet werkt perfect maar ik heb sinds kort een nieuwe modem en die lichtjes branden veel te veel, ik vind dit niet normaal en eis een technieker die dit wel komen controleren *g*
- klant: mijnheer mijn internet werkt niet meer
agent: zit u voor uw pc mevrouw, kan u eens op start klikken ....
klant: mijn computer werkt ook niemeer mijnheer
- ....

to helldesk or not to helldesk :p
Weetgraag
Erelid
Erelid
Contacteer:

Sasuke schreef:mm2,

Heb het nog niet volledig gelezen, maar het antwoord op je vraag is:

JA. En het probleem is, dat veel mensen denken dat je niets beters te doen hebt.

Grtz,

Sasuke

En hierbij is alles gezegd dacht ik,
ik wil er dit nog wel aan toevoegen.
Degenen die niks meer van zich laten horen zijn geen vrienden en misbruiken je kennis en vertrouwen.
Ik heb altijd een recent prijslijstje bij me van computerwinkels wat die vragen voor herstelling, installatie enz...
Ik vraag de helft van dit bedrag met uitzondering voor mensen die ook echt problemen hebben want de meesten veroorzaken die zelf door je goede raad in de wind te slaan en die denken dat ze het toch altijd beter kunnen.
Welk bedrag je kan vragen voor een interventie moet je zelf uitmaken maar zorg er zeker voor dat je verplaatsingskosten zeker gedekt zijn.
Helpdesk spelen kan leuk zijn maar persoonlijk selecteer ik en degenen die dit niet waarderen zijn je hulp niet waard en moeten maar de volle pot betalen in de winkel.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik heb speciaal voor zo'n dingen een bedrijfje opgericht, nu is het geen probleem om geld te vragen aan het lief van de zus van de neef van nonkel jef, maw familie en vrienden blijft gratis, ze weten dat ze niet moeten overdrijven. Ik doe deze dingen ook wel graag, zolang er maar niet overdreven wordt.

Het vervelendste hieraan is dat de meesten je msn adres hebben en je daar lastig vallen (telefoneren is te duur en op sms antwoord ik ni :-) .

Soms wordt het wel teveel, maar dan kan ik nog makkelijk zeggen dat het echt niet gaat met studies. :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
mm2
Pro Member
Pro Member

ditCh schreef:to helldesk or not to helldesk :p

De helpdesk bij ons op het werk houdt ook zo'n document bij met 'de pareltjes':

(De 'H' drive is de home drive van de users)
user: kan je mijn 'hash' even controleren aub
helpdesker tegen mij toen ik net passeerde: 'Weer een gedrogeerde aan de lijn die problemen heeft met zijn 'hash''

helpdesk:en nu een spatie
user: is dat met de linkermuisknop of met de rechtermuisknop ?

(we zouden er een topic apart voor moeten aanmaken :P )
sander

hehe ik heb ook problemen met nee zeggen maar ik wordt er wel voor betaald meestal, ze stellen dat zelf voor (fam en kenissen, vrienden niet) en ik zeg dan kies zelf maar hoeveel ge wilt betalen ik zeg geen bedrag. Vroeger dee ik het ook altijd voor niks maar op den duur begint da nogal veel te worden en heb ook wel wat beters te doen.

Beste probleem dat ik al heb meegemaakt toen ik stage deed:

mens: ja mijn scherm werkt niet meer, het is enkel zwart scherm, ik heb het al aan gedaan en terug af, de stroom kabel gecheckt enz maar het wilt niet werken
ik: ik kom eraan, ik zie dat pc aanstaat, scherm staat ook aan, ik raak die muis aan en .... HET SCHERM SPRINGT UIT STAND BY MODE terug beeld :p

mens: wooow hoe heb je dat zo snel kunnen maken :p
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik kan aannemen dat het soms teveel wordt hoor MM2.

Het is bij mij altijd al zo geweest.

Ik help vrienden en kennissen met PC moeilijkheden en een hoop andere technische problemen.

Spijtig genoeg, kan ik bij deze mensen meestal nooit voor iets terecht als ikzelf eens in de problemen zit want de kennis die zij hebben is meestal bureaucratisch en handenarbeid hebben zij nog nooit verricht :roll:

Dus....wanneer ik iets gedaan wil krijgen waar ikzelf niet aan uit kan kost het mij meestal geld :-( .
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bij mij stellen de meesten zelf ook voor van geld te geven, al doe ik het gratis nog altijd graag :), buiten dan bij mensen die je raad altijd negeren en erbij staan van "repareer het en maak dat je weg bent".
De aangenaamste vind ik die zeer goed luisteren naar je raad en niet vervelend kijken/commentaar geven.

Zoveel word ik in de familie echter niet opgeroepen doordat m'n neef IT heeft gestudeerd en 2 scholen hun infrastructuur onderhoudt :), die wordt meer aangesproken en is het waarschijnlijk al lang beu :-D .
mm2
Pro Member
Pro Member

Debruineogenboy schreef:Bij mij stellen de meesten zelf ook voor van geld te geven, al doe ik het gratis nog altijd graag :), buiten dan bij mensen die je raad altijd negeren en erbij staan van "repareer het en maak dat je weg bent".

Ik doe het absoluut ook niet voor het geld, maar soms is het de enige manier om misbruik te stoppen. Je steekt uren werk in het terug opbouwen van een pc, je geeft die mensen goede raad en een dag later staan ze daar weer omdat ze gewoon koppig weer hun zin gedaan hebben :evil:
Of ze staan ineens onaangekondigd aan je deur met hun kapotte pc die ze graag direkt weer willen meenemen, werkend uiteraard.

Dan moet je wel eens doorrekenen hoor :|
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik herken er mij ook wel in. Gelukkig zit ik niet op eerstelijns en ben dus gespaard van direct contact met de domme gebruiker. Ik zou eens moeten nagaan of de domste vragen worden bijgehouden, ik heb er geen idee van ;)

Maar dat 'buiten-de-uren'-helpdesk is blijkbaar een algemeen probleem. Mijn antwoord tegenwoordig is: 'sorry, geen tijd', of wijs ik de mensen fijn door naar mensen die betaald worden om hun probleem op te lossen, zoals bvb de computerwinkel. Iets kleins wil ik nog wel doen, maar als ik hoor dat het me ongetwijfeld te veel tijd gaat kosten pas ik er voor.

Nog markant voorbeeld van op het werk: ik krijg een laptop in m'n handen geduwd, een monster van een ding, 17" widescreen, ingebouwde webcam, wireless lan, bluetooth, tv-tuner, dvd-schrijver, ... ongeveer alles had dat ding, maar ... het was geen bedrijfslaptop, maar een promedion-ding dat voor thuisgebruik gekocht was. De eigenaar kreeg geen mail binnen en ik mocht dat ter plekke, tijdens m'n uren in orde maken. Ik kijk: was gewoonweg NIKS ingesteld, geen provider, geen mailservers, niks. De eigenaar is natuurlijk laptops gewoon zoals wij ze van het werk uit uitleveren: mooi ingesteld en de meeste dingen worden bij het aanmelden correct ingesteld (exchange en zo). Ik hoor je al denken van: waar is ie mee bezig, maja, het was een laptop van iemand van het management, en dan moeten die dingen maar kunnen eh ...
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Tgenwoordig valt het hier wel mee, ik laat ze gewoon een week w88 en dan bellen ze wel een ander slachtoffer, ik ben wel eens van GSM nummer moeten veranderen omdat 1 persoon mij iedere dag opbelde :s

'en waar moet ik nu op 'knippen''
Slekken
Pro Member
Pro Member

Ikzelf ken wel het een en het ander van computers, heel af en toe moet ik eens ergens gaan helpen. Dit gebeurt zo zelden dat ik dat met plezier doe.

Een vriend van me daarentegen heeft gedurende enkele jaren een cursus programmeren gevolgd. Resultaat is dat iedereen die dat weet met alle problemen bij hem aanklopt en dan verwacht dat hij bepaalde hardware problemen zomaar kan oplossen. Als hij dan zegt dat hij van hardware niet zoveel kent kan je het antwoord al raden: "Hoezo, en wat leer jij dan op school?" Die mensen uitleggen dat hardware en software niet hetzelfde zijn heeft geen zin.

Een helldesk klassieker: "Mijnheer, ik kan de any key niet vinden" :lol:

Greetz
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

Ik doe het ook met plezier, zo eens een pc'tje terug er boven op helpen. Ze vragen het ook zo dikwijls niet meer sinds we een ICT coördinator hebben.

Mijn beste :

"Ik zit met een serieuze virus !! Heel mijn PC is naar de knoppen !! Zal ik een nieuwe moeten Kopen ?? Elke keer als ik mijn PC even niet gebruik gebeuren op mijn scherm de raarste dingen ... "

Eeeeuuuhh, dat noemen ze een screensaver hoor mevrouw !

Antwoord:

" Wat is dat ?" :mrgreen:
XInIX
Member
Member

Same here ,ik zit er niet mee in zolang ze hun pc maar tot hier brengen en niet te gebrand zijn om hem stante-pede terug te krijgen...
Geduld is een mooie deugd (zeker als ik het gratis doe ) .

lol, enkele jaren terug was ik de wandelende vraagbaak (en mechanieker) voor al hun auto-problemen , nu pc-vraagbaak.
Geef mij maar pc-vraagbaak , minder smerig :)

Waar ik wel het vliegend sch**t van krijg is van die mensen die u opbellen met de boodschap van ; seg, *dag om *h kom ik is langs met mijne pc want ...
Het mag allemaal niet te vanzelfsprekend worden.

Greetzzz
anoniem
Plus Member
Plus Member

Hi, :-D

Familie: :-o
Laatst werd ik gechat door een zoon van mijn schoonzus, die om hulp vroeg "dat z'n pc het niet meer deed"....

Dus ik wilde niet "rot" doen en heb hem zoveel trachten te helpen. :oops:

Maar, hij ging onder begeleiding van z'n moeder naar een computerzaak bij hun in de buurt, waar bleek dat z'n moederbord naar de vaantjes was.. :cry:

De winkel wou hem een nieuwe voeding, moederbord en processor aansmeren, gelukkiger wijze "luisterde" hij naar mij en koos alleen voor de eerste twee. :idea:

Toen het ding gerepareerd was, was hij content, echter toen ik hem er op wees dat hij zijn defecte moederbord die hij bij de winkelier achter gelaten had, kon recupereren, zond hij me een "LOL" (lot of laughter) message. :evil:

Ik heb hem glad af gezegd dat dit niet "erg" snugger van hem vond en zei tegen hem dat hij voortaan niet meer op mijn hulp kon rekenen.

Zijn moeder is toen hierover boos geworden en en mailde: dat ze "nooit" meer iets aan mij zouden vragen (wat een geluk, dacht ik!) en haar zoontje niets verkeerds gedaan had.
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

nu over ondankbare mensen gesproken, daar heb je er hele volksstammen van... :wink:

moraal van het verhaal: beleefd doch radicaal weigeren te helpen, jij hebt het toch ook zelf moeten uitknobbelen, of niet soms :???:

doei...... :wink:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Idem hier. Gelukkig kennen mijn vrienden/familie nog wel wat van PC's en moet ik niet teveel ingrijpen. Maar, het ergste zijn toch de buurmannen op pensioen die net een nieuwe pc op de kop hebben kunnen tikken (jawel bijvoorbeeld een mooie pentium 60) en die van jou verwachten dat je er de laatste windows en office even op kan zetten :-D . Gevolg is dat ik elke morgen en avond dat ik thuis kom na school, ik snel snel door mijn straat zoef om niet opgemerkt te worden :|

Langs de andere kant zijn er dan weer de leuke 'klanten' die je een fles dure whisky presenteren nadat je hun een dienst bewezen hebt :-)
NuKeM
Gast

amj2001 schreef:Hi, :-D

"LOL" (lot of laughter)

lol = laughing out loud ;)
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Nob schreef:Alle en ik vraag daar niks voor he. (ik wil dat ook niet, want ik vind dat je niet alles moet doen voor geld)

Same here!

Nob schreef:En ik kan ook bijna nooit nee zeggen :(

Same here again :?

Kan mij wel herkennen in de meeste verhalen. Moraal van het verhaal: zolang het niet teveel wordt, is het een plezier om de mensen te helpen, maar er zijn grenzen. En die grenzen moet iedereen voor zichzelf bepalen.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

één oplossing! :-D
Zoek op P2P eens naar een videotje van "Nick Burns - Your company's computer guy." Gegarandeerd succes !! :wink:
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Een link is misschien toch gemakkelijker: Rechts klik - opslaan als HIER :-D
Ik heb het nog niet bekeken omdat het nog aan het downloaden is hier... (52,5 MB groot)
mm2
Pro Member
Pro Member

NuKeM schreef:Gevolg is dat ik elke morgen en avond dat ik thuis kom na school, ik snel snel door mijn straat zoef om niet opgemerkt te worden :|

Langs de andere kant zijn er dan weer de leuke 'klanten' die je een fles dure whisky presenteren nadat je hun een dienst bewezen hebt :-)

Deed ik vroeger ook maar sinds het in de straat zone 30 geworden is staan ze hier soms wel eens te flitsen en zoef ik toch iets minder :P
En leg het dan maar eens uit met een fles dure whisky in je wagen 8)

Het probleem is als je "een keertje" helpt en het gratis doet ze je meestal nog wel weten wonen bij toekomstige problemen of bij het aanschaffen van nieuw materieel. En als je je werk goed gedaan hebt kan je binnen de kortste keren de pc van de buur van je buur gaan oplappen.

Verder heb je de categorie 'aandringers' die je op alle mogelijke manieren bestoken (GSM, mail, SMS, langskomen,...) om toch maar gedaan te krijgen wat ze willen, zelfs als je hen duidelijk gemaakt hebt dat het NEE is :twisted:

Als je van in den beginne duidelijk stelt dat je het niet doet dan laten ze je in de toekomst ook gerust. Het klinkt misschien hard en egoïstisch zoals ik het hier schrijf maar er zijn nu eenmaal mensen die geen andere manier verstaan...
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster

buurmannen op pensioen

Blue,... laat je horen ze hebben het op ons gemunt !!! :twisted:

Edit; Hé.... die post is al weg LOL
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
inter
Pro Member
Pro Member

Heel vroeger meestal gratis of aan spotprijzen. Door misbruiken overgeschakeld naar vaste prijzen (zelfs vervoersonkosten). Resultaat : je werk wordt ineens geäpprecieerd ! Eerst dacht ik van minder "klanten" te gaan krijgen. Wat blijkt? Er komen er steeds meer ... Sommige winkels doen het zichzelf aan als je hun prijzen onderdelen en uurloon gaat bekijken. Ze moeten er inderdaad van leven maar sommige toestanden zijn gewoon diefstal!
Een klein voorbeeld van paar jaar terug : mensen tonen me factuur van pc winkel voor installatie van een 56k modem en internettoegang. Totaal was iets boven de 10000 oude BF. Dit voor een modem (toen 1000 BF) en gratis inbellijn van freegates. Tweede factuur die ze me toonden was het "kuisen" van hun printer : 3500 BF. Dit was de tweede keer dat ze die HP zo lieten kuisen en ze vroegen als het niet beter was om een nieuwe te kopen.
Het redden van data wordt bijna nooit gedaan als ze een toestel gaan binnenbrengen. Je moet eens zien hoe blij de mensen zijn als achteraf blijkt dat ze (bijna) niets kwijt zijn. Hoeveel werk dit extra vergt? 15-30 minuten.

Inter
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik kan me ook redelijk goed vinden in de eerste post. Dat is een van de redenen dat ik op MSN altijd afwezig sta. Als ik zie dat er zo iemand afkomt, dan antwoord ik niet. En als ze dan vragen waar ik was en waarom ik nooit antwoord, dan stond ik simpelweg op afwezig omdat ik er niet was. GSM het zelfde, geen zin, dan neem ik niet op. Zelfs mijn ma speelt het al mee als ze op de vaste telefoon bellen. Ik ben niet thuis, aant studeren, projecten voor school, ...

Wat betreft geld... Familie en hele goeie vrienden is gratis (een chance dak er zo maar weinig heb ;)). Die geven mij trouwens zo iets, al vraag ik niks. En andere mensen... Tja, die zijn 10 € per uur kwijt. En als je dan die PC moet formatteren... Dan loopt dit snel op. Ik pak dan natuurlijk mijn tijd voor die dingen.

Cheers

PS : toevallig of niet... Terwijl ik deze post aan het typen ben komt er mij een niet nader genoemd persoon iets vragen over Excel... *kuch* Nob *kuch kuch* :p
Afbeelding
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb er een goei op gevonden: voor hardware problemen stuur ik ze door naar Sandman, voor software heb ik het moeten beperken tot de naaste vriendenkring, het werd te veel, ik heb moeten leren om nee te zeggen, en met wat oefening is dat gelukt. Ik laat ze meestal ook wel een week of 2 wachten, ik zeg dat ik niet eerder tijd heb (klopt ook wel, ik ben lid van meerdere verenigingen / vzw's)

Mijn baas op't werk deed altijd alsof hij er niks van kende (netwerkbeheerder) maar nu snap ik waarom :twisted:
mm2
Pro Member
Pro Member

inter schreef:Een klein voorbeeld van paar jaar terug : mensen tonen me factuur van pc winkel voor installatie van een 56k modem en internettoegang. Totaal was iets boven de 10000 oude BF. Dit voor een modem (toen 1000 BF) en gratis inbellijn van freegates. Inter

Niet dat ik zo'n extremen goedkeur, maar op de ene pc duurt de installatie van een modem 5 minuten, op de andere kan dat misschien wel 4 uur duren doordat je bvb een conflict hebt met een andere kaart in de pc of doordat de windows zodanig beschadigd is dat je een hoop problemen hebt.

Wanneer je aan de eerste persoon dan 10 euro aanrekent en aan de 2de 200 euro en die 2 personen kennen elkaar... dan ben je gegarandeerd minstens 1 klant kwijt want je bent een oplichter in hun ogen (hoewel je het spel eerlijk gespeeld hebt).
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

Als ik mensen help vragen die meestal wat wilde ervoor. Dan zeg ik meestal een fles wijn :)
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

inter schreef:Heel vroeger meestal gratis of aan spotprijzen. Door misbruiken overgeschakeld naar vaste prijzen (zelfs vervoersonkosten). Resultaat : je werk wordt ineens geäpprecieerd ! Eerst dacht ik van minder "klanten" te gaan krijgen. Wat blijkt? Er komen er steeds meer ...

En op jouw (en de rest van de kleine zelfstandigen hier :-) ) "factuur" wordt BTW en sociale zekerheid betaald ?

/edit : dit is geen persoonlijke kritiek - maar ikzelf ben verbaasd van termen "als vaste prijslijst". :eek:
If you can't beat them, confuse them.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Cueboy,

En waarom niet ... gewoon op voorhand laten weten hoeveel je ervoor zou vragen indien zij een thuis interventie willen en geen zin hebben om met hun PC naar de winkel te gaan. Of kan "bijwerken" niet op een vaste prijslijst gebaseerd zijn ?

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Cueboy,

En waarom niet ... gewoon op voorhand laten weten hoeveel je ervoor zou vragen indien zij een thuis interventie willen en geen zin hebben om met hun PC naar de winkel te gaan. Of kan "bijwerken" niet op een vaste prijslijst gebaseerd zijn ?

Grtz,

Sasuke

Bijklussen kan zeker, als het ingeschreven gebeurt en er dus ook voor dat bijklussen de nodige fondsen naar de Staat vloeien.

Ik sta misschien alleen met dit punt (en wil zeker niet heiliger zijn dan de Paus), maar vriendendiensten zijn gratis en wat betalend is, zou in het wit moeten gebeuren. :wink:

Ik begrijp ook wel dat sommige mensen voor de meest onnozele PC/IT-vraag gestoord worden, en dat dat alles behalve plezant is (of blijft)... maar er moeten toch andere oplossingen zijn dan harde currency vragen ? :-)

Wat ik me afvraag : krijg je geen andere relatie met je "klant" als je geld krijgt voor een geleverde dienst ? Of is er voor jullie geen verschil tussen wat je verwacht voor een gratis dienst en een betalende dienst ?

CueBoy, nogal verdeeld over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door CueBoy 11 nov 2004, 09:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Cueboy schreef:Wat ik me afvraag : krijg je geen andere relatie met je "klant" als je geld krijgt voor een geleverde dienst ? Of is er voor jullie geen verschil tussen wat je verwacht voor een gratis dienst en een betalende dienst ?

Eigenlijk zie ik er geen verschil tussen. Als iemand mij vraagt, dan moet dat in orde zijn. Of ik er nu geld voor krijg of niet. Ik haat zelf half werk, dus ik ga het ook nooit half achterlaten bij de mensen. Een dienst is een dienst en die moet goed zijn.

Cheers
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:Eigenlijk zie ik er geen verschil tussen. Als iemand mij vraagt, dan moet dat in orde zijn. Of ik er nu geld voor krijg of niet. Ik haat zelf half werk, dus ik ga het ook nooit half achterlaten bij de mensen. Een dienst is een dienst en die moet goed zijn.

Juist, begrijp ik. Maar is het voor de "klant" ook hetzelfde ?
En als het voor de klant gevoelsmatig niet hetzelfde is of hij betaalt of niet, dan is het misschien nog anders voor die klant als je met een vaste tarievenlijst werkt of niet. Gaat die klant dan niet nog meer verwachten ?

PS. in mijn gedachtengang, ga ik er nog altijd van uit dat we niet spreken over professionals :-)
Laatst gewijzigd door CueBoy 11 nov 2004, 09:31, in totaal 1 gewijzigd.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Mahimahi schreef:
buurmannen op pensioen
Blue,... laat je horen ze hebben het op ons gemunt !!! :twisted:

Ik wil wel iemand uit de buren met goede raad bijstaan, zelf iets uitvoeren tegen betaling voel ik niets voor.
Ook zou geld vragen wel eens slecht kunnen eindigen, men weet nooit met wie men het te doen heeft.
Is deze persoon een dwarsligger? en er loopt iets mis met zijn eventueel dure PC kan men de schuld in uw schoenen schuiven. (of dat tenminste proberen)
Hoe ga je u dan verdedigen als deze persoon een klacht tegen je neerlegt.
Als je daarmee wil beginnen tegen betaling, ja dan moet je officieel een erkende zaak hebben, zoals bv.
SeNsEi Ze0n schreef:ik heb speciaal voor zo'n dingen een bedrijfje opgericht :)
Dan pas heb je dekking als er iets misloopt.
Men zou zo bv. een PC herstellen (hardware voeding), deze herstelde PC veroorzaakt de volgende dag een brand, wie zal men verantwoordelijk maken als er grote schade ontstaan is ook aan het gebouw.
(hoop dat je dan een goede verzekering hebt, als zelfstandige dan)
Sommige mensen gaan daar nogal onprofessioneel mee om, dat is mijn gedacht daarover.
Alles schijnt onschuldig en zonder gevaar tot er eens iets misloopt...(hoop dat dit niemand treft)
Misschien wat ver gezocht,...maar de mogelijkheid bestaat.
Afbeelding
inter
Pro Member
Pro Member

Als vrienden een job voor me doen worden die vergoed, hetzelfde gebeurt omgekeerd. Zoiets houdt de kerk in het midden. Hoe meer je kan hoe meer de mensen je nodig hebben als ze er weet van hebben. Iedereen zoekt naar een goedkope, degelijke oplossing als hij een probleem heeft maar die goedkope oplossingen zijn meestal moeilijk te vinden. En neen, medelijden met zelfstandigen heb ik niet. Het is hun eigen bewuste keuze die ze gemaakt hebben EN als je hun belastingsaangifte bekijkt zou je pas echt medelijden gaan krijgen ... Durven ze als ze in pensioen gaan dan nog eens klagen over hun laag pensioentje omdat ze tijdens hun loopbaan niet meer wilden betalen. Hoeveel keer krijg je niet te horen : "moet er een factuur zijn?" of "op hoeveel mag de factuur staan?"
Het geld dat ik verdien met klusjes is luxe voor mij en wordt ook terug geïnvesteerd door de aankoop van (luxe)artikelen. Helaas voor spock ga ik geen koffie bij hem drinken a rato van 2€/kopje :lol: .

Inter
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
Stino
Plus Member
Plus Member

Zelf doe ik zo'n dingen altijd gratis omdat er moeilijk een grens is te trekken van aan wie ik geld moet vragen en aan wie niet, dus gemakkelijk, gewoon gratis. Als ze dichtbij wonen wil ik nog langskomen, anders laat ik ze gewoon hun pc binnenbrengen en neem ik er rustig de tijd voor.
Maar die mening ben ik aan het herzien, aangezien er veel te veel tijd insteekt, en je er eigelijk niets bij leert. Altijd maar diezelfde routine...
Ik heb ooit een keer bij mensen thuis gezeten, ik was de ene pc aan het repareren, en ze kwam al af met devolgende: "Kan je de mijne ook eens bekijken?" Ik naar boven, hoor ik via het raam iemand roepen: "En mijn wachtwoord is veranderd, en ik kan niet meer netbanken, en dieje doet dan informatica, maar hij kan der niks van ..." Achteraf bleek dat hij gewoon een aantal keer teveel zijn wachtwoord had geprobeerd en dat de bank zijn account had geblokkeerd. Tweede pc was dus ook klaar, op naar devolgende, een laptop. Achteraf: "Danku, daaaaaag", nog een paar keer last mee gehad op msn omdat er weer iets niet te vinden was, een of andere snelkoppeling die weg is op het bureaublad kan al voor opschudding zorgen...
Nog een andere keer: Men laat mij binnen, ik repareer dat gedoe, er was zelfs niks mis mee, maar het zoontje dacht dat er een hacker op de pc zat, aangezien dat manneke zijn nickname op msn steeds veranderde. Bleek dat dit het welgekende "Ik ben homo en iedereen mag het weten".exe ding was... Daar ben ik gewoon vertrokken zonder veel te zeggen... ik hoor er niets meer van nu, gelukkig...
Ook een keer tijdens mijn examens: "Kom ne keer DRINGEND langs, want ik moet mijn eindwerk nog afmaken en dat wil niet meer openen" Bleek dat hij zelfs geen degelijke backup had. Een paar uur aan bezig geweest, en de dag erna examen gaan doen... maar goed, dat was wel voor familie en het was geen moeilijk examen...
En ook nog: ...

==> Begin er niet aan, want vanaf dat iemand weet dat je alles gratis doet, heb je het zitten... Als ik tegenwoordig mensen op msn waarvan ik anders nooit iets van hoor zie afkomen: "Hey, alles goed" dan weet ik al hoelaat het is meestal...

Ma bon, algoed dat niet heel de wereld alles van computers kent, anders had ik later helemaal geen werk meer... dus eigelijk hebben we niet te klagen...

Stino...
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Een goeie tip voor als het allemaal wat teveel wordt:

Zeg bij het buitengaan luid genoeg 'en minder naar de PORNO surfen, dan gaat je pc niet zo snel flippen'

Meestal vragen ze daarna niet meer om alles te laten vallen en langs te komen ;)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik doe dat met plezier de computers maken van vrienden, familie, etc. maar gelijk zoveel zeggen, ze moeten wel je raad opvolgen.

En 95% geeft geld wat altijd mooi is meegenomen.
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

inter schreef: Helaas voor spock ga ik geen koffie bij hem drinken a rato van 2€/kopje :lol: .

Inter

Euh,... 3€ voor warme dranken lees ik hier op mijn menukaart. Maar je krijgt er wel een bordje met zoetigheden bij. Het moet niet altijd een speculoos van Lotus of voorverpakt koekje uit dat Herentalse koekjesfabriek zijn, niet waar?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”