Coach voor Coderdojo Kempen

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Wij (3 mensen uit regio Turnhout, Herentals, Malle) willen met een Coderdojo-afdeling in de Kempen beginnen.
Coderdojo is een vereniging van vrijwilligers die kinderen van 7 tot 17 jaar willen laten kennismaken met ICT, meestal op één zaterdagvoormiddag per maand.
Meer info over Coderdojo: http://www.coderdojobelgium.be/coderdojowat

We zijn al eens op bezoek geweest in Lier en zijn momenteel op zoek naar een locatie. We hebben al een paar positieve contacten gehad met de bibliotheken uit onze regio.
Bedoeling is om vanaf januari van start te gaan.

We zijn ook op zoek naar extra coaches. De regel is dat 1 coach 5 kinderen kan begeleiden. Dus hoe meer coaches, hoe meer kinderen we kunnen toelaten.
Als coach heb je interesse voor ICT, een basis van programmatie-kennis en vooral de passie om dat met kinderen te delen.
Wie geïnteresseerd is om mee te helpen, kan me een berichtje sturen.

Wat ook welkom is, is allerhande materiaal: laptops, verlengsnoeren, whiteboard,...
Maar in deze fase zoeken we dus vooral coaches. Het gebrek aan materiaal vangen we in het begin wel op met ons enthousiasme :)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Helaas niet meteen ambities om te coachen, maar wel zéér geinteresseerd om met dochterlief eens te passeren als het zover is! :beerchug:
ooh. shiny.
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Aan coaches kan ik je niet helpen. Heb je al gesproken met andere CoderDojo's? Die kunnen je wel tips geven en een netwerk om van te starten. (De paar die ik ken zitten ook overvol, dus een extra lokale afdeling vinden ze best handig)
Mail ook eens naar wat consultancy bureau's (RealDolmen, Accenture, ...) meestal hebben die een paar mensen (community managers) die zich inzetten voor projecten zoals dit.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

De contacten hebben we al gelegd: zowel met Coderdojo Belgium voor de praktische zaken zoals verzekering, flyers, ... als met Coderdojo Lier, waar we al naar een Coderdojo en naar een coaches-vergadering zijn geweest. Enkele collega's zijn ook coach in hun buurt.
In Lier hebben ze blijkbaar zelfs een wachtlijst voor coaches, dus die gaan we ook aanspreken, misschien dat voor enkelen de verplaatsing naar onze regio haalbaar is.

Via Coderdojo Belgium om krijg je ook support van Telenet.
Laat ons zeggen dat het stadium van de toogpraat al gepasseerd is, en dat nu de laatste praktische zaken moeten geregeld worden. We maken ons sterk dat we begin 2015 kunnen starten.

@cloink: Je bent zeker welkom met je dochter. Om alles eerlijk te laten verlopen, zal het via Eventbrite verlopen, zoals bij andere Coderdojo's. Zodra de eerste datum vastgeprikt is, zal ik het hier zeker melden.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb er al aan gedacht om coach te worden bij CoderDojo in Hasselt maar als je hulp nodig hebt wil ik me eventueel ook wel richting de Kempen verplaatsen :-D Moeilijkste voor mij is de agenda combineren met die van mijn vrouw :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Leuke oproep...

Voor de mensen die de Kempen te ver vinden...

Ook in Izegem, Westvlaanderen mogen er altijd coaches bijkomen... zodat we het aantal kinderen dat nu op de wachtlijst staan kunnen verminderen (per extra coach kunnen we 5 extra kinderen helpen)

Scratch, Arduino/MakeyMakey/Dwengo, Lego Mindstorms, GoogleApps, of iets dat je zelf wilt trekken (Blender? App programming?)

dus 20 kinderen -> 4 coaches... 40 kinderen->8 coaches...

Nu zaterdag spring ik bij in Dojo Ieper want de vaste coaches kunnen niet.
Ik was gestart bij Dojo Roeselare en doe er nu elke maand Dojo Izegem bij

een wachtlijst van Coaches is er imho niet in West-Vlaanderen... Sommigen helpen in 2 dojo's.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

super...
Volgens mijn vrouw 'echt iets voor mij'...
Volgens mij wil ze mij het huis uit :-)
Probleem dat ik een beetje zie: ik kan niet zo goed iets overbrengen (vind ik van mezelf).
Nu ik heb zelf 3 dochters die ik in de loop der tijd misschien wel iets digitaal wil (laten) aanleren, dus ik wil zeker wel eens langskomen. En misschien word ik wel coach...
Ik ben zelf van Oostmalle, hebben jullie al een idee waar ('the place to be') zal zijn...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

@ Mathy: Je bent zeker welkom! En natuurlijk is het niet erg als je er niet iedere keer bij kan zijn, dat zal wel voor ieder van ons gelden. Mijn vrouw werkt ook regelmatig op zaterdag , dus dat is ook puzzelen.

@Dokter Avalance: Je hoeft niet echt iets bij te brengen hoor. Het is geen leraar-leerling opstelling. Na een heel korte introductie gaan de kids zelf aan de slag en de coach geeft tips of helpt als ze vastzitten. Als je vrouw het iets voor jou vindt, zal dat zeker wel meevallen :-) Ik woon trouwens zelf in Oostmalle (weliswaar een inwijkeling; de vrouw gevolgd hé), in de Place 2 be zal het wel niet zijn :) maar zeker in de driehoek Malle-Turnhout-Herentals.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Hier in de omgeving Kortenberg, hebben we ook plannen om een Coderdojo op te starten. Nog mensen uit de buurt die eventueel mee willen doen?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Je mag mij contacteren hoor, zal wel kijken of het in mijn agenda past :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Mathy,

Ik heb je een pb gestuurd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

afgelopen zaterdag CoderDojo Roeselare & Izegem gedaan ...
afgelopen dinsdag avond CoderDojo For Coaches "Arduino" gedaan...ze kwamen tot zelfs uit Lier om met de arduino te spelen :-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En wat 'doe' je daar dan dat je thuis niet kan met een arduino ? buiten het feit dat je buitenkomt en sociaal contact hebt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik heb gisteren toevallig de Lead-coach van Lier gezien op een cluster-meeting.
Ze waren naar Izegem geweest omdat ze zelf nog niet echt Arduino aanleren en om te zien hoe ze daar CoderDojo for Coaches aanpakken.
En natuurlijk om het sociaal contact :beerchug:
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

thuis ligt dat in de schuif...
op zo'n coderdojo heb je 3h de tijd om er iets nuttigs mee te doen in groepsverband
en idd iedereen kan "zijn" arduino project eens tonen...
en hebben we ervaringen kunnen uitwisselen over waarom mijn RGB ledje niet wou werken... nu weet ik dat de GND bijv niet aan de GND moet verbonden worden maar aan de 5V pin... en dat ik dus met "high" en "low" naar de ledpin te sturen een "potentiaalverschil" kan sturen
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Het is ondertussen concreet geworden:
De zoektocht naar een locatie heeft ervoor gezorgd dat we met 2 coderdojo's kunnen starten: in Turnhout (jeugdhuis Wollewei) en in Geel (Thomas Moore hogeschool).
Turnhout begint in januari en Geel in februari.
STAD
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2014, 18:46
Bedankt: 1 keer

De inschrijvingen voor CoderDojo Geel zijn geopend!
www.coderdojobelgium.be/coderdojowaar

(coaches altijd welkom: [email protected])
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”