Uitlezen magneetkaart De Lijn

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Op het werk hebben we jaarlijks zo'n 4000 'De Lijn'-kaarten die worden uitgedeeld aan studenten. Nu eist De Lijn dat we kunnen zeggen welke kaart aan welke student werd gegeven aan de hand van een nummer dat geprint staat op de kaart. Aangezien het overtypen van een nummer heel gevoelig is voor fouten vroeg ik me af of die nummer ook niet kan uitgelezen worden via de magneetstrook. Iemand die weet of dit mogelijk is?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het kan zeker uitgelezen worden, maar met welke apparatuur hé...
Staat er bvb geen barcode op die kaarten die je kan inscannen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

sorry voor de reklame link , maar goedkoper ga je niet vinden ...

http://www.dx.com/s/swipe+card+reader

de vraag is natuurlijk of je 2 of 3 tracks hebt ...
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Kan je daarmee effectief die magneetkaart uitlezen? Want die prijzen vallen nog goed mee!
Uit pure nieuwsgierigheid : waar zou je zo kaarten alle De Lijn kunnen kopen die werken met die lezers?

Telefonie = EDPnet + OVH
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Vergis je niet in de complexiteit van de data op die magneetstrip. Daar staat veel meer op dan het nummer van de kaart, en het zou mij erg verbazen moest dat gewoon in leesbaar formaat zijn...

Trouwens al bij al een vreemd verzoek, gezien dat men zelf geen tracking doet van de voorverkoop en/of automaten kaarten, en zeker gezien dat op niet al te lange termijn de oude magneetkaartjes helemaal gaan verdwijnen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Vermoedelijk weet men bij de lijn dat een aantal kaarten gekopieerd werden...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

als De Lijn hetzelfde formaat gebruikt als de OV chipkaart in Nederland is het zeker uit te lezen (google er maar eens op...).
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

De OV Chipkaart heeft geen magneetstrip dacht ik?

@TS: Vives?

Dat heb je als je een papieren ticket krijgt zonder vermelding van de naam. Reizigers kunnen het kaartje zo uitwisselen en de controle kan pas plaats nemen als men de identiteit achter het nummer kan recupereren. Lijkt me dat De Lijn daarom graag heeft dat dat papierwerk klopt.

Onbegrijpelijk dat de identiteitsgegevens niet mee op het kaartje geprint worden. In Gent deden ze dat vroeger alvast wél met de gratis kinderpasjes voor De Lijn. Zo herinner ik het mij toch.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

als het niet uileesbaar is is het misschien wel copieerbaar ... echter tegenwoordig zit alles in netwerk en kan fraude zo ontdekt worden ...

misschien is dat de reden dat ze het op naam willen ?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

OV Chipkaart werkt (dacht ik) met NFC

Telefonie = EDPnet + OVH
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

de OV kaart is eigenlijk ook maar gekraakt door een gedeelte op de chip te kopieren dacht ik ... misschien dat ze nu wel verder zitten ....
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

FlashBlue schreef:Trouwens al bij al een vreemd verzoek, gezien dat men zelf geen tracking doet van de voorverkoop en/of automaten kaarten, en zeker gezien dat op niet al te lange termijn de oude magneetkaartjes helemaal gaan verdwijnen...
Wees maar zeker dat men bij De Lijn exact weet welke nummers van kaarten ze aan hen gegeven hebben.

Btw, zijn het geen opeenvolgende nummers? Dan kan je gewoon in Excel de lijst laten genereren ipv ze allemaal in te scannen. In principe zou De Lijn dit ook kunnen bezorgen.
Of een OCR tool gebruiken.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Uiteindelijk doet de Lijn maar gewoon extra moeilijk. Die kaartjes mogen enkel gebruikt worden als ze hun studentenkaart kunnen voorleggen. Die studentenkaart geeft dus al aan of ze gratis mogen rijden of nie. Geen geldige studentenkaart = ongeldige lijnkaart. Maar De Lijn is daar dus niet mee tevreden en wil dan nog kunnen controleren of het buspasje wel initieel aan die student werd gegeven.

We hebben het hier wel over een 4000 tal studenten waarbij tijdens het printen van de studentenkaart ook een buspas wordt bijgevoegd. Zitten prutsen met een excellijst is niet echt een optie. Het moet dus snel kunnen gebeuren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

lithion schreef:Nu eist De Lijn dat we kunnen zeggen welke kaart aan welke student werd gegeven aan de hand van een nummer dat geprint staat op de kaart.
Misschien de vraag eens stellen aan De Lijn zelf?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

lithion schreef:Uiteindelijk doet de Lijn maar gewoon extra moeilijk. Die kaartjes mogen enkel gebruikt worden als ze hun studentenkaart kunnen voorleggen. Die studentenkaart geeft dus al aan of ze gratis mogen rijden of nie. Geen geldige studentenkaart = ongeldige lijnkaart. Maar De Lijn is daar dus niet mee tevreden en wil dan nog kunnen controleren of het buspasje wel initieel aan die student werd gegeven.

We hebben het hier wel over een 4000 tal studenten waarbij tijdens het printen van de studentenkaart ook een buspas wordt bijgevoegd. Zitten prutsen met een excellijst is niet echt een optie. Het moet dus snel kunnen gebeuren.
Bij ons hadden de kaarten nog gewoon de stempel van de school. Ik denk niet dat ze niet geloven dat de kaarten initieel aan een student zijn gegeven, maar als ze iemand betrappen met zo een kaart die niet student is dat ze willen kunnen opvragen wie die kaart heeft uitgegeven of verloren. Bij ons werden die ook uitgedeeld door de studenten die al een abonnement hadden.
De kaart met de studentenpas samen onder de scanner. Desnoods in bulk (op een deftige scanner kan wel een kaart of 30). Dan heb je een scan van de buskaart die bij de studentenpas hoort en als de lijn een nummer zoekt moet men maar gaan zoeken in die pdf (of maar een tooltje schrijven die dat voor hen doet). Dan houd jij je aan hun afspraak, ze zeggen nergens hoe makkelijk je het hen moet maken (en als ze het simpel willen moeten ze maar met een concreet voorbeeld komen of met een eigen tool zoals ze dat op hun automaten of hun lijn-winkels draaien).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zijdelingse offtopic vraag:

Ik heb tegenwoordig een kaart van het werk, om voor een badgelezer te houden, geen idee of het rfid of een andere afstandsleestechniek is.
Ja, ik ben ITer, nee, ik beheer dat kaartsysteem niet, de infrastructuur is zelfs niet van ons.
1) Hoe kan ik het makkelijkst uitzoeken wat het is
2) Kan ik ze ook uitlezen (lijkt me interessant) (ik zou gerelateerd ook ns mijn paspoort chip willen uitlezen)

en 3) just for fun, zou ik de bestaande kaart kunnen klonen? Niet om illegaal te doen uiteraard; ik ga ervan uit dat zolang ik recht heb op het gebruik van de originele kaart, het geen echt kwaad kan dat ik eens probeer om te kijken of ik de return kan faken. Hoewel ik dat betwijfel, er zal wel een of andere key inzitten, maar laat mijn interesse nu net effe aangewakkerd zijn om ns wat te prullen :-)

Met de huidige electronica fad van raspi en arduino kriebelt het om ook ns wat te gaan hacken (in de juiste, technische, zin van het woord; voor de slechte verstaanders onder ons ;-) )
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Voor wie een abonnement heeft bij de NMBS : die kaarten bevatten een NFC chip. Moet je eens je gsm boven houden :)

Telefonie = EDPnet + OVH
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

De Lijn heeft zo van die nieuwe systemen met inderdaad een NFC chip, in de bus zelf heb je van die toestellen hangen. Gaat tegenwoordig veel vlotter en natuurlijk meer digitalisering en waarschijnlijk ook tracking vooral met tijdstippen van de gebruiker.
Die toestellen draaien een soort Linux variant want heb er 1 gezien die bleef hangen in zijn boot proces en zag je TUX op het scherm :p
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

ITnetadmin schreef:...
1) Hoe kan ik het makkelijkst uitzoeken wat het is
2) Kan ik ze ook uitlezen (lijkt me interessant) (ik zou gerelateerd ook ns mijn paspoort chip willen uitlezen)

en 3) just for fun, zou ik de bestaande kaart kunnen klonen? ...
ik gebruik NFC tools voor android op mijn NFC-capable smartphone. Die zegt me netjes over welk type kaart het gaat. (ISO-standaard, available technologies, serienummer, data format, size, writable yes/no,...)
De Mifare classic kaarten(cfr NL OV chipkaart) kan ik er ook mee kopieren.
Is zo ook ongeveer de technologie waarmee ze de toegangsbeveiliging van het nieuwe hoofdkantoor van de federale politie hebben "gekraakt".
Soms onthutsend om te zien hoeveel toegangssystemen nog de onbeveiligde classic kaarten gebruiken...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”