netwerk advies gevraagd

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Hoi,

Ik woon in een woning met 3 verdiepingen. De telefoonkabel komt binnen op het gelijkvloers en daar staat dus ok de bbox3.
1e verdieping is woonkamer, keuken ed.
2e verdieping is slaapkamers, bureau ed.
Het wifi bereik op de 2e verdieping is heel slecht. Op de 1e verdieping doenbaar, maar ook niet fantastich. Dit door de goede isolatie en het staal die in de beton zit tussen het gelijkvloers en de 1e verdieping.
Ik heb CAT5 kabel liggen naar 1e en 2e verdieping (voor niks gebruikt). Dus ik zou perfect een router kunnen installeren daar en de bbox3 wifi afzetten en zo een betere wifi ontvangst hebben. Echter dit houdt in een extra toestel kopen die dan ook nog 24/7 elektriciteit verbruikt.
Nu dacht ik aan een alternatief, maar ik wou zien of dit misschien nadelen had waar ik niet aan dacht.
--> Ik koop een koppelstuk om de RJ11 telefoonkabel te laten lopen over een RJ45 CAT5 kabel naar de 1e verdieping. Daar vorm ik dit weer om tot een RJ11 die ik in de bbox 3 kan steken, die dan op de 1e verdieping komt te staan. Dit zal hopelijks zorgen voor een heel goed signaal op de 1e verdieping en een hopelijks ok signaal op de 2e verdieping (en waarschijnlijk zelfs op het gelijkvloers).
Wat ik dus vooral niet weet is of het wel slim is om da telefoon signaal over die CAT5 te sturen (risico verslechteren VDSL signaal). En of ik dat wel kan kopen, die koppelstukjes.

Alle commentaar, ideeen, . . . zijn welkom!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

je zou het kunnen proberen , maar slecht contact of minder goed contact kan er wel voor zorgen dat je in een lager profiel terecht komt, dan heb je minder snelheid !
Ik persoonlijk zou het laten zoals het is en gewoon op het 1ste en 2de verdiep een Acces Point plaatsen, en ja kostprijs vanaf 30 euro/stuk, en voor dat beetje electriciteit..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Rubinho schreef:Ik heb CAT5 kabel liggen naar 1e en 2e verdieping (voor niks gebruikt). Dus ik zou perfect een router kunnen installeren daar en de bbox3 wifi afzetten en zo een betere wifi ontvangst hebben. Echter dit houdt in een extra toestel kopen die dan ook nog 24/7 elektriciteit verbruikt.
Een router heb je niet nodig, gewoon een WiFi access point.
Dit zal het beste resultaat geven.
Rubinho schreef:Ik koop een koppelstuk om de RJ11 telefoonkabel te laten lopen over een RJ45 CAT5 kabel naar de 1e verdieping. Daar vorm ik dit weer om tot een RJ11 die ik in de bbox 3 kan steken, die dan op de 1e verdieping komt te staan.
Dat zal perfect werken. In een gewoon RJ45 (F-F) koppelstukje kan je probleemloos een RJ11 stekker steken.

[Edit] laroyj was me voor :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mja, een WiFi access point gebruikt ook 24/7 stroom hé :-)

Maar, zoals reeds gezegd kan je dit zelf perfect doen. Het enige dat je moet halen in de brico/gamma/... is een 5-polig stopcontact en een bijhorende stekker.

Beneden schroef je het 6-polig stopcontact open, en verbind je de blauwe/blauw-witte kabel van je UTP op de blauwe connector (=blauw blokje). Schroef dit terug dicht en plaats de 6-polige splitter terug op het stopcontact.

Boven, aan het andere uiteinde van de UTP kabel, schroef je de blauw/blauw-witte kabel van je UTP op het 5-polige stopcontact dat je net hebt gekocht. De 5-polige stekker klik je aan de kabel van je bbox (waar voorheen de 6-polige op zat). Steek stekker in stopcontact en klaar.

Het KAN (!!!) zijn dat je een verminderde snelheid hebt, maar dit is zeldzaam. Ik heb destijds als Belgacom technicus honderden keren dergelijke opzet gemaakt en dit heeft steeds perfect gewerkt. De kans dat je dus een lagere snelheid hebt is dus vrijwel verwaarloosbaar.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Super!
Bedankt alvast iedereen voor de snelle antwoorden.
Ik heb nog zo een belgacom stopcontact in reserve liggen, dus dat moet ik zelf niet gaan kopen.
Zelfs als ik niet zou willen met de fysieke kabels spelen, kan ik het via F-F stekkers gewoon op een netwerkkabel steken blijkbaar.
Moet es zien maar heb ik denk ik ook nog liggen.
Zal iets voor zaterdag zijn, dat ik wat de tijd voor me heb om te prutsen.

En inderdaad een acces point zetten is het gemakkelijkst en is niet zo duur, maar toch, ik ben wat van het principe dat wat niet nodig is, niet nodig is. Een mens heeft zo al genoeg toestellen links en rechts staan. Eigenlijk zelfs meer en meer in deze huidige informatica wereld. Dus meer plaatsen dan absoluut nodig is, probeer ik te vermijden.
Moest de bbox3 na de werken, nog steeds niet volstaan qua stabiliteit, snelheid, bereikbaarheid, kan ik nog altijd voor de setup gaan met een aparte acces point.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Het KAN (!!!) zijn dat je een verminderde snelheid hebt, maar dit is zeldzaam.
Telefoonkabel en UTP kabel is anders getwist met gevolgen voor het signaal.

Zeker gezien de complexiteit van een VDSL2 signaal zou het wel eens sneller rariteiten kunnen geven dan je verwacht.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

tegenwoordig zijn bijna alle stijgleidingen utp, en er zijn ook nog tal van oude gebouwen die geen moderne vvt gebruiken, maar gewoon oude rood/wit.
heb zelfs ooit een installatie gezien over een stijgleiding van pure elektriciteitskabel, alsook ooit 2pstn (waarvan 1 vdsl) samen met 2 isdn over 1 utp gezet omdat dit daar technisch niet anders mogelijk was.

in geen enkel geval ooit problemen gehad of geweten :)
voor stijgleidingen, die gewoon de laatste paar meters uitmaken, zal je snelheidsverlies verwaarloosbaar zijn, een slecht contact of sommige stopcontacten zorgen echter wel voor een ramp (surtout als het modellen zijn met ingebouwde splitter, maar dat is dan ook logisch)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
krisken schreef:Het KAN (!!!) zijn dat je een verminderde snelheid hebt, maar dit is zeldzaam.
Telefoonkabel en UTP kabel is anders getwist met gevolgen voor het signaal.

Zeker gezien de complexiteit van een VDSL2 signaal zou het wel eens sneller rariteiten kunnen geven dan je verwacht.
Wat je zegt is absoluut waar, echter heeft dit amper of geen invloed op het signaal. In zowat elk appartement is er tegenwoordig UTP kabel van het technisch kot tot het appartement dat je kan gebruiken als VVT kabel (de originele kabel van Belgacom). Zelfs in appartementen van 10 hoog heb ik dat al meegemaakt. En telkens is deze verbinding zonder enig probleem in gang geschoten...

Bijkomend voordeel van UTP tegenover VVT : je kan tot 4 DSL verbindingen zetten over één UTP kabel. Niet dat veel mensen dat doen, maar bijvoorbeeld bij mij is dat een grote chance :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”