Instellingen wifi-frequentie en zichtbaarheid SSID

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
chrisderoover
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2013, 14:32

Hallo,

Via Mijn Telenet kan ik bij Draadloze instellingen - Signaal kiezen of de HGW op 2,4 en/of op 5 GHz werkt.
Bij Beveiliging zie ik opties voor Privaat SSID uitzenden en Zichtbaarheid draadloos netwerk. Zijn die in feite niet identiek, maw gebeurt het uitschakelen van de zichtbaarheid niet door de SSID niet uit te zenden? Wat is precies het verschil tussen beide opties?

thanks
Chris
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Privaat SSID is je wireless al dan niet uitschakelen... zichtbaarheid SSID is je SSD al dan niet verbergen (wat totaal geen zin heeft).
chrisderoover
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2013, 14:32

Maar als ik Privaat SSID uitzenden uitschakel, zie ik nog altijd het 5 GHz-netwerk staan bij Signaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien dat andere TN gebruikers er kunnen op antwoorden... zelf heb ik een modem only.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Privaat SSID is je wireless al dan niet uitschakelen... zichtbaarheid SSID is je SSD al dan niet verbergen (wat totaal geen zin heeft).
Dit heeft wel zin want dit maakt deel uit van de beveiliging.
Als de SSID niet zichtbaar is dan moet je de SSID en het paswoord kennen om je te kunnen verbinden met dat WiFi netwerk. Als de SSID wel zichtbaar is dan moet je enkel het paswoord kennen om een verbinding te maken.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

In de tab "Algemeen " kan je de privaat SSID (2.4 en 5 GH) uitschakelen.
In de tab "Beveiliging" kan je voor de 2.4 en5 GHz band afzonderlijk de SSID's uitschakelen en/of onzichtbaar maken.
chrisderoover
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2013, 14:32

janneke dust schreef:In de tab "Algemeen " kan je de privaat SSID (2.4 en 5 GH) uitschakelen.
In de tab "Beveiliging" kan je voor de 2.4 en5 GHz band afzonderlijk de SSID's uitschakelen en/of onzichtbaar maken.
Ik dacht dat de tab Algemeen niet de SSID broadcast maar het hele Wifi-signaal uitschakelt.
Bij Beveiliging kan je per frequentieband de SSID-broadcast instellen maar mij ontgaat nog altijd het verschil tussen Privaat SSID uitzenden en Zichtbaarheid draadloos netwerk.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Als ge uw netwerk onzichtbaar maakt dan wordt dit gezien als onbekend netwerk. Als je een verbinding wil maken met dit netwerk dan moet je de SSID en het paswoord kennen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Het verbergen van een SSID is een van de meest zinloze "beveiligingsmaatregelen" (sic) die je kan nemen. Lees meer over deze mythe:
http://www.howtogeek.com/howto/28653/de ... re-secure/
chrisderoover schreef:Maar als ik Privaat SSID uitzenden uitschakel, zie ik nog altijd het 5 GHz-netwerk staan bij Signaal.
Is dat dan niet het signaal van de homespot?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:Het verbergen van een SSID is een van de meest zinloze "beveiligingsmaatregelen" (sic) die je kan nemen.
En erger nog... het zorgt ervoor dat je PC overal dit SSID gaat uitzenden in de hoop te kunnen connecteren.

Je SSID hidden zetten is dus voor niets maar dan ook niets goed !
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

hoera, niets doen is blijkbaar de beste beveiliging.

BTW je PC gaat niet zomaar die SSID uitzenden, je eigen instellingen kunnen daarvoor zorgen maar je kan er ook voor zorgen dat uw PC dit niet doet.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dat kan je inderdaad instellen of je PC/laptop die SSID gaat uitzenden om te kijken of dit netwerk in de buurt is. Maar in totaal zijn er wel 4 methoden om een verborgen SSID te achterhalen: https://en.wikipedia.org/wiki/Network_cloaking

Als je dan toch zo op beveiliging kickt, waarom implementeer je dan geen Radius server?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een SSID verbergen kan ervoor zorgen dat mensen (buren?) niet per ongeluk op je netwerk verbinden.

Het is echter geen onderdeel van het wifi protocol, en kan daardoor dus problemen veroorzaken. Ook je client gaat dus idd actief je SSID overal uitzenden, in de hoop van je netwerk tegen te komen, net zoals r2504 zegt.

Het geeft de illusie van veiligheid, niet meer; zeker niet tegen iemand die actief wil inbreken op je netwerk.

Wil je echt veiligheid, zet dan tenminste de wifi op een aparte vlan, of volledig aparte router op je modem; of zorg voor een fatsoenlijke login/pwd check, bv door een radius server. De rest zijn lapmiddeltjes waarmee je niemand gaat buitenhouden die echt binnen wil; en daar hoef je geen geavanceerde hacker voor te zijn, software genoeg voor te vinden op het net als je ernaar zoekt.

Niks doen is misschien het slechtste dat je kan doen, maar denken dat je veilig bent terwijl de deur nog altijd open staat is ook geen oplossing. Denk aan de recente volt reportage van 06/11.
chrisderoover
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2013, 14:32

Kenw00t schreef:Het verbergen van een SSID is een van de meest zinloze "beveiligingsmaatregelen" (sic) die je kan nemen. Lees meer over deze mythe:
http://www.howtogeek.com/howto/28653/de ... re-secure/
chrisderoover schreef:Maar als ik Privaat SSID uitzenden uitschakel, zie ik nog altijd het 5 GHz-netwerk staan bij Signaal.
Is dat dan niet het signaal van de homespot?
Ik denk het niet: bij Signaal kan je kiezen welke frequenties in gebruik zijn (2,4 / 5 / beide). Zou ook een beetje raar zijn om voor de homespot enkel 5 GHz te gebruiken, wat toch minder bereik heeft.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Terug naar de originele vraag.
Ik heb enkele testen gedaan.
In de tab algemeen:
- Hier kan je het draadloos signaal uitschakelen dan is er dus helemaal geen WiFi signaal meer. Dus geen privaat en geen homespot.
- Hier kan je ook het homespot signaal uitschakelen. Het gevolg is dan ook dat je ook geen verbinding meer kan maken met de homespot van iemend anders of met een hotspot.

In de tab beveiliging:
Hier zijn er afzonderlijke instellingen voor de 2.4 en 5 GHz band. Om de gevolgen juist te zien kan je een verschilde naam geven aan de SSID's in de 2 frequentie banden.
"Privaat SSID uitzenden" uitschakelen wil zeggen dat de SSID in die band niet meer actief is.
Onzichtbaar maken wil zeggen : de SSID is nog actief maar zend zijn naam niet meer uit.

Als je een netwerk onzichtbaar maakt dan toont het programma inSIDer een leeg veld voor de SSID naam en Windows zegt dan dat het een "onbekend netwerk" is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

janneke dust schreef:hoera, niets doen is blijkbaar de beste beveiliging.
Je SSID verbergen is zoals je huisnummer van je huis halen en geloven dat inbrekers het niet meer gaan vinden :bang:
janneke dust schreef:BTW je PC gaat niet zomaar die SSID uitzenden, je eigen instellingen kunnen daarvoor zorgen maar je kan er ook voor zorgen dat uw PC dit niet doet.
Vertel... via welke eenvoudige setting kan ik dit aanpassen op m'n PC ?
chrisderoover
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2013, 14:32

janneke dust schreef:Terug naar de originele vraag.
Ik heb enkele testen gedaan.
In de tab algemeen:
- Hier kan je het draadloos signaal uitschakelen dan is er dus helemaal geen WiFi signaal meer. Dus geen privaat en geen homespot.
- Hier kan je ook het homespot signaal uitschakelen. Het gevolg is dan ook dat je ook geen verbinding meer kan maken met de homespot van iemend anders of met een hotspot.

In de tab beveiliging:
Hier zijn er afzonderlijke instellingen voor de 2.4 en 5 GHz band. Om de gevolgen juist te zien kan je een verschilde naam geven aan de SSID's in de 2 frequentie banden.
"Privaat SSID uitzenden" uitschakelen wil zeggen dat de SSID in die band niet meer actief is.
Onzichtbaar maken wil zeggen : de SSID is nog actief maar zend zijn naam niet meer uit.

Als je een netwerk onzichtbaar maakt dan toont het programma inSIDer een leeg veld voor de SSID naam en Windows zegt dan dat het een "onbekend netwerk" is.
Bedankt voor het testen en de uitleg!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”