Oprichten van een VZW

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het oprichten van een VZW? Wat zijn de kosten? Waar moet er op gelet worden? Tips 'n' tricks?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ben je er nog altijd niet uit? :-)
Voor mij is het al zo lang geleden dat mijn info uit de vzw wet van vervlogen tijdperken stamt.

Een goeie tip is de statuten van een bestaande vzw in dezelfde sector over te nemen.
De vzw wet is niet zo ingewikkeld geschreven als sommige andere wetteksten, en kan iirc gevonden worden op vsdc.be ; die dienst kan je juridisch trouwens verder helpen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wel, het idee is nog eens van onder het stof gekomen :-) Totaal vergeten dat ik het hier al eens had gevraagd :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Goede statuten heb je nodig. Daarin wordt beschreven wie de bestuursleden zijn. Zijnde voorzitter, secretaris en penningmeester. Omschrijving wie de active leden zijn, en wie niet-actieve leden zijn. Hoeveel keer je vergadert per jaar en wat een vergadering rechtsgeldig maakt. Zoals aantal aanwezige leden enzo.

Ik heb ooit al eens mee een VZW opgericht en de kosten zijn voornamelijk de gerechtskosten die je moet betalen aan de Rechtbank van Koophandel in het arrondissement waar je VZW actief zal zijn, voor het neerleggen van de statuten en de publicatie in het Staatsblad.

Het is nooit een slecht idee om in deze een jurist/advocaat onder de arm te nemen. In ons Vlaams verenigingsleven is er altijd wel iemand met een juridische achtergrond ? Kwestie van de statuten verstandig op te stellen hé. Niets belet je ook om eens in de statuten te duiken van VZW's die al eens zijn opgericht en verschenen in het Belgisch Staatsblad ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Statuten aanpassen is natuurlijk niet zo makkelijk. Iirc kan je een aantal dingen via de statuten doorverwijzen naar een huisreglement, dat je dan intern kan aanpassen zonder dat er een statutenwijziging nodig is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Ofwel een jurist onder de arm nemen, ofwel alles zeer nauwgezet bestuderen op http://justitie.belgium.be/search?langu ... ubmit=Zoek
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

1 gouden tip: buiten het wettelijke verplichte (oa bestuursleden, zetel, algemene omschrijving activiteiten, wat in geval van ontbinding, ...) niet teveel in de statuten opnemen. Wijzigingen kosten namelijk redelijk wat geld.
Je kan altijd verwijzen naar het huishoudelijk reglement.

Ik wil je gerust een voorbeeld doorsturen, maar alle statuten zijn sowieso online te vinden.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb van een aantal vzw's waar ik lid van ben reeds de statuten gevonden. Deze zijn inderdaad allemaal vrij gelijklopend. Maar als je van jouw vereniging ook even de statuten kan doorsturen, graag! :)

Telefonie = EDPnet + OVH
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Ik heb vele jaren geleden ook een vzw opgericht en idd vergelijken met een bestaande vzw en die statuten overnemen en laten publiceren in het staatblad en neerlegen bij de rechtbank..let wel dat bij ontbinding van de vzw er duidelijk moet opstaan waar het passief naartoe moet gaan, meestal een goed doel eof vergelijkbare vzw.
Voor elke aanpassing zijn er kosten, weet ook dat je persoonlijk kan verantwoordelijk gesteld worden, als venoot of als privépersoon...

Heb ooit zo een rechtzaak met de vzw tegen sabam verloren en werd niet als venoot maar persoonlijk aansprakelijk gesteld als voorzitter, en was niet omdat ik iets ter kwader trouw had gedaan...blijkbaar een of andere wet uit de jaren 1800....en kon er niks tegen doen...
Een vzw is een rechtspersoonlijkheid maar niet vergelijkbaar bij een bvba ea wanneer het op juridisch recht aankomt...dus mee opletten...en winst is uityeraard uit den boze...elk jaar winst doorsluizen kan tegenwoordig niet meer....ook de btw aftrek van weleer geldt voor de meeste vzw's niet meer, je kan dus ook geen onkosten meer ingeven...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Jaarlijks op de av doe je nochtans kwijting van de bestuurders. Daar dient de vzw structuur net voor, zodat de bestuurders niet persoonlijk aansprakelijk zijn.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

tot je voor de rechtbank staat en dat allemaal van tafel geveegd wordt, ik heb misschien pech gehad maar dit grapje heeft me toch 7500 euro gekost....
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

De BTW aftrek telt niet meer? Is het eerst dat ik daar van hoor?
Zoveel veranderd in al die tijd?

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

laroyj schreef:tot je voor de rechtbank staat en dat allemaal van tafel geveegd wordt, ik heb misschien pech gehad maar dit grapje heeft me toch 7500 euro gekost....
Ik kan me niet over jouw specifieke zaak uitspreken, maar als een rechter zomaar de vzw bescherming naar de bestuurders toe kan opzij vegen, is dat een gevaarlijk precedent.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dit ging hem over een dispuut tussen de vzw van een lokale radio en sabam....
antennemast moeten verhuizen, geen comfortzonemeer van 8km , en in de overeenkomst met Sabam stond dat wanneer de comfortzone niet gegaranderd was men hun tarieven in verhouding tot zou aanpassen, echter wanner het puntje bij paaltje kwam had sabam er geen oren naar..

Mijn raadsman gaf me geen toestemming om ook maar een deel van de auteursrechten te betalen omdat ik dan de indruk zou geven toch akkoord te gaan met Sabam, echter na 3 jaar toch een rechtzaak en werd ik als voorzitter persoonlijk verantwoordelijk gesteld, statuten of niet, av of niet, meer nog, er werd zelfs beslag gelegd op mijn woning... dit alles is mss extreem maar wel gebeurt....

Direct gevolg ervan is dat ik mijn vzw heb overgelaten aan een keten die de schulden van sabam overgenomen heeft n ik weet voor mezelf dat ik nooit nog als lid van het bestuur in eender welke vzw zal zetelen, heb het wel gehad met onze wetgeving wat dat betreft...
radiometeor.be
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Wist niet dat je met prive vermogen aansprakelijk kon zijn als lid van een vzw. Winst mag niet maar verlies dus blijkbaar wel..wat is het nut dan van zo'n vereniging?

Al lijk me het voorbeeld van laroyj nu wel specifiek. Die haaien van sabam laten u niet los en de overheid heeft lokale radio nogal stiefmoederlijk behandeld.
Zo is die 8km dacht ik iets dat al langer niet meer in de decreten stond.. sinds het nieuw frequentieplan kunnen ze dat al zeker niet garanderen.
btw , ik over welke lokale ging het? (aangezien je van tielt bent dacht ik caraad, maar die hebben nog lokale werking)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De vzw wet is net om dat te voorkomen aangepast, dacht ik, maar je moest je als vzw wel in regel stellen. Deed je dat niet dan werd je een feitelijke vereninging en kon elk lid (niet alleen het bestuur) persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Winst mag wel, da's zo'n klassiek misverstand. Alleen moet de winst binnen de vzw blijven, en niet uitbetaald worden. Een rechter die de persoonlijke aansprakelijkheidsbeperking doorbreekt vind ik alleszins interessant, volgens mij kan dat echt niet.

krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Winst mag inderdaad, alleen mag winst maken niet het doel zijn van de VZW

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Een VZW mag uiteraard wel winst maken. Het mag echter geen winstoogmerk hebben. Het is niet de bedoeling om winst na te streven, maar je dient wel wat winst te maken om te kunnen investeren in je doel natuurlijk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het betrof radio meteor Aalter, later Topradio Aalter door mijzelf opgericht in 1985 en overgelaten in 2001 aan Topradio Gent en een medewerker van mij..en geloof me de vzw was in orde statuten in orde elk jaar werd ook alles bij de nationale bank neergelegd etc...
Geloof me vrij het is niet omdat de vzw een rechtspersoon is dat je als bestuurder nog niet aansprakelijk kan gesteld worden...
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”