Manipuleert Telenet de speedtest?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Thuis heb ik een Proximus Start welke op dit moment op 30/3 staat (DLM moet even opnieuw langskomen :-)) sinds een week of 2. Ik wou vandaag kijken of er al wat meer in zit (heb reeds 70/3 gehad, dus zou leuk zijn mocht dit opnieuw mogelijk zijn).

Uit pure gewoonte heb ik de check draadloos gedaan met mijn laptop. Ik weet het, bekabeld is altijd beter, maar was even te lui om een UTP te zoeken.

Eerst een speedtest gedaan via http://speedtest.telenet.be en http://speedtest2.telenet.be. Daar kom ik uit op 6.33 down en 2.34 up (gemiddelde van 5 speedtests op elke server). Miserabel traag dus. Direct daarna op speedtest.net (de officiële site) speedtests gedaan via diverse servers in België, Rotterdam, Amsterdam en Roubaix. Telkens 5 speedtests op elke server en gemiddelde daarvan ligt op 25.27 down en 2.78 up, wat vrij normale waarden zijn voor een 30/3 verbinding. Beetje verbaasd over deze resultaten doe ik nogmaals een test bij de 2 speedtest sites van Telenet en opnieuw trieste resultaten (7.22/2.72, 5.98/2.82).

Deze tests zijn genomen zonder dat enig ander apparaat dat intensief internet gebruikt was ingeschakeld.

Ben ik de enige met een Proximus verbinding die dit heeft, of zijn er nog?
Vind de resultaten wat "raar", zeker aangezien beide sites dezelfde software gebruiken? Het lijkt er bijna op dat Telenet (opzettelijk) resultaten gaat manipuleren?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Edpnet: Telenet: 28.96-8.21; UPC: 30.92-6.50; Verixi (beste van speedtest.net): 36.07-8.03

Misschien heb je gewoon pech gehad, en was de server of een peer-verbinding net overbelast?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat kan uiteraard, vond het gewoon nogal "toeval". Ik ga er vanuit dat jij ook test via een Proximusverbinding?

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik weet uit goede bron dat bepaalde ISP's in België deze testen manipuleren. Zeker destijds toen providers ook nog een soort monitoring doos hadden van de organisator van de testen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik weet van die geruchten maar het lijkt me absurd dan dat TN ook z'n eigen Speedtest servers niet zou bevoordelen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik test mijn bgc/proximuslijn af en toe met telenetspeedtest en ook speedtest.net.
Daarbij valt me op dat de telenet speedtest dikwijls een licht hogere waarde opgeeft !
Allicht is dat niet zo verwonderlijk want de server staat dichter bij dan die servers van speedtest.net ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
elrocco
Plus Member
Plus Member

Yep, ik ben ervan overtuigd dat Telenet de test manipuleert :lol:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Deze morgen de laptop eens anders getest : de laptop draadloos het werk laten doen, en de desktop dezelfde test bekabeld. Bizar resultaat : draadloos waren de testen bij telenet erg traag, bekabeld redelijk goed. Bij speedtest altijd redelijk goed...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”