wireless bridge AP met b-box 3

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
esdeevee
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2014, 12:10

Hey,


momenteel hangt onze NAS met een netwerkkabel aan de Belgacom b-box 3, die in de woonkamer staat. 't Is niet dat die NAS echt veel lawaai maakt, maar hij staat toch een beetje in de weg. Ik zou 'm liever een verdieping hoger in een kast wegzetten. Ik probeer nu dus (als ik de terminologie goed begrijp) een draadloze bridge-connectie tot stand te brengen met een access point op de eerste verdieping, waar de NAS dan aan gekoppeld kan worden via een netwerkkabel. Voor alle duidelijkheid: er zal dus geen netwerkkabel liggen tussen de b-box en het access point.

Ik heb hier nog volgend wireless gerief gevonden:
* Apple AirPort Express, eerste model (M9470Z/A), de versie die intussen al niet meer ondersteund wordt door AirPort Utility 6.
* Belkin Wireless G router model F5D7230-4 versie 6000df
* Linksys WAG320N ADSL 2+ modem en wireless router

Ik heb er al veel mee gekl***, maar het lukt me niet om de zaak in orde te krijgen. Graag dus jullie advies:

* kan ik mijn plan uitwerken met het gerief dat ik heb? Hoe precies?
* als dat niet lukt, wat kan ik dan best bijkopen?


Bedankt,

Stijn
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Je zou zo'n Wifi bridge kunnen gebruiken die gebruikt wordt voor draadloos TV maar werkt ook perfect voor internet. De zender zit ingebouwd in de B-Box3. De Wifi bridge gebruikt de Wifi 5.0 van de B-Box3. Dan kan je de Wifi bridge bij de NAS zetten op het 1ste verdiep.

Of via powerlines
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

en middels WPS knop is "pairen" een fluitje van ne cent :-D

Zie ook:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=42801
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

esdeevee schreef:Ik heb hier nog volgend wireless gerief gevonden:
* Apple AirPort Express, eerste model (M9470Z/A), de versie die intussen al niet meer ondersteund wordt door AirPort Utility 6.
* Belkin Wireless G router model F5D7230-4 versie 6000df
* Linksys WAG320N ADSL 2+ modem en wireless router
Kijk eens voor welke van deze routers een DD-WRT Firmware bestaat. De Belkin F5D7230-4 is zeker supported.
Met DD-WRT kan je de router instellen als een WLAN client, en op die manier een wireless bridge maken met de B-box3.

De voorgestelde oplossingen, zoals de Proximus Wifi bridge en de powerlines, zullen zeker ook werken, maar de TS vroeg toch duidelijk een oplossing met zijn bestaand materiaal?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Daar zou ik wel aan toevoegen dat je met die airport express of die belkin erbarmelijke snelheden zult halen naar je nas. Dat zal max 2 a 2.5MB/s zijn als je met je kabel aan de bbox hangt, via (2.4GHz) wifi wat minder. En met veel 2.4GHz netwerken in de buurt nog een (heel) stuk minder.
Die lynksys zou je over 5GHz nog wel een 15 a 20MB/s moeten kunnen halen, wat meer in lijn ligt wat ik van een NAS zou verwachten.

Het is maar wat jij wil van snelheden, maar weet dat het een stuk trager zal kunnen gaan.
rafjel
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2012, 14:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik slaag er maar niet in om via mijn TP-link wifi-repeater/bridge TL-WA750RE een internetverbinding te krijgen via mijn B-box3 Proximus-modem. Dit was geen enkel probleem met mijn Telenet-wifi-netwerk. De Quick Setup verloopt nochtans probleemloos (repeater wordt via het 2.4 GHz-netwerk herkend onder 192.168.1.3). Alhoewel de DHCP-functie van mijn repeater is uitgeschakeld, kan ik bij connectie ermee geen IP-adres van de modem verkrijgen. Ook een configuratie via WPS geeft hetzelfde resultaat.

Wat is er loos? Heeft dit iets te maken met de 2 draadloze netwerken: 2.4 GHz en 5 GHz? Bij mijn repeater staat de Channel Width op 'Auto'

Ter info: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... 750RE#down
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de snelste verbinding ga je uiteraard vandaag hebben met een e-net kabel aangezien de bbox-3 een gig e-net heeft (en vermoedelijk jouw NAS ook)
Dus inderdaad afhankelijk van welke performantie je wenst te hebben/behouden kan je opteren om een van je 3 toestellen te herbruiken, maar zou ik zelf - voor de 50€ dat dit kost - opteren voor de WiFi bridge van Proximus, die de 4 spatial streams van de bbox-3 ondersteunt, en ook een gig e-net connectie heeft. Met de WPS-knop op bbox en WiFi bridge zijn die zó gepaired, en ben je 5' na je het toestel hebt uitgepakt al met je NAS terug online.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”