vraagje over onstabiele snelheid en uitval

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Beste, ik heb gisteren contact genomen met Telenet omdat mijn snelheid zeer onstabiel is en onregelmatig uitvalt.
Heb van hen zo'n standaard e-mail terug, van modem-router omhoog plaatsen enz.. en dat er niets is te zien aan mijn verbinding en als het niet verbetert dat ik een technieker moet laten langs komen.
Heb nochtans deze link http://www.speedtest.net/nl/results.php ... bd89&ria=0 mee gestuurd waar duidelijk de wispelturige snelheid te zien is. Ik heb bij hen Whoppa met internet 160, is dit normaal deze snelheid en is er op een of andere manier een mogelijkheid om aan de log's van die modem-router te geraken of om die uit te lezen?
Is er iets dat ik zelf kan doen voordat ik een betaalde technieker moet laten langs komen?
Met vriendelijke dank bij voorbaat.
Duupje
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Graag wat meer info:
- Heb je ook snelheidsverlies via een rechtstreekse netwerkkabel op de modem?
- Indien snelheidsverlies via Wifi, hoe ver staat de computer van het Wifi-toegangspunt? Zijn er obstakels? Welk type Wifi-kaart zit er in jouw computer?
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Dank u Raf1 voor de reactie,
ik zit in dezelfde kamer als de modem die open en bloot staat.
Alle test's die ik heb gedaan zijn draadloos gebeurd, maar vanop verschillende computers/tablet's/I-phone
Het netwerk valt regelmatig uit op alle apparaten, maar heb nog niet kunnen kijken via een netwerkkabel.

grtjs
Duupje
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Voor wireless kan je moeilijk garanties geven (teveel factoren) al zou dit zich normaal niet mogen voordien in dezelfde kamer.

Belangrijkste is echter eerst een test te doen via een bedraad netwerk...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

1) De Telenet Wifi-modem kan uitsluitend 160 Mbps leveren via een netwerkkabel, niet via Wifi.
2) Mogelijks zit er één toestel tussen dat niet 100% overweg kan met de Telenet Wifi-modem waardoor die crasht en het internet kortstondig uitvalt.
3) Daarnaast is de kans groot dat tablets en smartphones met oudere of goedkopere Wifi-chips een maximumsnelheid van slechts 10 Mbps kunnen halen.

Testen via netwerkkabel en een computer met gigabit-netwerkkkaart is de boodschap, alleen daarmee haal je de maximumsnelheid.
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Kijk ook eens met een programma of er andere WiFi netwerken in de buurt en op welk kanaal deze werken, vooral op het ogenblik dat het zeer traag gaat. Dit kan je dan oplossen door een andere kanaal te gebruiken dat minder gestoord wordt.
Het WiFi netwerk in de 5 GHz band is ook veel sneller dan het netwerk in de 2.4 GHz band. In de 5 GHz band kan je wel sneheden halen die in de buurt van de 160 Mbps komen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Het 5Ghz wifi signaal wordt wel veel vlugger verzwakt in functie van tussenliggende obstakels (medium)
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ja al goed en wel, maar ik heb het op al mijn toestellen, die zowel op 2.4 als 5.0 GHz zijn aangesloten :roll:
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ja al goed en wel, maar ik heb het op al mijn toestellen, die zowel op 2.4 als 5.0 GHz zijn aangesloten :roll:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

-=RoG=-Duupje schreef:Is er iets dat ik zelf kan doen voordat ik een betaalde technieker moet laten langs komen?
testen met een kabel op een degelijke computer. Draadloos is afhankelijk van factoren waar telenet geen controle over heeft, of dit nu 2.4 og 5 Ghz is.
Soms kan een volledige herstart van de modem helpen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zoals reeds gezegd, doe het volgende:

1. Doe eerst een test met een UTP kabel : van rechtstreeks in je modem tot een computer. Heb je daarop een stabiele snelheid?
2. Zet alle wireless apparaten uit, herstart de modem en laat dan één voor één een speedtest doen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Heb je al eens gekeken of er nog andere netwerken op dezelfde kanalen zitten. Als je uw buurman ook telenet heeft dan is de kans groot dat hij op dezelfde kanalen werkt en waarschijnlijk ook deze problemen heeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

janneke dust schreef:Heb je al eens gekeken of er nog andere netwerken op dezelfde kanalen zitten.
Vandaag de dag heeft dat nog amper zin... ik woon buiten de stad en kan het aantal wireless stations hier al niet meer tellen op twee handen.

Verschillende ervan doen ook dynamisch aan kanaal selectie... dus als één iemand verschuift zie je kort nadien dat de helft mee verschoven is.
-=RoG=-Duupje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 sep 2006, 11:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Sorry dat ik daar nog eens terug mee ben, maar heb dit nu een paar keer per week, als ik voel dat het internet traag gaat, dan mijn modem voor een paar seconden afleg, en daarna is de snelheid weer redelijk goed. bvb deze avond
voor : http://www.speedtest.net/my-result/3967442827
na: http://www.speedtest.net/my-result/3967452656

volledige lijst : http://www.speedtest.net/nl/results.php ... bd89&ria=0
wat kan ik daar aan doen?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Heb je dit nu al bedraad getest ? Indien niet, dan kunnen we niet verder helpen.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

-=RoG=-Duupje schreef:Sorry dat ik daar nog eens terug mee ben, maar heb dit nu een paar keer per week, als ik voel dat het internet traag gaat, dan mijn modem voor een paar seconden afleg, en daarna is de snelheid weer redelijk goed. bvb deze avond
voor : http://www.speedtest.net/my-result/3967442827
na: http://www.speedtest.net/my-result/3967452656
Noem jij dat goed?
Dat is misschien iets beter, maar eigenlijk nog (bijna) even slecht.

Testen met kabel !
Het is niet omdat je naast de modem (of wifi) zit dat het draadloos vanzelfsprekend goed zou moeten gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”