Hongarije wil belasting op internetdata

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Om het begrotingstekort te dichten wil de Hongaarse regering een nieuwe belasting in het leven roepen waarbij providers per verzonden gigabyte betalen.

Het idee lijkt te gek voor woorden en de details van het plan zijn nog niet vastgelegd. Maar de regering denkt volgens Reuters aan een tarief van 150 forint (49 eurocent) per gigabyte.

De Hongaarse regering probeert al geruime tijd een aantal sectoren extra te taxeren om meer inkomsten te krijgen. Economieminister Mihaly Varga verdedigt de belasting door te zeggen dat communicatietechnologie is veranderd, net zoals het gebruik ervan, en daarom moet de belastingcode worden aangepast.

Kost meer dan de omzet

Wat de maatregel moet opleveren is nog niet helemaal duidelijk. Volgens minister Varga zou dat jaarlijks 20 miljard forint (65 miljoen euro) moeten zijn. Maar het consultancybureau eNet schat voor 2013 de internettraffiek via de vaste lijn op 1,15 miljard gigabyte, samen met 18 miljoen gigabyte via mobiele netwerken. Samen goed voor 175 miljard forint of zo'n 570 miljoen euro.

Reuters verwacht wel dat er een plafond op de taxering komt omdat de totale omzet van de sector van internetservices eind vorig jaar op 164 miljard forint (533 miljoen euro) lag, minder dan wat de taks de bedrijven zou kosten dus.

Het is geen verrassing dat de maatregel niet op gejuich wordt onthaald. Zowel providers als internetgebruikers (die er van uitgaan dat de extra belasting wordt doorgerekend aan hen) zijn geen voorstander. Een van de argumenten is dat de telecomproviders vandaag sowieso al belastingen betalen.
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/hon ... 8570438138

't Dacht even dat we 1 april waren...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Dat dacht ik ook even toen ik de maatregelen van onze nieuwe regeringen las :?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik denk dat er in vele parlementen tegenwoordig ofwel giftige dampen hangen of aan de paddo's gezet wordt.

Aan het voorgestelde Hongaarse tarief zou een maand internet mij 3 keer zoveel kosten. Hebben ze al uitgerekend wat dit kan doen voor de internethandel in Hongarije?
Waarschijnlijk passen ze het beproefde Belgische systeem toe.. Ballonnetje oplaten, reacties afwachten, bijsturen/afschaffen en overal verkondigen dat het verkeerd begrepen was. :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Allee, de Hongaarse regering heeft iets nieuws uitgevonden om de bevolking te koeioneren, ik hoop dat die "stommiteit" hier in België niet wordt toegepast. :x
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

waar is de tijd dat Dehaene zaliger nog rondliep met het idee om een beeldschermtaks in te voeren :nono:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Alsof de datalimieten in belgie nog geen straf genoeg zijn. :-(
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

on4bam schreef:Ik denk dat er in vele parlementen tegenwoordig ofwel giftige dampen hangen of aan de paddo's gezet wordt.

Aan het voorgestelde Hongaarse tarief zou een maand internet mij 3 keer zoveel kosten. Hebben ze al uitgerekend wat dit kan doen voor de internethandel in Hongarije?
Waarschijnlijk passen ze het beproefde Belgische systeem toe.. Ballonnetje oplaten, reacties afwachten, bijsturen/afschaffen en overal verkondigen dat het verkeerd begrepen was. :bang:
Aangezien onze goede vriend Viktor Orban een 2/3e meerderheid heeft in het Hongaarse parlement kunnen ze doen wat ze willen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

En hij is een goede vriend met Poetin...
Media monddood maken en concurrentie uit de weg ruimen.

De enige vrije TV (commerciële) zender moet nu ook ineens 40% belasting betalen op reclame-inkomsten.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

is blijkbaar ook met terugwerkende kracht... ;-)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

AndRo555 schreef:Alsof de datalimieten in belgie nog geen straf genoeg zijn. :-(
zo'n belasting lost dat probleem natuurlijk op
ik zou dan gemiddeld 100/m mogen afdokken :)
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Aangezien onze goede vriend Viktor Orban een 2/3e meerderheid heeft in het Hongaarse parlement kunnen ze doen wat ze willen.
Europese Commissie zegt van niet: http://ec.europa.eu/avservices/video/pl ... ef=I094641
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

flupke19 schreef:waar is de tijd dat Dehaene zaliger nog rondliep met het idee om een beeldschermtaks in te voeren :nono:
In Wallonië heb je nog altijd een belasting op de "force motrice" ofte belasting op de machines die je gebruikt in je productieproces. Dat is bij ons het geval (bedrijf ligt in Ghislenghien/Gellingen).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Heb je dat in Vlaanderen ook niet? Ik krijg toch elk jaar zo'n aangifteformulier waar ik allerhande "motoren" kan opgeven. Het is een roze papiertje dacht ik. Ik weet niet juist hoe of wat er exact op staat omdat het niet van toepassing is op mijn activiteit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

1207 schreef:
AndRo555 schreef:Alsof de datalimieten in belgie nog geen straf genoeg zijn. :-(
zo'n belasting lost dat probleem natuurlijk op
ik zou dan gemiddeld 100/m mogen afdokken :)
0.50 cent per GB aan +- 1TB per maand hier => 500/maand :lol:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Is ondertussen dit voorstel niet van tafel geveegd?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”