Beste UB'ers,
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met internetradio's? We zitten met een vrij specifiek geval : in een gebouw zijn de bekendste zenders (radio 1, radio 2, Klara, StuBru, MNM, Nostalgie, ...) niet te ontvangen via de FM band, tenzij met bijzonder veel ruis. De beheerder van het gebouw heeft echter wel draadloos internet voorzien voor iedereen en één UTP kabel per ruimte.
In deze ruimtes gaat men voornamelijk manuele arbeid verrichten, waarbij er geen internet nodig is. Tot op vandaag liet een werknemer een oudere laptop van zichzelf (welke hij niet meer nodig had wegens barst in scherm) daar 24/7 draaien om muziek te streamen vanaf de site http://belgie.fm/. Op deze laptop waren 2 externe boxen aangesloten zodat men muziek had. De computer werd nooit uitgezet, men gebruikte enkel de aan/uit knop van de boxen. Echter vandaag heeft het ding helemaal de geest gegeven, en is er dus geen radio meer.
De werkgever wilt nu op eigen kosten voorzien in een radio, en had reeds volgende mogelijkheden bedacht:
- computer halen bij kringloopwinkel (een nieuwe computer kopen vind hij te gek, daar dit enkel als "radio" zal gebruikt worden) en verder gebruiken zoals tot op vandaag
- een internetradio kopen
De eerste optie vind hij niet interessant daar zijn werknemers (niet allemaal even begaafd) waarschijnlijk vergeten om deze ook uit te zetten en dat er nadien paniek is om deze terug aan te krijgen. Plus qua stroomkost vind hij dit wat te gek.
De tweede optie vind hij het bedenken waard, maar hij wilt dat Belgische radio's (nationale zenders en commerciele zenders) te beluisteren zijn. Niet enkel zenders die alleen een bepaald muziekgenre uitzenden of waar men Engels praat.
Ikzelf ben niet echt gekend met deze tweede optie (ik weet dat ze bestaan, maar niet hoe deze bvb geconfigureerd moeten worden etc), vandaar dat ik het hier even vraag.
Laatste punt : ikzelf zat ook te denken om eventueel een raspberry pi te plaatsen met die 2 boxen die er nu reeds zijn. Dat mag je 24/7 laten draaien, qua stroomkost is dit verwaarloosbaar. Alleen moet er dan natuurlijk een scherm zijn als je van radiozender wilt veranderen (iets wat de werkgever nu ook wilt). Daarom heb ik even zitten rondzoeken en vond ik deze video waarbij een raspberry pi is verbonden met een LCD display en waar je met 2 drukknoppen doorheen de zenders kan gaan.
In deze video zie je op 9:40 hoe hij de stations toevoegt. Weet iemand of dit ook kan met Belgische radiozenders op diezelfde manier?
Vraag betreffende internetradio
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
heb hier nog een technomate satellietontvanger welke geen HD beeld geeft maar perfect als radio kan gebruikt worden. Voor het goede doel wil ik deze graag afstaan zodat zij met de kost voor een 60cm schoteltje (ca 25,00 €) kunnen volstaan. Deze ontvanger geeft VRT 1 en 2, nostalgie (Frankrijk), jazz zenders, klassieke muziek, etc...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- krisken
- userbase crew
Een heel mooie geste van je wied! Ik zal het eens voorstellen!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 54 keer
Ik ben al een hele tijd weg uit België, en heb om die reden een internetradio... sinds 2005 dacht ik. Dus ik ken er wel wat van.
Ik vraag me af waarom je moeite zou doen, gezien de kostprijs van die dingen. Hier een lijstje van op idealo.de, je zal zien, ze beginnen zo rond de 50 euro, en gaan dan tot boven de 100.
http://www.idealo.de/preisvergleich/Pro ... y=minPrice
Je kan kiezen tussen een standalone ontvanger, die je dan moet verbinden met een geluidssysteem, of een alles-in-één. Het nadeel is meestal dat de kleinere bedoeld zijn als draagbare radio, soms zelfs met maar één luidspreker. De geluidssterkte is dus niet je dat, alhoewel meer dan voldoende om in een kamer naar te luisteren. Wil je meer, dan moet je ze doorverbinden met een externe versterker. Zowat alle moderne toestellen hebben daar wel een uitgang voor, meestal zelfs ook een digitale uitgang dezer dagen.
Qua zenders kan je de meest courante ontvangen, zolang ze via het internet uitzenden, en liefst in mp3. Alles van de VRT valt daar sowieso onder, qua andere zenders zou je het eens moeten nakijken.
Ik vraag me af waarom je moeite zou doen, gezien de kostprijs van die dingen. Hier een lijstje van op idealo.de, je zal zien, ze beginnen zo rond de 50 euro, en gaan dan tot boven de 100.
http://www.idealo.de/preisvergleich/Pro ... y=minPrice
Je kan kiezen tussen een standalone ontvanger, die je dan moet verbinden met een geluidssysteem, of een alles-in-één. Het nadeel is meestal dat de kleinere bedoeld zijn als draagbare radio, soms zelfs met maar één luidspreker. De geluidssterkte is dus niet je dat, alhoewel meer dan voldoende om in een kamer naar te luisteren. Wil je meer, dan moet je ze doorverbinden met een externe versterker. Zowat alle moderne toestellen hebben daar wel een uitgang voor, meestal zelfs ook een digitale uitgang dezer dagen.
Qua zenders kan je de meest courante ontvangen, zolang ze via het internet uitzenden, en liefst in mp3. Alles van de VRT valt daar sowieso onder, qua andere zenders zou je het eens moeten nakijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Internetradio van medion? Heb er goede ervaring mee
[
Post made via mobile device ]
[

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
internetradio an sich werkt goed, wij gebruiken dat hier al jaren thuis.
De toestellen zijn allemaal redelijk gelijk kwa bediening, er worden niet zo veel verschillende chipsets gebruikt.
Ik heb een sagean en een Noxxon en ben meer tevreden van de noxon.
Je kan zowat alle zenders en nog veel meer ontvangen.
J.
De toestellen zijn allemaal redelijk gelijk kwa bediening, er worden niet zo veel verschillende chipsets gebruikt.
Ik heb een sagean en een Noxxon en ben meer tevreden van de noxon.
Je kan zowat alle zenders en nog veel meer ontvangen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik denk dat het veel en veel goedkoper kan. Mijn setup thuis is de volgende: een afgedankte HTC Desire smartphone met daarop de gratis software TuneIn radio geïnstalleerd. Daarbij deze draadloze speakerset (gekocht bij Kruidvat voor 20 euro)
http://www.besteproduct.nl/ipod_speakers/137804
De stekker van het zendertje van de speakerset gaat in de koptelefoonaansluiting van de (afgedankte) smartphone, wifi activeren op de smarthpone, TuneIn opstarten en je hebt internetmuziek voor heel weinig geld. De speakers kan je plaatsen waar je wil (werken op batterijen of 220V d.m.v. de meegeleverde stroomadapter). Enige waar je op moet letten is dat de zender en de speakers elkaar "zien". Alhoewel... bij mij staat de zender binnen en als het mooi weer is plaats ik de speakers buiten en kunnen ze elkaar ook niet "zien".
Edit: de smartphone heeft geen simkaart (nodig) om internet radio af te kunnen spelen.
http://www.besteproduct.nl/ipod_speakers/137804
De stekker van het zendertje van de speakerset gaat in de koptelefoonaansluiting van de (afgedankte) smartphone, wifi activeren op de smarthpone, TuneIn opstarten en je hebt internetmuziek voor heel weinig geld. De speakers kan je plaatsen waar je wil (werken op batterijen of 220V d.m.v. de meegeleverde stroomadapter). Enige waar je op moet letten is dat de zender en de speakers elkaar "zien". Alhoewel... bij mij staat de zender binnen en als het mooi weer is plaats ik de speakers buiten en kunnen ze elkaar ook niet "zien".
Edit: de smartphone heeft geen simkaart (nodig) om internet radio af te kunnen spelen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 23 okt 2014, 10:06, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 14 keer
Een squeezebox radio?
http://www.2dehands.be/audio-video-tv/a ... 42747.html
of nieuw:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/3522 ... archDetail
of nieuw:
-
- Elite Poster
Als je gebruik maakt van mijn "oplossing" ben je gesteld voor enkel de prijs van de speakerset, iets van een 40 à 50 euro, afhankelijk van de winkel. 2 tot 3 keer goedkoper dan de oplossingen die je aanreikt.johand schreef:Een squeezebox radio?
of nieuw:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 85 keer
Thuis zelfde setup als Jack Daniels maar dan een smartphone die gewoon FM ontvangt, werkt goed en in de zomer wel plezant!
Afgedankt smartphone kan idd ook afgedankte laptop zijn, voor een werkomgeving maakt dat niet zoveel uit en het stroomverbruik valt ook wel mee denk ik?
De boxen werken nog dus een afgedankte smartphone en je bent er al.
Hopelijk leest de man van s@b@m niet meer mee...
Afgedankt smartphone kan idd ook afgedankte laptop zijn, voor een werkomgeving maakt dat niet zoveel uit en het stroomverbruik valt ook wel mee denk ik?
De boxen werken nog dus een afgedankte smartphone en je bent er al.
Hopelijk leest de man van s@b@m niet meer mee...

- krisken
- userbase crew
Ik stel het allemaal even voor daar 
Wat internetradio's betreft kunnen de Belgische nationale zenders dus perfect afgespeeld worden? Met TuneIn ook?

Wat internetradio's betreft kunnen de Belgische nationale zenders dus perfect afgespeeld worden? Met TuneIn ook?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ja. Als het betreffende radiostation een internet stream heeft, kan je die beluisteren via TuneIn. Ik heb TuneIn hier voorgesteld omdat ik het zelf ook gebruik. Maar er zijn nog andere apps die hetzelfde doen. PCRadio, iHeart radio, Pandora, XiiaLive, Songza, WinAmp... om er maar een paar te noemen, allemaal gratis.krisken schreef:Ik stel het allemaal even voor daar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Dat voorstel van Jack Daniels is wel fijn (misschien ook omdat ik hier zelf nog een oude Desire liggen heb
). Volgens mij hoef je zelfs niet eens naar het Kruidvat achter draadloze speakers, want in de OP staat dat ze al externe powered speakers hebben, terwijl het de laptop is die kapot is. De audio-aansluiting op laptop en smartphone gaan in principe identiek zijn. Dus gewoon voor een appel en een ei een oude smartphone op de kop tikken is mogelijks al genoeg.

- krisken
- userbase crew
Klopt, er zijn reeds externe speakers, dus op dat punt is het wel interessant.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Tegenwoordig is de 3,5 mm minijack een standaard stekker voor smartphones en andere audio apparaten. Moet dus lukken. Desnoods verloopstekkertje er tussen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 85 keer
Of radio.be, alle Belgische stations bij elkaar!Jack Daniels schreef:Ja. Als het betreffende radiostation een internet stream heeft, kan je die beluisteren via TuneIn. Ik heb TuneIn hier voorgesteld omdat ik het zelf ook gebruik. Maar er zijn nog andere apps die hetzelfde doen. PCRadio, iHeart radio, Pandora, XiiaLive, Songza, WinAmp... om er maar een paar te noemen, allemaal gratis.krisken schreef:Ik stel het allemaal even voor daar
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
Als de infrastructuur het toelaat, waarom niet gewoon werken met een kleine FM buitenantenne? Bij de kringloopwinkel zal je vast wel een radio vinden met een antenne ingang.
Internet radio is leuk, maar vroeg of laat gaat er toch onderhoud aan moeten gebeuren. (wijzigen url's, software update, onstabiele internet connectie, minder foolproof,...).
Internet radio is leuk, maar vroeg of laat gaat er toch onderhoud aan moeten gebeuren. (wijzigen url's, software update, onstabiele internet connectie, minder foolproof,...).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Wij gebruiken dit: http://www.conrad.com/ce/en/product/344 ... t-FM-radio
zeer tevreden van.
Heeft een voorgeprogrammeerde lijst met 1000den zenders.
Te bedienen met afstandbediening en 9 knoppen voor geprogrammeerde zenders.
Heeft utp en wifi.
zeer tevreden van.
Heeft een voorgeprogrammeerde lijst met 1000den zenders.
Te bedienen met afstandbediening en 9 knoppen voor geprogrammeerde zenders.
Heeft utp en wifi.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 16 keer
Misschien is de iBood van vandaag wel iets? Een Noxon iRadio 410 voor € 179,95
http://www.ibood.com/extra-be/nl/
Zelf heb ik een Noxon A540+ op de bureau staan (de A550+ is de opvolger), best wel tevreden van (alleen de navigatie mocht wat intuïtiever).
http://www.ibood.com/extra-be/nl/
Zelf heb ik een Noxon A540+ op de bureau staan (de A550+ is de opvolger), best wel tevreden van (alleen de navigatie mocht wat intuïtiever).