Groene energie valt stil.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Eén biogascentrale, zeven windturbines en 2.700 zonnepanelen. Meer groene installaties kwamen er dit jaar niet bij in Vlaanderen. Dat leren statistieken van de energieregulator VREG.

Hoewel de cijfers voor het laatst zijn bijgewerkt in september is de trend duidelijk. Groene energie is geen interessante investering meer. 2013 was een rampjaar en 2014 lijkt niet beter te worden, schrijft De Morgen.

Ter vergelijking: in 2011 werden in Vlaanderen nog twintig windmolens op land, vier biogas- en vijf biomassacentrales, een waterkrachtcentrale en 84.000 zonnepanelen opgestart. Samen goed voor 927 megawatt groene energie. Vorig jaar werd er slechts voor 94 megawatt bijgebouwd, een tiende. Dit jaar zitten we voorlopig aan amper 42 megawatt, nog geen twintigste.

Het grootste probleem is dat niemand nog geïnteresseerd is om zonnepanelen op zijn dak te leggen. Maar ook de andere investeringen zijn de laatste twee jaar stilgevallen. Er is schrik om niet uit de kosten te geraken, klinkt het in de sector.
Bron: HBVL

Zou dat een gevolg kunnen zijn van de harde economische realiteit? :think:
Of zijn de "Groene Jongens" ook gewoon opportunisten indien het op geld aankomt? :think:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zou graag zonnepanelen leggen, maar elke 2 weken verandert er wel iets.
Hoe kan ik ooit zo'n investering doen? Ik weet niet welke regels er voor mij gaan gelden, hoe ik belast ga worden etc.
Voor ik geld uitgeef wil ik gewoon meer duidelijkheid, en die ontbreekt volledig.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:Ik zou graag zonnepanelen leggen, maar elke 2 weken verandert er wel iets.
Hoe kan ik ooit zo'n investering doen? Ik weet niet welke regels er voor mij gaan gelden, hoe ik belast ga worden etc.
Voor ik geld uitgeef wil ik gewoon meer duidelijkheid, en die ontbreekt volledig.
Ik begrijp je volkomen. Dat heb je met een land waar rechtsonzekerheid troef is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

@ heist_175
Dat is ook een mes dat aan twee kanten snijdt hé.

De rechtsonzekerheid die je aanhaalt is inderdaad heel erg immobiliserend.
Anderzijds: ik denk dat je op dit ogenblik de beste offertes gaat krijgen, gelet op het lage volume aan installaties.

Ik weet niet of het zo is maar soms hoor ik wel eens: "Het leven is aan de durvers."
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

En die durvers worden dan dik genaaid achteraf.
Ikzelf ben op zoek naar een huis, liefst eentje waar later ook nog zonnepanelen op zullen kunnen. Ik zou de investering dan ook gerust willen doen zonder subsidies (toch met de huidige prijzen en evt met een groene lening). Maar nu beginnen ze met 50 euro forfait maar dat zie ik nog even hard stijgen als de pensioensleeftijd. Dan is het op den duur al snel duurder dan gewoon je stroom aankopen en dat is zonde. De regels veranderen teveel en die onzekerheid zou mij ook doen afzien van dergelijke investeringen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je kan ze natuurlijk ook plaatsen zonder aan te geven bij de VREG. De kans dat ze ooit ontdekt worden is zo goed als onbestaande.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

eternum schreef:Zou dat een gevolg kunnen zijn van de harde economische realiteit?
Die "harde economische realiteit" is niet meer of niet minder dan een kader dat door de politiek wordt gecreëerd.
Zolang politici het milieuvervuilende energie-oligopolie blijven ondersteunen door de milieu- en gezondheidskost af te wentelen op de belastingbetaler zal propere hernieuwbare energie geen marktaandeel meer winnen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idem hier.
Ik wil gerust zelf betalen en dus zonder subsidies.
Maar ik wil eerst duidelijkheid hoe ze de (volgens mij als principe te rechtvaardigen) netvergoeding/taks gaan invoeren.

Zonnepanelen leggen zonder aan te geven is waanzin, daar zijn al eerdere topics over geweest.
Je kan er 20 frank mee uitsparen, maar als er iets gebeurt ben jij dik de klos.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”