VTM Text, de teletekstdienst van de VTM zal per 1/11/2014 ophouden met bestaan want VTM zal met er mee stoppen met die teletekst, enkel de ondertitelingspagina 888 zal blijven bestaan.
Eigenlijk verbaast mij dat niet, de BBC is jaren geleden al mee gestopt met hun teletekst de zogenaamde CEEFAX, het enige wat er nog van overschiet is die ondertitelingspagina 888.
Ook bij de VRT is er een lichte afbouw zo worden de onderwerpen van Ter Zake en Reyers Laat niet langer meer aangeboden en met die besparingen die de Vlaamse regering aan de VRT oplegt zou het nog kunnen gebeuren dat VRT Teletekst ook zal opgedoekt worden met uitzondering van pagina 888.
Ook bij de NPO worden beursberichten niet langer meer aangeboden.
Ik voorspel dat binnen 5 jaar geen enkele TV zender nog teletekst zal aanbieden want dat is feitelijk niet meer van deze tijd, er is nu de digitale opvolger nl Digitext die al bij Telenet beschikbaar is, nu nog hopen dat Belgacom/Proximus die ook beschikbaar maakt.
http://nieuws.vtm.be/entertainment/1129 ... -teletekst
VTM stopt met teletekst
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
De laatste keren dat ik met teletext heb gewerkt, was ergens eind jaren '90, en van zijn opvolger digitext weet ik niks.
Maar ik vraag mij wel af wat de meerwaarde is van digitext ten op zichte van internet, zeker nu er smartphones( of tablets) zijn, die bij Smart-TV's en settopboxen(weliswaar niet bij Telenet en Belgacom, maar als Chromecast, AppleTV, Xbox, Playstation dat kunnen aanbiedenden , zal het duopolie toch vroeg of laat moeten volgen) de afstandsbediening kunnen vervangen.
Maar ik vraag mij wel af wat de meerwaarde is van digitext ten op zichte van internet, zeker nu er smartphones( of tablets) zijn, die bij Smart-TV's en settopboxen(weliswaar niet bij Telenet en Belgacom, maar als Chromecast, AppleTV, Xbox, Playstation dat kunnen aanbiedenden , zal het duopolie toch vroeg of laat moeten volgen) de afstandsbediening kunnen vervangen.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Alleen mijn pa werkt nog met teletext (die ik ken) en ik zei nog van't weekend. Moderniseren jong want dat gaat allemaal verdwijnen. Hoor em nog zeggen. Dat verdwijnt nooit
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik begrijp enerzijds wel, dat met de huidige besparingswoede, een dienst die door minder en minder mensen gebruikt wordt, afgeschaft wordt wegens "niet rendabel".
Hoewel hier ook weer de kip-en-het-ei verhaal: wegens minder interessant aanbod, wordt het door minder mensen gebruikt ...
Anderzijds is er toch een hele grote groep (70-plussers?) met weinig of geen internet ervaring, die van Teletekst gebruikt maakten.
Heel gemakkelijk te bedienen, heel goed te lezen (vooral nu op de grotere flatscreens), veel info (vroeger toch).
Het nieuws, de TV programma's, Sport, aankomsten Zaventem om te kijken wanneer de kinderen/kleinkinderen uit vakantie terugkomen ...
Deze grote groep laat men terug in de kou staan .
[nostagie on]
Mijn eerste TV met Teletekst heb ik gekocht in mei 1980 (merk: Sierra, kostprijs 46.000 BEF ).
Niet zozeer voor de inhoud, maar eigenlijk meer omdat ik zo geïntrigeerd was van de techniek die erachter stak: hoe het mogelijk was om zo'n digitaal signaal te sturen in de zwarte lijnen bovenaan het analoge TV beeld .
BRT Teletekst was toen pas opgestart (20-tal bladzijden), ook ARD/ZDF en NOS waren pas begonnen.
Alléén de BBC (de uitvinder), en ook ITV, waren met hun Ceefax al ver gevorderd.
België was zéér uniek in de wereld: wij konden hier (in West-Vlaanderen) het Teletekst aanbod zien van 4 landen! Alleen Frankrijk was niet mogelijk, omdat ze daar een eigen standaard hadden (Antilope).
Ik had toen regelmatig contact met de toenmalige baas van Teletekst (Lucien Boussé).
Ook de BBC was enorm geïnteresseerd hoe "hun uitvinding" in Europa werd geïmplementeerd, en vroegen mij om foto's te nemen van mijn TV scherm; ze stuurden mij zelfs de films, et de instructies voor het beste resultaat (400 ASA, 1/60 sluiter, dia f/5.6).
Mijn foto's kwamen dan in Engeland op televisie
[nostalgie off]
Hoewel hier ook weer de kip-en-het-ei verhaal: wegens minder interessant aanbod, wordt het door minder mensen gebruikt ...
Anderzijds is er toch een hele grote groep (70-plussers?) met weinig of geen internet ervaring, die van Teletekst gebruikt maakten.
Heel gemakkelijk te bedienen, heel goed te lezen (vooral nu op de grotere flatscreens), veel info (vroeger toch).
Het nieuws, de TV programma's, Sport, aankomsten Zaventem om te kijken wanneer de kinderen/kleinkinderen uit vakantie terugkomen ...
Deze grote groep laat men terug in de kou staan .
[nostagie on]
Mijn eerste TV met Teletekst heb ik gekocht in mei 1980 (merk: Sierra, kostprijs 46.000 BEF ).
Niet zozeer voor de inhoud, maar eigenlijk meer omdat ik zo geïntrigeerd was van de techniek die erachter stak: hoe het mogelijk was om zo'n digitaal signaal te sturen in de zwarte lijnen bovenaan het analoge TV beeld .
BRT Teletekst was toen pas opgestart (20-tal bladzijden), ook ARD/ZDF en NOS waren pas begonnen.
Alléén de BBC (de uitvinder), en ook ITV, waren met hun Ceefax al ver gevorderd.
België was zéér uniek in de wereld: wij konden hier (in West-Vlaanderen) het Teletekst aanbod zien van 4 landen! Alleen Frankrijk was niet mogelijk, omdat ze daar een eigen standaard hadden (Antilope).
Ik had toen regelmatig contact met de toenmalige baas van Teletekst (Lucien Boussé).
Ook de BBC was enorm geïnteresseerd hoe "hun uitvinding" in Europa werd geïmplementeerd, en vroegen mij om foto's te nemen van mijn TV scherm; ze stuurden mij zelfs de films, et de instructies voor het beste resultaat (400 ASA, 1/60 sluiter, dia f/5.6).
Mijn foto's kwamen dan in Engeland op televisie
[nostalgie off]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
De RTBF heeft een unieke geschiedenis van hun teletekst en dat is dat zij omstreeks 1980 ook teletekst begon aan te bieden echter de RTBF koos voor de Franse Antiope norm, jammer genoeg verliep hun tt avontuur niet van een leien dakje, het kwam er op neer dat hun tt niet rendabel was wat tot gevolg had dat de RTBF eind jaren 80 die teletekstdienst dan maar opgedoekt hebben.
Nu een 5 tal jaar later in 1994 dus begon de RTBF opnieuw teletekst aan te bieden maar dan deze keer in de CEEFAX norm dezelfde norm als de toenmalige BRT nu VRT en NOS en deze keer had men wel succes.
De RTBF biedt dus nu al 20 jaar teletekst aan en een afschaffing daarvan is tot zover ik weet nu niet aan de orde, of dat die omroep hun teletekst ook aan het afbouwen is kan ik echter niet zeggen aangezien het zeer lang geleden dat ik RTBF teletekst heb geraadpleegd.
Nu een 5 tal jaar later in 1994 dus begon de RTBF opnieuw teletekst aan te bieden maar dan deze keer in de CEEFAX norm dezelfde norm als de toenmalige BRT nu VRT en NOS en deze keer had men wel succes.
De RTBF biedt dus nu al 20 jaar teletekst aan en een afschaffing daarvan is tot zover ik weet nu niet aan de orde, of dat die omroep hun teletekst ook aan het afbouwen is kan ik echter niet zeggen aangezien het zeer lang geleden dat ik RTBF teletekst heb geraadpleegd.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Philippe : als de 70 plussers bepaalde info willen hebben, dan kan dat nog altijd met de krant hé. Overigens zou je ervan verschieten hoeveel 70 plussers onbewust gebruik maken van het internet en hoe goed ze er mee weg kunnen. Vriendin werkt in een rusthuis als ergotherapeut en als je die doelgroep een aantal vaste pagina's heeft waar ze alles op kunnen vinden qua nieuws, dan zijn die blij en vinden ze alle informatie erg snel terug!
Ze sluiten daar een tablet aan op een LCD TV en laten de bewoners daar zo mee werken. Teletekst gebruiken ze daar helemaal niet meer. Je moet in rusthuizen maar eens rondvragen hoe gek de bewoners zijn op het uurtje "zoek plaatsen uit uw tijd op google streetview".
Ze sluiten daar een tablet aan op een LCD TV en laten de bewoners daar zo mee werken. Teletekst gebruiken ze daar helemaal niet meer. Je moet in rusthuizen maar eens rondvragen hoe gek de bewoners zijn op het uurtje "zoek plaatsen uit uw tijd op google streetview".
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik ken nog wel een aantal mensen die frequent TT gebruiken om eerlijk te zijn. Vooral voor snel het weer op te vragen en de sportuitslagen en het snelnieuws... Een tv start toch net iets rapper op dan een pc.
-
- Elite Poster
Een tablet en een smartphone start ook vlugger op dan een computer.
Een TV decoder start wel iets trager op, tenzij men tt raadpleegt via de CI+ module en dan nog.
Een TV decoder start wel iets trager op, tenzij men tt raadpleegt via de CI+ module en dan nog.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Het enige wat ik de laatste jaren nog gebruik van teletekst is 888, maar die verdwijnt gelukkig niet. Als je 2 kleine kinderen hebt, dan weet je dat deze functie vaak zeer handig is
Voor de rest (nieuws of programmering) gebruik ik het niet meer, voor het internet echt doorbrak als constante verbinding gebruikte ik teletekst wel veel. Maar het groeit uit zijn tijd...
Voor de rest (nieuws of programmering) gebruik ik het niet meer, voor het internet echt doorbrak als constante verbinding gebruikte ik teletekst wel veel. Maar het groeit uit zijn tijd...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Nee hoor, rtbf heeft altijd bestaan, hoewel het net zoals de vrt een paar keer van naam is veranderd.
Eerst had je de nir/inr, dan de brt/rtb, daarna brt/rtbf, dan brtn/rtbf, dan vrt/rtbf.
De samenwerkingsverbanden zijn over de jaren wel enigszins gewijzigd.
[ Post made via mobile device ]
Eerst had je de nir/inr, dan de brt/rtb, daarna brt/rtbf, dan brtn/rtbf, dan vrt/rtbf.
De samenwerkingsverbanden zijn over de jaren wel enigszins gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
wat ik bedoelde was, dat de labo-techniekers, dus ook in verband met TT bv, tezamen zaten, dus zowel de Franstaligen als de Nederlandstaligen en er geen onderscheid was op dit niveau, tot de splitsing gekomen is tussen RTB en BRT en dit was voor de mensen van de RTB interessant, want (bijna) alle cheffen waren van de BRT (Nederlandstaligen), met als gevolg dat er veel mensen bij de Franstaligen chef konden worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ha! Nog een lotgenoot Het nieuws zou ik niet meekrijgen zonder TT 888, of ik moest leren liplezenVaganzza schreef:Het enige wat ik de laatste jaren nog gebruik van teletekst is 888, maar die verdwijnt gelukkig niet. Als je 2 kleine kinderen hebt, dan weet je dat deze functie vaak zeer handig is
Gelukkig blijft dat bestaan.
-
- Elite Poster
Op VTM Text pagina 103 wordt het afscheid aangekondigd van hun teletekstdienst en dat na 25 jaar, dat is echter niet correct, VTM mag dan al begonnen zijn met uitzenden op 1/2/1989 doch zij zijn met die teletekst 7 jaar later dus in 1996 begonnen, dus niet na 25 jaar maar na 18 jaar is het vanaf morgen amen en uit met VTM text enkel pagina 888 blijft bestaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Toen de Teletekst er nog maar juist was,was dat een hele revolutie hoor,ik herriner mij nog dat men bij een aankoop v/e nieuwe tv een teletekstmodule kon laten inbouwen,en dat bovenop de prijs v/e toestel (30-40000fr)plus 5000fr voor een module.Was toen een hele grote investering.Van VTM was toen helemaal nog geen sprake.
-
- Elite Poster
VTM moet dan ook geen verkeerde informatie geven als ze heel goed weten dat ze pas in 1996 met hun teletekstdienst begonnen zijn want dat is in feite de mensen iets wijsmaken en dat kan ik niet verdragen.jackho schreef:speelt ook geen rol hoeveel jaar ze al bezig zijn, wat wel zal van belang zijn voor sommige mensen, is het feit dat ze er mee stoppen.
Laatst gewijzigd door apestaart 31 okt 2014, 19:18, in totaal 1 gewijzigd.