Hallo iedereen,
Ik ben onlangs verhuisd en sindsdien staat mijn bbox2 modem in de kelder. Gevolg is dus dat het WIFI bereik te wensen overlaat.
Ik ben nu ook overgeschakeld naar een pack met proximus TV en heb al wat moeilijkheden gehad om dit correct werkend te krijgen (blijkbaar moet de IP range op de modem de standaard range blijven, anders geen proximus TV), enfin. Ik heb nu een nieuwe router besteld om centraal in het huis te hangen en zou deze graag in bridged mode met de modem verbinden. Ik heb hierbij enkele vraagjes voor iemand met ervaring:
- Zal proximus TV nog werken als ik de kabel voor de decoder gewoon in poort 3 op de bbox2 laat steken?
- Kan ik de proximus TV decoder ook op een poort op die nieuwe router aansluiten of kan dat niet?
- Is er iets anders waar ik op moet letten?
- Zijn er betere manieren om dit te doen?
Bedankt voor enige reacties!
Frederic
bbox2 bridged mode met proximus tv
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat is niet normaal. Tenzij je bbox2 op "fully routed" staat, zijn de IP ranges die de decoder krijgt, onafhankelijk van je thuisnetwerk.unxplained schreef:Ik ben nu ook overgeschakeld naar een pack met proximus TV en heb al wat moeilijkheden gehad om dit correct werkend te krijgen (blijkbaar moet de IP range op de modem de standaard range blijven, anders geen proximus TV)
Gezien je niets gaat wijzigen aan de instellingen van de bbox2, zal er ook niets veranderen voor jouw proximus TV!unxplained schreef:Zal proximus TV nog werken als ik de kabel voor de decoder gewoon in poort 3 op de bbox2 laat steken
Neen. De Proximus decoder moet op poort 3 of 4 staan, jouw eigen router moet je aansluiten op poort 1 of 2 van de b-box2.unxplained schreef:Kan ik de proximus TV decoder ook op een poort op die nieuwe router aansluiten of kan dat niet?
Tenzij ... je de router niet als router gebruikt, en de b-box2 in "TV fully routed" staat (zie verder)
Ja. Zorg ervoor - om conflicten te vermijden - dat de (LAN) IP range van je nieuwe router, verschillend is van deze van je bbox2unxplained schreef:Is er iets anders waar ik op moet letten
unxplained schreef:Zijn er betere manieren om dit te doen?
Er zijn 3 manieren om dit te doen, elk met voor- en nadelen
- je nieuwe router instellen als switch/WiFi access point (dus router functies uitschakelen)
voordeel: je hebt één lokaal netwerk.
indien jouw b-box2 op "fully routed" staat (zoals een bbox3), dan kan je de decoder aansluiten op de nieuwe router - de nieuwe router gebruiken als router, WAN poort aangesloten op de b-box2
nadeel: 2 lokalen netwerken, dubbele NAT - de nieuwe router gebruiken als router, maar met een eigen PPPoE
nadeel: 2 lokalen netwerken (dat van je bbox2 gebruik je echter niet)
voordeel: géén dubbele NAT: je eigen router krijgt een eigen publiek IP adres.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Hm, mogelijk had ik dan poorten 3 en 4 geconfigureerd om in de normale LAN te zitten.philippe_d schreef: Dat is niet normaal. Tenzij je bbox2 op "fully routed" staat, zijn de IP ranges die de decoder krijgt, onafhankelijk van je thuisnetwerk.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de derde optie. Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk features van de BBOX2 uitschakelen en mijn eigen router gebruiken in de plaats. Dit is dan toch bridged mode correct?philippe_d schreef: Er zijn 3 manieren om dit te doen, elk met voor- en nadelen
- je nieuwe router instellen als switch/WiFi access point (dus router functies uitschakelen)
voordeel: je hebt één lokaal netwerk.
indien jouw b-box2 op "fully routed" staat (zoals een bbox3), dan kan je de decoder aansluiten op de nieuwe router- de nieuwe router gebruiken als router, WAN poort aangesloten op de b-box2
nadeel: 2 lokalen netwerken, dubbele NAT- de nieuwe router gebruiken als router, maar met een eigen PPPoE
nadeel: 2 lokalen netwerken (dat van je bbox2 gebruik je echter niet)
voordeel: géén dubbele NAT: je eigen router krijgt een eigen publiek IP adres.
De proximus TV decoder(s) kan ik dan gewoon op poort 3 en 4 van de BBOX2 laten hangen juist?
EDIT: Na nog wat gelezen te hebben blijkt dat ik gewoon een tweede PPPoE sessie kan opzetten vanuit mijn eigen router. Bridging komt er dus niet aan te pas. Dan kan ik de BBOX2 modem zo standaard mogelijk laten om problemen te voorkomen en toch nog onafhankelijk van het hele BBOX2 routing/natting/... gebeuren werken. Dat is ook nog eens handig als ik problemen heb met mijn router.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat bedoel je met "uitschakelen" en "bridged mode" ??unxplained schreef:Mijn voorkeur gaat toch uit naar de derde optie. Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk features van de BBOX2 uitschakelen en mijn eigen router gebruiken in de plaats. Dit is dan toch bridged mode correct?
Mijn optie 3 gaat ervan uit dat:
- a) je niets verandert aan de B-Box2: standard instelling = "TV bridged", dus TV op poort 3 + 4
b) ke inderdaad vanuit je router een 2de PPPoE sessie opzet.
PS
Het woord "bridged" wordt hier soms gebruikt voor 2 totaal verschillende dingen:
1. Als het over TV gaat (VLAN30), is de "TV bridged" mode de tegenhanger van "TV fully routed"
- "bridged" wil dan zeggen dat de TV decoders op poort 3 en 4 staan, en rechtsreeks een IP krijgen van de Belgacom servers (door de b-box2 gebridged op VLAN30)
- "fully routed" wil dan zeggen dat de TV decoders een lokaal IP krijgen (192.168.1.64 e.v.), en dat de b-box2 deze IP adressen "routed" naar VLAN30
Zelf zou ik dit niet "bridged" noemen (er wordt hier niets gebridged), maar je maakt gebruikt van de "PPPoE passtrough" van de b-box.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).