Tijdig voorsorteren !

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

In Aalter is het idd bijna elke dag heel lang aanschuiven!
Tip: Als je van richting Gent komt kan je altijd de afrit Nevele en dan gewoon binnendoor naar Aalter rijden om files/ongevallen te vermijden. :-)

Er zijn plannen om heel de boel rond de oprit/afritten van Aalter te heraanleggen: http://www.wegenenverkeer.be/wegenwerke ... alter.html
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

True, maar ik heb het ook al voorgehad dat ik op een km ofzo een gat begin te zoeken en dat als er eentje is iedereen zich daarin wringt, en verder de camions geen aanstalten maken om een auto tussen te laten, en las je probeert veel licht en geluid produceren. Normaal probeer ik op 2km in te voegen als ik de situatie niet ken, en tussen de 400-800m als ik de buurt goed ken.

Maar soms als het wat druk is kan je lang vastzitten hoor. Als beide vakken ongeveer even snel rijden, en je zit naast een camion, kan je noch versnellen nocht echt vertragen om van vak te veranderen. Als je dan net op tijd bij een opening geraakt (lees, met een 100-200m speling, want korter dan dat doe ik geen onnozelheden) en je twee voorgangers erin ziet wringen, en de camion maakt nog geen aanstalten om plaats te maken, is dat toch wel wraakroepend.

Waarmee ik voor de duidelijkheid mevrouw's manoever niet wil goedpraten. Maar ook als ze rechts had gereden en wat afstand had gehouden, had ze nog verrast kunnen worden dat die afrit stilstond ipv verder reed.

Vandaar dat ik (in tegenstelling tot wat iemand hier ooit beweerde dat een goeie chauffeur nooit doet) altijd rem op de snelweg bij file, ook al kan ik gewoon uitbollen. Die rode remlichten zijn het verschil tussen leven en dood, en een file waarvan de achterste wagen geen remlichten toont kan zwaar fout ingeschat worden, ook al heb je ze gezien op voorhand.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

Jack Daniels schreef:
mailracer schreef:Haar zicht op de huidige omstandigheden was hierdoor beperkt om in te zien dat er file was op de afrit en ze mogelijk afging op de verkeersborden waar melding op stond van afrit op zoveel meter.]
Euh... come again??? Op het filmpje zie je 2 keer een bord met aankondiging van de uitrit (eerst Zeebrugge, maar dat geldt evenzeer voor Aalter en dan nog eens een blauw bord met daarop Aalter en Zeebrugge). De eerste keer op ruim 2 km en de volgende op iets van een 800 meter. Op het moment dat zij rechts uitvoegt is ze deze voorsorteerstrook al voor de helft voorbijgereden. En als je zicht beperkt is als je achter een vrachtwagen hangt betekent dat niet meer of niet minder dan dat je er vlak achter hangt te rijden en dan ben je een oen van de bovenste plank. Als je duidelijk zicht wilt achter een vrachtwagen, laat dan voldoende afstand.
Idd, ze word volgens mij gehinderd door de voorbijrijdende vrachtwagens en omdat ze al zo ver aan de afrit komt besloot ze snel op de afrit te rijden. Had ze wat afstand gehouden van de vrachtwagen op het eerste rijvak vlak voor het ongeval, dat had ze ingezien dat de afrit vrij lang was.
Jack Daniels schreef:
mailracer schreef:Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er geen accident zou plaats gevonden hebben als er geen file was op de afrit. Het manouvre dat ze doet heeft haar idd niet doen inzien wat de huidige situatie was.

Conclusie: de file is de schuld van het ongeluk en niet de chauffeur? Het moet hier niet gekker worden.
Is dat mijn conclusie ? Ze had afstand moeten houden om de afrit beter in te kunnen schatten. Zeg ik trouwens een paar topics eerder :idea:
(op pagina 1, een van de laatste posts daar. :roll:)
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Mijn vader (ex-vrachtwagenchauffeur met 40 jaar rijervaring a rato van 250.000 km/jaar) vertelde mij altijd: de wet zegt dat je tot stilstand moet kunnen komen voor elk obstakel. Wel, hij had gelijk.. in de jaren 50 en 60 was dit nog in de meeste gevallen mogelijk. Er was amper verkeer.

Nu staat dat nog altijd in de wet en ik vind dat een goede stelling, echter onze politici hebben qua ruimtelijke ordening en verkeersinfrastructuur de laatste 40 jaar grandioos gefaald. Als de tijdsregistratie juist is in dit filmpje, hoe kan je dan accepteren dat er op 13 augustus om 10 voor 10 's ochtends een file staat op een uitvoegstrook, ervanuitgaande dat dit daar geen uitzondering is, maar eerder regelmaat (bron: commentaren hier en der) en zonder enige indicatie van "file vorming" of dynamische snelheidsbeperking over de rijstroken heen met een portaal. Ze faalden decennia lang qua capaciteitsuitbreiding en dan daarna nogmaals in het toepasen van een lapmiddel zoals signalisatie. Hoe kan men nu in 2014 verwachten dat we nog voor elk obstakel kunnen stoppen? Mensen maken immers fouten.

Terug naar de kern van de zaak: totaal gebrek aan inzicht van de bestuurster. Dit is voor mij geen fout, maar domheid. Fout = (te laat) inhalen en naar de rechterrijstrook "doorschieten". Domheid: zonder visuele controle onmiddellijk van de rechterrijstrook naar de uitvoegstrook door te schieten. Als dit laatste niet gebeurd was, had ze haar fout nog kunnen rechtzetten....en de volgende afslag nemen.

Veel beterschap gewenst aan deze dame!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

pussyfooter schreef:de wet zegt dat je tot stilstand moet kunnen komen voor elk obstakel.
...
Nu staat dat nog altijd in de wet en ik vind dat een goede stelling
Dat is niet enkel een "goede instelling", dat is een noodzaak!
Een wereld van verschil indien je het mij vraagt...
pussyfooter schreef: echter onze politici hebben qua ruimtelijke ordening en verkeersinfrastructuur de laatste 40 jaar grandioos gefaald. Als de tijdsregistratie juist is in dit filmpje, hoe kan je dan accepteren dat er op 13 augustus om 10 voor 10 's ochtends een file staat op een uitvoegstrook, ervanuitgaande dat dit daar geen uitzondering is, maar eerder regelmaat (bron: commentaren hier en der) en zonder enige indicatie van "file vorming" of dynamische snelheidsbeperking over de rijstroken heen met een portaal. Ze faalden decennia lang qua capaciteitsuitbreiding en dan daarna nogmaals in het toepasen van een lapmiddel zoals signalisatie. Hoe kan men nu in 2014 verwachten dat we nog voor elk obstakel kunnen stoppen? Mensen maken immers fouten.
Inderdaad, mensen maken fouten en dat zal men met de beste infrastructuur van de wereld niet oplossen.

Ik ben het wel met je eens dat:
  • een indicatie van "file vorming" door middel van dynamische borden
  • een indicatie van "file vorming" door middel van een app als Waze op je tablet
  • dynamische snelheidsbeperking door middel van borden
  • ...
bijdragen aan een beter inzicht van de chauffeur in het verkeer waarin hij/zij zich op dat ogenblik bevindt.
pussyfooter schreef:Als de tijdsregistratie juist is in dit filmpje, hoe kan je dan accepteren dat er op 13 augustus om 10 voor 10 's ochtends een file staat op een uitvoegstrook...
Rustig rijden en de tijd nemen om een maneuver uit te voeren.
De tijd nemen opdat men zich, als verantwoord én hoffelijk chauffeur, een zéér goed beeld kan vormen van de verkeerssituatie.
Feitelijk heel simpel.
Maar, een grote "maar": mensen zijn te gehaast (of onoplettend) en brengen daardoor zichzelf en anderen in gevaar.
En dat basisprobleem ga je, ook met de beste infrastructuur ter wereld, nooit opgelost krijgen zolang als er een mens achter het stuur zit.
pussyfooter schreef:Hoe kan men nu in 2014 verwachten dat we nog voor elk obstakel kunnen stoppen?
Jep.
Ook in 2014 verwachten andere chauffeurs dat je dat kan.
Zo niet: papiertje terug inleveren. 8)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

krisken schreef:Kent er iemand de afrit Aalter? Is niet de eerste keer daar. Geen idee waarom maar elke dag is er daar een file op die afrit, die gezellig voor honderden meters verder gaat op de pechstrook.
Net na de afrit is er een rotonde en ja in Belgie leidt dat tot files.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Modbreak:
off-topic & onrespectvol
Ik ben van mening dat die vrouw niets verkeerd deed.
Ja, we hebben een winnaar in de categorie 'Quote van het jaar'
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Het basisprobleem van zulke ongevallen op autosnelwegen is dat velen denken dat ze ineens niet meer op het uiterst rechtse baanvak moeten rijden.
Als je per se links wil rijden, emigreer dan naar Groot-Brittannië.
Laatst gewijzigd door raf1 16 okt 2014, 09:42, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Zoals ik eerder al schreef, opvoedende waarde van het filmpje: nul komma nul. Gisteren in Ninove zelfde scenario. Deze morgen op de E429. Opel Insignia die achter mij zit te jagen, ik ga naar rechts omdat ik toch juist een auto had ingehaald. Voor mij alles vrij op het rechtervak; de Opel rijder blijft op het linkervak rijden. Uitrit 28 (Bassilly), daar rijden 3 vrachtwagens in kolonne. De Opel rijder vond het blijkbaar noodzakelijk om plots van de linker rijstrook plots de uitrit te nemen, vlak voor de neus van de eerste vrachtwagen. Wat mij betreft onmiddellijke invordering van het rijbewijs.
Off-topic: bestaat er in België zoiets als een boete voor onnodig links rijden? In Nederland bestaat het wel, heb het al vaker gezien in "Wegmisbruikers". Als je daar constant links rijdt en er is ruimte rechts op het rechter rijvak en je wordt betrapt dan mag je er donder op zeggen dat je een boete aan je broek hebt voor onnodig links rijden. Blijkbaar valt dit onnodig links rijden onder een van de meest vervelende situaties op de weg volgens een enquête onder chauffeurs.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Off-topic: bestaat er in België zoiets als een boete voor onnodig links rijden?
Ja.
Jack Daniels schreef:Blijkbaar valt dit onnodig links rijden onder een van de meest vervelende situaties op de weg volgens een enquête onder chauffeurs.
Ik begrijp nochtans niet waarom... tenzij je niet de maximale snelheid zou rijden. Als ik echter op het linkse rijvak rij tegen maximale snelheid dat zie ik echt niet in wat het probleem is... de enige die ik dan "hinder" zijn die personen die te snel rijden en hun ding niet kunnen doen. Door aan maximale snelheid op het linker vak te rijden vermijd je trouwens het constant slalommen tussen de vrachtwagens en andere trage voortuigen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik begrijp nochtans niet waarom... tenzij je niet de maximale snelheid zou rijden. Als ik echter op het linkse rijvak rij tegen maximale snelheid dat zie ik echt niet in wat het probleem is... de enige die ik dan "hinder" zijn die personen die te snel rijden en hun ding niet kunnen doen. Door aan maximale snelheid op het linker vak te rijden vermijd je trouwens het constant slalommen tussen de vrachtwagens en andere trage voortuigen.
Vaak gaat het over chauffeurs die alles behalve de maximum snelheid rijden en door hun onnodig links rijden het achteropkomende verkeer tegenhouden. En het is niet omdat je je aan de maximum snelheid houdt dat dit een vrijgeleide is om constant op de linker rijstrook te blijven rijden. Voor zover ik weet rijden wij nog altijd rechts, dat houdt dus ook in op het rechter rijvak. Door links te (blijven) rijden gaan anderen dan weer rechts inhalen. Eenvoudige regel: rijd op het rechter vak en haal links in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Door links te (blijven) rijden gaan anderen dan weer rechts inhalen.
Da's dus iemand die eerst en vooral te snel rijdt (anders zou hij mij niet kunnen inhalen) en ten tweede een zware overtreding begaat (rechts inhalen).
Jack Daniels schreef:Eenvoudige regel: rijd op het rechter vak en haal links in.
Wanneer ik onderweg ben zijn er frequent vrachtwagens en andere tragere voortuigen op het rechter rijvak... daar ga ik heus niet voor slalommen (en constant op m'n rem staan als ik niet terug kan invoegen op het linkervak). Als het rechtervak natuurlijk leeg is over een lange afstand zal ik natuurlijk rechts rijden maar dat kom je nog maar zelden tegen. Volgens mij staat er in de wet ook dat je het aantal bewegingen moet beperken (tegenstrijdig dus).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Da's dus iemand die eerst en vooral te snel rijdt (anders zou hij mij niet kunnen inhalen) en ten tweede een zware overtreding begaat (rechts inhalen).
Jij begaat als eerste een overtreding door links te blijven rijden en een achterligger te verplichten om rechts in te halen. Als die chauffeur harder wil rijden dan jijzelf dan is dat toch zijn probleem (mocht hij gepakt worden) en niet het jouwe? Of ben je zo een chauffeur die vindt dat iemand anders niet harder mag rijden dan de max. snelheid (of dan jezelf) en hem desnoods belet om links in te halen?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Na een aantal reacties hier te lezen ben ik wel even ... "geschrokken".
Er worden zelfs grapjes gemaakt over het ongeval..???? Serieus?? Ik hoop echt dat jij zo nooit iets voor krijgt..

Verder, het wisselen van rijstroken mag niet in 1 beweging gaan. De vrouw maakte daar dus een fout. Als je van de 3e naar de 2e gaat, moet je daar even blijven rijden alvorerns naar de 1e rijstrook te gaan.

Feit is wel dat ik dit manouvre begrijp. Ik word ook gek van alle chauffeurs die denken dat ze 90 of 100 op het middenvak moeten blijven rijden, terwijl er gemakkelijk 120 kan gereden worden. Als ik deze dan al van ver voor mij zie rijden, voor een afrit, dan zal ik deze ook nog proberen in te halen. Want het zijn dezelfde chaufferus die het ook nodig vinden om 70 te rijden waar je 90 mag, om 50 te rijden waar je 70 mag, en om 60 te rijden waar je 50 mag!!
Zelfde frustratie als mensen die in een file die max 10/u gaat, toch 150 à 200m tussen laten. Als iedereen dit gaat doen sta ik binnenkort al voor mijn deur in de file. Dit werkt ergernissen op, en werkt zulke manouvers enkel maar meer in de hand.
De politie zou ook beter eens op deze zaken sensibiliserend werken.

Feit is dat ik walg van sommige reacties hier op de vrouw. Gelle verdient ne goeie djoef op ulle mulle..
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

ub4b schreef: in Wetteren zijn ze zo dom geweest de afrit te beperken tot één rijstrook, om het dan bergop terug op te splitsen in twee .... dat is ook een even erge bottleneck als in Aalter
Het is in Wetteren zeker niet ideaal maar een dubbele afrit zal zeker het probleem niet oplossen.
Uiteindelijk is het vaak miserie richting Zottegem, er zullen dan wat meer auto's richting Wetteren rijden om dan op het rond punt terug richting Zottegem te rijden, extra drukte.
De andere kant is het soms ook prijs, aan de Wetterse kant heeft men een kans laten liggen om de schooljeugd boven of onder de weg te laten oversteken, die lichten daar veroorzaken ook langere files op de afrit omdat het verkeer niet snel genoeg van het rond punt raakt waardoor het vaak heel snel a bloc staat.
Als er dan eens voertuig in panne staat voor de afrit is het ook altijd leuk omdat veel mensen denken dat de dagelijks file voor de pechvogel staat en dan vanuit stilstand weer moeten invoegen.
Een situatie die sterk vergelijkbaar is met Aalter!
Ik zou eigenlijk ook die afrit moeten hebben maar rij tegenwoordig een ommetje tijdens de spitsuren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Dafke schreef: Feit is dat ik walg van sommige reacties hier op de vrouw. Gelle verdient ne goeie djoef op ulle mulle..
Goh, als je al niet mag lachen met blind uitwijken van het uiterst linkse baanvak naar het uiterst rechtse aan +100km/u, dan weet ik niet waarmee er nog wel gelachen mag worden.
Asuske
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Aan de afrit Hoevenen, is men ook heel vaak geconfronteerd geweest met met lange files die zelfs tot op de pechstrook stonden aan te schuiven...

Reden: Het verkeer dat van de snelweg kwam had geen voorrang op het stuk Ettenhoven/Kerkstraat...sindsdien moeten deze laatste 2 straten voorrang geven aan hen en is er geen ellelange file meer te bespeuren en de veiligheid op de autosnelweg ten goede komt.

Natuurlijk voor zij die op deze weg rijden is het natuurlijk geduld oefenen tot zij door kunnen rijden maar het heeft toch zeker geholpen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

tb0ne schreef:
ub4b schreef: in Wetteren zijn ze zo dom geweest de afrit te beperken tot één rijstrook, om het dan bergop terug op te splitsen in twee .... dat is ook een even erge bottleneck als in Aalter
Het is in Wetteren zeker niet ideaal maar een dubbele afrit zal zeker het probleem niet oplossen.
Uiteindelijk is het vaak miserie richting Zottegem, er zullen dan wat meer auto's richting Wetteren rijden om dan op het rond punt terug richting Zottegem te rijden, extra drukte.
De andere kant is het soms ook prijs, aan de Wetterse kant heeft men een kans laten liggen om de schooljeugd boven of onder de weg te laten oversteken, die lichten daar veroorzaken ook langere files op de afrit omdat het verkeer niet snel genoeg van het rond punt raakt waardoor het vaak heel snel a bloc staat.
Als er dan eens voertuig in panne staat voor de afrit is het ook altijd leuk omdat veel mensen denken dat de dagelijks file voor de pechvogel staat en dan vanuit stilstand weer moeten invoegen.
Een situatie die sterk vergelijkbaar is met Aalter!
Ik zou eigenlijk ook die afrit moeten hebben maar rij tegenwoordig een ommetje tijdens de spitsuren.
ik ken ondertussen al wat sluiproutes

1. nieuwe uitrit merelbeke net voor uitrit R4, dan binnendoor langs caritas, melle, kwatrecht ...
2. nieuwe uitrit merelbeke net voor uitrit R4, binnendoor naar gontrode en gijzenzele

of als ik langs de andere kant van Gent kom (kanaalzone)

binnendoor via heusden of laarne

Op dat punt heeft Wetteren veel alternatieve mogelijkheden
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Jack Daniels schreef:Als die chauffeur harder wil rijden dan jijzelf dan is dat toch zijn probleem (mocht hij gepakt worden) en niet het jouwe? Of ben je zo een chauffeur die vindt dat iemand anders niet harder mag rijden dan de max. snelheid (of dan jezelf) en hem desnoods belet om links in te halen?
Als ik constant moet gaan slalommen omdat iemand anders de behoefte heeft om veel te snel te rijden dan weet ik wel wat ik kies.

Op een DRUKKE snelweg zal je me dus NOOIT op het rechter rijvak zien.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

r2504 schreef:Op een DRUKKE snelweg zal je me dus NOOIT op het rechter rijvak zien.
Akkoord als je filerijden bedoeld met "DRUKKE snelweg", anders totaal niet akkoord! ... en trouwens verboden! :cop:
Kriijg er de kribbels van met al die linksrijders. Dit linksrij gedrag lokt het slalomrijden net uit! :roll:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:
Provider

iceke schreef:
Dafke schreef: Feit is dat ik walg van sommige reacties hier op de vrouw. Gelle verdient ne goeie djoef op ulle mulle..
Goh, als je al niet mag lachen met blind uitwijken van het uiterst linkse baanvak naar het uiterst rechtse aan +100km/u, dan weet ik niet waarmee er nog wel gelachen mag worden.
Lachen is mss wat overdreven, maar dat dit echt een zeer domme en onnoddige fout is geweest is wel duidelijk. Hopelijk kan dit filmpje andere mensen die dit gedrag nog steeds dagelijks doen op een ander idee bregen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

jaker schreef:Akkoord als je filerijden bedoeld met "DRUKKE snelweg"
Nee, ik heb het over een "drukke" snelweg... da's geen file. Ik geloof dat er trouwens een bepaalde afstand is tussen wagens die niet vereist dat je gaat invoegen.
jaker schreef:Kriijg er de kribbels van met al die linksrijders. Dit linksrij gedrag lokt het slalomrijden net uit! :roll:
Als jij je aan de maximum snelheid houdt dan hoef jij niet te slalommen... laat staan dat iemand het zou uitlokken. Als er trouwens iemand aankomt die de behoefte heeft snel te rijden dan zal ik die wel doorlaten... maar ik ga me daar heus niet voor tussen vrachtwagens wringen omdat hij geen 5 seconden kan wachten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ik ga idd ook niet slalommen elke keer.
Want dan rijden de anderen op het linkervak je voorbij, moet je vertragen omdat je achter de volgende (vracht)wagen vastzit, en geraak je er nooit meer uit; dan blijf je ingeboxed. Als ik dus aan het inhalen ben en er is een sliert wagens met geen gaten groter dan 200m, dan blijf ik inhalen.

Ik blijf al zeker niet rechtsrijden als ik me tussen 2 camions zou bevinden. Ik heb accidenten gezien waar de achterste camion het plotse stoppen van de voorste niet opmerkte, met een auto ertussen... Nee bedankt, dat nooit. Mijn veiligheid primeert op de regels, thank you very much.

Als er een middenstrook is, zal je me idd niet vaak op de rechterstrook vinden. Ik weet dat het niet mag, maar het constante opletten en slalommen omdat mensen denken dat ze tegen 80 per uur veilig vanop de oprit kunnen invoegen, of denken dat ze al tot 70 mogen vertragen nog voor ze op de afrit zijn, is volgens mij nog gevaarlijker. Of moeten remmen omdat je niet direct gezien had dat een voorligger daar tegen 90 aant tuffen is. Nee bedankt, op de middenstrook weet je tenminste dat de kans dat er iemand <110 rijdt klein is.

70 waar je 90 mag is een nationale sport aan het worden; verbaast me niet trouwens, tis bijna overal 70, voeg daar die "zone 70"s nog bij die gemeentes vinden dat ze over de ganse gemeente mogen invoeren, en je moet al gek zijn om 90 te doen op onbekend terrein.

Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

iceke schreef:
Wel welgemeende f* y*! Ik zal eens lachen als er iemand van jou familie een "maneuver" maakt en daarbij zwaar gewond geraakt.. of erger..
Verder ga ik er niet op in, dit standpunt zegt mij al meer dan voldoende.
jaker schreef:Akkoord als je filerijden bedoeld met "DRUKKE snelweg", anders totaal niet akkoord! ... en trouwens verboden!
Kriijg er de kribbels van met al die linksrijders. Dit linksrij gedrag lokt het slalomrijden net uit!
2. File.

Bij zeer druk verkeer en file speelt het geen rol dat het verkeer op de rechterrijstrook iets sneller gaat dan op de linker, omdat dit in de wegcode niet als inhalen wordt beschouwd.
Bron: http://www.gratisrijbewijsonline.be/YTles4.htm

Het is zelfs zo dat in een bebouwde kom, met een weg onderverdeeld in 2 of meerdere rijstroken in dezelfde richting, je niet op de meest rechtse rijstrook moet rijden!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer
Provider

mailracer schreef:Ik ben van mening dat die vrouw niets verkeerd deed. Als op het einde van het filmpje de vrachtwagen tot stilstand komt, dan merk je hoe lang die afrit is, en was matigen van de snelheid niet nodig onder normale omstandigheden. Ze had perfect haar manouvre kunnen uitvoeren. Maar je merkt op aan de beelden voor het accident.
Een meter achter een vrachtwagen hangen, dus zonder meer als een paar meter zicht op de uitvoegstrook, veranderen van baan? (zeker omdat het stuur langs links zit, als je iemand voorbijsteekt (langs links) heb je daar veel minder last van)
Als je zo zou rijden op je rijexamen ben je er dan ook nooit door, met reden; deze reden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

mailracer schreef:Ik ben van mening dat die vrouw niets verkeerd deed. Als op het einde van het filmpje de vrachtwagen tot stilstand komt, dan merk je hoe lang die afrit is, en was matigen van de snelheid niet nodig onder normale omstandigheden. Ze had perfect haar manouvre kunnen uitvoeren. Maar je merkt op aan de beelden voor het accident. Vooral dan hetgeen je op Facebook vind dat een hele reeks vrachtwagens op het tweede baanvak een lange trein vormen bij het inhalen van de vrachtwagen met webcam. Haar zicht op de huidige omstandigheden was hierdoor beperkt om in te zien dat er file was op de afrit en ze mogelijk afging op de verkeersborden waar melding op stond van afrit op zoveel meter. Als ze de dagelijkse taferelen daar niet kent is dergelijk accident niet uit te sluiten. We kunnen alleen maar hopen dat de vrouw er goed van hersteld.
Daarop had ze moeten anticiperen. Een lange afrit heeft daar niks mee te maken, als je niks ziet mag je zo een manoeuvre toch gewoon niet maken. De straat steek je ook niet over zonder kijken.
mailracer schreef:Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er geen accident zou plaats gevonden hebben als er geen file was op de afrit.
Bij 99% van de accidenten zal je wel kunnen zeggen dat het niet ging gebeurd zijn als de omstandigheden anders waren.
iceke schreef:Spitsuur + een vrachtwagen die aan't inhalen is = veel camion's recht's + vertraging in't midden.
Dan kan je dus 2 dingen doen, 5 minuten tussen de camion's gaan hangen, of gas erop en er nog snel voorbij... dit keer een verkeerde keuze.
Meestal een verkeerde keuze, de toeren dat sommige mensen soms uithalen is verbazingwekkend om te zien. 2 kilometer tegen 90 per uur duurt gelukkig geen 5 minuten. Meestal voeg ik in bij het bord van 1600m, soms bij dat van 800 als het verkeer het toelaat. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken, zolang je anderen maar niet in gevaar brengt.
ITnetadmin schreef:Camions op het rechter rijvak zouden verplicht moeten worden minstens 50m afstand te bewaren tov hun voorligger, ook als ze stilstaan.
Kan ik me ook soms aan ergeren, gelukkig kom ik meestal op plaatsen waar ze nog redelijk toegeeflijk zijn en laten ze mij meestal netjes invoegen.
krisken schreef:Belachelijk lange afrit?
Nogmaals : kom daar eens in de spits : dan staan ze nog 500m op de pechstrook aan te schuiven voor de plek waar de afrit begint... Dus eigenlijk is die net te kort!
Oorzaak vs. gevolg, de afrit op die locatie zal altijd tekort zijn als ze de structurele strop aan het eind van die afrit niet wegwerken.
Heronic schreef:De enige fout is het gelijk doorgaan naar de afrit. Zo kort achter die vrachtwagen kan ze de file nooit opmerken.
Maar wie verwacht die daar...? Denk dat er zo wel meerdere ongevallen gebeuren.
Wat je al snel in het verkeer leert is dat je niks moet verwachten maar dat je jezelf van alles moet gewaar maken. Ze ging ook in 1 beweging 4 vakken opzij zonder enig zicht, zelfs als ze niemand hindert is dat niet de slimste zet.
TiTanium schreef:Niemand verwacht die daar, ik vind het ook raar om te zien dat er een file is op een afrit. Ik vermoed dat er nog plaatsen zijn dat dit kan voorkomen?

Maar haar "fout" kostte bijna haar leven. Dus ik blijf het fout vinden om zo door te steken, niemand verwacht zulke drieste bewegingen. Ze heeft niemand gehinderd dat is een feit, maar klapt toch het rijgedrag niet goed om ineens door te steken naar het eerste vak. Dit kan ook als een vorm asociaal rijgedrag bezien worden.
Jammer genoeg is file op afritten geen uitzondering. Soms staan ze zelfs nog op 2 vakken van de autostrade zelf te drummen om er vooraan te kunnen tussenstampen met als gevolg dat het doorgaand verkeer ook strop zit. Ik ben het eens dat die beweging veel te driest was, had ze per vak de beweging gedaan had het voorval eenvoudig vermeden kunnen worden.
Slafes schreef:Ik ben bijna voorbij de 2e auto en dan ineens gaat die op zijn gas staan met het gevolg dat ik de afrit dreig te missen. Schakel de begrenzer uit, en ik denk dat ik gewisseld heb op +140 per uur en heel nipt... We zien natuurlijk niet alles, maar misschien dat die dame ook dacht, oh, die vrachtwagen kan ik wel voorbij en daarna rijden er nog ineens 4 voor haar en is er nog eentje aan het voorbij beginnen steken waardoor je op het 3e vak gedrukt wordt. Letterlijk gedrukt want die zetten hun knipperlicht op en duwen u opzij. Ik spreek het niet goed, maar kan het wel ergens begrijpen. Ik zie het zo vaak gebeuren...
Gas lossen en achter die wagen invoegen leek me dan beter dan er toch nog maar persé voor willen zijn. De persoon die plots gas gaf was dan wel in fout in mijn ogen, maar je mag jezelf er niet toe doen overhalen om gevaarlijke stoten uit te halen natuurlijk.
ITnetadmin schreef:Vandaar dat ik (in tegenstelling tot wat iemand hier ooit beweerde dat een goeie chauffeur nooit doet) altijd rem op de snelweg bij file, ook al kan ik gewoon uitbollen. Die rode remlichten zijn het verschil tussen leven en dood, en een file waarvan de achterste wagen geen remlichten toont kan zwaar fout ingeschat worden, ook al heb je ze gezien op voorhand.
De reden waarom remmen af te raden is, is omdat er altijd van die panikerende mensen zijn die dan vol op de rem gaan ook al hebben ze nog ruimte genoeg. In principe dienen 4 pinkers om aan te duiden dat er file of traag verkeer op komst is, maar ik snap de reflex wel.
Jack Daniels schreef:Zoals ik eerder al schreef, opvoedende waarde van het filmpje: nul komma nul.
Dat komt omdat (behalve het ongeval zelf dan) het voorval veel te herkenbaar is. Wie iets of wat op de baan komt ziet inderdaad dergelijke stoten dagelijks, je raakt er aan gewoon en kijkt er niet meer vanop.
Jack Daniels schreef:Off-topic: bestaat er in België zoiets als een boete voor onnodig links rijden? In Nederland bestaat het wel, heb het al vaker gezien in "Wegmisbruikers". Als je daar constant links rijdt en er is ruimte rechts op het rechter rijvak en je wordt betrapt dan mag je er donder op zeggen dat je een boete aan je broek hebt voor onnodig links rijden. Blijkbaar valt dit onnodig links rijden onder een van de meest vervelende situaties op de weg volgens een enquête onder chauffeurs.
Toch ooit eens een makker gehad die er een boete voor kreeg. De reden waarom hij op het middenvak reed ipv rechts was sterke spoorvorming. Met dat argument heeft hij ze dan ook kunnen laten seponeren.
r2504 schreef:Ik begrijp nochtans niet waarom... tenzij je niet de maximale snelheid zou rijden. Als ik echter op het linkse rijvak rij tegen maximale snelheid dat zie ik echt niet in wat het probleem is... de enige die ik dan "hinder" zijn die personen die te snel rijden en hun ding niet kunnen doen. Door aan maximale snelheid op het linker vak te rijden vermijd je trouwens het constant slalommen tussen de vrachtwagens en andere trage voortuigen.
120Km/u op men Peugeot is gegarandeerd minder snel dan 120Km/u op een BMW. Reden: afwijking. Ik snap dus best dat het ergerlijk kan werken. Zelf ben ik overigens ook geen heilige boon en ik ga ook wel eens wat te snel. Gatplakken en mensen wegstampen die verkiezen niet te snel te rijden doe ik daarentegen niet. Ik kan me wel mateloos ergeren als een vrachtwagen tegen 90 per uur een vrachtwagen die 89 per uur rijd begint voorbij te steken. Hierdoor dwingen ze ook vaak wagens die maar 100 rijden op het derde rijvak met een algemene vertraging tot gevolg en file :(. De regel die ik hanteer (geen algemene regel en waarschijnlijk kan dat ook beter), als ik niet binnen de 10 seconden het volgende obstakel op de strook rechts van mij kan voorbij steken wijk ik uit naar rechts.

Al bij al, gelukkig kan ze het doorvertellen. Verbazingwekkend dat ze er zo weinig aan overhoud en hopelijk trekt ze er een les uit. Vele ongevallen kunnen vermeden worden door wat opletten in het verkeer, maar lang niet alle. Zij die dus beweren "mij zal het nooit overkomen", ik hoop dat je gelijk hebt.

En zo zit met 1 post meteen de hele middagpauze er door :p
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer
Provider

Modbreak:
off-topic & onrespectvol
Iemand die beweert dat de bestuurder in dit filmpje in zijn ogen geen fout maakt, daar mag ik toch kritiek op geven door zijn uitspraak te nomineren voor q*/*te van het j*/*r? Die kritiek is puur inhoudelijk (#off-topic) en dus absoluut niet op de man gespeeld (#onrespectvol). De bestuurder in dit filmpje begaat wel degelijk meerdere overtredingen in dit filmpje en brengt daarbij andere bestuurders ernstig in gevaar. En ja, de infrastructuur is niet optimaal en er staan daar altijd files. Zijn dat dan geldige excuses?

Als we daar al modbreaks voor gaan geven ... dan raad ik de moderator in kwestie aan om dit topic even door te nemen:
Jack Daniels schreef: Zeg niet te gauw, het is weer eens een vrouw :angel:
En wat met dit in een ander topic:
Iets zegt me dat het niet echt een Vlaming/Nederlands sprekende/belg is, maar hoe erg dat ook is, dat zal niemand verbazen zeker?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die modbreak is niet nodig hoor. Die bestuurster heeft in mijn ogen geen fout gemaakt, blijf ik bij. Tenzij geen afstand genomen van die laatste vrachtwagen, maar daar is ze niet opgereden en was daar ook geen groot gevaar voor.
Als de file er niet was, dan was haar (vlot) manoeuvre tot een goed einde gekomen en had geen krant erover geschreven. Dit filmpje bewijst eigenlijk niets over voorsorteren in het algemeen, maar eerder in het houden van afstand op je voorligger. Ze heeft ook geen volle witte lijn gekruist om op de afrit te rijden en heeft hier ook geen fout op gemaakt. En ik ben het nog niet tegengekomen dat je verplicht bent de afrit te nemen vanaf de aanvang van die rijstrook.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

mailracer schreef:Als de file er niet was, dan was haar (vlot) manoeuvre tot een goed einde gekomen en had geen krant erover geschreven.
Als dit of als dat... Als mijn tante kl*ten had gehad was ze mijn nonkel geweest. Waarom oeverloos liggen lullen (ik neem het woord maar even in de mond) over een hypothetische situatie die er helemaal niet is? De file was er wél, de feiten zijn er, de aanrijding is gebeurd, de halve wereldbol heeft de video gezien, de chauffeur heeft een blunder van formaat begaan. Niet meer en ook niet minder.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer
Provider

Ik snap echt niet hoe je kan zeggen dat dit geen fout is van de bestuurster :? Het niet afstand houden tov van haar voorligger is net de fout met dat accident als gevolg. Net doordat ze geen afstand heeft gehouden kon ze niet zien dat er auto's op de afrit stil stonden. Als jij er sowieso vanuit gaat dat je zomaar, zonder duidelijk overzicht van baanvak kan veranderen wens ik je nog veel succes op de weg. Anticiperen vind ik persoonlijk net het belangrijkste dat er is op de weg. Maw een beetje verder kijken dan je neus lang is. Dat is jammer genoeg iets wat erg veel mensen op de weg net ontbreekt.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Dat vind ik er ook van.
Al die uitspraken van dat invoegen van vak 3 naar vak 1 zijn erover. Niemand werd gehinderd en zoals in de films toont het spectaculairder dan het is.
De enige fout was van vak1 naar de afrit te gaan zonder er echt zicht op te hebben.

Had ze van in het begin tussen die vrachtwagens gereden had ze het dan wel gezien? Was het dan wel ok?
Ze heeft geen afstand gehouden. Maar hoeveel afstand moet je houden om een stilstaande file te zien? Ze zit links.

Dit is dezelfde discussie als het ritsen. Door rijden tot aan het eind is asociaal voor de meesten.
Ik stoor mij daar ook soms aan. Vooral wanneer ik zelf plek laat om in te voegen maar dit blijkbaar nog niet ver genoeg is voor de meesten.
Toch doe ik het af en toe ook zelf. Hypocriet, ik weet het. Maar zo zijn er zo velen ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bollewolle schreef:Ik snap echt niet hoe je kan zeggen dat dit geen fout is van de bestuurster :? Het niet afstand houden tov van haar voorligger is net de fout met dat accident als gevolg. Net doordat ze geen afstand heeft gehouden kon ze niet zien dat er auto's op de afrit stil stonden. Als jij er sowieso vanuit gaat dat je zomaar, zonder duidelijk overzicht van baanvak kan veranderen wens ik je nog veel succes op de weg. Anticiperen vind ik persoonlijk net het belangrijkste dat er is op de weg. Maw een beetje verder kijken dan je neus lang is. Dat is jammer genoeg iets wat erg veel mensen op de weg net ontbreekt.
mailracer schreef:Die modbreak is niet nodig hoor. Die bestuurster heeft in mijn ogen geen fout gemaakt, blijf ik bij. Tenzij geen afstand genomen van die laatste vrachtwagen, maar daar is ze niet opgereden en was daar ook geen groot gevaar voor.
Als de file er niet was, dan was haar (vlot) manoeuvre tot een goed einde gekomen en had geen krant erover geschreven. Dit filmpje bewijst eigenlijk niets over voorsorteren in het algemeen, maar eerder in het houden van afstand op je voorligger. Ze heeft ook geen volle witte lijn gekruist om op de afrit te rijden en heeft hier ook geen fout op gemaakt. En ik ben het nog niet tegengekomen dat je verplicht bent de afrit te nemen vanaf de aanvang van die rijstrook.
Ik zeg toch ook dat ze afstand moest bewaren van haar voorligger op het eerste baanvak.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

Wil op veel dingen reageren, maar heb nu geen zin meer om alles op te zoeken en te quoten, dus gewoon wat random thoughts dan maar... :)

Ivm aanduiden dat er file is. Er staan dynamische borden boven de E40 in de buurt van Aalter, en daar staat toch regelmatig aangegeven dat er file is, en dan gaat het ook bijna uitsluitend over de file aan de afrit, want wie richting West-Vlaanderen moet gaat geen moment moeten aanschuiven. Of de signalisatie er was op het ogenblik van het ongeval is natuurlijk nog maar de vraag.

Op zich vind ik haar maneuver nu ook weer niet zo schandalig. Je weet ook niet wat er zich ervoor afspeelde. Het kan inderdaad zijn dat er gewoon een muur camions op 1ste en 2de vak reden (je ziet in het begin van het filmpje sowieso de ene na de andere vrachtwagen voorbijsteken). Ze gaat in elk geval wel vrij bruusk naar rechts, zonder daarbij noodzakelijk diegenen die ze inhaalt in gevaar te brengen, maar op zijn minst is ze wel te laat met haar voornemen om af te rijden. Dat kan echter even goed door verstrooidheid te zijn dan door doelbewust eerst nog zoveel mogelijk vrachtwagens in te halen. De grootste fout is natuurlijk het gebrek aan anticipatie en zicht, en dat heeft m.i. alles met ervaring te maken. Wie al langer rijdt, heeft zelf al genoeg gevaarlijke situaties meegemaakt dat hij ondertussen wel weet (allez, de meesten toch) dat ze gewoon altijd verder moeten kijken dan die 10m voor hun neus.

Dan nog stel ik me echt wel de vraag, mocht ze gewoon al op het eerste vak gereden hebben, achter een vrachtwagen, hoe vroeg/laat ze de file dan zou opgemerkt hebben. In 2 gevallen zou het geen probleem mogen zijn: ofwel is er nog een redelijk stuk afrit vrij (zoals in dit geval) zodat je bij het afrijden nog tijdig ziet dat 100m verder alles stilstaat, of het andere geval is dat de file tot voorbij het begin van de afrit reikt, en dan zie je de file als het al te laat is, en zal het vooral een probleem zijn van er nog in te geraken, wellicht niet dus, gezien het 1ste vak gewoon de normale snelheid haalt. In het derde geval: als de file tot net aan het begin van de afrit reikt, kan ik me nog altijd inbeelden dat je toch wel heel hard in de remmen moet gaan.

Het echte gevaar is hier dan ook eigenlijk gewoon de overgang van normale snelheden naar totaal stilstaand verkeer, en dat is dus typisch bij verkeerswisselaars. Heb het bvb zelf ook nog meegemaakt op de Brusselse buitenring in Groot-Bijgaarden, waar alles vlot reed, maar aan de dubbele afrit richting E40 gewoon alles stilstond, en de een na de andere echt wel hard moest remmen, en ik uiteindelijk in mijn spiegels een rookpluimpje zag, hopeiljk van rokende banden, maar wellicht zelfs gewoon van 2 auto's die toch op elkaar zaten. En dat had dus allemaal geenszins met gevaarlijk rijgedrag of overdreven snelheid te maken. Natuurlijk als je die 2 ingrediënten mengt met dergelijke gevaarlijke situaties, is de kans op een ernstig ongeval natuurlijk des te groter.

Dat het filmpje geen ontradend/voorlichtend effect zou hebben is natuurlijk ook onzin. Ik denk dat er menig automobilist wel bij zichzelf eens afgevraad heeft of het hem zou kunnen overkomen, en ook hoe hij zoiets zou kunnen vermijden. Dat je nog altijd dagelijks idioten gaat tegenkomen, staat daar totaal los van, want om te beginnen kan het al even goed zijn dat die dat filmpje nog niet eens voor ogen gezien hebben, en sowieso ga je altijd hardleerse chauffeurs hebben. Dat wil daarom niet zeggen dat dit filmpje helemaal niets uithaalt.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer
Provider

mailracer schreef:Ik zeg toch ook dat ze afstand moest bewaren van haar voorligger op het eerste baanvak.
True, maar je laat uitschijnen dat dat geen fout is omdat ze niet op die voorligger is gereden maar op de stilstaande rij:
mailracer schreef:Die bestuurster heeft in mijn ogen geen fout gemaakt, blijf ik bij. Tenzij geen afstand genomen van die laatste vrachtwagen, maar daar is ze niet opgereden en was daar ook geen groot gevaar voor.
Heronic schreef:Ze heeft geen afstand gehouden. Maar hoeveel afstand moet je houden om een stilstaande file te zien? Ze zit links.
Zelfs al was er maar 10m afstand en zou je minder enthousiast invoegen zou je de stilstaande rij kunnen hebben zien en je op tijd terug op je baanvak kunnen zetten volgens mij. Opnieuw, je moet een beetje anticiperen en niet blindelings maar overal tussen schieten.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Alle accidenten gebeuren door een groot verschil in snelheid tussen twee voertuigen. Hoe groter het verschil, hoe meer risico er is.
bijvoorbeeld, rij je op een expressweg tegen 70 en er komt plots een wagen de rijbaan op, dan kan je ofwel uitwijken, ofwel botsen. Weinig mensen verwachten ook een file op een afrit. Verwacht je dat wel, dan moet je gevaarlijk stil gaan rijden voor elke afrit voordat je deze neemt. Zeker als je achter een vrachtwagen en voldoende afstand houdt, dan nog is het moeilijk een volledig stilstaande auto niet te raken bij het afrijden van een afrit tegen 90 km/uur. Als er uiteraard borden staan dat je de afrit tegen een lagere snelheid moet nemen, dan is iedereen gewaarschuwd dat je snelheid moet minderen en is er minder risico.

De situatie in belgie bij afritten is eerder een standpunt van de afrit langer te maken bij problemen, dan ervoor te zorgen dat het verkeer de afrit vlot kan verlaten. Structurele problemen hebben voor mij meer schuld aan deze vorm van ongeval in combinatie met het niet bewaren van de afstand met je voorligger. En dit laatste is hier niet alleen van toepassing op de vrouw.

edit: even voor de duidelijkheid voordat men me weer op de man aanpakt, ik rij al meer dan 10 jaar ongeval-vrij en doe ongeveer 30000 Km per jaar.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

@Mailracer, het is niet omdat je iets (niet) verwacht dat je er blindelings vanuit kan gaan dat het er ook (niet) is. Zeker in het verkeer moet je altijd behoedzaam zijn voor onverwachte dingen en nooit manoeuvres zoals dit maken zonder een goed zicht op de situatie.

De structurele problemen zijn naar mij mening ook mede oorzaak aan dit ongeval maar zeker niet de belangrijkste. Er zijn ook andere redenen waardoor er file kan staan op de afrit of die vrachtwagen kon daar ook alleen staan met pech bijvoorbeeld.

Dit is trouwens ook de reden dat motorrijders tussen of langs de files rijden en niet achteraan aanschuiven. Naast de tijdswinst en beter comfort (niet constant moeten aanzetten en afremmen), vermijden we zo aanrijdingen langs achter door auto's en vrachtwagen die niet opletten of zulke stoten uithalen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat je behoedzaam moet zijn in het verkeer is me wel duidelijk en dat je moet anticiperen op het voorliggend verkeer is me niet onbekend. Eigenlijk zeg je hetzelfde als ik in je eigen woorden. Fout lag bij structurele situatie en geen afstand bewaard. Alleen weegt het bewaren van afstand meer door bij jouw.

CeeSsss
Member
Member
Bedankt: 15 keer
Provider

Dit filmpje is een goede les in afstand bewaren, want dat deed de bestuurster duidelijk onvoldoende. Maar ze had ook wel de pech van haar leven.

Ze kon om te beginnen de gele vrachtwagen niet zien voor of tijdens haar inhaalmanoevre. Onbewust ga je ervan uit dat vóór 2 inhalende vrachtwagens een ruimte is. Ah ja, want de eerste vrachtwagen zal toch wel traag gereden hebben, anders wordt hij niet ingehaald in druk verkeer.

Ook zorgen de inhalende vrachtwagens voor een geblokkeerd zicht op het bord "400m afslag" of het begin van de voorsorteerstrook.

Het manoevre van 3e naar 1e rijvak is voor mij perfect oké. Waarom zou je in dit geval niet zo snel kunnen veranderen van rijstrook? Je kijkt tijdens het inhaalmanoevre toch in je rechterspiegel? En je haalt net twee elkaar inhalende vrachtwagens in, dan is er niks onvoorspelbaars rechtsachter je want die vrachtwagens zijn begrensd op 90 km/h en je rijdt zelf 110 km/h.

Toen ze achter de gele vrachtwagen kwam, had ze wél haar tijd moeten nemen om te remmen en een afstand van minstens 30 meter te voorzien. Hier speelt de tijdsdruk een rol. De bestuurster ziet dat ze het begin van de afrit ruim heeft gemist en beseft dat ze waarschijnlijk dicht bij het einde van de afrit is (ook hier: kijk eens wat een pech ze heeft dat ze niet ziet dat er een file staat op de afrit! de gele vrachtwagen lijkt een perfecte meetkundige schaduw te werpen op de file). Daarom gaat ze zonder overzicht op de afrit toch meteen naar rechts. Maar stel dat de gele vrachtwagen 30 meter verder naar voor zou gereden hebben, dan nog was het tot een zwaar ongeval gekomen. Misschien zelfs een zwaarder ongeval, want ze had nog kunnen corrigeren en terug de snelweg kunnen opslingeren, waardoor de elkaar inhalende vrachtwagens zouden uitwijken en andere auto's konden pletten.

Mijn korte mening: ze had meer afstand moeten houden, maar dit is echt wel een "seconds from disaster" ongeval. Als alle chauffeurs zulke ongevallen zouden moeten kunnen voorkomen, moeten we 80% van de baan halen, en de overige 20% intensieve rally-opleidingen geven.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Ik denk dat ook een aantal forumgebruikers best eens volgende brochure lezen van het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid:
brochures-veiligopdeautosnelweg.pdf
(782.88 KiB) 10 keer gedownload
Enkele quotes:
De autosnelweg afrijden.
  • Ga voldoende lang op voorhand in de rechter rijstrook rijden.
  • Zet je rechter richtingaanwijzer tijdig aan (ongeveer tweehonderd meter
    voor het begin van de uitrijstrook).
  • Vermijd te remmen op de autosnelweg zelf, tenzij dat absoluut nodig is.
  • Wacht met vertragen tot je op de uitrijstrook bent.
  • Rij de uitrijstrook dadelijk van bij het begin op.
Van rijstrook veranderen.
  • Verander alleen van rijstrook als dat echt nodig is, bijvoorbeeld om in te halen of een bepaalde richting te kiezen.
  • Kijk, voor je van rijstrook verandert, of dat veilig kan, zonder de anderen te hinderen of de pas af te snijden. Gebruik daarvoor je achteruitkijkspiegels.
  • Kijk ook steeds over je schouder of er geen voertuig in je “dode hoek” opduikt.
  • Maak de anderen duidelijk wat je van plan bent door tijdig je richtingaanwijzer aan te zetten, dus voor je aan je manoeuvre begint!
  • Denk eraan: je hebt nooit voorrang als je van rijstrook verandert!
Vrachtwagens hebben hun specifieke beperkingen. Hou daar als automobilist rekening mee!
  • Duik niet in de ruimte tussen twee vrachtwagens. Door hun langere remafstand hebben ze die ruimte nodig om te remmen.
  • Slalom niet tussen de vrachtwagens door.
  • Gebruik op tijd je richtingaanwijzers: zo kan de vrachtwagenchauffeur tijdig en gepast reageren.
  • Let extra op en pas je snelheid aan bij op- en afritten.
  • Word niet agressief als een vrachtwagen niet snel genoeg inhaalt. De meeste vrachtwagens zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer, waardoor ze gewoon niet sneller kunnen!
  • Moet je de snelweg af, ga dan ruimschoots voordien op de rechter rijstrook rijden. Anders snij je de vrachtwagens de pas af.
De bestuurster in het filmpje verandert over een afstand van nauwelijks één verlichtingspaal (= 40 à 45 meter?) van het uiterst linker derde rijvak naar de afrit ...
Op 1000 meter voor de afrit staat al een eerste groot bord.
Op 800 meter voor de afrit staat zo'n heel groot blauw bord
Op 400 meter voor de afrit staat nog eens een bord.
Tussen het begin van de afrit en de plaats van het ongeval is ongeveer 200 meter.
't Ja, ... plaats en tijd genoeg zou je zo denken.
CeeSsss schreef:Als alle chauffeurs zulke ongevallen zouden moeten kunnen voorkomen, moeten we 80% van de baan halen, en de overige 20% intensieve rally-opleidingen geven.
't Is toch niet jouw bedoeling om de autosnelweg om te toveren in een racecircuit, hoop ik. :mrgreen:
De titel van dit topic is: tijdig voorsorteren.
Met de nadruk op tijdig, denk ik ... :wink:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

OFFTOPIC en effe frustraties eruit, maar efkes inpikken op alle helige hier op de weg precies en puntje 2 van hierboven..
Jullie die 200m tussen laten in een file en al 3km op voorhand aan 70km/u voorsorteren om de autosnelweg te verlaten.. Jullie vergeten blijkbaar dat een pinker GEEN, NOOIT, NEVER VOORRANG GEEFT!!
Alle geitewollesokkenmannen denken blijkbaar dat als er iemand sneller af komt, dat ze die moeten kl°ten, ambeteren, ... of gewoon omdat ze niet beter weten er voorin moeten vliegen, want het punt: EERST IN DE SPIEGEL KIJKEN ALS ER GEEN AANKOMEND VERKEER NADERT, is blijkbaar niet meer van toepassing! Bam, pinker aan, en vlam, van rijvak veranderen. En jij alles dicht moeten sluiten, en dan kijken ze met een idiote snuit van: "ik had toch mijne pinker aan??"

#frustratiemde uit
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”