mailracer schreef:Ik ben van mening dat die vrouw niets verkeerd deed. Als op het einde van het filmpje de vrachtwagen tot stilstand komt, dan merk je hoe lang die afrit is, en was matigen van de snelheid niet nodig onder normale omstandigheden. Ze had perfect haar manouvre kunnen uitvoeren. Maar je merkt op aan de beelden voor het accident. Vooral dan hetgeen je op Facebook vind dat een hele reeks vrachtwagens op het tweede baanvak een lange trein vormen bij het inhalen van de vrachtwagen met webcam. Haar zicht op de huidige omstandigheden was hierdoor beperkt om in te zien dat er file was op de afrit en ze mogelijk afging op de verkeersborden waar melding op stond van afrit op zoveel meter. Als ze de dagelijkse taferelen daar niet kent is dergelijk accident niet uit te sluiten. We kunnen alleen maar hopen dat de vrouw er goed van hersteld.
Daarop had ze moeten anticiperen. Een lange afrit heeft daar niks mee te maken, als je niks ziet mag je zo een manoeuvre toch gewoon niet maken. De straat steek je ook niet over zonder kijken.
mailracer schreef:Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er geen accident zou plaats gevonden hebben als er geen file was op de afrit.
Bij 99% van de accidenten zal je wel kunnen zeggen dat het niet ging gebeurd zijn als de omstandigheden anders waren.
iceke schreef:Spitsuur + een vrachtwagen die aan't inhalen is = veel camion's recht's + vertraging in't midden.
Dan kan je dus 2 dingen doen, 5 minuten tussen de camion's gaan hangen, of gas erop en er nog snel voorbij... dit keer een verkeerde keuze.
Meestal een verkeerde keuze, de toeren dat sommige mensen soms uithalen is verbazingwekkend om te zien. 2 kilometer tegen 90 per uur duurt gelukkig geen 5 minuten. Meestal voeg ik in bij het bord van 1600m, soms bij dat van 800 als het verkeer het toelaat. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken, zolang je anderen maar niet in gevaar brengt.
ITnetadmin schreef:Camions op het rechter rijvak zouden verplicht moeten worden minstens 50m afstand te bewaren tov hun voorligger, ook als ze stilstaan.
Kan ik me ook soms aan ergeren, gelukkig kom ik meestal op plaatsen waar ze nog redelijk toegeeflijk zijn en laten ze mij meestal netjes invoegen.
krisken schreef:Belachelijk lange afrit?
Nogmaals : kom daar eens in de spits : dan staan ze nog 500m op de pechstrook aan te schuiven voor de plek waar de afrit begint... Dus eigenlijk is die net te kort!
Oorzaak vs. gevolg, de afrit op die locatie zal altijd tekort zijn als ze de structurele strop aan het eind van die afrit niet wegwerken.
Heronic schreef:De enige fout is het gelijk doorgaan naar de afrit. Zo kort achter die vrachtwagen kan ze de file nooit opmerken.
Maar wie verwacht die daar...? Denk dat er zo wel meerdere ongevallen gebeuren.
Wat je al snel in het verkeer leert is dat je niks moet verwachten maar dat je jezelf van alles moet gewaar maken. Ze ging ook in 1 beweging 4 vakken opzij zonder enig zicht, zelfs als ze niemand hindert is dat niet de slimste zet.
TiTanium schreef:Niemand verwacht die daar, ik vind het ook raar om te zien dat er een file is op een afrit. Ik vermoed dat er nog plaatsen zijn dat dit kan voorkomen?
Maar haar "fout" kostte bijna haar leven. Dus ik blijf het fout vinden om zo door te steken, niemand verwacht zulke drieste bewegingen. Ze heeft niemand gehinderd dat is een feit, maar klapt toch het rijgedrag niet goed om ineens door te steken naar het eerste vak. Dit kan ook als een vorm asociaal rijgedrag bezien worden.
Jammer genoeg is file op afritten geen uitzondering. Soms staan ze zelfs nog op 2 vakken van de autostrade zelf te drummen om er vooraan te kunnen tussenstampen met als gevolg dat het doorgaand verkeer ook strop zit. Ik ben het eens dat die beweging veel te driest was, had ze per vak de beweging gedaan had het voorval eenvoudig vermeden kunnen worden.
Slafes schreef:Ik ben bijna voorbij de 2e auto en dan ineens gaat die op zijn gas staan met het gevolg dat ik de afrit dreig te missen. Schakel de begrenzer uit, en ik denk dat ik gewisseld heb op +140 per uur en heel nipt... We zien natuurlijk niet alles, maar misschien dat die dame ook dacht, oh, die vrachtwagen kan ik wel voorbij en daarna rijden er nog ineens 4 voor haar en is er nog eentje aan het voorbij beginnen steken waardoor je op het 3e vak gedrukt wordt. Letterlijk gedrukt want die zetten hun knipperlicht op en duwen u opzij. Ik spreek het niet goed, maar kan het wel ergens begrijpen. Ik zie het zo vaak gebeuren...
Gas lossen en achter die wagen invoegen leek me dan beter dan er toch nog maar persé voor willen zijn. De persoon die plots gas gaf was dan wel in fout in mijn ogen, maar je mag jezelf er niet toe doen overhalen om gevaarlijke stoten uit te halen natuurlijk.
ITnetadmin schreef:Vandaar dat ik (in tegenstelling tot wat iemand hier ooit beweerde dat een goeie chauffeur nooit doet) altijd rem op de snelweg bij file, ook al kan ik gewoon uitbollen. Die rode remlichten zijn het verschil tussen leven en dood, en een file waarvan de achterste wagen geen remlichten toont kan zwaar fout ingeschat worden, ook al heb je ze gezien op voorhand.
De reden waarom remmen af te raden is, is omdat er altijd van die panikerende mensen zijn die dan vol op de rem gaan ook al hebben ze nog ruimte genoeg. In principe dienen 4 pinkers om aan te duiden dat er file of traag verkeer op komst is, maar ik snap de reflex wel.
Jack Daniels schreef:Zoals ik eerder al schreef, opvoedende waarde van het filmpje: nul komma nul.
Dat komt omdat (behalve het ongeval zelf dan) het voorval veel te herkenbaar is. Wie iets of wat op de baan komt ziet inderdaad dergelijke stoten dagelijks, je raakt er aan gewoon en kijkt er niet meer vanop.
Jack Daniels schreef:Off-topic: bestaat er in België zoiets als een boete voor onnodig links rijden? In Nederland bestaat het wel, heb het al vaker gezien in "Wegmisbruikers". Als je daar constant links rijdt en er is ruimte rechts op het rechter rijvak en je wordt betrapt dan mag je er donder op zeggen dat je een boete aan je broek hebt voor onnodig links rijden. Blijkbaar valt dit onnodig links rijden onder een van de meest vervelende situaties op de weg volgens een enquête onder chauffeurs.
Toch ooit eens een makker gehad die er een boete voor kreeg. De reden waarom hij op het middenvak reed ipv rechts was sterke spoorvorming. Met dat argument heeft hij ze dan ook kunnen laten seponeren.
r2504 schreef:Ik begrijp nochtans niet waarom... tenzij je niet de maximale snelheid zou rijden. Als ik echter op het linkse rijvak rij tegen maximale snelheid dat zie ik echt niet in wat het probleem is... de enige die ik dan "hinder" zijn die personen die te snel rijden en hun ding niet kunnen doen. Door aan maximale snelheid op het linker vak te rijden vermijd je trouwens het constant slalommen tussen de vrachtwagens en andere trage voortuigen.
120Km/u op men Peugeot is gegarandeerd minder snel dan 120Km/u op een BMW. Reden:
afwijking. Ik snap dus best dat het ergerlijk kan werken. Zelf ben ik overigens ook geen heilige boon en ik ga ook wel eens wat te snel. Gatplakken en mensen wegstampen die verkiezen niet te snel te rijden doe ik daarentegen niet. Ik kan me wel mateloos ergeren als een vrachtwagen tegen 90 per uur een vrachtwagen die 89 per uur rijd begint voorbij te steken. Hierdoor dwingen ze ook vaak wagens die maar 100 rijden op het derde rijvak met een algemene vertraging tot gevolg en file

. De regel die ik hanteer (geen algemene regel en waarschijnlijk kan dat ook beter), als ik niet binnen de 10 seconden het volgende obstakel op de strook rechts van mij kan voorbij steken wijk ik uit naar rechts.
Al bij al, gelukkig kan ze het doorvertellen. Verbazingwekkend dat ze er zo weinig aan overhoud en hopelijk trekt ze er een les uit. Vele ongevallen kunnen vermeden worden door wat opletten in het verkeer, maar lang niet alle. Zij die dus beweren "mij zal het nooit overkomen", ik hoop dat je gelijk hebt.
En zo zit met 1 post meteen de hele middagpauze er door