huurcontract registratie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Even een informatieve vraag betreffende huurcontracten voor een prive woning.
Ik heb vernomen dat de verhuurder het contract na ondertekening binnen 2 maanden moet laten registreren...
Als de verhuurder dit niet doet,kan de huurder blijkbaar het contract zonder opzegging of vergoeding stopzetten...
Maar nu is de vraag.... hoe kan ik als huurder weten of hij dit heeft laten registreren?
kan ik dit ergens navragen? en als dit kan,waar moet ik hiervoor dan zijn?

De huurwoning is gelegen te postcode 9220 hamme...

iemand die meer info weet?

bedankt voor de info!
jempie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

De verhuurder moet een copy van het contract opsturen naar het registratiekantoor (voor huurcontracten) Hij zal dit contract terugkrijgen met een stempel en vermelding van aantal pagina's. Ik heb indertijd een copy van dit getekend contract aan mijn huurder gegeven.
Dit kan al een beetje helpen, hoop ik.
jempie
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Hier vind je de nodige informatie.
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-ser ... /faq.htm#A

Hetgeen je zegt, klop gedeeltelijk: want enkel indien contract langer dan 3 jaar.

Waar kan je terecht om te weten of een huurcontract geregistreerd werd:

AAPD - Antenne - Registratiekantoren
4de registratiekantoor Sint-Niklaas
(CRESTRA: 2691287 )

Driekoningenstraat 4 Bus 2
9100 Sint-Niklaas
gmap

Telefoon : 0257/537 30
Fax : 0257/955 19
Email : [email protected]

Openingsuren : 8 uur tot 12 uur

http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Vra ... n/Div8.htm

De ondertekenaars, of hun rechthebbenden, kunnen volgende stukken bekomen:
een kopie van het huurcontract;
een kopie of uittreksel van de aangifte van nalatenschap.
Derden kunnen slechts een kopie bekomen krachtens een bevelschrift van de vrederechter.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

Hallo,

Mijn huisbaas heeft me 250 euro laten betalen voor een plaatsbeschrijving....
Volgens verschillende informatiebronnen op internet moet deze kost gedeelt worden? ieder de helft... klopt dit?
Ik vind 250 euro wel veel en zeker omdat de huisbaas dit gekozen heeft...

dus ik denk dat de huisbaas mij deze volledig aangerekend heeft.... en ook enorm hoog blijkt volgens sommige mensen...

Weet er iemand meer info?

Bedankt
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat kan je best ns op het "juridisch forum" vragen denk ik, een soort userbase voor juridische zaken enzo.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member

Heb al forums doorzocht en overal vermelden ze dat het door ieder partij 50% moet betaald worden.
Ook beslist de eigenaar om de waarborg vast te zetten op een bepaalde bank.... aan een intrestvoet waar ik niets van af weet?
Terwijl deze waarborg wel degelijk mijn eigen geld is...

graag verder advies;-)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

dommelgebruiker schreef:Hallo,

Mijn huisbaas heeft me 250 euro laten betalen voor een plaatsbeschrijving....
Volgens verschillende informatiebronnen op internet moet deze kost gedeelt worden? ieder de helft... klopt dit?
Ik vind 250 euro wel veel en zeker omdat de huisbaas dit gekozen heeft...

dus ik denk dat de huisbaas mij deze volledig aangerekend heeft.... en ook enorm hoog blijkt volgens sommige mensen...

Weet er iemand meer info?

Bedankt

In principe kan dit niet. Een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt in 2 voud door deurwaarder, landmeter of iemand die gemachtigd is. Die stuurt ieder een copy... en rekent iedere partij evenveel aan.

Ikzelf betaal 175€, mijn huurder ook... voor een 1 slk app met waskot en kleine tuin

Voor de registratie bel je best even naar het registratiekantoor. Die zoeken dan voor u op of het geregistreerd is... let wel, ze hebben daar over het algemeen een achterstand, waardoor ze soms niet direct iets vinden, maar wel geregistreerd kan zijn.
de koe zegt boe
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 16 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:In principe kan dit niet. Een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt in 2 voud door deurwaarder, landmeter of iemand die gemachtigd is. Die stuurt ieder een copy... en rekent iedere partij evenveel aan.
Je kan dit zonder problemen zelf (lees tesamen) doen en het hoeft dus geen euro te kosten.

Neem je digitaal fototoestel, maak een hoop foto's, brand ze in tweevoud op een CD en teken daarop voor akkoord.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Om verder te gaan op wat fvhbrugge zegt: als het huurcontract geregistreerd is kan je dit opvragen bij je financieel dossier op minfin.

(daar waar ook alle documenten staan over uw belastingfiche, het kadaster als je eigendom hebt en dus ook het huurcontract als je huurt of verhuurt.)
r2504 schreef:
bambipower schreef:In principe kan dit niet. Een plaatsbeschrijving wordt opgemaakt in 2 voud door deurwaarder, landmeter of iemand die gemachtigd is. Die stuurt ieder een copy... en rekent iedere partij evenveel aan.
Je kan dit zonder problemen zelf (lees tesamen) doen en het hoeft dus geen euro te kosten.

Neem je digitaal fototoestel, maak een hoop foto's, brand ze in tweevoud op een CD en teken daarop voor akkoord.
Het is best dat je dat door een professioneel laat doen. Je overziet gemakkelijk iets als huurder, en wat niet beschreven staat in de plaatsbeschrijving of een opmerking over is gemaakt wordt geacht in originele staat terug gegeven te zijn aan de eigenaar.

Als ergens een deuk in een deur of een barst in een tegel zit moet dit op een plaatsbeschrijving staan of de eigenaar kan de kosten daarvan op de huurder verhalen, of van zijn waarborg aftrekken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Als je ziet wat voor werk dat die mensen hebben, wil ik het niet zelf doen voor 175€
Elk klein foutje staat erop, welke planten in de tuin, .... en alles vergezeld van foto. Daar wil ik mijn tijd niet insteken voor 175€
Want dan kan ik het allemaal alleen doen, en betaald de huurder niets. Ik zit op 17blz afgeprint, met kleurenfoto's inbegrepen. Kost mij al een pak aan inkt en papier (laat staan tijd, en later bij problemen onpartijdigheid).

Ik kreeg zelfs een 3de exemplaar mee, voor het registratiekantoor.
de koe zegt boe
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Er zijn twee mogelijkheden:
* in gezamenlijk overleg / akkoord --> kost niks, beide gaan akkoord met een beschrijving + foto's
* door een expert: de kost wordt gedeeld door 2
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

De meeste mensen die ik ken hebben ze altijd de kosten moeten delen. Bij opzeg en het verlaten is er weinig discussie mogelijk voor de waarborg. Elke keer als ik men huurwoning verliet dan doen ze ondanks alle foto's etc... altijd moeite om toch maar iets aan uw broek te lappen. Bij men schoonbroer kwamen de mensen van de plaatsbeschrijving terug en was er weinig discussie ;)
Waar ik op het moment woon is er GEEN plaatsbeschrijving. Ik vind het persoonlijk niet slim van men huisbaas, wetende dat de vorige dit appartement verwaarloosde... Hier kan er niet gediscussieerd worden, er is niks... (niet dat ik dat ga misbruiken, ze krijgen hun app al beter terug dan ik ze kreeg).
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”