politievraag

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Afgelopen weekend is mijn auto aangereden voor mijn deur.
Ik had een getuige/nrplaat en er is een PV opgesteld.
Ook had ik de spiegel van de aanrijdende wagen waaruit ik een merk/type kan afleiden.

Het probleem is ook ewa dat er 3 politiezones in het spel zijn, wat de snelheid van afhandeling niet ten goede komt.

Ik zit een beetje met de vrees dat de tegenpartij ondertussen zijn wagen laat fixen, dan heb ik ook geen fysiek bewijs meer he.

Stel nu dat ik hier straks in de buurt rondrij en ik zie toevallig dezelfde wagen, met bijhorende schade. Is het dan raadzaam om de 101 te bellen voor vaststellingen, of wacht ik best tot de politie zijn ding doet ?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik zou zeggen: zelf een foto trekken en naar het nummer van de lokale politie bellen ipv 101. Ze gaan het niet zo appreciëren als je daarvoor 101 of 112 belt :)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dat verkort noodnummer is alleen voor als er gevaarlijke situaties zijn, of gewonden of iets dergelijks. In jouw geval dus gewoon naar het lokale nummer van de politie bellen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Of gewoon langsgaan, dan kunnen ze onmiddellijk ter plekke het PV opstellen.
StarWing
Premium Member
Premium Member

De zaterdag/zondag werken die mannen nie he :/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Aankloppen bij het kantoor van de zone of stad. Niet bij de lokale wijkagent zijn kantoor gaan. :)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Lang geleden zelfde voorgehad, vermits kans groot was dat het een lokale tegenpartij was (gezien de ligging/omgeving) rondgereden, gevonden, politie gebeld en 2 uur later zat tegenpartij al op politiebureau :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

DIBO schreef:Lang geleden zelfde voorgehad, vermits kans groot was dat het een lokale tegenpartij was (gezien de ligging/omgeving) rondgereden, gevonden, politie gebeld en 2 uur later zat tegenpartij al op politiebureau :lol:
Dat lijkt me ook wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Zelfs als het iemand lokaal is, is het niet te doen van heel je dorp rond te rijden, en kan die evengoed al ergens in een garage/carport staan.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Soortgelijks meegemaakt: 's ochtends merken dat de auto voor de deur aangereden was en ook stukken aangetroffen, waaruit ik merk, model en kleur kon achterhalen. Pittig detail: ik woon in een doodlopende straat, dus ik dacht nog bij mezelf: eitje voor de politie.

Dus ik bellen: of ze niet eens langs wouden komen om de nodige vaststellingen te doen. Die komen aan en ik krijg al meteen een uitbrander dat ik daarvoor toch ook even zelf langs het kantoor had kunnen rijden hé zeg! Ik leg rustig uit dat mijn wagen geraakt is en ik het niet veilig vind om te rijden. Jezus zeg... Soit, ik leg verder alles uit en geef hen het brokstuk en zeg er zelf nog bij dat ik al opgezocht heeft welk merk en model het betreft... "Ja meneer, ik ga eerlijk zijn, voor dit soort zaken hebben wij gene tijd, ik zal het meepakken, maar we gaan dat waarschijnlijk gewoon seponeren zenne..."

Wat? :eek:

Dus ik dan maar zelf Sherlock gespeeld en flyers gemaakt, of er niemand iemand kent met dat type wagen, waar schade aan was en in alle brievenbussen in de straat gestoken. En ja hoor, de volgende dag kwam de dader zich schoorvoetend zelf aanmelden. Kreeg het warm zeker?

Moraal van het verhaal: niet te veel vertrouwen op het betere speurwerk van de politie, hoe duidelijk het ook moge lijken... :x
ooh. shiny.
StarWing
Premium Member
Premium Member

Hmmmz... 'k
Stemt mij niet echt positief, zelf dan maar de sherlock gaan uithangen.....

thx
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

StarWing schreef:Stel nu dat ik hier straks in de buurt rondrij en ik zie toevallig dezelfde wagen, met bijhorende schade. Is het dan raadzaam om de 101 te bellen voor vaststellingen, of wacht ik best tot de politie zijn ding doet ?
Denk je echt dat de politie mankracht gaat vrijmaken om actief de dader op te speuren, voor een simpel schadegeval?
Die PV is goed voor je verzekering, en verdwijnt daarna in de politie statistieken.

Dus zelf speurwerk verrichten is de beste oplossing, en dan de politie bellen. Buiten normale kantooruren wordt jouw telefoontje naar de lokale politie toch naar de provinciale 101 doorgeschakeld (is toch zo in mijn politiezone "Mira") ...

"Dringende" politiehulp (101) is niet noodzakelijk een zaak van leven of dood: de dader va een ongeval met vluchtmisdrijf behoort volgens mij tot dringende politiehulp.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier altijd leuk om klanten te helpen, vorige zomer een auto die aangereden werd in Brussel. Het voorval was opgenomen op de camera's die we plaatsten bij een klant, een hotel.
Zo ging het verhaaltje:
- De eigenaar van de wagen merkt de schade op en roept er de politie bij en die ziet de camera hangen die eigenlijk de garagepoort en voorgevel van het hotel filmt.
- De eigenaar zelf vraagt de beelden aan de receptie van het hotel, ze noteren zijn vraag.
- De dag erna belt de manager van het hotel me op om te vragen hoe dat normaal in z'n werk gaat.
- Ik zeg 'm dat enkel de politie deze beelden mag bekijken en hijzelf (cf. privacy commissie aangifte).
- De manager meldt dit aan de benadeelde.
- De politie komt zonder afspraak langs om de beelden op CD te ontvangen.
- De manager van het hotel vraagt mij de beelden formeel op te slaan (met onderhoudovereenkomst, dus wij moeten dit uitvoeren voor hen).
- Ik licht de manager en de politie in dat de gevraagde beelden van die camera, meer dan 40GB niet op een 'CD' kunnen en dat de politie maar een externe USB harde schijf moet aansluiten met voldoende capaciteit en dat de kosten van onze prestaties x euro bedragen, ten laste van het onderzoek (indien er natuurlijk een onderzoek ingesteld werd), wat buiten de onderhoudovereenkomst valt.
- De politie meldt me dat ze na gaan vragen bij de rechter om al dan niet een onderzoek te starten zodat we ook vergoed kunnen worden.
... Intussen 3 à 4 maand verder ...
- De politie vraagt alsnog de beelden te mogen komen halen, maakte een afspraak met de manager van het hotel.
- Dag van de afspraak komen ze niet opdagen.
Intussen 6 maand later...
- De eigenaar van de wagen probeert zelf nog eens. Wij weigeren want we zijn niet ingedekt in geval de eigenaar iets zou doen met die beelden.
- 11 maand verder belt de verzekeraar van de benadeelde ons met vraag de beelden op te sturen. Dit mag volgens de aangifte bij de privacy commissie.
- Wij kijken zelf nog eens de beelden na en merken het voorval die slechts 4 seconden duurde op en slaan dit apart op + foto's van de lichte vrachtwagen met duidelijke nrplaat en belettering van een firma erop.
- Wij sturen een USB stick op van 64 GB met de beelden erop die de politie oorspronkelijk vroeg + factuur naar de verzekeringsmaatschappij.
- Een week daarna werden we betaald.
- De dader werd gevonden enkele weken nadien door de politie alsnog ondervraagd en geconfronteerd met de camera beelden + opmaak PV voor vluchtmisdrijf enz...

...

Maar toch een happy einde voor de eigenaar van de wagen (benadeelde).

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ken schreef:- Wij kijken zelf nog eens de beelden na en merken het voorval die slechts 4 seconden duurde op en slaan dit apart op + foto's van de lichte vrachtwagen met duidelijke nrplaat en belettering van een firma erop.
- Wij sturen een USB stick op van 64 GB met de beelden erop die de politie oorspronkelijk vroeg + factuur naar de verzekeringsmaatschappij.
Hollywoord krijgt daar minstens 16 langspeelfilms op... en jullie kunnen geen 4 seconden op een CD'tje branden :eek:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, ik vind het ook raar dat je van in het begin niet gewoon de beelden had kunnen beperken tot het gevraagde moment.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Hollywoord krijgt daar minstens 16 langspeelfilms op... en jullie kunnen geen 4 seconden op een CD'tje branden :eek:
ITnetadmin schreef:Ja, ik vind het ook raar dat je van in het begin niet gewoon de beelden had kunnen beperken tot het gevraagde moment.
Dat mogen we eigenlijk helemaal niet doen, dit is onze taak niet, die beelden mogen wij niet verwerken en zien. Wij exporteren enkel hetgeen ze vragen en stellen dit ter beschikking. 3 dagen vroegen ze, en dat was iets van een 50 à 60 GB.

Uit compassie met de politie na één jaar dan toch maar gedaan. 3 minuten werk door de beelden te vergelijken, toen stukken op de grond en toen niet om zo te pinpointen...
En het is dan nog de verzekeringsmaatschappij die de beelden krijgt.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”