Leerkrachten - de discussie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Aangezien de topic i.v.m. bedrijfswagens off-topic ging, hier een nieuwe thread. Bepaalde reacties zullen naar hier verhuisd worden.
Wel een beetje raar om een citaat als opener te gebruiken en niet de originele post te plaatsen waarop de citaat gevat is?
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dat kwam omdat ik je post niet kon splitsen (bedrijfswagens deel en leerkrachten deel). Ik heb hem dus laten staan en de eerste reactie op je leerkrachten deel met quote daarvan hier als start gezet. Dat leek me OK, of niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Bwa, de repliek waar nu het topic mee begint heeft geen context... Enkel een eenzijdige reply op een post die "ongekend" is..
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Al de leerkrachten die klagen over de kosten die ze zelf moeten maken trekken dat toch af van hun belastingen mag ik hopen?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik ben ICT-coördinator van verschillende secundaire scholen maar het ambt "ICT-coördinator" bestaat niet in het secundair onderwijs (enkel basis) dus ben ik "Administratief Personeel" waarin ik 36uren per week moet werken (van 60min :wink: ) en geloof me, ik doe er heel wat meer....

Ik heb veel verlof maar minder dan leerkrachten (ik moet dan thuis ook niet verbeteren/voorbereiden, maar ook bij mij stopt het werk thuis niet).
Ik moet 12dagen werken in de verschillende vakanties, dat kan 12dagen in het groot verlof zijn zoals in mijn geval maar kan ook verspreid zijn over alle vakanties.

Qua Ziektedagen
Wij hebben inderdaad 30 ziekte dagen per jaar die je kon opsparen. Nu zoals enkele berichten hiervoor te lezen valt vervallen deze ziektedagen op je 60jaar.
Dat wil zeggen dat sommige nog altijd pensioenitis (<60j) krijgen maar wanneer je ziektedagen op zijn dan stopt het ook en val je (kan het niet direct op papier terugvinden) op 35%-40% van je loon.

Zoals overal zijn er altijd misbruikers en zien ze hun ziekte dagen als een RECHT. Ik zie het als een bonus als je echt ziek bent dat je loon verder blijft doorlopen.

Maar nu je deze dagen niet meer kan opsparen begonnen heel wat rotte appels (zo noem ik ze) elk jaar 30dagen "ziek" te worden. Daarom krijg je vanaf de eerste dag waarop je afwezig bent een controle arts op bezoek.

Rotte Appels

Ik werk in veel scholen dus ik kan bevestigen dat er nog altijd veel misbruikers zijn. Maar het zijn ook deze die het slecht beeld geven aan het onderwijs.
Meest gebruikte voorbeeld hiervan zijn de LO leerkrachten (en nee NIET alle LO leerkrachten).
Sommige geven effectief nog les naast LO, meestal BIO / Chemie of hebben nog BPT uren waarin ze administratief werk moeten doen.
Ook in LO moeten er jaarplannen opgemaakt worden, verslagen gemaakt worden, etc... maar er is altijd wel die ene flinke LO leerkracht waarvan de andere het werk "kopiëren".
Nog een ander voorbeeld waar ik het persoonlijk ook moeilijk mee heb zijn mensen die op het einde van hun carrière vlug even leerkracht worden.
Ze hebben zelf geen pedagogisch diploma maar mogen hun "ervaring" gebruiken, deze mensen kunnen dan meestal ook geen les geven...

Uurroosters

Ik zie ook heel wat rumoer over de 50min lesuren. Het is niet zo dat ze per dag 80 min vroeger naar huis kunnen hé (op een dag van 8uur les).
Ook denkt men dat het rooster van leerkracht altijd super mooi in elkaar zit, sommige hebben misschien het ideale rooster maar ik zie toch heel veel springuren of uren waar ze vlug vlug naar de andere school moeten rijden. Dan heb je nog permanentie, speelplaats toezicht, toezicht aan de poort 's morgens & 's avonds, vergaderingen, Refter toezicht, etc...

Conclusie

Waarom zo jaloers op het onderwijs? Iedereen heeft toch de keuze om in het onderwijs te komen werken.
Wij hebben zeker nog extra collega's nodig. Wat extra mannen zou héél leuk zijn!
Laatst gewijzigd door FunkStar 11 okt 2014, 14:38, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb die job ook gedaan, en ik kan alleen maar akkoord gaan.
Ik gebruikte mijn overuren wel vaak als ik ziek was, om administratief gelul te omzeilen; ik ga nl niet naar de dokter voor een verkoudheid waarvan ik weet dat ik na een dag (in het ergste geval 2 dagen) terug op mijn benen sta.

De instanties klagen nu al dat we met z'n allen te vaak naar de dokter gaan en te snel pillen pakken. Komt daarbij nog ns dat ik niet met keelpijn en barstende hoofdpijn buitenkom, laat staan in een zaal met andere zieken snel nog effe wat extra gaan oplopen.
Bij mij is het in de praktijk dus al zo geweest dat ik puur administratief naar de dokter ben gegaan om een papiertje nadat ik al uitgeziekt was.

Een controlearts geraakt bij mij niet binnen om praktische redenen; deze zijnde dat ik bij elke zware verkoudheid gegarandeerd de eerste dag/2dagen met barstende hoofdpijn (en daar vaak ook keelpijn bij) in bed lig, en dus vaak mijn bel en gsm afzet; en als ik ze niet afzet slaap ik er in de meeste gevallen toch door.

Dat gezegd zijnde kan ik bovenstaande alleen maar aanvullen met: ik maakte toen gemiddeld 300 overuren per jaar, niet uitbetaalbaar (want geen "echte" overuren, die bestaan niet) en eigenlijk enkel recup met goodwill van de directie. En je hebt idd geen statuut (en wordt betaald aan barema gekoppeld aan diploma); je onderhoudt dus soms een redelijk groot netwerk maar bent wel "administratief medewerker".
Ik heb laatst nog ns een directie vriendelijk bedankt voor een job die "overuren verwacht" maar wel "stipt op tijd zijn 's ochtends" vereiste, alsook "absoluut geen recup". We zijn niet zot, he :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

tb0ne schreef:Al de leerkrachten die klagen over de kosten die ze zelf moeten maken trekken dat toch af van hun belastingen mag ik hopen?
*onmogelijk* omdat zij niet aan het plafond van forfaitaire kosten komen. :-(
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”