Overigens klopt het niet helemaal : in Baarle-Nassau is er 4G van Mobistar, Proximus en Base, maar het is niet ingekleurd
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik had het gezegd!iRockabizzydilly schreef:'k Zit intussen 3 dagen met een (nieuwe) testsim bij Mobistar met een toestel met 800MHz LTE en de verschillen zijn indrukwekkend! 4G dekking in Gent en deelgemeenten is veel uitgebreider en continu tot diep in huis in schril contrast met Proximus 4G (en zelfs Proximus 3G). In Brussel net hetzelfde verhaal, en zelfs op de weg Gent - Brussel continu 4G. Dat was met mijn andere sim wel even anders.
De masten waar 4G op zit en 3G ook geupgrade is, doen het helemaal niet slecht op vlak van prestaties, al is ze lang niet zo consistent als de twee anderen.iRockabizzydilly schreef: Ook zijn er (in Gent) sterke verbetering op 3G (upload) vlak. Of dat nu te maken heeft met de andere APN die nu eindelijk standaard altijd werkt (iPhone.mobistar) of niet laat ik even in twijfel, maar waar voorheen het maximum altijd rond 1.2Mbit upload of lager lag is nu 3Mbit tot 4Mbit de norm. Al laat ik toch liever 4G continu aan nu
Terzijde: ook 3G dekking lijkt uitgebreider dan die bij Proximus (toch zeker in de deelgemeentes), waarschijnlijk door uitgebreider UMTS900 in gebruik te hebben.
Waar Base 4G800/3G2100/2G900 heeft is 4G tot een stuk verder dan 3G te ontvangen en zijn er dus een aantal (vooral binnen) plekken die van EDGE naar LTE zijn gegaan.lithion schreef:Voor BASE en Proximus zal je nog even geduld moeten hebben. Hun aanvragen voor 800Mhz lopen wel heel vlot binnen, dus binnen enkele maanden zal dat een gigantisch verschil geven tov nu.
Het zal een verschil geven, maar maand na maand vergroot Mobistar ook hun dekking en ze zijn zo goed als van in het begin begonnen met frequent implementeren van zowel LTE1800 als LTE800 en zullen dus geen werk moeten overdoen, zelfs niet (overal) voor implementatie van LTE Advanced (Carrier Aggregation) want zoals Andro555 ook al aangaf hebben ze al een vrij groot gebied waar de frequenties nu al goed zitten, in schril contrast met Proximus en in mindere mate Base. Ik zie hun voorsprong dus niet zo snel verloren gaan want bij Proximus zouden ze voor een implementatie zoals die van Mobistar (of beter) bij vele masten die al even LTE1800 only hebben moeten terugkeren om ze allemaal opnieuw te upgraden of uit te breiden en da's niet kostenefficiënt. Ze zullen het ooit wel moeten doen (al was het maar voor CA), maar dat zal nog niet direct gebeuren. Het is ook hun schuld niet want ze zijn als eerste begonnen, toen er nog geen 800MHz licenties geveild waren. Maar nu is het anderzijds wel duidelijk waarom Mobistar perse zo lang wachtte met 4G, ondanks al de kritiek en ongeloof op hun gemaakte claims (beste 4G dekking willen hebben tegen eind 2014 begin 2015) is het in de praktijk nu wel heel duidelijk. Het gezegde "wie laatst lacht best lacht" en andere zijn (momenteel en waarschijnlijk nog even) zeer zeker van toepassing.lithion schreef:Voor BASE en Proximus zal je nog even geduld moeten hebben. Hun aanvragen voor 800Mhz lopen wel heel vlot binnen, dus binnen enkele maanden zal dat een gigantisch verschil geven tov nu.
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/hoe ... 33953.htmlEr zit momenteel een haar in de boter tussen Proximus en Mobistar over de manier waarop die laatste uitpakt met haar recentste dekkingscijfers. Maar hoe worden zo'n dingen gemeten?
Mobistar doet het goed in een keer, en dat loont. Carrier aggregation zal quasi geen werk vergen op LTE800/1800 sites, en een aantal telefoons ondersteunen het al (de laatste qualcomm cat4 modems, weliswaar beperkt tot 150Mbps). Het zal hun wat gekost hebben, maar het loont zeker.iRockabizzydilly schreef:
Het zal een verschil geven, maar maand na maand vergroot Mobistar ook hun dekking en ze zijn zo goed als van in het begin begonnen met frequent implementeren van zowel LTE1800 als LTE800 en zullen dus geen werk moeten overdoen, zelfs niet (overal) voor implementatie van LTE Advanced (Carrier Aggregation) want zoals Andro555 ook al aangaf hebben ze al een vrij groot gebied waar de frequenties nu al goed zitten, in schril contrast met Proximus en in mindere mate Base.
Niets houdt/hield Proximus tegen om een aggressieve LTE800 uit te rollen. Het is nog steeds het "premium" netwerk en ik had eigenlijk wel verwacht dat ze uiteindelijk wel een hoop geld ertegenaan zouden smijten om LTE800 gewoon zo snel mogelijk landelijk dekkend (richting de 95% van het grondgebied a la KPN NL). Daarmee zouden ze hun prijzen die ze vragen wel kunnen rechtvaardigen. Het "beste" netwerk van het land.iRockabizzydilly schreef: Ik zie hun voorsprong dus niet zo snel verloren gaan want bij Proximus zouden ze voor een implementatie zoals die van Mobistar (of beter) bij vele masten die al even LTE1800 only hebben moeten terugkeren om ze allemaal opnieuw te upgraden of uit te breiden en da's niet kostenefficiënt. Ze zullen het ooit wel moeten doen (al was het maar voor CA), maar dat zal nog niet direct gebeuren. Het is ook hun schuld niet want ze zijn als eerste begonnen, toen er nog geen 800MHz licenties geveild waren.
Wat ik nogal vreemd vind, als er al UMTS2100 aanwezig is, waarom er de ene keer LTE1800 bijzetten en de andere keer LTE800 en de andere keer alleen nieuwe UMTS2100. Mobistar heeft tenminste een duidelijke aanpak: GSM900(/1800) + UMTS900/2100 + LTE800/1800 op drukkere/dichter bevolkte gebieden. En GSM900/UMTS900/LTE800 op de "boerenbuiten", met een paar uitzonderingen en alle oude UMTS/GSM setups.iRockabizzydilly schreef: Trouwens, ook op vlak van UMTS900 zouden de inspanningen van Proximus ook groter kunnen, maar het lijkt mij dat ze vooral nog vasthouden aan een andere strategie: voorkeur aan hogere frequenties die vooral ook hogere snelheden kunnen geven, en dat dan fijnmazig implementeren (= zoveel mogelijk masten voorzien met die frequenties) om een goede dekking te bekomen. In de praktijk... toch niet dezelfde gebruikservaring als die verkregen met lagere frequenties.
Laten we niet vergeten dat Mobistar een commerciële launch had in maart 2014, en Proximus in november 2012. De LTE800 veiling dateert van november 2013.