Rijbewijs met punten

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Eens een boompje in het hoenderhok smijten.

Rijbewijs met punten invoeren, rijbewijs uitvoeren met chip (of eindelijk integreren in identiteitskaart)

Alle nieuwe autos verplicht uitrusten met chipkaartlezer gekoppeld aan onsteking, verplicht als bestuurder om kaart in te voeren vooraleer je voertuig kan gestart worden.

1) voorkomen van rijden zonder rijbewijs, en directe mogelijkheid tot betrapping bij omzeiling door gebruik van andermans rijbewijs.
2) traceerbaarheid van bestuurder bij betwistingen, achterlaten voertuig, diefstal voertuig
3) aanvulling op wagens met alcoholslot door combinatie identiteit+blazen verplicht.
4) betere opvolging mogelijk door verzekeringen over schadedossiers omdat het lastiger is voor ouders/grootouders/partner om schuld van ongeval op zich te nemen.
5) door chip directe koppeling mogelijk tussen rijbewijs en vorige verkeersinbreuken, dus men kan bij een controle direct inschatten welke andere dingen men op moet letten en of het een recidivist betreft.
6) men moet bij een controle niet gaan uitzoeken of er sprake is van een rijverbod, men kan ook geen verlopen of "gestolen" rijbewijs meer gebruiken, want die kunnen direct geblacklist worden op basis van de chip
7) op de chip bijhouden hoeveel verwittigingen iemand al heeft gehad voor overtredingen, waardoor ook daar weer recidivisme zichtbaar zal worden (iets waar nu geen overzicht van bestaat tussen de politiezones onderling)

Het klinkt voor mezelf ièts te overdreven controle en politiestaat achtig, maar ik zie er ook wel echt de voordelen van in.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Ja want je wilt het werken van je auto overlaten aan een systeem dat door de regering wordt opgezet. :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Om al wandelend voor openbare dronkenschap gepakt te worden moet het toch al erg zijn. Ik ben, dacht ik, alleszins niet verplicht te blazen als niet-bestuurder, dus als voetganger zou ik beleefd "nee, dank u" zeggen. De politie moet op uiterlijke kenmerken afgaan, en als je nog bij je zinnen bent en redelijk rechtdoor kan stappen, gaan die zich daar ook niet mee moeien, dat is alleen maar extra papierwerk, en ze kunnen je rijbewijs niet intrekken want je bent op dat moment geen bestuurder.

Dronken als fietser ben je je rijbewijs kwijt. Het grondwettelijk hof heeft daarover een uitspraak gedaan in 2007, toen iemand dat discriminatie vond, omdat een persoon die geen rijbewijs had en met de fiets rijdt zijn rijbewijs niet ingetrokken kon worden.

Het hof oordeelde echter dat de intrekking van het rijbewijs op iedereen slaat die dronken rijdt, ook met de fiets, en het feit dat bij iemand die geen rijbewijs heeft het ook niet ingetrokken kan worden doet niet ter zake, het eindresultaat is voor beiden (iemand met en iemand zonder rijbewijs) dat ze zonder rijbewijs zitten, en dat is het beoogde resultaat.

Een poging tot wetswijziging vanuit openvld in 2013 heeft het niet gehaald, iirc.

Ivm rijbewijs met chip: het rijbewijs is nu een Europese aangelegenheid. Ik denk niet dat Belgie ineens zomaar een chip mag toevoegen. Ze zouden hem in het buitenland toch niet kunnen lezen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

ITnetadmin schreef:Om al wandelend voor openbare dronkenschap gepakt te worden moet het toch al erg zijn. Ik ben, dacht ik, alleszins niet verplicht te blazen als niet-bestuurder, dus als voetganger zou ik beleefd "nee, dank u" zeggen. De politie moet op uiterlijke kenmerken afgaan, en als je nog bij je zinnen bent en redelijk rechtdoor kan stappen, gaan die zich daar ook niet mee moeien, dat is alleen maar extra papierwerk, en ze kunnen je rijbewijs niet intrekken want je bent op dat moment geen bestuurder.
Aah voila se, dus geen gevaar na men trappist :) dat wist ik dus niet. Niet dat ik ooit al een agent ben tegengekomen, maar ik wou het wel weten hoe het ermee zat :).
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

wat met mensen die voor hun werk ieder jaar meer dan 100.000km rijden ,je hebt al snel een kleine overtreding .
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Allemaal zever, als dat ingevoerd wordt ben ik weg uit dit land.
Nu ja, binnen 3 jaar is dat sowieso het geval :beerchug:

Met 3 meisjes achterop de quad door 't gat van de nacht sjeeezen en feesten als geen ander :D Kan nie wachten...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Nog maar eens het bewijs dat het niks zou uithalen :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ondertussen is er in Belgie een persoon voor de 4e keer veroordeeld tot levenslang rijverbod(hij blijft dus steeds verder rijden,ook zonder rijbewijs).In het totaal is hij 80 keer een grote boete gekregen.Hij heeft al 6 jaar celstraf gekregen,maar heeft tot nu toe 4 maanden in de bak gezeten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Toen ik mijn rijbewijs moest inleveren vertelde de agent ook dat hij een paar mensen in de gemeente had waarvan hij wist dat ze zonder rijbewijs reden. Maar hij liet ze rijden want het haalde toch niet uit, 'je kan een steen niet uitpersen' zei hij toen.
Erg, maar wel realiteit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Auto waarmee iemand rijdt zonder rijbewijs afpakken en vernietigen/verkopen. Ongeacht van wie die wagen is.
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Toen ik mijn rijbewijs moest inleveren vertelde de agent ook dat hij een paar mensen in de gemeente had waarvan hij wist dat ze zonder rijbewijs reden. Maar hij liet ze rijden want het haalde toch niet uit, 'je kan een steen niet uitpersen' zei hij toen.
:p Het leuke eraan is dat het verbod enkel in België geldt. Zo ben ik toch nog op vakantie geweest met een rijverbod aan m'n gat in België.
Ik heb 3 rijbewijzen. 1 oud voor als ik in Afrika ben (die ik eigenlijk ooit eens verloren had maar teruggevonden na enkele maanden), 1 nieuw (europees) en 1 internationaal (backup ingeval ik er één kwijt ben).
Altijd handig :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Uw internationaal rijbewijs (in het engels "IDP - intl driving permit"; let op "permit" ipv "license") is geen rijbewijs op zich, en heeft geen geldigheid zonder het bijhorende europese rijbewijs waarvan de nummer op het intl rijbewijs afgedrukt staat.

Ken
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Uw internationaal rijbewijs (in het engels "IDP - intl driving permit"; let op "permit" ipv "license") is geen rijbewijs op zich, en heeft geen geldigheid zonder het bijhorende europese rijbewijs waarvan de nummer op het intl rijbewijs afgedrukt staat.

Inderdaad, maar al enkele keren mogen tonen in Afrikaanse landen, en 't was 'goed' hoor :p
Of ge geeft hen 2 EUR voor enkele pintjes te kopen.

TV = FTA IPTV + Netflix
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je kan daar veel geluk in hebben, maar ik geef het maar mee, moest je een "moeilijk geval" tegenkomen. Vergeet ook niet dat je je juiste rijbewijs moet meenemen, het ander heeft een verschillend nummer (en "mag" je eigenlijk niet meer hebben ;-) ).

Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”