Bedrijfswagens ongemoeid

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:In de formule zit ook "cataloguswaarde", dus nog een variabele meer.
Om de cataloguswaarde te bepalen moet je trouwens hogere studies gedaan hebben :), als je alle regels wil toepassen. Man man man. Wat een gedrocht :).
Trouwens absurd want niemand moet uiteindelijk de catalogus waarde betalen.

Als het koopjes zijn betaal je in de winkel toch ook geen BTW op de originele prijs... maar bij firmawagens kan het dus allemaal !
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:Laat het maar uit, ik neem alle dagen de trein, waarom het is het enige vervoermiddel waar mijn werkgever in tussenkomt, ondertussen al 10 jaar spoort ik, verbinding zonder overstappen.

Traject is 23 km gemiddelde theoretische reistijd op papier tussen de 40 en 50 minuten in de praktijk ervaar ik tussen de 50 en 1u20.
In treinen, die eigenlijk ongemakkelijk, onpraktisch zijn, vaak uitvallen en geen treinen zijn om zo lang op te zitten ( Desiro's met veel miserie), ik kan de laatste jaren echt geen week meer opnoemen dat mijn trein 10 keer gereden heeft zonder vertraging.

Nu in december gaan de treinen nog trager rijden, trager dan 1990, ja de trein een alternatief, het heeft echt geen zin meer om meer mensen naar de trein te jagen zolang je de complete nmbs niet hervormd zodat het een klantgericht bedrijf wordt, en 10 tallen miljarden erin pompt, veel nieuwe sporen etc. De Brusselse noord-zuid as is een eeuwig probleem.

Als ik morgen de keuze had (dwz financieel neutraal auto of trein) ga ik met de auto, de file neem ik er dan wel bij. Maar ik zit in een makkelijke zetel, de temperatuur is naar mijn zin, geen mensen naast mij die denken recht te hebben op anderhalve zitbank, of waar een bad / douche een onbekend iets is. Ik luister naar mijn muziek / radio ipv de allerlei onzin die door de halve wagon knalt, of allerlei roddels moeten aan te horen. En als voordeel, als ik eens 5 min later wil vertrekken of eerst een boodschap wil doen omrijden kan altijd en je auto wacht altijd op jou.

Ooit vond ik de trein ook zaligmakend, maar de ergernissen lopen meer en meer op met de jaren.

Amen! Iemand met gezond verstand! :beerchug: :beerchug:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:De NMBS is verre van perfect, dat geef ik graag toe :).
Als je al de trein kan nemen... veel plaatsen zijn nog steeds onbereikbaar voor welk openbaar vervoer dan ook ! Het is dus gewoon krom en absurd om dergelijk argument te gaan gebruiken mbt. firmawagens.

Het verbaast me soms ook dat mensen tegenwoordig zeo denken... het krijgt allemaal een communistisch smaakje... iedereen verplicht op dezelfde manier naar het werk. De volgende stap is waarschijnlijk dat we allemaal in een woning van het werk moeten gaan wonen net naast het werk.
heist_175 schreef:Op de trein lees ik rustig de krant, ik heb geen last van files en op een uitzondering per week, komt de trein op tijd.
Naast die stinkende mensen, GSM's die gebruikt worden als radio, ... :lol:
heist_175 schreef:Je kan moeilijk stellen dat met de auto naar Brussel relax is, laat staan in Brussel :).
Voor mij wel... openbaar vervoer is voor mij stressen vanaf dat ik thuis vertrek... zal ik wel tijdig aan de parking van het station geraken, ga ik er zelfs parking vinden, ga ik tijdig op het perron zijn, ga ik niet kloddernat zijn, zal er plaats zijn op de trein of moet ik weer rechtstaan, zitten er geen vervelende mensen rond mij, ga ik m'n aansluiting halen, staken de metro's niet, word ik niet bestolen, ...

Nee dank je... ik zal wel rustig de wagen nemen en desnoods wat aanschuiven in de file.
heist_175 schreef:Uiteindelijk kiest iedereen zelf: alleen in de auto of krant lezend in de trein.
De vraag is alleen of de staat dat moet subsidiëren.
Eeuwige discussie... en je kan het eng bekijken of beseffen dat er een ganse sector voordelen uit heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je moet de VAA verduidelijking er maar eens op nalezen.
Hulde aan de sociale secretariaten dat ze het geïmplementeerd krijgen.
Onder cataloguswaarde wordt verstaan de catalogusprijs van het voertuig in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.
Gelet op het voorgaande mag er voor de bepaling van de cataloguswaarde evenmin rekening worden gehouden met fleetkortingen of kortingen gegeven in het kader van een speciale actie.
Voor de bepaling van de cataloguswaarde moet er rekening worden gehouden met de opties en de werkelijk betaalde BTW, maar mag er geen rekening worden gehouden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.
Werkelijke BTW is dus de BTW, rekening houdend met alle speciale/fleet kortingen
27. De prijs van een optiepakket is meestal goedkoper dan de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket. Moet er voor de vaststelling van de cataloguswaarde rekening worden gehouden met de prijs van het optiepakket of met de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket? In voorkomend geval moet een onderscheid worden gemaakt naargelang het betreffende optiepakket al dan niet beschikbaar is voor de particuliere markt. Wanneer het optiepakket enkel beschikbaar is voor de professionele markt, maar niet voor de particuliere markt dan moet voor de vaststelling van de cataloguswaarde rekening worden gehouden met de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket die gelden op de particuliere markt. De wettekst verwijst immers naar de prijs in nieuwe staat bij verkoop aan een particulier. Wanneer het optiepakket daarentegen wel beschikbaar is voor de particuliere markt dan moet voor de vaststelling van de cataloguswaarde rekening worden gehouden met de prijs van dat optiepakket zoals gekend voor de particuliere markt. In dat verband wordt de aandacht nog gevestigd op de notie “optiepakket beschikbaar voor de particuliere markt”. Hieronder moet worden verstaan de optiepakketten samengesteld door de constructeurs of invoerders en als zodanig aangeboden op de particuliere markt tegen een door hen vastgestelde officiële prijs. Hier worden bijgevolg niet de door een plaatselijke dealer zelf samengestelde optiepakketten beoogd die de dealer ter gelegenheid van promotionele acties tegen een lagere prijs aanbiedt dan de som van de prijzen van de individuele opties vervat in dat pakket. In
dat geval gaat het om een commerciële korting die de plaatselijke dealer aanbiedt en waarmee geen rekening mag worden gehouden bij de vaststelling van de cataloguswaarde.
Wanneer ter gelegenheid van promotionele acties optiepakketten worden aangeboden aan een lagere prijs dan die van de individuele opties waaruit het pakket is samengesteld, dan geldt de lagere prijs van dit pakket voor de berekening van het voordeel van alle aard voor zover de constructeur/invoerder dat pakket ook daadwerkelijk als een specifiek optiepakket in zijn prijslijsten opneemt en het algemeen van toepassing is bij verkoop aan een particulier.
En zo gaat het maar door.
Ongelooflijk, werkelijk.

@ ganse sector.
De "ganse sector" wordt dus gesubsidieerd.
Is dat verdedigbaar, ik betwijfel dat.

Met elke subsidie die je schrapt is er een sector die er last van heeft: zonnepanelen, warmptepompen, ...
De vraag is of je als maatschappij die subsidie nog wel wil blijven betalen. Wat is de maatschappelijke meerwaarde...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

inderdaad, ik leef al gans mijn leven zonder auto en ben de 50 voorbij
Zonder auto leven, is een way of life... je plant je leven ernaar. Zoekt geen werk op 10tallen km ver, koopt geen huis in de onbewoonde wereld. Mensen zijn de auto gewoon geraakt, en er naar gaan leven. Dus werk ver van huis, school ver van huis, winkels ver van huis of eender wat. Want het kon door de auto...

Ik heb vorige maand 170km woon-werk verkeer gedaan met mijn elektrische fiets, en ik werk niet fulltime. Ik kan er dan ook niet bij dat mijn elektrische fiets niet fiscaal gelijk gesteld wordt met een auto... de overheid drijft de mensen in een voertuig van 8m² en gaat ze nog fiscaal bevoordelen op mensen met een (elektrische) fiets.
de koe zegt boe
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik heb voor de leut mijn traject eens opgezocht op delijn.be.

Ik heb glijdende werkuren en "mag" tussen 7h15 en 9h15 beginnen op mijn werk, anders ben ik eigenlijk te laat.

* Om 9h01 toekomen op mijn werk zonder naar de creche te gaan:
-> alles openbaar vervoer
-> 6h03 vertrekken (totale reistijd: 2h58)
-> in totaal 30 minuten wachten
-> 3 keer overstappen (2 bussen en 2 treinen)

* Tripje langs de creche (open vanaf 7h):
-> alles openbaar vervoer
-> 6h58 vertrekken, om 10h04 toekomen (totale reistijd: 3h06)
-> in totaal 60 minuten wachten
-> 3 keer overstappen (3 bussen en 1 trein)

* Stel dat ik de auto neem om de kleine af te zetten en mij te parkeren aan het station van Hasselt
-> 6h45 vertrekken, om 9h01 toekomen (totale reistijd: 2h16)
-> de kleine om 7h stipt afzetten (yeah right)
-> 20 minuten om tot aan het station te raken, parkeerplaats te vinden en mijn trein te nemen
-> in totaal 3 minuten wachten (jay!)
-> 1 keer overstappen (1 bus en 1 trein)

* Stel dat ik de auto neem tot aan het station
-> Hetzelfde als de vorige min de 20 minuten die ik voor de creche verlies

Als ik vroeger op het werk wil zijn omwille van meetings is dat in alle gevallen behalve de laatste niet mogelijk. In het laatste geval kan ik wel om 5h20 al een trein nemen om dan om 6h57 op het werk te zijn.

Ik heb zelfs de moed niet om de terugweg uit te rekenen, zeker niet als ik eens een dagje tot 20h geklopt heb en dan nog het openbaar vervoer zou moeten aanvatten.

Ik woon overigens niet in "het hol van pluto" maar:
* op 10 km van Hasselt
* op 5 minuten wandelen van een verkeersas met bussen zowel richting Hasselt als Heusden-Zolder / Beringen
* op 3 km van de E313 en E314

Mijn werkgever ligt vlak aan de A12 in Antwerpen dus ook niet in een ander hol op pluto

Excuseer mij dat ik dan liever de auto (of de moto) neem en gemiddeld een reistijd ergens tussen de 1h15 en 1h45 minuten heb, in de zomermaanden of met de moto vaak zelfs < 1h. Om nog maar te zwijgen over de reeds vermelde stress die ik vermijd als ik het openbaar vervoer neem.

Ik heb overigens ook aan carpoolen gedaan maar ben daar mee gestopt wegens de variabiliteit van mijn eigen job en het feit dat ik daar de andere personen meer mee hinderde.

En excuseer me nog eens dat ik dan ook dankbaar gebruik maak van het feit dat ik een bedrijfswagen heb. Ik werk daar 8 jaar en heb slechts een half jaar een bedrijfswagen. Ik heb het nooit overwogen om het openbaar vervoer voor deze job te nemen en er zal serieus wat moeten veranderen eer ik dat zou doen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik denk vooral dat je niet moet fantaseren dat als je bedrijfswagens "afschaft", er minder file zou zijn of meer openbaar vervoer gebruikt zou worden.
Trouwens, zo zaligmakend is dat ook niet. Zelfs als de treinen stipt zouden rijden, is het in Belgie zo dat half Belgie bij wijze van spreken op hetzelfde uur in Brussel of Antwerpen moet zijn. Gevolg: stampvol openbaar vervoer en monsterfiles.

Glijdende werkuren en thuiswerk, gecombineerd met bedrijven die aangeleerd moeten worden dat het "not done" is om al je vestigingen in Brussel te centraliseren en dan van je werknemer te eisen dat ie maar op tijd daar moet zijn (in prive tijd dan nog wel, want voor die ellenlange trip word je niet betaald, zijn nl geen werkuren).

Er gaan gewoon meer prive autos de baan op. en die zijn mss nog vervuilender dan bedrijfswagens, want men koopt dan mss niet alleen iets kleiners, maar ook iets ouders. Of men koopt een wagen en rijdt er dan 10 jaar of langer mee. De impact van zulke veranderingen is moeilijk samen te vatten in een bulletpointje of twee.

En vind maar ns een job als je geen auto hebt. Ik kan de gezichten van de interviewers nu al zien als je geen auto hebt, of erger nog, principieel geen wil hebben. Good luck.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hoe zou je uw e-fiets dan belast willen zien?
Je kan de aankoop in uw beroepsonkosten steken (al wordt dat een gepuzzel).
Je krijgt (of kan krijgen) een kilometervergoeding.

Plus je bespaart jezelf duidenden euro's per jaar aan aankoop, onderhoud, verzekering, brandstof.

Eerlijk: hulde!!
Ik zie het niet zitten om zonder auto te leven.
Mijn pa woont 80km van bij ons (de liefde achterna :)), naar de winkel met de auto is toch net iets makkelijker.
De dag dat ik mijn firmawagen moet afgeven, koop ik ook een e-fiets voor mezelf en zal ik véél minder kilometers malen met mijn auto.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Waarom zijn mensen verder van huis gaan werken ?
Omdat er dichtbij geen werk was/is. Niet omdat ze graag in de file staan hé.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voila.
En in dezelfde lijn: waarom wonen mensen soms ver van steden? Omdat je geen huis meer kan kopen in de buurt van drukke gebieden zonder je bankroet te betalen. Al helemaal als je alleenstaande bent. Laat ons wel wezen he. Iedereen wil in de buurt van zijn huis werken, maar tenzij je hoerenchance hebt, of rijk genoeg bent om een duur huis te betalen in de buurt van een stad, zal dat niet gebeuren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Je kan de aankoop in uw beroepsonkosten steken (al wordt dat een gepuzzel).
Je krijgt (of kan krijgen) een kilometervergoeding.
Een e-fiets kan je niet in de beroepskosten steken :(
en ik krijg 0.2€/km kmvergoeding, dat is niet genoeg voor een e-fiets van 2.800€ en waarbij ik een batterij van ong 500€ om de 2j moet kopen. De batterij opladen kost een euro per laadbeurt, dus dat valt wel mee
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik woon in Watermaal-Bosvoorde en werk regelmatig in Sint Agatha Berchem. Met de wagen een hel. Maar meestal toch sneller dan metro plus tram. En dat is midden stad en in de spitsuren. Tja... Toch neem ik geregeld het ov wegens minder stress.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het grote probleem met openbaar vervoer is dat het onzeker is.

In een stad is het over het algemeen geen probleem omdat de frequentie hoog genoeg ligt, mis je de ene metro dan is het minuten wachten voor de volgende.
Eens het om een langer traject gaat is 1 vertraging de oorzaak van een cascade die een lawine aan vertraging met zich meebrengt. Is je eerste bus 2 minuten te laat (wegens file bvb, sic. :bang: ) dan mis je de trein en moet je een uur wachten op de volgende. Bij die volgende is er dan in het volgende station weer geen aansluiting waardoor je ipv 10 minuten, een halfuur moet wachten, enz...

En ja, dat is eigen aan openbaar vervoer, je kan niet voor iedereen goed doen, maar dat is een mes dat aan twee kanten snijdt.

Carpoolen is ook een optie, er mag met mij elke dag iemand meerijden, maar soms vertrekt ik om 7uur, soms om 8uur en soms nog later. Terugkome, hetzelfde, soms is dat om 5 uur, soms pas om 10 uur.

Dus rij ik alleen met mijn firmawagen het hele traject. (ik zie me ook nog niet met een Cisco 4500 op de trein stappen trouwens)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Zonder auto leven, is een way of life... je plant je leven ernaar.
Dat jij blijft hangen in 1940 is jou keuze... wil je die aub niet opdringen aan mij ?

De wereld is zoveel meer dan een straal van 5 km rond je kerk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zijn mensen verder weg gaan werken? Omdat het kan.
De Thalys zit 's ochtends vol mensen die elke dag in Parijs gaan werken. Vinden die in Brussel geen werk? Oh jawel. Maar in Parijs is het interassanter, leuker, beter betaald, ...

Waarom gaan mensen verder weg wonen? Omdat het kan.
Dat je in de stad (of nabij de stad) moet wonen om een goede verbinding te hebben (trein) is zever.
Kontich, Duffel, Berlaar, Melkouwen, ... allemaal stations met rechtstreekse verbinding met Antwerpen en/of Brussel. Grond of huizen zijn niet gratis, maar wel betaalbaar.

Leven zonder auto vind ik onmogelijk, maar om dan te zeggen "1940", is toch wat kleintjes, niet?
Je moet uw leven anders indelen, dat is alles.
Sommigen zien dat zitten, anderen niet.

Al zij die de file zo ophemelen: ik wil de vergelijking maken op lange termijn,
inclusief omgevallen vrachtwagens, sneeuw, regenweer, ... maar evengoed inclusief stakingen, zelfmoord op het spoor, ...
Op heel wat verbindingen ben je met de trein (al dan niet in combinatie met auto of fiets om naar het station te gaan) zowel in tijd als in geld beter af.
Met een firmawagen heb je alvast het argument geld niet, omdat die toch "gratis" rijdt.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dit is weer een eindeloze discussie over voor en tegen.
Iemand die op 2min. van het station van Mechelen woont en in Brussel-noord werkt zou bijna zot zijn om de auto te nemen, spijtig genoeg zijn er nog 1.999.999 andere werkende mensen die om een of andere reden niet dicht bij hun werk wonen of waar er geen goed alternatief is dan de wagen.
Voorbeelden genoeg hierboven.

Mijn ouders werkte vroeger in hun eigen gemeente, bedrijf ging failliet, dan zoek je werk in de omgeving, en besluit je toch maar om elke dag naar Brussel te rijden omdat er in de buurt geen werk te vinden is.
Het is dus niet altijd zo eenvoudig.

Dat eens proberen om de trein tot op de seconde stipt te laten rijden (niet zeggen dat dat niet bestaat, want ik zag jaren geleden een reportage waarin dat in Hongkong, of taiwan, ik wil er vanaf zijn, realiteit was) en zorgen voor voldoende parking aan de stations en een mogelijkheid om vlot weg te geraken zodat je aan het station geen uren verliest, dan zal ik misschien wel eens overwegen om de trein te nemen. En liefst elke 5 min. een trein.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef: Al zij die de file zo ophemelen: ik wil de vergelijking maken op lange termijn,
inclusief omgevallen vrachtwagens, sneeuw, regenweer, ... maar evengoed inclusief stakingen, zelfmoord op het spoor, ...
Op heel wat verbindingen ben je met de trein (al dan niet in combinatie met auto of fiets om naar het station te gaan) zowel in tijd als in geld beter af.
Met een firmawagen heb je alvast het argument geld niet, omdat die toch "gratis" rijdt.
Ik wil gerust die vergelijking maken, ik rijd al 10 jaar vanuit Putte naar Brussel. Ik vertrek om 6u08 in zit op mijn bureaustoel om 6u50.
Doe dat eens vanuit Putte met louter openbaar vervoer, tegen dat je er bent ben ik al een uur aan het werk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Putte, bij Heist-op-den-Berg/Bonheiden of Putte Noord-Antwerpen?
Niet iedereen kan zo vroeg vertrekken hé (kinderen naar school/crèche).

Vanaf 7u30 zal het niet meer zo vlot lopen :).
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Als ik dat hier allemaal zo lees ben ik blij geen firmawagen te hebben om mee in de file te staan of vrij oncomfortabele treinritten mee te maken (niet iedereen heeft zijn firmawagen om lang naar het werk te pendelen, dat weet ik wel maar er zullen er toch wel redelijk veel in dat geval zitten).

Ik pendel dagelijks volgens combinatie auto + trein + te voet of fiets + trein + te voet. Ja het kost meer tijd, maar in het geval combinatie fiets doe je je er dagelijkse beweging surplus bij.

Ok, de dienstverlening is een kleine ramp bij de NMBS (al dan niet door externe factoren waar ze geen overvloed bij hebben). De nieuwe aankomende dienstregeling stoort mij ook.
Desondanks merk ik in mijn geval dat ze echt wel het slachtoffer van hun populariteit zijn. Overvolle fietsenrekken (met fietsen gestald in een straal van 10 meter errond) vaak overvolle auto parking.

Respect trouwens voor de jonge moeders die ik vaak met bakfiets zie hun kleine spruiten naar school brengen. Groot contrast met menig MPV of SUV aan de schoolpoort.

Het zijn inderdaad keuzes dat elk voor zich moet maken, maar mij hoor je niet luidkeels klagen. Ieder betaald zijn tijd en prijs in functie van zijn gewenst comfort al dan niet met bijhorende neveneffecten.
Laatst gewijzigd door TomG 10 okt 2014, 12:15, in totaal 2 gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:Waarom zijn mensen verder weg gaan werken? Omdat het kan.
De Thalys zit 's ochtends vol mensen die elke dag in Parijs gaan werken. Vinden die in Brussel geen werk? Oh jawel. Maar in Parijs is het interassanter, leuker, beter betaald, ...
Je maakt nu een internationale vergelijking, dat is anders, we hebben het over lokaal verkeer
Omdat het kan, inderdaad die zullen erbij zijn, voor zo'n 10% van de gevallen, omdat het een noodzaak is waarschijnlijk in 90% van de gevallen.
Ga maar eens 's morgens in de file vragen waarom de mensen naar Brussel rijden (auto of trein), voor hun plezier, om sneller een nieuwe wagen te kunnen kopen?
Ik denk het niet, niet omdat het kan, maar omdat het moet als je je gezin en je kinderen wilt onderhouden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Kontich, Duffel, Berlaar, Melkouwen, ... allemaal stations met rechtstreekse verbinding met Antwerpen en/of Brussel.
Ik zal er één voorbeeldje uitnemen... Melkouwen (ligt naast Berlaar voor de mensen die niet van de streek zijn).

Thuis vertrekken naar het station, parking zoeken, naar het peron wandelen en een kleine marge (vuilkar, schoolbussen): 20 minuten
Trien Melkouwen naar Brussel (is trouwens geen rechtstreekse verbinding): 57 min. tot 1u19 afhankelijk van het uur
In Brussel van het station tot op je werk (niet iedereen werkt naast het station): 20 minuten

Totale reistijd... 1u40 a 2u (als je de aansluiting niet mist !)... da's 4u onderweg per dag om 8u te gaan werken !
heist_175 schreef:ik wil de vergelijking maken op lange termijn,
Maar je wil de firmawagen wel op KORTE termijn afschaffen ?

Als vandaag iedereen met een firmawagen overstapt op het openbaar vervoer dan is er morgen een nationale crisis in Belgie want dan geraakt NIEMAND nog op z'n werk !
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:Putte, bij Heist-op-den-Berg/Bonheiden of Putte Noord-Antwerpen?
Niet iedereen kan zo vroeg vertrekken hé (kinderen naar school/crèche).

Vanaf 7u30 zal het niet meer zo vlot lopen :).
Op 40min van Putte bij Antwerpen naar Brussel zou wel heel snel zijn :lol: , het is dus Putte bij Mechelen/Heist-op-den-berg.
Vandaar ook dat ik vroeg vertrek en mijn vrouw later, zij zorgt 's morgens voor de kinderen, ik 's avonds.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vergelijking op lange termijn = over een volledig jaar, niet vandaag en morgen.
:)

@Putte
's morgensvroeg en 's avonds laat: akkoord.
Zoals ik zei (ik woon niet zo gek ver van Putte, mijn dochters' opvang is in Putte), vanaf 7u30 in/langs Putte: neem de trein.
Veel sneller tot in Brussel-C.

@Melkouwen
Rechtstreekse verbinding naar Antwerpen-Berchem: 24minuten.
Veel plezier om dat met de auto te halen.
Verbinding naar Brussel-Centraal: 58minuten. (Railtime)
Opnieuw: veel plezier om dat met de auto te halen

Niet iedereen werkt in Brussel centraal, maar als je interparkings bekijkt, is er nog wel marge :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Verbinding naar Brussel-Centraal: 58minuten. (Railtime)
Opnieuw: veel plezier om dat met de auto te halen
58 minuten haal je op één specifiek uur... daarbuiten is het tussen de 1u13 en 1u19.

Je vergeet wel de tijd die je nodig hebt om met de wagen eerst naar het station te rijden en op de bestemming van het station naar je werk !

Die twee factoren al duren soms langer dan gewoon met je auto rechtstreeks naar je werk te rijden.

Ik ga ook niet ontkennen dat er situaties zijn waar de trein (puur reistijd) wel een alternatief is... maar altijd bizar dat net die mensen komen vertellen hoe ik bij m'n verschillende klanten moet geraken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Opnieuw: iedereen kiest zelf.
Met een firmawagen, je moet het namelijk niet zelf betalen, heb je geen incentive om te letten op de kosten (in euros of maatschappelijke~).
Als je dan de Interparkings in de 5hoek van Brussel bekijkt, zijn er nog heel wat mensen die de kosten niet zelf moeten dragen.

Het argument dat de trein slecht is, is makkelijk te counteren met praktische voorbeelden.
Het zal nooit voor iedereen goed zijn. Een vriend is sales. Tsja, om dat met de trein te doen moet je een die-hard zijn :).
(Min of meer) vaste werkplaats -> er is veel meer mogelijk
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

sky schreef:Ga maar eens 's morgens in de file vragen waarom de mensen naar Brussel rijden (auto of trein), voor hun plezier, om sneller een nieuwe wagen te kunnen kopen?
Ik denk het niet, niet omdat het kan, maar omdat het moet als je je gezin en je kinderen wilt onderhouden.
Waar ik woon zijn ze voortdurend op zoek naar minimum 3 postbodes (om maar een voorbeeld te geven). Vlak bij mijn deur, maar die plaatsen geraken niet ingevuld... omdat postbodes natuurlijk niet een superloon hebben (pakweg 1450€ netto)... maarnee, ze gaan liever in brussel werken, waar ze 1700€ netto hebben, maar wel een auto voor nodig hebben. Een auto die hun meer geld kost dan dat ze meer verdienen met zo ver te gaan werken. :bang:

Geef mij dan maar een jobke als facteur vlak bij de deur, zonder al die monsterfilles en geklaag over het langdurig vervoer
de koe zegt boe
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dus... iedereen moet maar facteur worden? Dat is ook wel kort door de bocht. Met alle respect voor de mensen die de job uitoefenen: ik zou ze niet willen doen. Net zoals ik evenmin een kruidenierszaak wil uitbaten, politie-agent wil worden of op de markt wil gaan staan. Uiteraard kijk ik naar het loon bij een jobkeuze maar belangrijker is jobcontent: ik moet het graag willen doen want anders houd ik het geen 2 maanden uit.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Volgens mij zijn er in Antwerpen meer dan genoeg werklozen te vinden die makkelijk de job van postbode kunnen uitvoeren dan je nu moet beginnen schieten op mensen die wel werken.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

waarom moet het telkens persoonlijk worden? Ik schiet niet op mensen die werken, maar op mensen die klagen dat ze te veel tijd kwijt zijn aan vervoer (of geld), terwijl er alternatieven genoeg zijn die ze vlak bij de deur kunnen doen. Waar ik werk (als verzorgende) is er bvb ook nog werk genoeg. En ik kan zo nog wel dingen opnoemen... maar als je natuurlijk alleen dit en dat wil doen, beperk je je eigen keuzes. En moet je niet gaan klagen over files of slecht openbaar vervoer.
de koe zegt boe
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De hele trein/ov vs auto discussie is eigenlijk vrij zinloos.

Mensen zullen zelf wel de trein gaan nemen als dat een sneller/beter/comfortabeler manier van transporteren is dan met de auto. Maar zelfs met al die files komt de auto er in heel veel gevallen uit als beste optie (gezien de wensen).

Je kan dan zeggen dat je auto's zwaarder moet belasten/ # bedrijfswagens terugdringen. Maar er zou ook gewoon een beter ov kunnen komen. Het overgrote deel van mensen in grot(ere) steden neemt de metro naar hun werk. Want dat is de beste (en snelste) optie. Mocht er onder heel brussel/antwerpen genoeg metro lijnen liggen die elk om de 4-5min rijden (nog veel) heel de dag door. En een deftige verbinding antwerpen-mechelen-brussel bijvoorbeeld. (een maglev doet die afstand in 5min)
Dan krijg je veel mensen in het ov, dan ben je op geen tijd in je werk.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Bedrijven hebben overal specialisten nodig, we leven niet meer in de jaren 50 of 60.
Toen ging je in de mijnen werken of in de fabrieken, had je arbeiders en directeurs. Toen had je inderdaad gelijk gehad.

Bedrijven schreeuwen de dag van vandaag om hoogopgeleid personeel, personeel dat dikwijls niet te vinden is in een straal van 20km, waarom zou zo iemand facteur moeten worden omdat hij dan dichter bij het werk woont?
Iedereen moet aan het werk aan de hand van zijn capaciteiten.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er is in heel deze thread niemand die klaagt dat hij teveel tijd kwijt is aan vervoer (met zijn firmawagen/privewagen). Alleen geklaag over de tijd die men kwijt is aan dezelfde afstand met het openbaar vervoer!

Voor de grap heb ik ook zelf even gekeken naar mijn opties om met het openbaar vervoer te gaan...
Ik begin om 7u en heb gedaan om 17u (Ik woon te Merelbeke, en werk te Sint Denijs Westrem). Dit zijn de opties volgens De Lijn:

HEEN

6u00 -> 6u45
1 overstap
te voet : 1190m

6u11 -> 7u00
1 overstap
te voet : 826m

TERUG

17u09 -> 17u58
1 overstap
te voet : 1292m

17u24 -> 18u16
1 overstap
te voet : 870m


Als je met de wagen gaat : 10 minuten (volgens Google Maps) via de R4. Pak nu 15 minuten met verkeer (ik woon vlakbij de R4 en werk is aan afslag van R4). Afstand is 10.2km.

Terugkeren met de wagen : 12 minuten (volgens Google Maps) via de R4. Pakt nu eveneens 15 minuten met verkeer. Afstand is 10.1km.

Als ik de beste optie van De Lijn neem, doe ik er 45 minuten over om heen te gaan (1200m te voet!) en 50 minuten om terug te keren (870m te voet!).

Ik kan dus kiezen tussen een half uurtje met de wagen en anderhalf uur met openbaar vervoer per dag. Ik denk dat de keuze snel gemaakt is, toch? Want uiteraard heb ik geen "strikte" uren (een oproep die binnenkomt om 16u59 is eveneens nog voor onze ploeg, niet voor de wachtdienst). En het terrein waar de ambulancefirma gevestigd is, is eveneens een industrieterrein waar toch een aantal grote namen zijn als Cardoen, Fedex, Datacenter Gent en een pak autohandelaars.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik ZOU eventueel mijn bedrijfswagen thuis laten staan, als ik naar Brussel zou moeten in enkel en alleen van de volgende gevallen:

- mijn reistijd korter is dan met de auto
-> anders is het al vanaf hier een NO GO

- ik droog op het werk aan kom
-> Nu is het zo dat je soms van halte tot perron etc zeiknat wordt, of nog km's de parking met aflopen

- ik een veilig gevoel heb (want de metro of station is nu niet meteen de meest veilige omgeving)
-> geen uitleg nodig? (elke 5 voet in Brussel Noord: opgepast, pickpockers aan de gang..)

- Er elke x minuten een verbinding is
-> als je nèt te laat bent en ze rijden eens op tijd, kan je een uur wachten, niet meteen handigste als je nog kinderen van creche of dergelijke moet gaan halen

- Het vervoer op tijd komt
-> er moet maar eens komaf gemaakt worden met uitvluchten te zoeken. Op tijd is op tijd!

- Als er voldoende parking is
-> zoals gezegd, de auto ergens parkeren, waar leuk ingebroken wordt, krassen getrokken, ... is geen optie.

- Het geen toeristische uitstap wordt
-> eerst de fiets, dan de bus, dan de trein en dan de metro en dan nog eens te voet. Helaas, zo overtuig je geen mensen. Het moet MAKKELIJK zijn.

- Er eventueel een tussenoplossing is
-> grote parkings aan de rand van Brussel / Leuven / Aalst / ... (niet in het stad) waar vanaf dan rechtstreekse trein of metro verbindingen zijn richting centrum, en waarbij dan perfect afgestelde snelle metro verbindingen mogelijk zijn naar centrum locaties.
Dit alles binnen een veilige nette omgeving.

- Ik kan nog wel even door gaan.

Iedereen die nu deze punten zal gaan afkraken, kan zich beter eerst afvragen waarom iedereen toch met een bedrijfswagen blijft rijden. Heel veel mensen kunnen zich vinden in 1 van deze redenen, en 1 reden is genoeg om niet de stap van "gratis bedrijfswagen zoals jullie het nemen" naar "betalend openbaar vervoer" te maken.
Zorg inderdaad zoals zoveel keren al aangehaald is, dat er een WAARDIG alternatief is. Zolang ze dit niet gaan in zien, zullen er heel veel mensen dit blijven negeren, waaronder ook IK.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De discussie is gestart als verwondering over het feit dat de overheid niets doet aan het genereuze systeem van bedrijfswagens dat 4miljard per jaar kost (berekening OESO).

@ op 10km wonen
Als je 10km van uw werk woont, correctie
Mocht ik op 10km van mijn werk wonen, zou ik met een elektrische fiets gaan. De reistijd is altijd hetzelfde (geen last van files, nog van stakende NMBS'ers), je krijgt geld in plaats van dat het geld kost (fietsvergoeding) én je doet aan beweging.
Daar kan geen firmawagen, trein of bus tegenop.

In tegenstelling tot wat sommigen hier lijken te ervaren, ben ik geen missionaris hé :). Ik verwonder me over 2 zaken:
- dat mensen graag in de file staan en het OV met plezier negeren (in al zijn onperfectheid)
- dat de regering een kostenpost ongemoeid laat
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Opnieuw: iedereen kiest zelf.
Zoals ik al vertelde zijn het meestal de mensen die de luxe hebben naast een station te wonen/werken die voor iemand anders willen beslissen.
heist_175 schreef:Het argument dat de trein slecht is, is makkelijk te counteren met praktische voorbeelden.
Ik denk dat we al genoeg argumenten hebben gelezen dat de trein verre van ideaal is.
heist_175 schreef:Het zal nooit voor iedereen goed zijn. Een vriend is sales. Tsja, om dat met de trein te doen moet je een die-hard zijn :).
(Min of meer) vaste werkplaats -> er is veel meer mogelijk
Daarom dat ik ook stel dat je firmawagens niet in z'n geheel mag afschaffen maar moet bekijken wat het misbruik is (lees puur vanuit fiscaal standpunt ipv gericht op de functie). Ik ga ook niet vertellen dat morgen alle PC's weg moeten want met een typmachine kan je ook je werk doen... da's een even kromme redenering.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

ps. voor we verder gaan in de welles/niets, kan het ook handig zijn dit even te doorlopen:

http://www.febiac.be/public/pressreleas ... 86&lang=NL
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Elektrische fiets is niet van toepassing voor mij, omwille van de volgende redenen:
- Reistijd zal onmogelijk een kwartier zijn enkele reis. Het traject dat ik nu volg, is voor 90% de R4 (Ring rond Gent) waar je 90km/uur mag. Ik moet exact 1km aan 50km/u rijden om tot aan de oprit van de R4 te raken (zonder file) en dan ongeveer een 250m vanaf de afrit. Ik ken denk ik geen enkele elektrische fiets waarmee je 50km/u of 90km/u kan? Om realistisch te zijn : de afstand is 10km tussen woonplaats en werkplaats. Dus als je 20km/u rijd gemiddeld is dit nog steeds 30 minuten trappen.
- Ik woon in een appartement waar een gedeeld fietsenhok is. In het fietsenhok is wel elektriciteit (licht), maar geen stopcontact. Ik zou dus al een fiets moeten nemen met een externe lader en telkens de batterij meenemen.
- In het fietsenhok zijn naar mijn mening weinig tot geen mogelijkheden om je fiets te beveiligen tegen diefstal. Je kan uiteraard je voorwiel vastmaken met een slot aan je kader, en eveneens aan de fietsbeugel. Echter blijkt in de praktijk dat die beugels zodanig dicht tegen elkaar staan dat even snel een slot plaatsen niet mogelijk is.
- De fiets meenemen naar je appartement is ook geen optie : ik woon niet overdreven groot en een fiets in mijn woonkamer, gang of slaapkamer is redelijk not-done. Ook zal je de fiets op geen enkele normale wijze in de lift krijgen, laat staan via de trap naar boven krijgen.
- Voor mijn werk, is het verplicht om in uniform toe te komen. Gezien de aard van het werk moet dit onberispelijk zijn. Dus zeker niet nat van de regen. een mogelijkheid hier is om met je gewone kleren naar het werk te rijden en daar van kledij te wisselen. Helaas hebben wij hier geen geschikte ruimte voor, laat staan een locker om je kleren in op te bergen.
- Momenteel heb ik een 15 jaar oud kraam van een fiets dat mij van punt A naar punt B brengt, maar niet echt is geschikt om alle dagen te rijden. Dus zou eveneens al een nieuwe fiets moeten halen...

Geloof me, ik heb er ook over nagedacht en ben op zonnige dagen in september naar daar gereden per fiets, gewoon op t gemakske. 't Is zeker doenbaar, maar in de regen zie ik mij niet naar daar fietsen, in de sneeuw evenmin (fietspad langsheen de R4 maken ze niet sneeuwvrij, of strooien ze evenmin). Dus zal t wachten worden tot het terug wat warmer is en beter weer is voor ik mijn stalen ros nog ns bovenhaal richting t werk.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

bambipower schreef:inderdaad, ik leef al gans mijn leven zonder auto en ben de 50 voorbij
Zonder auto leven, is een way of life... je plant je leven ernaar. Zoekt geen werk op 10tallen km ver, koopt geen huis in de onbewoonde wereld. Mensen zijn de auto gewoon geraakt, en er naar gaan leven. Dus werk ver van huis, school ver van huis, winkels ver van huis of eender wat. Want het kon door de auto...
Mijn ouders woonden 25 jaar geleden vlak bij hun werk (10 minuten fietsen). Het werk van mijn ma is tal van keren naar een andere locatie gegaan, telkens verder van huis. Mijn pa is ook noodgedwongen verder van huis moeten gaan werken (die gaat nu wel terug met de fiets). Dan moesten ze de boel maar verkopen dus :roll: want met de wagen gaan werken is precies stilaan een schandaal aan het worden :roll:
Knap dat je dat kan zo lang zonder auto, ik had hem op momenten zelfs al nodig bij mijn studies (sommige stagedagen, de NMBS die weer eens ging staken op een examendag (en nee, daar hield men geen rekening mee op school), ...).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een elektrische fiets heeft inderdaad wat randvoorwaarden:
- veilig kunnen stallen
- elekcitriteit bij de stalling

Wij hebben ook een diefstelverzekering genomen, ik kan niet elke week €4000 uitgeven aan een fiets natuurlijk.
Gelukkig kost zo'n verzekering ook niets.
Een e-fiets meenemen naar boven op een app is niet haalbaar, die van mijn vrouw weegt 18kg denk ik :)

In ons geval is de winst auto/e-fiets maar 5 minuten ofzo.
We moeten 2 lichten doen tot aan de opvang en in de spitsuren (7u30 - 9u30 / 15u - 17u) sta je zo lang voor die lichten dat je aan 25km/u bijna net zo snel bent.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:- dat de regering een kostenpost ongemoeid laat
Als we kijken hoe de belasting op firmawagens de laatste 10 jaar gevolueerd is dan denk ik niet dat je dat kan zeggen.

En die belasting is er gekomen ongeacht voor wie hem echt nodig heeft of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”