Ik zit met het volgende: ik ben ooit op een forum weggegaan, omdat ik niet akkoord was met hun beleid. Ze beschermden letterlijk trollen (de admins gaven dit ook gewoon toe).
Dus om een lang verhaal kort te maken: dat forum weigert mijn accounts te deleten (wel bannen, maar posts laten ze staan zogezegd om de draad van de discussie niet te breken). Anderzijds is er recent het recht om vergeten te worden ingevoerd op europees niveau.
één van mijn accounts had ik daar ooit als sponsor (ik betaalde elke maand geld om daar met mijn hifi zaak te mogen posten), maar nadat ik er weg ben gegaan, hebben ze doodleuk mijn username gerenamed naar mijn voornaam.tussenvoegsel.achternaam maar dan afgekort .... ik was daar helemaal niet mee akkoord en dat is dus zonder mijn toestemming gebeurd
wie mij een beetje kent, kan mij dus identificeren
Ik zou graag mijn initialen en beter nog, al mijn posts laten weghalen, maar:
1. hun webhoster heeft mijn mailserver geblacklist, dus kan ze geen mails meer sturen
2. op aangetekende schrijvens antwoorden ze ook niet
maar anderzijds is er wel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Right_to_b ... frameworks
ps: dit forum denkt echt dat ze boven de wet staan, is ook reden dat ik er weg ben gegaan. Het is er ooit wel erg aan toe gegaan.
Ik kan het ook gewoon loslaten
Right to be forgotten op fora
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
We hebben hier laatst nog iemand gehad die zijn account wilde laten wissen, en ook hier is toen de beslissing genomen dat de posts in geen geval verwijderd zouden worden (iirc, en met hetzelfde argument: "de draad van de discussie").
Is alleszins een interessant discussiepunt in het licht van "het recht om vergeten te worden". Hoever zou dat recht dan gaan: enkel je identiteit en/of nickname, of ook al je bijdragen?
[ Post made via mobile device ]
Is alleszins een interessant discussiepunt in het licht van "het recht om vergeten te worden". Hoever zou dat recht dan gaan: enkel je identiteit en/of nickname, of ook al je bijdragen?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Enige dat ik weet is dat dit hier op Userbase al eens is voorgevallen, en dat men de gebruikersnaam veranderd in een combinatie van "user" en een paar willekeurige cijfers, bijvoorbeeld user101014 pakweg.
Al twijfel ik of het hier nu wel "user" is. Meon kan daar wel meer uitleg over geven
Al twijfel ik of het hier nu wel "user" is. Meon kan daar wel meer uitleg over geven
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Op zich vind ook niet dat je het recht op vergeten zou moeten hebben.
Maar dat admins van een forum effen je nickname gaan veranderen in je echte naam, is ronduit schandalig, en volgens mij zelfs strafbaar.
Maar dat admins van een forum effen je nickname gaan veranderen in je echte naam, is ronduit schandalig, en volgens mij zelfs strafbaar.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Het recht om vergeten te worden geldt enkel voor zoekmachines, niet voor individuele sites, daar geldt wet op de privacy.
Het is ook in die zin dat we dat toepassen: als iemand zijn/haar account wenst te beëindigen blijven de posts staan maar anonimiseren we deze: username wordt globaal vervangen door iets à la removed_userid (want usernames moeten uniek blijven) en wordt nagekeken dat er geen persoonlijke gegevens ergens staan.
Da's nu denk ik nog maar een keer of 7 voorgekomen in de 12 jaar Userbase, dus valt in de praktijk wel mee.
Het is ook in die zin dat we dat toepassen: als iemand zijn/haar account wenst te beëindigen blijven de posts staan maar anonimiseren we deze: username wordt globaal vervangen door iets à la removed_userid (want usernames moeten uniek blijven) en wordt nagekeken dat er geen persoonlijke gegevens ergens staan.
Da's nu denk ik nog maar een keer of 7 voorgekomen in de 12 jaar Userbase, dus valt in de praktijk wel mee.
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Worden de usernames dan ook in de posts gewijzigd?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Yep. Ik weet dat dat niet wenselijk lijkt (of een inbreuk op de eigen berichten), maar anders heeft heel deze oplossing geen zin. Bovendien blijft op die manier de (visuele) link tussen de berichten en de citaten/replies bestaan.
We hanteren hier het principe van "don't be evil", dus als iemand deze site wenst te verlaten (om welke reden dan ook), dan staan we dat gewoon toe.
Het omgekeerde toepassen (door de volledige naam te plaatsen) kan natuurlijk niet. Je kan een melding daarvan maken bij de privacycommissie als het om een Belgische site gaat.
We hanteren hier het principe van "don't be evil", dus als iemand deze site wenst te verlaten (om welke reden dan ook), dan staan we dat gewoon toe.
Het omgekeerde toepassen (door de volledige naam te plaatsen) kan natuurlijk niet. Je kan een melding daarvan maken bij de privacycommissie als het om een Belgische site gaat.
-
- Elite Poster
THX, ik ken iemand bij de commissie, hebben al eens lang gebeld voor een klacht rond ikea die ook zaken op hun site lekte zonder toestemming.meon schreef:Je kan een melding daarvan maken bij de privacycommissie als het om een Belgische site gaat.
Heb met de commissie gedreigd, vermoed niet dat ze zullen antwoorden ze zijn daar van slechte wil.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Heb hier ook m'n nickname laten aanpassen, maar in oude quotes, van mensen die mij dus gequote hebben staat m'n naam natuurlijk nog steeds.
Net eens gemeld, hoewel ik dit al enkele keren had gedaan voor diezelfde link
Net eens gemeld, hoewel ik dit al enkele keren had gedaan voor diezelfde link
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
In het licht van ongeveer dezelfde miserie heb ik eens wat info opgezocht op een juridisch forum. Daar melden ze dat het bericht eigenlijk nog steeds van jezelf is, dus je hebt eigenlijk het recht om dit te laten verwijderen als je dat echt wil (valt onder auteursrecht). Ongeacht de draad of wat dan verder ook.
Ik ben dus ook ergens gebanned omdat ik gevraagd heb om mijn account en berichten van het forum te verwijderen. Vriendelijk is wel anders.
Op het forum dat ik zelf beheer is het geen probleem. Iemand die vraagt om zijn account en berichten te verwijderen en 2 muisklikken later is dat ook gebeurd.
Ik ben dus ook ergens gebanned omdat ik gevraagd heb om mijn account en berichten van het forum te verwijderen. Vriendelijk is wel anders.
Op het forum dat ik zelf beheer is het geen probleem. Iemand die vraagt om zijn account en berichten te verwijderen en 2 muisklikken later is dat ook gebeurd.
-
- Elite Poster
Ik heb ooit eens naar de eigenaar van het forum in kwestie een factuur gestuurd van 10.000 euro
Ik had hem gewaarschuwd dat wanneer hij mijn content zou laten staan na zijn ban (ongeveer 10k posts), ik 10 euro per bericht aan copyright zou eisen op basis van het auteursrecht. Eerst per mail, dan per aangetekend schrijven .... toen er geen reactie kwam heb ik dan maar de beruchte factuur gestuurd. Als nevenactie heb ik voor elk bericht in overtreding nog een scriptje laten lopen wat hem daarover een mail stuurde .... daarvoor had ik hem ook gewaarschuwd, maar deze eigenaar is van slechte wil en denkt boven de wet te staan/ Ik had mijn webhoster wel gewaarschuwd dat ik vanaf mij colo bak een tiental megabyte aan mails zou sturen. De man achter dit forum doet ook aan glamour fotografie, dus minder volume dan één van zijn naaktfoto's in raw.
Nu heeft hij zijn voorwaarden aangepast, dat berichten automatisch eigendom worden van de community ..... volgens mij is dat geen wettelijke clausule.
Ik had hem gewaarschuwd dat wanneer hij mijn content zou laten staan na zijn ban (ongeveer 10k posts), ik 10 euro per bericht aan copyright zou eisen op basis van het auteursrecht. Eerst per mail, dan per aangetekend schrijven .... toen er geen reactie kwam heb ik dan maar de beruchte factuur gestuurd. Als nevenactie heb ik voor elk bericht in overtreding nog een scriptje laten lopen wat hem daarover een mail stuurde .... daarvoor had ik hem ook gewaarschuwd, maar deze eigenaar is van slechte wil en denkt boven de wet te staan/ Ik had mijn webhoster wel gewaarschuwd dat ik vanaf mij colo bak een tiental megabyte aan mails zou sturen. De man achter dit forum doet ook aan glamour fotografie, dus minder volume dan één van zijn naaktfoto's in raw.
Nu heeft hij zijn voorwaarden aangepast, dat berichten automatisch eigendom worden van de community ..... volgens mij is dat geen wettelijke clausule.
-
- Elite Poster
Ben je zeker dat je bij het registreren de site geen onintrekbaar, eeuwigdurend, gratis, etc etc license hebt gegeven voor je teksten?
EDIT: als hij dat toevoegt kan dat, maar hij moet het juist doen. Aangezien jij het copyright houdt, is het voor hem beter gewoon zo'n eeuwigdurend royaltyfree nonrevokable etc license af te dwingen bij je registratie. Dat doen zowat alle terms and conditions tegenwoordig.
EDIT: als hij dat toevoegt kan dat, maar hij moet het juist doen. Aangezien jij het copyright houdt, is het voor hem beter gewoon zo'n eeuwigdurend royaltyfree nonrevokable etc license af te dwingen bij je registratie. Dat doen zowat alle terms and conditions tegenwoordig.
-
- Elite Poster
Een extra lijn op het forum doet geen wetgeving teniet.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Slafes, probleem is dat juridische fora vaak bevolkt worden door wannabe juristen, maar dat dit ook al is. Wat je zegt kan prima kloppen, maar voor hetzelfde geld totaal niet (ik ben geen jurist, ik zou t echt niet weten).
Probleem is dat als je posts weghaalt, de "structuur" van het forum ook weg is.
Probleem is dat als je posts weghaalt, de "structuur" van het forum ook weg is.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Aangezien zowat alle bedrijven, denk aan twitter en consoorten (ok, tzijn amerikaanse bedrijven maar toch), ermee weggeraken om via hun tos je te verplichten hun een license te geven om gratis je inputs te tonen tot jij die manueel verwijdert, denk ik dat er ook hier een legaal mechanisme moet zijn om dat te omzeilen.
Stel je voor dat een personeelslid in een bedrijf na ontslag eist dat alle mails van hem, of met zijn naam in, verwijderd zouden moeten worden.
Ik denk ook niet dat het makkelijk doenbaar is om die entries zomaar te wissen. Iirc worden die niet gewist als de account gedelete wordt, enkel geanonimiseerd?
Stel je voor dat een personeelslid in een bedrijf na ontslag eist dat alle mails van hem, of met zijn naam in, verwijderd zouden moeten worden.
Ik denk ook niet dat het makkelijk doenbaar is om die entries zomaar te wissen. Iirc worden die niet gewist als de account gedelete wordt, enkel geanonimiseerd?
-
- Elite Poster
Hier misschien wel, op andere fora na een ban is het gewoon uw naam die blijft staan, samen met al je berichten. Wat imho niet kan of wettelijk is.
Dat de structuur van berichten gaan veranderen? Daar zie ik het probleem niet zo in. Als ik hier 1 week niets meer post zitten mijn berichten ergens op pagina 2-3 en worden die berichten nog amper gelezen. Als er daar berichten van verdwijnen kan dat toch geen kwaad? Die berichten zijn te wissen door in het phpbb admin gedeelte gewoon te klikken op: verwijder gebruiker en berichten en op ok te klikken.
Allez, kort samengevat, ik begrijp de heisa van admins zo niet om gebruikers te bannen als ze vragen om hun berichten te verwijderen. Zoals hier al werd aangehaald, een aangetekend schrijven, dreigen met boetes... Allez, er zijn toffere dingen om in de mailbox of brievenbus te vinden.
Dat de structuur van berichten gaan veranderen? Daar zie ik het probleem niet zo in. Als ik hier 1 week niets meer post zitten mijn berichten ergens op pagina 2-3 en worden die berichten nog amper gelezen. Als er daar berichten van verdwijnen kan dat toch geen kwaad? Die berichten zijn te wissen door in het phpbb admin gedeelte gewoon te klikken op: verwijder gebruiker en berichten en op ok te klikken.
Allez, kort samengevat, ik begrijp de heisa van admins zo niet om gebruikers te bannen als ze vragen om hun berichten te verwijderen. Zoals hier al werd aangehaald, een aangetekend schrijven, dreigen met boetes... Allez, er zijn toffere dingen om in de mailbox of brievenbus te vinden.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En al wat gequote is ?Slafes schreef:Die berichten zijn te wissen door in het phpbb admin gedeelte gewoon te klikken op: verwijder gebruiker en berichten en op ok te klikken.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 16 keer
Niet elk persoonlijk recht op '' ... '', zoals hier privacy & eventueel intellectueel eigendomsrecht, kan je absoluut gaan hard maken. Baseer je niet al te veel op de rechtspraak van Google om analogieën te gaan trekken. Van zodra je je opgeeft als gebruiker voor een forum ga je er mee akkoord dat de inhoud die je zelf komt te delen niet dermate belangrijk is voor persoonlijke levenssfeer en je, wat betreft de inhoud van het geplaatste bericht, mogelijke intrusies moet dulden binnen de context van het geplaatste bericht. Kort gezegd, je bepaalt zelf de blootstelling en de grens van je subjectieve rechten. Wat dat betreft verschillen landen zoals België en Frankrijk met een continentaal rechtssysteem enorm tov het Angelsaksische.
Intellectueel eigendomsrecht, ruim genomen zijn dat alle voortbrengselen van de geest, kan je moeilijk gaan toepassen op je eigen berichten in een discussieforum. De aard van dit soort communicatie, vertrouwelijk of eerder openbaar, hangt af van allerhande factoren zoals daar zijn gesloten community, vereiste van registratie, ... Hoe meer openbaarheid hoe maar je je subjectief recht ''verwerkt'' door inhoud te plaatsen. Vertrouwelijke inhoud moet je dan ook ofwel voor jezelf houden ofwel als vertrouwelijk bestempelen in de correspondentie. Met dwangsommen gaan dreigen is een leuk fait divers maar is als een tang op een varken.
Ook het recht om vergeten te worden is op dit ogenblik volgens mij nog niet absoluut ondanks de evoluties. http://dirkzwagerieit.nl/2014/05/16/goo ... -justitie/
Intellectueel eigendomsrecht, ruim genomen zijn dat alle voortbrengselen van de geest, kan je moeilijk gaan toepassen op je eigen berichten in een discussieforum. De aard van dit soort communicatie, vertrouwelijk of eerder openbaar, hangt af van allerhande factoren zoals daar zijn gesloten community, vereiste van registratie, ... Hoe meer openbaarheid hoe maar je je subjectief recht ''verwerkt'' door inhoud te plaatsen. Vertrouwelijke inhoud moet je dan ook ofwel voor jezelf houden ofwel als vertrouwelijk bestempelen in de correspondentie. Met dwangsommen gaan dreigen is een leuk fait divers maar is als een tang op een varken.
Ook het recht om vergeten te worden is op dit ogenblik volgens mij nog niet absoluut ondanks de evoluties. http://dirkzwagerieit.nl/2014/05/16/goo ... -justitie/
-
- Elite Poster
Nr10, een forum, ongeacht wat er in de regels staat bij registratie kan de wetgeving niet overrulen... Anders richten we vandaag ergens een haatforum op waar we bepaalde handelingen tegen minderhedengroepen gaan prediken maar omdat het in de regels staat kan en mag dat?
Maw, het is niet niet omdat er bij bepaalde fora in de regels staat dat wat je post zou eigendom zijn en blijven van het forum dat het ook wettelijk is. Ik ken weliswaar nog niemand die er voor naar de rechtbank gegaan is maar... Op het forum waar ik ben gebanned gaat het om tips delen met anderen. Dus in bepaalde opzichten zou je wel degelijk kunnen spreken over persoonlijk eigendom en dus het auteursrecht mogelijk inroepen.
r2504, wat gequote is blijft staan vrees ik... Dan nog is dat toch geen absolute ramp? Ik wis bvb om de zoveel tijd mijn berichten op facebook, nog nooit heb ik mensen horen zagen dat de discussie nu "gebroken" is... Op dat vlak vind ik FB groepen dan weer iets handiger. Je bent en blijft meer baas over je eigen berichten.
Maw, het is niet niet omdat er bij bepaalde fora in de regels staat dat wat je post zou eigendom zijn en blijven van het forum dat het ook wettelijk is. Ik ken weliswaar nog niemand die er voor naar de rechtbank gegaan is maar... Op het forum waar ik ben gebanned gaat het om tips delen met anderen. Dus in bepaalde opzichten zou je wel degelijk kunnen spreken over persoonlijk eigendom en dus het auteursrecht mogelijk inroepen.
r2504, wat gequote is blijft staan vrees ik... Dan nog is dat toch geen absolute ramp? Ik wis bvb om de zoveel tijd mijn berichten op facebook, nog nooit heb ik mensen horen zagen dat de discussie nu "gebroken" is... Op dat vlak vind ik FB groepen dan weer iets handiger. Je bent en blijft meer baas over je eigen berichten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 16 keer
Auteursrecht is iets zeer specifieks en in dit geval ook irrelevant, past niet in de context van een discussieforum tenzij je literatuur of economisch exploiteerbare gedachten goed ten berde brengt.Slafes schreef: Dus in bepaalde opzichten zou je wel degelijk kunnen spreken over persoonlijk eigendom en dus het auteursrecht mogelijk inroepen.
De posts in dit topic vallen hier niet onder.
Een recht om vergeten te worden moet in bepaalde gevallen kunnen, beantwoordende aan vastgelegde criteria. Maar zover gaan dat je elk spoor, ongeacht de context, naar goeddunken van de vragende partij moet verwijderen.. Zover zijn we nog niet en hopelijk komen we daar ook niet. Het feit alleen al dat je sporen nalaat of uitspraken vandaag de dag digitaal verankerd worden voor langere periodes, zorgt ervoor dat het gros van personen eerst twee keer nadenken voor ze iets posten of de wijde wereld insturen. Beetje maturiteit en verantwoordelijkheid voor eigen daad behoort mijn inziens niet enkel tot de digitale maar ook tot de tastbare realiteit. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd
-
- Elite Poster
Een forum tos kan idd de wetgeving terzake niet vervangen.
Dat gezegd zijnde, wat is de wetgeving terzake?
Als het om gewoon copyright gaat, is het vrij normaal dat fora enzo via hun tos een license kunnen opeisen. Akkoord gaan door de service te gebruiken is niet ongebruikelijk, zelfs in Belgie.
Volgens mij is het beste waar je op kan hopen de anonimisering van je comments.
Dat gezegd zijnde, wat is de wetgeving terzake?
Als het om gewoon copyright gaat, is het vrij normaal dat fora enzo via hun tos een license kunnen opeisen. Akkoord gaan door de service te gebruiken is niet ongebruikelijk, zelfs in Belgie.
Volgens mij is het beste waar je op kan hopen de anonimisering van je comments.