Dit in tegenstelling met:(...)en er wordt niet geraakt aan de bedrijfswagens.
DeStandaard
DeStandaard
DeStandaard
Het minste wat je kan zeggen is dat het een gemiste kans is.Intussen bestaat 41 procent van het Belgische autopark uit bedrijfsauto’s.
Het mag dus niet verbazen dat in ons land procentueel veel bedrijfswagens rondrijden, 722.000 meer bepaald.
Door de milde fiscale behandeling van bedrijfsauto’s, ziet de Belgische fiscus 2 miljard aan belastingen aan zijn neus voorbijgaan. Dat bedrag is theoretisch, geeft de Oeso toe, want het gaat ervan uit dat mensen bij de verhoogde belasting hun gedrag niet wijzigen. Nochtans is het aannemelijk dat het aantal bedrijfswagens en gereden kilometers zou dalen, of dat mensen minder zouden gaan werken.
In België rijdt de eigenaar van een bedrijfswagen bijna 33.000 kilometer per jaar. Met een privé-wagen is dat iets meer dan de helft.
De Oeso schat de milieu- en sociale kosten van de belastingverminderingen voor bedrijfsauto’s, voor alle landen samen, op 116 miljard euro. Dat is ruim vier keer meer dan wat de overheid aan belastingsinkomsten laat liggen. Een gedetailleerde berekening voor België is er niet.