Tanden trekken schaadt geheugen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Wie bij de tandarts een tand laat trekken, wist meteen ook een stukje van zijn geheugen, zo blijkt uit een Zweedse studie die vrijdag in Stockholm wordt gepubliceerd. "Tanden zijn van het allergrootste belang voor ons geheugen", aldus Jan Bergdahl, een van de onderzoekers van de Universiteit van Umeaa in het noorden van Zweden.

Voor het onderzoek volgden de onderzoekers 1.962 personen van 35 tot 90 jaar oud sinds 1988. Ze vergeleken het geheugen van mensen die hun tanden nog hadden, met dat van mensen die met een vals gebit door het leven gingen.

"Als iemand geen tanden meer heeft, is zijn geheugen duidelijk minder goed dan bij personen die wel nog al hun tanden hebben", zo klinkt het.
Recente studies uit Japan op ratten en apen toonden al aan dat er banden bestaan tussen tanden en het geheugen, maar volgens Bergdahl is de Zweedse studie het eerste grootschalige onderzoek bij mensen.

Het onderzoek maakt deel uit van een grotere studie en er moet dus nog nagegaan worden welke impact één getrokken tand heeft op het geheugen. "We gaan nu na hoeveel tanden je mag kwijtspelen vooraleer dat een uitwerking heeft op het geheugen. Daarnaast gaan we ook na welke invloed gaatjes en implantaten hebben", aldus nog Bergdahl.

"Testen op dieren hebben aangetoond dat tanden trekken zenuwen aantast die in verbinding staan met de hersenen", aldus Bergdahl. De onderzoeker onderstreept ook dat deze bevindingen een nieuw licht zullen werpen op tandheelkunde bij bejaarden. "We zullen twee keer nadenken voor we een probleemtand gaan trekken", zo klinkt het.

Bron: HBVL van 29 oktober 2004
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Nu, of ik soms wel eens iets :drool: vergeet :think: :-D
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:

Laps, ik heb net mijn wijsheidstanden laten trekken :s
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

airzimmy schreef:Laps, ik heb net mijn wijsheidstanden laten trekken :s

Nu weet je waarom het "wijsheidstanden" heet ;)
SIR
Pro Member
Pro Member

Tegenwoordig is de tandverzorging veel beter dan vroeger.

=> mensen beginnen pas op oudere leeftijd tanden te verliezen.

Zou dit dan niet te maken hebben met het dement worden door leeftijd i.p.v. tanden te verliezen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Sir, ik dacht daar ook direct aan. Ik ben ondertussen ook al 4 tanden kwijt en ik denk niet dat ik er dommer op geworden ben hoor (al zeg ik het zelf). Met statistieken kun je veel bewijzen he. 1/10 is holebi. Dus de 10e die op deze thread replied is holebi.

Dat van die zenuwen kan wel kloppen enzo. Maar volgens mij is het helemaal niet zo zwart/wit als ze het voorstellen.

Cheers
Afbeelding
SIR
Pro Member
Pro Member

Beste manier om te testen.

Neem een kind van één jaar en trek al zijn tanden.
Neem daarna een kind van 10 jaar uit hetzelfde gezin (om de omgeving hetzelfde te houden) en trek ook al zijn tanden.

Wanneer de jongste 30 is (de oudste is er dan 39), vergelijk je het IQ van beide kinderen toen ze 30 waren.

gevolgen:
=> je heb als ouder 2 kinderen die heel hun leven nen boterham hebben moeten opzabberen.
=> zal ni veel verschil zijn in IQ

=> hoe je het op een andere manier kan bewijzen weet ik ni, want als je verschillende mensen van verschillende leeftijd en omgeving met elkaar vergelijkt, heb je toch geen enkel referentiepunt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

zolang ze mijn kinderen niet gebruiken voor diene test, is het goed voor mij

alle, ondertussen ben ik vergeten wat ik moest zeggen ....

ahja, zolang ik maar de 10de poster niet ben :D , de tweede volgende poster is holebi
de koe zegt boe
gast

Ik wou ook eens iets zeggen, maar euh....... :???: ik ben het ondertussen alweer vergeten. :oops:
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

Ja lap, ik heb het hier aan mijn been, ik zal maar bekennen zeker :mrgreen:
t.r.i.n.
Pro Member
Pro Member

Wat een nonsens bericht. Je moet al veel tanden kwijt zijn om zoiets te geloven :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”