Jouw input gevraagd voor ambulancesysteem

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste UB'ers,

Aangezien hier toch een aantal techneuten zitten, zou ik graag dit delen met jullie en kijken of jullie betere/andere ideeën hebben of andere mogelijkheden zien.

Op dit moment gebruiken we zoals vele andere ambulancediensten gewoon papier en stylo om de ritverslagen in orde te brengen. Daar staat dan onder meer de dag, startuur, stopuur, chauffeur, verpleegkundige, bijstand MUG of brandweer, gegevens patiënt, gegevens rit (prio, niet prio, ...), extra info van dokter (zuurstof toegediend? hartslag? bloeddruk?), ...

Op zich is hier niks mis mee, maar het is steeds dubbel werk. Wij vullen het rittenblad in, en de boekhouddienst gaat deze dan raadplegen om de factuur op te maken. En steeds meer merken we dat het geschrift van medewerkers niet moet onderdoen voor dat van een gemiddelde dokter. We hebben al gedacht om een apotheker in dienst te nemen, maar misschien is dit automatiseren een betere oplossing?

Ik zat aan het volgende te denken:
- routerboard met 3G stick in ambulance
- raspberry pi met raspbian in ambulance
- klein LCD scherm met apart toetsenbord en muis of trackball in ambulance

Op deze manier kan je ritten snel toevoegen in een database (online) en kan je de datainput meteen gebruiken om te factureren.

Wat denken jullie ervan? Pluspunten? Minpunten? ideeën? Toevoegingen? Shoot!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Waarom geen (rugged) tablet, evt met 3/4g en dan deticated app die alles buffered als er geen connectie is?

( voor app kan je mij dmen )

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat dacht je van:

device in de ambulance, het meest praktische om die boel in te vullen
eens terug 'thuis' een wifi ding waardoor er kan gesync'd worden op dropbox met de boekhouding.


Of mis ik iets ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aan wat voor device had je dan gedacht? En hoe zie je de werking dan juist in combinatie met dropbox?
Probleem is dat de ambulance niet altijd naar "huis" gaat : 's avonds neemt een werknemer of vrijwilliger deze mee naar huis voor de wacht, net als in het weekend. Het gebeurd dus niet vaak dat de ambulance effectief op de standplaats staat (of heel kort).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Gewoon een tablet die via wifi een spreasheet synct naar bv. dropbox ? Dit werkt toch eender waar en die facturatie kan toch in het slechtste geval een dag of zelfs een paar dagen later ???
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Heeft de meerderheid van de ambulanciers een smartphone?
indien ja.... 1 of andere app ervoor ontwikkelen of iets bestaand gebruiken.
scheelt je zoveel in support achteraf als je zelf nog moet gaan knutselen met allerlei hardware.


eigenlijk paar bijkomende vragen:
- hoeveel ambulances
- hoeveel ambulanciers
- welke data is juist nodig
- wat is de gewenste doorlooptijd
- ben je 100% zeker dat de identificieerbare patiendata mag opgeslaan worden? er zijn daar namelijk heel strikte voorwaarden aan gekoppeld!
- hoe dikwijls loopt de facturering effectief fout? is automatiseren wel noodzakelijk of zijn er andere mogelijkheden die misschien effectiever zijn en de foutenmarge verkleinen? klopt uiteraard dat die niet 'lean' manier van werken is met 2x dezelfde data te moeten invoeren, maar daar zijn miaschien andere procedures te implementeren?

denk dat dit de eerste vragen moeten zijn voordat je al oplossinggericht gaat denken.
Laatst gewijzigd door axs 01 okt 2014, 21:29, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een tablet met een app op was eigenlijk ook het eerste waar ik aan dacht (via hetzelfde 3G systeem, met wifi). Maar dat is dan weer diefstalgevoelig.
Een app op een smartphone is zeker mogelijk (meesten hebben wel een smartphone) maar het gebeurd nu al vaak dat ze afkomen met excuses als "mijn telefoon is plat" (hoewel een ambulance meerdere 220V aansluitingen heeft en een lader dus prima kan). Ook gaan we op deze manier de mensen vragen om hun dataverkeer/abonnement op te offeren voor werkdoeleinden. De piste van een smartphone van het werk is eveneens bekeken, maar men wilt eigenlijk niet dat men andere dingen kan doen op de smartphone dan enkel die app gebruiken (zodat ambulancebedrijf niet op extra kosten zit door bvb extreem youtube gebruik).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een simpele mifi kan dat oplossen, dan kan je de datakost centraliseren en elke ambulance heeft wifi.

Welk device, dat is een keuze die je moet maken, maar dat kan een tablet zijn of een netbook of iets anders, zolang je er de file maar mee kan bewerken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, via een MiFi is dit inderdaad mogelijk (moet inderdaad per ambulance iets dergelijks gebeuren, 3 wagens).
Netbook/tablet zou de eerste keus zijn, maar dan hebben we weer de factor dat dit nogal in het oog springt voor diefstal. Daarom dachten we aan een raspberry pi met een scherm eraan. Scherm kan je vasthangen op een draaiarm en raspberry pi kan je elders "verstoppen" (net als de router).


Hoewel een netbook met Kensingtonslot eventueel een mogelijkheid zou zijn.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik veronderstel dat de ambulances een gps hebben? is die dan ingebouwd? is er nog plaats om een 2din systeem bij te zetten,
of is dit volledig in gebruik voor de radio?

je zou namelijk ook dit zelfbouw systeem kunnen achterna gaan, om zo gps/radio/gprs (en automatische route tracking) / administratie te centraliseren op 1 toestel:

http://engineering-diy.blogspot.be/
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Er zijn genoeg systemen om een tablet vast te hangen in de wagen bv: ean 856282004799
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een GPS is inderdaad het geval : het betreft steeds een extern systeem van <<Merk Even Vergeten>>. Iets alla Tomtom maar ipv een zuignap is het vastgevezen op het dashboard. Ruimte voor een 2Din systeem is er helaas niet meer (daar zit de tacho), geen radio aan boord (helaas).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

iceke schreef:Er zijn genoeg systemen om een tablet vast te hangen in de wagen bv: ean 856282004799
Die wallmount kan interessant zijn, kunnen we ook eens bekijken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

tablet inbouwen is ook een optie denk ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Niet direct een optie (en vandaar ook mijn twijfel voor wallmount nu) : dan moet dit op één van de wanden van de ambulance worden bevestigd (we mogen bvb niet zomaar een tafel installeren) en moet alles dus al staande worden ingegeven. Daarom dat we meer kijken naar een systeem met zwaaiarm (welke je kan vastzetten met velcro strips). Tenzij er een systeem bestaat om een tablet vast te maken aan dergelijke zwaaiarm?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Laat de tables gewoon mee nemen naar huis. medewerkers gaan dit ook leuk vinden. Enja, een goedkope tablet doet het al, wat kost dat? 100 euro in den aldi? Wegwerp dus... daarvoor heb je geen ander systeem.

Een appje of spreadsheets web form maken, heel makkelijk en snel ! Gemaakt op 10 min.

KISS!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het meenemen van de tablet naar huis willen we net tegengaan omwille van diverse redenen:
- tablets zullen thuis vergeten worden, en dan sta je daar bij de eerste klant zonder iets
- toestel moet ten aller tijden in de wagen blijven zodat het kan opladen (en dus steeds een volle batterij heeft ==> omvormers ambulance werken continue, ook als contact uit staat!)
- we willen niet dat men kan "prutsen" met de toestellen (bv mailcient configureren, apps installeren, in het rond surfen, downloaden van films/muziek, ...)

Appje zou natuurlijk ideaal zijn (als je het kan opstarten in fullscreen als tablet opstart). Webform zou een mogelijkheid zijn maar is minder mooi :-)

Voor ons is €100 misschien wegwerp, maar voor een ambulancebedrijf niet echt. Tijdens "de actie" is de huidige map met de ritbladen al meerdere keren tegen de grond gekomen. Daarom dat we wat schrik hebben dat een (goedkope) tablet dit niet zou overleven (vandaar dat we alles vast willen zetten, zoals verplicht is in een ambulance!). Je kan immers niet verantwoorden dat je elke maand een nieuwe tablet moet kopen per ambulance (=300 euro per maand pakweg).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Tsja, op maat systemen, spreek je niet meer over 100den euro's als je het zou laten doen. Dus als je dan toch zelf een oplossing zoekt, maak het simpel. Overlaatst nog een offerte gehoord voor een dom systeem dat gaat gebruikt worden door de politie. Aankoop van stuff nog geen 1000 euro, politieprijs 50 tal duizend euro... per systeem. Dus dan mag er al ééntje vallen, je hebt ook kids tablets die er voor gemaakt zijn :-)

Een webform zet je ook gewoon full-screen en autoboot in kiosk modus... Kan je ook niet prutsen aan de tab
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vergeet niet dat ambulances diefstalgevoelig zijn. Je moet af en toe de "blauw lampjes" laten draaien, en dat lukt meestal alleen maar als de motor aanstaat, of je batterij is binnen de korste keren plat. Laat staan dat men in de actie de cabine fatsoenlijk zou afsluiten. Netbook en tablet oplossingen riskeren dus pootjes te krijgen. Verder zijn er voorschriften over wat en hoe in de cabine mag rondslingeren (achteraan niks dat zomaar losligt).

Een interface arm lijkt me interessant, met daarop gemonteerd of gewoon een touchscreen, of een gans tablet als dat gaat. Het zal wss ook zo zijn dat het makkelijker is een programmaatje te ontwerpen of editen voor pakweg linux of windows, dan te developen voor android (of alternatieven). Die raspi is dus zo'n gek idee nog niet. Punt is dat je dan een virtueel keyboard moet voorzien, of een fysiek, terwijl een tablet daar al klaar voor is.

Wel interessant dat de ambus bij jullie mee maar huis genomen worden. Hier wordt de wacht gehouden in de standplaats, met zowel living als slaapkamer voorzieningen. Je houdt toch nog altijd met 2 wacht dacht ik, of voorzien jullie geen prioritair, maar enkel secundair, vervoer?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ambulances zijn inderdaad erg diefstalgevoelig. Niet alleen naar inhoud, maar ook naar de wagen zelf toe. Gelukkig zijn onze ambulances uitgerust met een systeem waarbij je de motor kan laten draaien zonder een sleutel in het contact, zodat je - terwijl je motor draait - de deuren kan sluiten (cockpit). Zowel de buitenverlichting (links, rechts, achteraan), de lichten (pinklichten, standlichten) als prioritaire signalen kunnen we perfect bedienen zonder dat de motor aan staat of het contact is ingeschakeld.

Naar de sanitaire cel toe heb je gelijk : er zijn erg strikte voorschriften over wat er aanwezig mag en moet zijn. Zoals je zegt moet alles vast liggen (vandaar inderdaad het idee van een "arm"). De toetsenbord/muiscombinatie die moet voorzien worden zou - ingeval van een Raspberry Pi - fysiek zijn. We hebben namelijk een (klein) schuif waar allerhande bureaumaterialen in zitten zoals plakband, nietjesmachine, kladpapier, rittenbladen, stylo's, fluostiften, ... Dit kan daar nog perfect bij (bluetooth of andere manier van draadloze toestellen).

Of de wagen op de standplaats blijft of meegaat met de ploeg hangt af van de ploeg zelf en voor welk type vervoer je van wacht bent:
- prioritair vervoer : wacht altijd per 2 personen die dicht bij elkaar wonen (hooguit 2km) waarbij de wagen meegenomen word.
- secundair vervoer : wacht altijd per 2 personen die afspreken op een gemeenschappelijke plaats (zoals de standplaats) of systeem zoals hierboven omschreven.

Er is dus voor alle duidelijkheid geen inslapende wacht. Het huidig gebouw leent er zich wel toe, maar is momenteel één groot bouwwerf. Het is één open ruimte (30m lang, 15m diep en toch een 7-tal meter hoog) met een sectionale poort (handig voor de voertuigen binnen te zetten) en een aparte deur. Daarin hebben we nu reeds 2 bureau's gemaakt en een doucheruimte/toilet. Een paar oude zetels en een tv met belgacomtv doet momenteel dienst als "living" tijdens de rustige uren, maar het is de bedoeling dat er eveneens, naast de huidige bureau's, een living komt met 4 slaapruimtes.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kan je je papieren formulieren niet gewoon beter opmaken? Zoveel mogelijk als meerkeuzevragen formuleren waar de chauffeur het juiste antwoord aankruist , eventueel met mogelijkheid om een vrij antwoord toe te voegen.

Je lijst gaat langer zijn maar veel sneller ingevuld en leesbaarder. Geen gezeur over informatica die niet werkt en bijhorend informatieverlies. Die lijst wordt door facturatie waarschijnlijk ook wel ergens gearchiveerd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Exact wat ik hier juist in een reply ging typen Goztow!

De info die de facturatie nodig heeft is mijn inziens erg beperkt.
Het probleem dat zich stelt - met de info die ik hier lees - is dat het handschrift niet leesbaar is en sommige werk in dubbel dient uitgevoerd te worden.
Waarom zou je dit meteen willen automatiseren (kost stukken hoger, bedrijfszekerheid stuk lager, diefstalgevoelig, ...)

Een eenvoudig formulier met aankruis van vakjes is misschien hier idd de oplossing (cost effective, betrouwbaar, ...)
Je kan dan zelfs datums, uren, kilometers, in een soort van matrix zetten waar je enkel dient aan te kruisen, zonder ook maar 1 letter te moeten schrijven.
Uit een privacy standpunt denk ik ook niet dat facturatie ook toegang mag hebben tot de patientdata ? (bloeddruk, hartslag, zuurstof, ....) dus dat dien je ook in het achterhoofd te houden (al blijken ze daar momenteel ook toegang tot te hebben? )

Kan je eventueel eens aangeven welke data juist nodig is voor facturatie?
Wil gerust meedenken naar een lean-oplossing....

Ik begrijp uiteraard wel dat je als techneut/IT-er graag wat oplossingen in die richting aanbiedt/zoekt maar dat is meteen niet altijd de oplossing die het best werkbaar is.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Ik sluit me aan bij de 2 vorige reacties. Hoe pijnlijk het ook is om als IT-er dit te moeten schrijven: soms is op papier werken de beste optie (maar ook in de meeste gevallen is het mss. wel best om een IT-er te laten meedenken over de praktische layout van het formulier, zoals @axs al aangaf).
Ik kan me voorstellen dat de gegevens worden ingevuld ter plaatse bij de familie, politie of dokter om de juiste gegevens te verkrijgen. Als je iets vast in de ambulance hebt hangen moet je al een goed geheugen hebben om medische gegevens, buitenlandse familienamen, etc goed te onthouden, tot je het kan inputten in de ambulance op de touchscreen. En een winternacht interventie, met verkleumde vingers, op een touchscreen... ik zou nogal vloeken, denk ik. Toegegeven, in die omstandigheden op papier schrijven, is ook geen lolletje.
Als je dan toch een tech oplossing kiest, zou ik voor low-tech gaan: goedkope "Aldi" tablet (in één of ander frame vastgezet) met 3G en via een Google Docs account, een eenvoudige webform maken, die resultaten in een spreadsheet zet. Als je Chrome als browser gebruikt, kan je de webform offline gebruiken mits wat instellingen voor de momenten dat je geen 3G hebt, bvb. interventie in ondergrondse parking. (Disclaimer: ik heb deze kennis enkel op basis van een Google Docs demo, dus ken de addertjes onder het gras niet!!)
Hoewel ik me niet kan vinden in de laatste 'S' (in zijn originele 'stupid' betekenins), sluit ik me hier nu toch aan bij het KISS principe.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Papier is niet echt de beste oplossing ondervinden we nu (dachten we vroeger ook). Onzorgvuldig ingevuld, half ingevuld, sommigen nemen er echt een loopje mee en dat willen we vermijden. Probleem is dat het moeilijk is om uit te vissen wie er zorgvuldig mee omspringt en wie niet.

Ik zal even kort antwoorden op de vragen hierboven:
- Meerkeuzevragen zijn er nu reeks (kruisjes zetten), maar dit kan niet bij alles helaas (zoals bij belangrijke data : identificatie patiënt, adres, bestemming, opmerkingen aan arts, ...
- Het ritblad is niet alleen nodig voor de facturatie, maar ook voor extra informatie achteraf. Zo moeten we eveneens aangeven hoeveel zuurstof we de patiënt hebben gegeven, wat zijn hartslag is tijdens de rit, of hij aanspreekbaar is, etc etc etc. Mocht er later vanuit het ziekenhuis deze data gevraagd worden, dan kunnen we hier op antwoorden. Dit kan van belang zijn om te zien hoe de patiënt was bij aankomst, bij vervoer en bij aankomst ziekenhuis (schaal van Glasgow bvb).
- Privacy : heeft er niks mee te maken : de zaakvoerder (welke de boekhouding doet) is eveneens ambulancier. Dus t blijft binnen de sector : geen externe mensen :-)


Zal proberen om een blad in te scannen (blanco) en hier posten. Misschien dat er dan meer duidelijkheid is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Degenen die er nu een loopje mee nemen zullen in de toekomst dat helaas ook doen ... daar helpt enkel een mentaliteitsverandering en dat bereik je niet met een 'geautomatiseerd' systeem wat meestal nog voor meer frustratie zorgt en wat men dan helemaal links laat liggen....

Ik wacht het voorbeeld af ;)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

tablet/smartphone met daarop een online checklist via PHP & MySQL.
Je hoeft niet eens een online verbinding in de ambulance te hebben als je gebruik maakt van HTML5 Application Cache en indexedDB of WebSQL.
Met de Google API kan je perfect adressen automatisch laten invullen en ev. afstanden berekenen.
Om te syncen dan eventjes op WIFI verbinden aan het einde van de dag.

Als je dat zelf wat in mekaar prutst kom je er van af met enkel een tablet/smartphone per ambulance.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Laat ze hun naam verplicht invullen op het papier!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:De piste van een smartphone van het werk is eveneens bekeken, maar men wilt eigenlijk niet dat men andere dingen kan doen op de smartphone dan enkel die app gebruiken (zodat ambulancebedrijf niet op extra kosten zit door bvb extreem youtube gebruik).
Op Windows Phone heb je een modus waarin je iemand toegang kan geven tot op voorhand gekozen apps. De echte smartphone zit achter een pincode, die ene app zit dan open (http://www.windowsphone.com/nl-BE/how-t ... pps-corner). En dat zit ook op de goedkoopste.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In bijlage het ritverslag voor secondair vervoer. Bij primair vervoer is het soortgelijk, maar iets uitgebreider.

Naam is verplicht in te vullen overigens. Maar of ze t doen...
Bijlagen
ritverslag.pdf
(150.46 KiB) 80 keer gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Steek uw licht eens op bij de buskes van Infrax/Eandis of Telenet. Die hebben zo een systemen, zelfs nog veel uitgebreider dan wat jij nodig hebt.

Als je geen losse tablet wil omdat mensen deze gaan vergeten, moeten deze opgevoed worden. Ik neem ook mijn laptop mee naar huis. Als ik deze vergeet, ja, dan is het ook noppes.

Panasonic heeft wel van deze speicale tablets, die tegen een stoot kunnen en volledig dicht te timmeren zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dafke, het is niet alleen een kwestie van vergeten. Er mogen ook geen zaken los liggen in de sanitaire cel. Dus eventueel een tablet die vast hangt is weer wel een oplossing.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dafke schreef:Steek uw licht eens op bij de buskes van Infrax/Eandis of Telenet. Die hebben zo een systemen, zelfs nog veel uitgebreider dan wat jij nodig hebt.
Zoals iemand anders reeds schreef ga je er dan niet komen met een budget van enkele honderden euro's.

Als geld geen issue is zijn er hier specifieke oplossingen... maar in dacht niet dat dat het geval was.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat zal inderdaad geen oplossing zijn : zoveel geld is er ook niet voorhanden :-)

Op dit moment heb ik testomgeving met het volgende (had al deze componenten liggen):
- Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN
- 3G USB Stick welke werkt op bovenstaande
- Raspberry PI met standaard Raspbian
- USB wireless toetsenbord en muis
- 17 inch scherm met HDMI
- SIM kaart Mobile Vikings

Deze setup werkt prima. Ik kan via de Mobile Vikingskaart op internet via 3G.
Het enige dat nu zou moeten gebeuren:
- Zorgen dat raspbian opstart met een browser in fullscreen
- Aanspreken van webdesigner welke een design kan maken + data opslaan in MySQL database
- Zorgen dat verplichte velden niet kunnen worden overgeslaan
- Als je een gegeven intikt zal deze automatisch in database zoeken naar gelijkaardige data van vroeger, en deze weergeven zodat je vlotter kan werken (bvb bij intikken "UZ" zal automatisch UZ Gent + adres selecteerbaar zijn, maar eveneens bvb UZ Leuven).

Deze test is momenteel werkende in een kleine ambulance welke we (bijna) enkel gebruiken voor standinterventies zoals bvb fuiven, wielerkoersen, ... Deze wagen heeft niet dezelfde verplichtingen als 112-wagens of wagens voor secundair vervoer. Je moet dit eerder zien als een materiaalwagen met wat bedjes, dekens, kussens, en standaard EHBO gerief in. De eerste test zal zijn of ze met deze setup overal internet hebben (wel belangrijk). Daarna zien we wel hoe het verloopt...

Er is nog niks zeker qua werking of budgetten. Nu is het nog steeds gewoon "kijken of het internetgedeelte werkt". Tot daar toe heb ik nog vertrouwen in mezelf :-) Voor het PHP/MySQL/... gedeelte zal ik iemand moeten aanspreken. Dit is niet mijn ding...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Met een Pi heb je niet overal internet nodig... daar kan je gewoon lokaal een database draaien.

Je moet dan alléén een sychronisatie systeem uitwerken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, want dat kan mss fout lopen.

Aan degenen die hier beweren "je personeel kan je opvoeden naar bepaalde dingen toe":
Het zijn vrijwilligers. Zeg me 3x na: het zijn vrijwilligers. Notoir ontrainbaar volk, vrijwilligers.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Waarom dat routerboard er nog tussen, de 3G stick kan toch rechtstreeks in de rpi? Voor de rest lijkt mij dat ook een goede oplossing, hoewel ik het toch simpeler zou doen. Speciaal een webinterface maken met database lijkt mij al overkill en zal later waarschijnlijk nog onderhoud vergen. Het kan simpeler met spreadsheets (of gewoon text files) en dropbox/drive/owncloud. Op die manier ben je al zeker dat je geen data verliest wanneer er eens geen internet is. De invoer kan je laten afhandelen door een simpel bash/python/... scriptje. Achteraf kan je dan eventueel nog een front end maken die deze files inleest en er bv. met latex een presenteerbaar raport van maakt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

ITnetadmin schreef:Ja, want dat kan mss fout lopen.

Aan degenen die hier beweren "je personeel kan je opvoeden naar bepaalde dingen toe":
Het zijn vrijwilligers. Zeg me 3x na: het zijn vrijwilligers. Notoir ontrainbaar volk, vrijwilligers.
hier heb je idd een goed punt, vrijwilligers doen hun job 'vrijwillig' en kan je moeilijk dingen opleggen/verplichten.
... maar dat los je ook niet op met een ander systeem zoals ik al aanhaalde....
Laatst gewijzigd door axs 03 okt 2014, 21:25, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het handschrift probleem zou hier opgelost mee raken, alleszins.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Handschrift probleem los je dan idd op…. maar gelijkertijd creëer je vermoedelijk weer andere problemen.
Bij aanpassen van systemen/procedures komt er altijd een stukje change management kijken, wat je ten alle tijde onder controle dient proberen te houden.

Waarom wil 'de vrijwilliger' momenteel niet duidelijk schrijven?
Ligt het effectief aan het handschrift?
ligt het aan niet in de mogelijkheid zijn om duidelijk te schrijven (kan me voorstellen dat dat al rijdende of onder druk al niet makkelijk is)
ligt het aan de kleine tekstvakken?
ligt het aan de gevraagde informatie?
...

Het eerste (onleesbaar geschrift) neem je idd weg door een elektronisch formulier te gebruiken, de andere zorgen misschien voor frustratie die je op een elektronisch manier ook niet op 1 2 3 krijgt opgelost.
Een verplichting van het invullen van een veld (zoals hier wordt voorgesteld) leidt zeer dikwijls tot verkeerde info omdat men het MOET invullen en men er dan maar 'iets' opzet.
Iets wat je hier ook weer wil vermijden.

Ook al ben je vrijwilliger, je dient je toch aan te passen aan de procedures en dat zeker in de medische sector.
Het is idd niet makkelijk een vrijwilliger dingen op te leggen, maar soms kan je gewoon niet anders.
Het lijkt me hier trouwens ook geen issue, want ambulancier zijn (vrijwillig) is toch wel echt iets wat je in 'hart en nieren' doet ;)
Veel hangt uiteraard af van de manier waarop de 'verplichtingen' worden aangebracht.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”