Die slimme meters, die alleszins de kost zullen verhogen, al was het maar omdat je die oude mechanische met moeite kapot kreeg, zijn er dus ook omdat ze de spanning constant moeten houden, en dat durft al ns een huzarenstukje zijn met al die leveranciers met hun zonnepanelen en windmolentjes, ze weten niet zo goed wat er wanneer bijkomt.
Ik snap dat netvergoeding gedoe niet helemaal: zonnepanelen kregen subsidies, en ze waren blijkbaar zo stom om die subsidies niet stop te zetten van zodra de kostprijs van de installatie bereikt wordt. Verder, goed, da's betaald met ons belastingsgeld zoals zoveel, zo werkt onze welvaartstaat nu eenmaal. Daar ga je me niet over horen klagen.
Zij die panelen konden betalen (en zij die huizen konden betalen) hebben geprofiteerd. Het was mooier geweest als de prijs van de installatie de begrenzing vormde van die subsidies en certificaten, want nu betalen wij jullie eigenlijk nadat de investering integraal terugverdiend is, en dat kan eigenlijk niet. Dat was ultrastom en ik hoop dat deze begrenzing er nog bij kan geplakt worden, maar ik vrees ervoor.
Maar... als electrabel/eandis/infrax/wiedanook die verantwoordeijk is de bestaande vergoeding wil optrekken omwille van zogezegde kosten die vanuit het bestaan van zonnepanelen op het net voortvloeien, dan is het voor mij ook gedaan. Ik betaal niet extra omdat anderen zogezegd het net gebruiken om hun stroom op te dumpen. Ofwel betalen enkel de eigenaars van die dingen die extra vergoeding, ofwel niemand.
Want dan betalen wij niet-eigenaars twee keer, eerst jullie subsidies en certificaten nadat je installatie terugverdiend is, daarna nog ns dat "verbruik" van het netwerk, dat uit jullie installatie voortvloeit. En dat kun je toch begrijpen, dat wij ons daar niet in kunnen vinden.
Nu lijkt mij dit eigenlijk een drogreden om hogere tarieven te kunnen rekenen. En tegelijk ons te doen verzanden in een discussie tussen eigenaars en niet-eigenaars.
Dus samengevat: subsidies moeten kunnen, indien begrensd op max de prijs van de installatie (geen pure winst dus), extra netvergoeding moet gedragen worden door eigenaars (of door niemand).
[ Post made via mobile device ]