Tijd dat België vettaks invoert

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Kwaliteitsprodukten veel goedkoper in Nederland? Voor de produkten die ik koop is de Colruyt nog het voordeligst tot hiertoe, dus nee ik koop niet van alles het goedkoopst. Sterker nog, waar ik normaal winkel is het iets duurder dan in dezelfde keten 8km verder, die hebben de AH in de buurt(poging gedaan om daar te winkelen, vlees vind ik ondermaats en de meeste produkten die goedkoper zijn zitten niet in mijn winkelmandje). En toch ga ik niet naar daar. Ik rij niet rond, ik tracht alles in 1 winkel te kopen en dan is de totale prijs even belangrijk dan de eenheidsprijs. Als ik dan toch ene zijne portemonnee moet spijzen kies ik wel een Belg.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Gray schreef:10 jaar langer pensioen uitbetalen en alsnog kans op dure gezondheidsingrepen op het einde.
Waar is de winst? :?
Sinds wanneer kan winst enkel in geld uitgedrukt worden in plaats van in, bijvoorbeeld, levenskwaliteit?
selder schreef:Euh wat? En wat is dan de conclusie daaruit?
Ik heb die FED UP documentaire ondertussen eens bekeken en dit is eigenlijk wel een aanrader. Redelijk professioneel in elkaar gestoken; ze hebben onder andere Bill Clinton kunnen interviewen, dus dit is niet de zoveelste "documentaire" zoals er een dozijn gemaakt zijn door 14-jarigen in hun slaapmaker om aan te tonen dat 9/11 een complot is. Je moet de documentaire wel door een Amerikaanse bril bekijken, aangezien ze daar gemaakt is en ook volledig op de USA toestanden is gericht.

Wat ze bedoelen met die relatie tussen het stijgende overgewicht en het aantal fitnessers is dat men de mensen er vroeger wijsmaakte dat ze hun dieet totaal niet hoefden aan te passen, en enkel maar moesten beginnen sporten om hun kilo's kwijt te geraken. In Europa zijn we gelukkig genoeg wat slimmer om in te zien dat het niet werkt zolang je je decadent dieet niet mee aanpast als je serieus gewicht wil verliezen en gezond wil leven.

Toen het uitkwam dat sporten dus niet voldoende is, trok de voedingsindustrie de kaart van de "light" of "no fat" producten. Dit had als gevolg dat ze overal suiker moesten aan toevoegen omdat het zonder vet niet meer te vreten was. Dit loste het probleem in essentie niet op, maar maakte het erger. Dat gecombineerd met het feit dat Amerikaanse scholen bijna allemaal fastfood serveren in de refter (80% zou een exclusiviteitscontract hebben met Pepsi of Coca Cola), maakt dat ze daar al van jongs af aan vetgemest worden.

Verder vergelijken ze de Amerikaanse voedingsindustrie met de tabaksindustrie die ook tot op het allerlaatste moment bleven volhouden dat hun producten totaal onschadelijk waren. Maar de tabaksindustrie hebben ze uiteindelijk wel kunnen reguleren. Ondertussen is er onder Obama wel een maatregel genomen dat scholen dubbel zoveel groenten en fruit moeten serveren, maar de voedingsindustrie is er door lobbying in geslaagd om frieten en pizza onder "groenten en fruit" te laten categoriseren! :bang: Typische #murica toestanden dus die hier in die mate gelukkig nog niet bestaan. :beerchug:

Alhoewel, in het kippewit van de supermarkten hier zit ook al jaren dextrose (suiker). Erg normaal is dat toch niet meer...
iceke schreef:En gelukkig zijn er ook genoeg producenten die gewoon kwaliteit blijven leveren. Ik heb het voorrecht gehad dat ik heel wat bedrijven heb bezocht waar vakmanschap nog voorop staat/stond.
Varkens & Runderen kozen wij vroeger bv. gewoon levend ;-)
Dit is nu net het grote probleem met winkelen in de supermarkt. De transparantie is gewoon zoek. Is het mogelijk deze info te delen (ook al is die misschien streekgebonden)? Heb je tips in het algemeen (do's & don'ts)?
MichelJ schreef:En in winkel 1 kost kwaliteitsprodukt x€, en in winkel 2 kost die 0.9x€ (eenheidsprijs), hoe maak je dan je keuze?
Ik vergelijk wel bij duurdere producten zoals elektronica, maar ik heb in het algemeen een probleem met de hele bonnetjes- en reclamecultuur. Om altijd het goedkoopste product in huis te hebben kan je je volgens mij een hele dag bezighouden om alle winkelketens af te schuimen. Zoals je zelf schrijft: ik probeer zoveel mogelijk boodschappen in 1 winkel te doen.
Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Besloten om de regular lipton ice tea te vervangen door de green variant met Stevia, maar waar vind je die zooi ?

In action niet te krijgen, in colruyt volgens mij ook nog niet zien staan, nochtans staat dat op de Belgische website van lipton:

http://www.unilever.be/nl/merken-in-act ... en/325336/

Wel in fles variant te krijgen in colruyt ?
http://eviewer.netmedia-europe.be/cache ... 000005.jpg

Probleem is dat lipton in hun plastic fles bewaarmiddelen steekt, en niet in de blikjesversie.

Gelukkig heb ik familie die vlakbij NL woont, C1000 en Albert Hein vlakbij ... zal ze daar eens laten zoeken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kenw00t schreef:maar de voedingsindustrie is er door lobbying in geslaagd om frieten en pizza onder "groenten en fruit" te laten categoriseren! :bang:
Aardappelen (waar je nog altijd frietjes van maakt) zijn volgens mij ook nog altijd "groenten".

Het argument voor de pizza lukt me echter ook niet :?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Aardappelen (waar je nog altijd frietjes van maakt) zijn volgens mij ook nog altijd "groenten".
In de macrobiotische keuken worden aardappelen als groente gezien. Ga bvb eens eten in Bio Planet Gent ... regelmatig aardappelen als groenten, en rijst als granen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:
Kenw00t schreef:maar de voedingsindustrie is er door lobbying in geslaagd om frieten en pizza onder "groenten en fruit" te laten categoriseren! :bang:

Het argument voor de pizza lukt me echter ook niet :?
Pizza is brood (gezond) met tomaat (gezond) en op die van mij liggen meestal ook peperkes (gezond) :p
Er moet geen logica in zitten, achter lobbying zit vooral geld.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Staat zoekt gewoon geld en da s een middel mooie aangereikt door belangen groepen
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

r2504 schreef:Aardappelen (waar je nog altijd frietjes van maakt) zijn volgens mij ook nog altijd "groenten".
Dat is een andere discussie, zoals aardbeien in principe bijvoorbeeld groenten zijn maar als uitzondering toch als fruit aanzien worden. Het problematische aan frieten is echter de bereidingswijze. Ja, je kan verantwoord en gezond frituren door op een aantal factoren te letten, maar iets zegt me dat dit in de industriële keukens van de scholen niet altijd het geval is.
MClaeys schreef:Pizza is brood (gezond) met tomaat (gezond) en op die van mij liggen meestal ook peperkes (gezond) :p
Brood gezond... het hangt ervan af welke soort (ik denk aan volkoren of spelt). Bij wit brood en zaken zoals pizzadeeg en hamburgerbroodjes heb ik zo mijn bedenkingen.
MClaeys schreef:Er moet geen logica in zitten, achter lobbying zit vooral geld.
Inderdaad, het einddoel is bekend, de drogreden die ze moeten uitvinden is bijzaak.

Ondertussen zien de supermarkten blijkbaar ook in dat het anders moet:
Colruyt opent Cru, een winkel waar eten weer iets mag kosten
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

En tomaten zijn eigenlijk... fruit. Maar iedereen beschouwt tomaten als groenten. We zijn dus allemaal verkeerd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

De ice tea green variant gevonden in colruyt. Wel spijtig: geen prik ... en je merkt gewoon dat er minder suiker in zit, het voelt dunner aan.
Maar niet de vieze bijsmaak van aspartaam/neotaam en alle andere chemo zoetstof crap.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”