Een paar dagen terug heb ik bij een vriend ook IPCop geinstalled. Ik was erg benieuwd of hij ook een probleem zou hebben met zijn bandbreedte. Zijn router was ietsje zwaarder (p200 64mb ram tov mij met p133 48mb ram). Na de installatie bleek dat hij helemaal geen last had van een lagere bandbreedte... het moest dus aan mijn pc liggen (die niet sterk genoeg is dus).
Toen ik thuiskwam heb ik toch nog maar eens alle mogelijkheden bekenen... en deze keer heb ik het gevonden
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
(vorige keer niet ... geen geluk gehad zekers
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
).
Ik heb Snort even af gezet omdat deze alle packetjes nakijkt en dat vraagt bij hoge bandbreedtes wel wat recources.. en ja, mijn speed was al direct hoger
De speed is nog niet helemaal wat het moet zijn (gemiddeld mis ik zo'n 100-200kbit/s), maar daar kan ik zeker wel mee leven
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
(die vriend met zijn p200 miste trouwens geen speed.. alles dik in orde)
Feit is dus dat je eigenlijk wel best een iets krachtigere pc nodig hebt dan ze soms zeggen.
Toch wil ik nog iets opmerken. ClarkConnect had ik ook op dezelfde pc gesintalled. Deze ClarkConnect had veel meer en zwaardere dingen draaien dan IPCop (printserver, ook snort etc etc) en toch kon ik daar mijn volle snelheid mee behalen
In ieder geval ga ik nu zeker verder werken aan de tutorial over IPCop
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)