Hi
Ik heb een vdsl2 speedconnect plus abo bij Dommel en een Sagem F@st3464. Sinds lange tijd ook al een vast IP adres en dus 50 euro abo. Heeft altijd prima gewerkt en ik was dik tevreden over de snelheid. Laatste weken vond ik de snelheid een beetje tegenvallen, maar eigenlijk nooit actie ondernomen, tot ik vorige week toch maar eens op de modem ging kijken en zag tot mijn verbazing Downstream line rate 7552 kbps terwijl ik heilig van overtuigd ben dat dit voorheen op zo'n 30.000 kbps zat. Ticket aangemaakt bij Dommel, maar nu al 2 weken lang nauwelijks vooruitgang. Telkens zal een technicus mij bellen, maar ik hoor nooit meer iets. Men heeft mij al gevraagd een reset te doen om zo een firmware update te kunnen ontvangen, maar dat lijkt niks uit te maken. Vandaag nog maar eens gebeld, blijkt het ticket al gesloten. Helaas alleen een nieuw ticket aan kunnen maken en het gevecht start weer van voren af aan.
Om te kijken of ik het dan toch zelf opgelost krijg heb ik wat vragen die iemand van jullie hopelijk kan beantwoorden:
- Die downstream line rate van 7552 kbps, wordt die bepaalt door wat Belgacom op mijn lijn zet of door de kwaliteit van de lijn tot aan de modem? M.a.w. als er in mijn woning iets niet correct is, zie ik dat dan terug in dat cijfer of is dat een theoretisch maximum dat de provider er op zet?
- Als ik de modem terug zet naar factory defaults en hij reboot dan, dan vul ik userid en password in, maar zie dan steeds meldingen dat hij niet ingelogd komt. Vorige keer was dit om 1u 's nachts en had ik er geen zin meer in en ben naar bed gegaan. De volgende ochtend was de modem wel spontaan ingelogd en had ik weer verbinding. Is er misschien een bepaalde timeout waar ik rekening mee moet houden?
- Verder verbaasde het mij dat na factory reset, hij toch meteen in bridge mode stond. Is dit normaal? De firewall die ik achter de modem heb, kreeg ook meteen mijn vaste IP adres. Ik had verwacht dat de modem deze zelf zou pakken en dat ik hem dan weer eerst in bridge mode zou moeten zitten.
- Is er nog een andere manier om de firmware / runtime code versie te upgraden?
- Als ik een volledige reset doe en dan userid/password invul, zijn dan de basis instellingen in ieder geval goed? Of kan ik deze ergens nog controleren?
- Bijgesloten een screenshot van de huidige settings.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gabrie
Sagem VDSL2 instellingen
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik zie 2 mogelijkheden:
- ofwel ben je - wat ook de reden is - op een repair profiel gevallen. Dit kan je alleen terug goedmaken door een automatische lijntest (via 0800 22424)
- ofwel is op jouw ROP vectoring ge-activeerd, en jouw modem heeft nog niet de "vectoring-friendly" firmware. Dit kan je alleen oplossen door de modem te updaten met een goede firmware.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
Die modem update heb ik al eens geprobeerd via dit artikel, maar lijkt geen verandering te brengen.
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Sage ... are_update
Zal dat nummer eens bellen. Enig idee hoe snel ik daar iets van zou merken?
Zal dat nummer eens bellen. Enig idee hoe snel ik daar iets van zou merken?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Onmiddelijk.TheGabeMan schreef:Zal dat nummer eens bellen. Enig idee hoe snel ik daar iets van zou merken?
De modem gaat opnieuw opstarten met je provisioning profiel (30/6).
Tenzij de oorzaak van het repair profiel niet weggenomen is, want dan zal je heel snel terugvallen.
Volgens mij refereert dat artikel naar een update van jaren geleden, die de modem geschikt maakt voor het 17a profiel.TheGabeMan schreef:Die modem update heb ik al eens geprobeerd via dit artikel, maar lijkt geen verandering te brengen.
Je hebt de meest recente update nodig, die de modem geschikt maakt voor vectoring-friendly mode ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
BBOX2 firmware archief to the rescue
Je zit momenteel op 6LR10A-6LA05S, de laatste vectoring-friendly firmware is 6LR10J-6LA07C.
Je zit momenteel op 6LR10A-6LA05S, de laatste vectoring-friendly firmware is 6LR10J-6LA07C.
-
- Member
Dank je. Via de link heb ik nu de volgende runtime code version nadat ik FAST3464_6LR10J.img.secure.res heb toegepast:
6LR10J-6LA05S
Maar paar minuten later begon de modem opeens te rebooten en even later zat ik weer terug op 6LR10A-6LA05S ???
Ik heb nu nog eens de FAST3464_6LR10J.img.secure.res toegepast, kreeg weer de juiste runtime code en daarna meteen FAST3464_6LA07C.img.secure, maar ook dan komt ie na de reboot toch weer met de oude 6LR10A-6LA05S.
Doe ik iets fout?
6LR10J-6LA05S
Maar paar minuten later begon de modem opeens te rebooten en even later zat ik weer terug op 6LR10A-6LA05S ???
Ik heb nu nog eens de FAST3464_6LR10J.img.secure.res toegepast, kreeg weer de juiste runtime code en daarna meteen FAST3464_6LA07C.img.secure, maar ook dan komt ie na de reboot toch weer met de oude 6LR10A-6LA05S.
Doe ik iets fout?
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Probeer het eens zonder DSL-kabel ingeplugd.
-
- Member
Ik vond een ander draadje met hierin de volgende suggestie:
Vervolgens wilde ik om t netjes af te maken die 6LA04C downloaden en toevoegen, maar toen herstarte de modem vanzelf al weer. En nu heb ik Runtime Code Version 6LR10J-6LA07C !!!
En 40192 kbps down en 6064 kbps up.
Ik ga er nu even vanaf blijven
Dank voor alle hulp!
Na downloaden van de 6LR10A en reboot kreeg ik opeens een Belgacom inlog pagina, moest inloggen met serienr. Maar zag wel opeens 40192 kbps downstreamDe laatste firmware voor OLO's is 6LR10A-6LA05S, voor Belgacom is dat 60R10A-60A06W. Jij zit op dit moment op stokoude firmware, upgrade eerst de recovery firmware naar 6LR10A, daarna de eigenlijke firmware naar 6LA04C en doe een reset. Je krijgt dan automatisch 6LA05S gepushed.
Downloadlinks:
6LR10A (recovery OLO)
6LA04C (firmware OLO)
60R10A (recovery BGC)
60A06W (firmware BGC)
Vervolgens wilde ik om t netjes af te maken die 6LA04C downloaden en toevoegen, maar toen herstarte de modem vanzelf al weer. En nu heb ik Runtime Code Version 6LR10J-6LA07C !!!
En 40192 kbps down en 6064 kbps up.
Ik ga er nu even vanaf blijven
Dank voor alle hulp!
-
- Member
Zit met hetzelfde issue maar krijg het niet opgelost.
Ik heb al proberen upgraden naar 6LR10I en 6LR10J maar steeds kom ik terug op 6LR10A te staan.
TheGabeMan, ik begrijp niet goed wat je trouwens hebt gedaan. Je zat al op 6LR10A en toen heb je toch geflashed naar 6LR10A? Dat heb ik ondertussen ook gedaan maar haalt niets uit.
Nog iemand suggesties? Dien ik een factory reset te doen misschien? Zonder ADSL link heb ik ook al geprobeerd maar dan krijg ik na lang wachten geen verbinding meer op de LAN link met de modem (hij kan precies niet volledig doorstarten). Na het terug insteken van de ADSL link, haalt ie dan vermoedelijk terug de andere firmware binnen en komt ie terug op.
Ik heb al proberen upgraden naar 6LR10I en 6LR10J maar steeds kom ik terug op 6LR10A te staan.
TheGabeMan, ik begrijp niet goed wat je trouwens hebt gedaan. Je zat al op 6LR10A en toen heb je toch geflashed naar 6LR10A? Dat heb ik ondertussen ook gedaan maar haalt niets uit.
Nog iemand suggesties? Dien ik een factory reset te doen misschien? Zonder ADSL link heb ik ook al geprobeerd maar dan krijg ik na lang wachten geen verbinding meer op de LAN link met de modem (hij kan precies niet volledig doorstarten). Na het terug insteken van de ADSL link, haalt ie dan vermoedelijk terug de andere firmware binnen en komt ie terug op.