Laptop Acer Aspire 5043WLMI
Er stond XP op maar ik wilde deze laptop een 2e leven geven met Linux om over Linux ook iets meer te weten te komen (experimenteren).
Installatie was een fluitje van een cent maar ik krijg de draadloze adaptor niet aan de praat. Kan enkel bekabeld op het internet.
Heb al wat zit zoeken maar ik geraak er niet uit. Linux stelde mij zelf voor om een bepaalde driver te installeren. Heb ik dan gedaan maar nog geen oplossing.
Deze laptop heeft vooraan wel 2 knoppen om Blutooth en Wifi aan te zetten maar die reageren niet.
Iemand met goede raad.
WiFi op Laptop met Linux Mint
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Probeer dit eens?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1967515
Met name dit:
Zodat je weet welke driver je naar op zoek moet...
Als het matcht kan je ook de instructies daaronder eens proberen.
Dit is nu een van de dingen die al jaren een probleem zijn in praktisch elke linux distributie.
Werkt het niet in het begin dan werkt het wel eens niet na een upgrade!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1967515
Met name dit:
Code: Selecteer alles
lspci -nn | grep 0280
Als het matcht kan je ook de instructies daaronder eens proberen.
Dit is nu een van de dingen die al jaren een probleem zijn in praktisch elke linux distributie.
Werkt het niet in het begin dan werkt het wel eens niet na een upgrade!
Laatst gewijzigd door tb0ne 26 sep 2014, 15:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 19 keer
Om te beginnen moeten we weten welke wifi-adapter er precies in die laptop zit. Grafisch zou dat blijkbaar moeten lukken op deze manier in Ubuntu en afgeleiden zoals Mint: https://help.ubuntu.com/community/HardInfo
en in die toepassing kijken onder PCI devices.
Of anders in een terminal voer je het commando
uit en hier plak je de output.
Eventueel kan de output van de commando's dmesg en lsmod ook handig zijn.
en in die toepassing kijken onder PCI devices.
Of anders in een terminal voer je het commando
Code: Selecteer alles
lspci -nn
Eventueel kan de output van de commando's dmesg en lsmod ook handig zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik herinner mij vaag iets over een 'kill switch' die enkel via de windows drivers aan of afgezet kon worden. Dat betekent als de wifi bij het afsluiten van windows 'aan' stond, deze zal werken in linux. Als deze echter uit stond, zal deze echter niet werken in linux.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2231387
https://help.ubuntu.com/community/Broad ... ireless%29
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2231387
https://help.ubuntu.com/community/Broad ... ireless%29
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Desnoods een windows trial versie downloaden en tijdelijk installeren, dan de laptopspecifieke wifi drivers erop en killswitch omzetten. Valt wel een mouw aan te passen als het dat is.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
De pipe bedien je met ctrl alt 1 (of alt gr 1) op een belgische azerty.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 19 keer
Het gaat hier om een device driver. Daar kan wine niks mee doen.
Ik weet dat je vroeger veel van die Broadcom B43 dingen kon doen werken door firmware-b43-installer te installeren (sudo apt-get install firmware-b43-installer, of gebruik je grafische package manager). Die downloadt en installeert de non-free firmware. De driver zelf (b43) is reeds standaard aanwezig.
Maar de vraag is wat die automatische driver installer die je hebt uitgevoerd heeft gedaan. Die heeft mogelijks een andere driver geïnstalleerd, die nu misschien conflicteert. Als het met firmware-b43-installer niet werkt, denk ik dus dat we echt die dmesg en lsmod ook gaan nodig hebben om zeker te zijn.
Ik weet dat je vroeger veel van die Broadcom B43 dingen kon doen werken door firmware-b43-installer te installeren (sudo apt-get install firmware-b43-installer, of gebruik je grafische package manager). Die downloadt en installeert de non-free firmware. De driver zelf (b43) is reeds standaard aanwezig.
Maar de vraag is wat die automatische driver installer die je hebt uitgevoerd heeft gedaan. Die heeft mogelijks een andere driver geïnstalleerd, die nu misschien conflicteert. Als het met firmware-b43-installer niet werkt, denk ik dus dat we echt die dmesg en lsmod ook gaan nodig hebben om zeker te zijn.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
De conflicterende driver kan je blacklisten als het moet.
Hieronder een link naar een stap voor stap handleiding om een BCM43xx driver te installeren en werkend te krijgen:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/bcm43xx
Oh, ik zie dat deze link al gepost werd
Hieronder een link naar een stap voor stap handleiding om een BCM43xx driver te installeren en werkend te krijgen:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/bcm43xx
Oh, ik zie dat deze link al gepost werd
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
Ah, linux, zo plezant toch
Nu zijn de fabrikanten hiervoor wel in fout, ivm het leveren van drivers enzo, maar toch kan me de gedachte niet ontgaan dat bij een windows install dit al opgelost zou zijn.
Nu zijn de fabrikanten hiervoor wel in fout, ivm het leveren van drivers enzo, maar toch kan me de gedachte niet ontgaan dat bij een windows install dit al opgelost zou zijn.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ondertussen een 20 tal systemen op mint gezet, het enige dat nooit werkt is wifi, voor de rest loopt alles altijd als een zonnetje.
't grote probleem is dat er een hoop wifi chip's gewoon niet ondersteund wordt & dat nieuwe kopen ook niet makkelijk is wanneer de fabrikant verschillende chips gebruikt voor hetzelfde apparaat.
't grote probleem is dat er een hoop wifi chip's gewoon niet ondersteund wordt & dat nieuwe kopen ook niet makkelijk is wanneer de fabrikant verschillende chips gebruikt voor hetzelfde apparaat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
On board wifi van Asus Z87i toch geen enkel probleem met Mint (desktop weliswaar). Maar het zal inderdaad altijd wel problematisch blijven met de ondersteuning, moet nu terug denken aan lang geleden toen ik de overstap maakte naar versateladsl. Die USB modem onder linux werkende krijgen heeft me ook veel moeite gekost(als totale leek)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
usb printer krijg ik toch ook niet werkend onder Mint, ook al is de juiste driver geinstalleerd, bij willen afdrukken testpagina of andere, komt er "ontvangst" maar uiteindelijk print hij toch niet af en gaat in alarm, is een brother dcp-150c.
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik vind toch dat het de laatste jaren een pak beter is met de Wifi ondersteuning.
Zelfs een goedkope usb wifi stick werkt onder Linux, heb er hier zelfs een paar op mijn Raspberries draaien.
Als je de Wifi modules koopt van de bekende merken zoals Intel, Atheros, etc. dan zit je altijd goed.
Een jaar of 4-5 was dat wel een ander verhaal.
Zelfs een goedkope usb wifi stick werkt onder Linux, heb er hier zelfs een paar op mijn Raspberries draaien.
Als je de Wifi modules koopt van de bekende merken zoals Intel, Atheros, etc. dan zit je altijd goed.
Een jaar of 4-5 was dat wel een ander verhaal.