Alternatieven voor Proton?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Ja, in de USA betalen ze een pakje kauwgom zelfs met American Express en met Diners Club.Jack Daniels schreef:Bwa, in de States kopen ze bij wijze van spreken een pakje kauwgom en betalen ze met Visa/Mastercard.
-
- Elite Poster
Ik denk wel dat er daar ook debetkaarten in omloop zijn.Avenger 2.0 schreef:Bestaan daar eigenlijk wel andere 'bankkaarten' zoals hier het geval is?Jack Daniels schreef:Bwa, in de States kopen ze bij wijze van spreken een pakje kauwgom en betalen ze met Visa/Mastercard.
-
- Elite Poster
Er zijn winkels die € 0,20 en zelfs € 0,30 aanrekenen beneden de € 20.Jack Daniels schreef:Maar ik ken wel winkels die kosten aanrekenen als je met Bancontact betaalt. Beneden een bepaald bedrag is het 10 cent, boven een bepaald bedrag is het gratis. Eigenlijk de omgekeerde wereld want elektronisch betalen komt de veiligheid van de winkelier ten goede (geen of minder cash in de kassa's). Anderzijds zijn er firma's die elektronisch betalen aanmoedigen zoals bv. MacDonald's. Er staat in MacDo Dendermonde bij elke kassa een bordje met een tekst in de trant van "Voor uw en onze veiligheid, betaal elektronisch".
Ik woon boven een kruidenierswinkel die altijd € 0,20 aanrekent ongeacht het bedrag als je met een debetkaart betaalt, voorheen kon men in die winkel nog met Proton betalen maar die winkelier heeft een nieuwe terminal en daar staat de Proton functie niet meer op.
-
- Elite Poster
Geld opvragen aan een automaat is meestal gratis mits dat dat gebeurt met een debetkaart (Bancontact/Mr Cash, Maestro), indien men geld opvraagt met een kredietkaart zoals Visa, Mastercard, ...enz worden er wel kosten aangerekend wat in zekere zin normaal is aangezien kredietkaarten in de eerste plaats dienen om ermee te betalen en niet zozeer om geld af te halen.Didymus schreef:Ik ken nog geen enkele winkel die extra kosten aanrekent als je cash betaalt. Geld afhalen aan een automaat is meestal eveneens gratis.
Iedereen schijnt dat logisch te vinden, maar dat is het volgens mij al lang niet meer.
-
- Plus Member
- Bedankt: 5 keer
Dat zijn vaste kosten.r2504 schreef:Tja, ik koop geen diepvriesproducten in de supermarkt en toch moet ik ook de afschrijving van de frigo's en extra verbruik mee betalen... en zo heb je tientalle kosten die misschien niet van toepassing zijn op jou aankoop gedrag maar waarvoor je toch moet meebetalen.Splitter schreef:dus dan stel jij voor, om de kost voor die enkelen die iets goedkoops kopen en met de kaart betalen, de prijs van alles en voor iedereen te laten stijgen?
Je gaat er toch van uit dat die supermarkt op zijn diepvrieproducten winst maakt?
Als je on-line iets koopt en je haalt het zelf af, betaal je doorgaans niks.
Wil je het gratis laten thuisleveren, dan ga je dikwijls voor een bepaald bedrag moeten
aankopen. Zo ken ik een webwinkel waar het gratis is vanaf 25 euro mits SOFORT-betaling,
anders is het 6,95.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Niet de eerste keer dat ik iets laat staan aan de kassa in zo'n geval. Dat moet maar ns gedaan zijn. Als ik geen cash bij heb, neem je ofwel mijn kaart aan, ofwel kun je je verkoop op je buik schrijven.Slafes schreef:Hier in Leuven hebben ze zelfs niet liever om voor kleine bedragen de kaart te gebruiken, al had ik laatst nog een winkel die onder de 20 euro geen kaart toe liet. Ik zeg, das handig, want ik heb geen cash geld bij. Na wat gezeur wilden ze het wel aanvaarden door er 50cent!!!! bij te doen.
En dan dat geluk van "we aanvaarden wel bancontact, geen visa" en "we aanvaarden geen bancontact, wel visa".
Djeezes. Kunnen we de banken niet verplichten die dienst gratis aan te bieden, ze verdienen al genoeg op onze kap, en als cash transacties "gratis" zijn moet dat bij deze ook maar kunnen.
Ja. Debet kaarten kennen ze maar zijn iirc zelden gebruikt.apestaart schreef:Ik denk wel dat er daar ook debetkaarten in omloop zijn.Avenger 2.0 schreef:Bestaan daar eigenlijk wel andere 'bankkaarten' zoals hier het geval is?Jack Daniels schreef:Bwa, in de States kopen ze bij wijze van spreken een pakje kauwgom en betalen ze met Visa/Mastercard.
De bankkaart is eigenlijk een extensie van de checking card geworden. Die werd vroeger gebruikt om de handtekening op je cheques te verifieren.
Daarna werd dit een ATM card, om geld af te halen, maar zonder betaalfunctie.
Zo is daaruit de debet card gegroeid, waar je betaalt met het geld op je rekening.
Anderzijds heb je de credit card, die je een krediet toekent dat je moet afbetalen met een percentage, zoals een lening.
De variant die wij kennen noemen ze in de US de charge card; daar betaal je aan het eind van de maand het volledige bedrag op terug, zonder interesten.
Deze heeft vaak ook de ATC card functie.
De reden waarom in de US debet cards weinig gebruikt zijn, is onder andere omdat al je financiele transacties daar vasthangen aan je "credit score", dat is een meting of je wel regelmatig je schulden afbetaalt.
Het ergste is dat geen credit card gebruiken, dus geen schulden hebben, niet helpt, omdat dat voor de amerikanen niet bewijst dat je je schulden kan afbetalen; je hebt dan nl geen credit rating dus kunnen ze je niet verifieren. Dat lijkt erop dat je iets te verbergen hebt, bv een gat in je hand.
Dus om een goeie credit rating te hebben moet je regelmatig een credit card gebruiken. Heb je geen credit rating, vergeet dan maar een huis te kunnen huren, etc etc...
Je moet er eigenlijk al goed zoeken om een charge card vast te krijgen, want geen credit rating = geen credit card, of enkel die met belacheijke percentages. Ik hoor het af en toe van expats die daar gaan wonen: iedereen en alles is zo afgesteld op dat credit systeem dat ze iets anders niet kunnen begrijpen; veel mensen betalen met hun loon vooral hun credit card schulden terug, sparen kennen ze niet echt zoals wij.
[ Post made via mobile device ]
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
met 1 cent ga je echt niet toekomen bij de bakker & de sigarettenwinkel, en dat is juist het probleem.r2504 schreef:Z'n winkel open doen voor kauwgom te verkopen is ook verlies latend... maar je verkoopt meer dan alléén kauwgom.lithion schreef:Er zijn bij wijze van spreken mensen die kauwgom met bancontact zouden betalen en dan maakt de handelaar gewoon verlies tenzij hij de kost doorrekent.
Zo mag je de transactie kost ook niet bekijken tov. één verkoop maar op je globale verkoop en dan is de gemiddelde overhead misschien 1 cent ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Er is een verschil tussen cash en proton en nog een groter verschil tussen mijn kaart kwijtraken en mijn portefeuille kwijtraken. Als ik mijn portefeuille verlies ben ik alles kwijt, dat klopt maar, als mijn kaart in de automaat blijft steken en de volgende achter mij steekt ze op zak en gaat mijn proton leegtrekken... Ik heb het proton gedoe amper 1 maand gebruikt. Stond geld op, kaart kapot, jammer, gebruik dat nog maar eerst op meneer. Dat wil ik u met cash eens zien doen. Cash kan je ook van de bomma krijgen, uw proton herlading niet.r2504 schreef:Hetzelfde probleem heb je als je je portefeuille verliest.Slafes schreef:want uw kaart kwijt en er kan iemand makkelijk zonder problemen uw geld afhalen dat nog op het plastic staat.
Toch niet... bij Proton gaat het over het bedrag, bij cash moet ik de juiste muntjes hebben voor de drank automaat. Ik heb vaak genoeg briefjes op zak, maar niet de gepaste muntstukken... en een snoep of drankautomaat werkt nog steeds niet met briefjes laat staan dat hij ervan kan teruggeven.Slafes schreef:Zoals hier al werd gezegd, het alternatief voor proton is gewoon cash, werkt op dezelfde manier. Geen kaart in een gleuf stoppen dus zelfs nog een handeling minder.
Om uw tweede stelling te ontkrachten, er zijn zoveel automaten met een gleuf voor proton, die kan men gerust uitrusten met een BC terminal. Als het voor proton gaat, ook voor BC. Je moet trouwens geen juiste muntjes hebben voor een drankautomaat, die geeft terug hoor. Trouwens, als je niet genoeg proton meer hebt moet je naar een bankterminal om te herladen. Hoe absurd is dat om een cola te gaan halen? Het geld aan een vriend of collega vragen gaat rapper. Proton geld kun je ook niet aan vrienden of collega's vragen. Ik ken trouwens een winkelier in de buurt die je aankopen laat betalen via een automaat. Je hoort het bedrag, steekt je briefgeld of muntstukken in, en dat machien geeft jou je wisselgeld terug. De winkelier hoeft helemaal niets te doen. Imho een stuk beter dan proton. Dit systeem zou de rijen in warenhuizen ook een stuk korter maken. Je ziet zo'n dingen trouwens ook op de Franse péage. Smijt het in een trechter en huppakee, doorrijden na het wegnemen van het wisselgeld.
-
- Plus Member
Dat klopt niet. Voor BC heb je steeds een connectie nodig (om te checken hoeveeler zijn zoveel automaten met een gleuf voor proton, die kan men gerust uitrusten met een BC terminal.
Als het voor proton gaat, ook voor BC.
er op de bankrekening staat en er dan een som af te halen)
Een proton-terminal hoefde je maar om de maand eens
een de telefoonlijn te hangen, voor de rest werkt hij zelfstandig.
Nog een geluk dat die BC terminals tegenwoordig op internet werken.
anders was het voor een handelaar niet 5 maar 10 keren duurder dan Proton.
Ik blijf er van overtuigd dat Proton niet moest verdwijnen omdat
het te weinig werd gebruikt, nee nee: Atos verdiende er te weinig achter.
-
- Elite Poster
Ik gebruikte proton vroeger bij een bank waar je je proton saldo ontladen via de automaat. Niet alle banken lieten dat toe. Bij het ontvangen van een nieuwe kaart bij een andere bank heb ik ns moeten mijn kaart afgeven en dan een paar weken wachten tot ze het proton saldo boekten. Vandaar de overstap naar de bank met het makkelijker systeem
Proton kwijt of cash kwijt was exact hetzelfde.
Sommige BC terminals zijn niet online, maar bewaren de transactie intern en voeren ze achteraf uit.
Proton kwijt of cash kwijt was exact hetzelfde.
Sommige BC terminals zijn niet online, maar bewaren de transactie intern en voeren ze achteraf uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Daarom ook dat creditcards onveilig zijn in de beide amerika's: bijna geen online betalingen en zonder pincode.Tomby schreef:Niet, wellicht omdat een van de vereisten van de gebruikte kaarten is dat je xx onder nul kan gaan.
Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar in de US zie ik wel iets gelijkaardig als ik met Credit Card betaal: voor kleine bedragen moet ik nooit een handtekening zetten of pincode ingeven. Ze swipen gewoon mijn kaart en de betaling is rond.
Creditcard kopiëren: simple comme bonjour.
Maar ja de usa is dan ook op gebied van bankieren een achterlijk land.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik weet niet welke fortuinen jij op je proton plaatst maar bij mij staat er nooit meer dan 50 euro op.Slafes schreef:als mijn kaart in de automaat blijft steken en de volgende achter mij steekt ze op zak en gaat mijn proton leegtrekken...
Een defecte of zelfs verloren kaart (zonder dat iemand ze gebruikt) is totaal geen probleem... in beide gevallen krijg je netjes het resterence bedrag terug (dat wil ik jou eens zien doen met verloren cash).Slafes schreef:Stond geld op, kaart kapot, jammer, gebruik dat nog maar eerst op meneer. Dat wil ik u et cash eens zien doen.
Proton/cash is geen OF verhaal, maar een EN verhaal.Slafes schreef:Cash kan je ook van de bomma krijgen, uw proton herlading niet.
Voor een BC terminal heb je een telefoon/internet connectie nodig... voor protoon niet.Slafes schreef:Om uw tweede stelling te ontkrachten, er zijn zoveel automaten met een gleuf voor proton, die kan men gerust uitrusten met een BC terminal. Als het voor proton gaat, ook voor BC.
Ik kom geen drankautomaten tegen die briefjes lusten.Slafes schreef:Je moet trouwens geen juiste muntjes hebben voor een drankautomaat, die geeft terug hoor.
Ja... en waar komt jou cash vandaan... of druk je dat soms af met de printerSlafes schreef:Trouwens, als je niet genoeg proton meer hebt moet je naar een bankterminal om te herladen.
In de frituur heeft men hier zo ook een toestel staan... maar ik zie het verband niet. Hier is namelijk een persoon aanwezig (waar eigenlijk 95% van m'n proton aankopen aan onbemande automaten is) en is het bedrag meestal heel wat hoger (toch al snel > 10 euro).Slafes schreef:Ik ken trouwens een winkelier in de buurt die je aankopen laat betalen via een automaat. Je hoort het bedrag, steekt je briefgeld of muntstukken in, en dat machien geeft jou je wisselgeld terug. De winkelier hoeft helemaal niets te doen.
-
- Elite Poster
Ik denk dat ie bedoelt dat als je toch naar de automaat moet, je even goed cash geld kan afhalen, waar je veel makkelijker mee kan betalen dan met proton, dat lang niet overal aanvaard werd.Slafes wrote:
Trouwens, als je niet genoeg proton meer hebt moet je naar een bankterminal om te herladen.
Ja... en waar komt jou cash vandaan... of druk je dat soms af met de printer ?
Het probleem is simpel voor mij: als de terminals duur in huur of aankoop zijn, en er transactiekosten zijn, gaan dit soort dingen altijd bijzonder trage adoptie kennen.
Als je daarentegen voor 50 euro een terminal had kunnen kopen en thuis installeren, en er geen transactiekosten waren (mss een kleine vergoeding zoals je soms ook betaalt op je bc kaart of cc kaart), had iedereen dit al lang in huis staan, bij wijze van spreken.
Nu is het altijd een beetje een niche product geweest, dat met de ingang van de always on wereld aan het verdwijnen is ten voordele van nfc en andere betaalsystemen. Spijtig, had proton slim geweest hadden ze die semi-online betalingen makkelijk kunnen zelf doen. Maar nee, er moesten weer vanalle kosten bij komen kijken; da's toch echt uw eigen in de voet schieten he.
-
- Plus Member
Aanvankelijk zag het er goed want je kon Proton ook opladen in
telefooncellen en zelfs 24/24 thuis achter de PC:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU041312
Hier zie je de kaartlezer, maar dan USB-versie:
http://home.scarlet.be/~tor-8119/Profes ... ?Sylis.htm
Dat telefooncellen uit het straatbeeld verdwenen, daar konden ze niet aan
doen maar voor de rest hebben ze Proton vakkundig de nek omgewrongen.
Wat NFC betreft: Ik heb al opgevangen de iPhone 6 zijn NFC-chip alleen
maar werkt met Apple Pay. Ziet er ook weer veel belovend uit.
telefooncellen en zelfs 24/24 thuis achter de PC:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU041312
Hier zie je de kaartlezer, maar dan USB-versie:
http://home.scarlet.be/~tor-8119/Profes ... ?Sylis.htm
Dat telefooncellen uit het straatbeeld verdwenen, daar konden ze niet aan
doen maar voor de rest hebben ze Proton vakkundig de nek omgewrongen.
Wat NFC betreft: Ik heb al opgevangen de iPhone 6 zijn NFC-chip alleen
maar werkt met Apple Pay. Ziet er ook weer veel belovend uit.
-
- Deel van't meubilair
Feit blijft dat "naar de automaat moeten" een non-argument is voor proton... want voor cash moet je het ook.ITnetadmin schreef:Ik denk dat ie bedoelt dat als je toch naar de automaat moet, je even goed cash geld kan afhalen, waar je veel makkelijker mee kan betalen dan met proton, dat lang niet overal aanvaard werd.
Een terminal bevat normaal zowel BC/MC als proton... het lijkt me dus geen extra kost als je toch al BC/MC hebt ?ITnetadmin schreef:Het probleem is simpel voor mij: als de terminals duur in huur of aankoop zijn, en er transactiekosten zijn, gaan dit soort dingen altijd bijzonder trage adoptie kennen.
Als ze gewoon in drankautomaten zitten lijkt de kost me ook wel aanvaardbaar voor proton alléén al ken ik de prijzen ook niet echt.
-
- Elite Poster
Als ik toch naar de automaat zou moeten, dan kan ik beter het geld cash afhalen dan het op proton te zetten om dan te hopen dat de winkelier het aanvaard.
Qua terminals, ik bedoelde ALLE terminals, trouwens. Maar in de tijd voor internet zou een offline terminal, ook bij gezinnen thuis, leuk geweest zijn. Een soort cash wallet dus die je via een telefoonconnectie ofzo oplaadde, en dan via dat ding op je kaart geld zet. Spijtig dat daar nooit bij doorgedacht is.
Die transactiekosten moet ik ook niet doen bij cash betalingen, dus laat winkeliers zo'n toestel kopen, een klein abbonementskostje voor de service mss erbij, en daarmee basta he. Geldwolven...
Edit: prijsvoorbeeldje:
http://mijnbetaaloplossing.be/index/nl_ ... rminal.htm
Qua terminals, ik bedoelde ALLE terminals, trouwens. Maar in de tijd voor internet zou een offline terminal, ook bij gezinnen thuis, leuk geweest zijn. Een soort cash wallet dus die je via een telefoonconnectie ofzo oplaadde, en dan via dat ding op je kaart geld zet. Spijtig dat daar nooit bij doorgedacht is.
Die transactiekosten moet ik ook niet doen bij cash betalingen, dus laat winkeliers zo'n toestel kopen, een klein abbonementskostje voor de service mss erbij, en daarmee basta he. Geldwolven...
Edit: prijsvoorbeeldje:
-
- Deel van't meubilair
Je blijft antwoorden alsof je geen cash meer mag hebben als je proton hebt... het is een EN-verhaal... ik gebruik zowel cash als proton, alléén is dat laatste in bepaalde situaties (onbemande automaten, geen gesukkel met centjes, ...) gewoon veel handiger als cash.ITnetadmin schreef:Als ik toch naar de automaat zou moeten, dan kan ik beter het geld cash afhalen dan het op proton te zetten om dan te hopen dat de winkelier het aanvaard.
Je moet toch naar een terminal om cash af te halen... kan je toch meteen ook je proton opladen (kan zelfs in één transactie).ITnetadmin schreef:Een soort cash wallet dus die je via een telefoonconnectie ofzo oplaadde, en dan via dat ding op je kaart geld zet. Spijtig dat daar nooit bij doorgedacht is.
Ja en ? Als winkelier moet je zo'n toestel kopen (je hebt het ook nodig voor BC/MC) net zoals je een kassa moet kopen.ITnetadmin schreef:Edit: prijsvoorbeeldje:
-
- Elite Poster
Ja, ik blijf zo antwoorden. Als ik toch cash moet afhalen heeft proton weinig zin. Cash wordt meer aanvaard dan proton. Proton had moeten makkelijker zijn dan cash om te kunnen winnen; dat was het dus niet. Het afhalen was exact dezelfde moeite, en het voordeel om proton te kunnen gebruiken ipv gepast geld in automaten enzo is gebalanceerd door het feit dat weinig automaten dit aanvaardden. En degene die dat wel deden stopten daar een goeie 10 jaar geleden ook mee grotendeels.
En je volgt me echt niet met die terminals vrees ik.
Proton had in de jaren 90 terminals moeten maken voor thuisgebruik, die je oplaadde via de telefoon en waar je kan je kaart in kon laden EN ontladen, voor thuisbetalingen tussen vrienden enzo. Een soort thuis-portefeuille meet een waarde op, waarmee je je kaart dan kon laden en ontladen.
Het grote succes van proton had kunnen worden dat kameraden onder mekaar zouden kunnen betalen; niet alleen thuis maar ook met een mini terminal waarmee je geld van kaart tot kaart zou kunnen transferren. Zodat je bv op restaurant geen eindeloos gedoe hebt met de rekeningen te delen.
Had proton dit gedaan, zodat het even flexibel was als cash geld, was het een succes geweest. Maar de applicatie is altijd blijven steken op bankterminals en betalen bij winkels. Stom.
En voor de rest bedoel ik dat naast de huur of aankoopprijs van bc terminals EN een maandelijkse kost, er ook nog ns transactiekosten zijn, en dat vind ik ongepast, en heeft heel het systeem niet geholpen vanwege te groot bij kleine bedragen.
En je volgt me echt niet met die terminals vrees ik.
Proton had in de jaren 90 terminals moeten maken voor thuisgebruik, die je oplaadde via de telefoon en waar je kan je kaart in kon laden EN ontladen, voor thuisbetalingen tussen vrienden enzo. Een soort thuis-portefeuille meet een waarde op, waarmee je je kaart dan kon laden en ontladen.
Het grote succes van proton had kunnen worden dat kameraden onder mekaar zouden kunnen betalen; niet alleen thuis maar ook met een mini terminal waarmee je geld van kaart tot kaart zou kunnen transferren. Zodat je bv op restaurant geen eindeloos gedoe hebt met de rekeningen te delen.
Had proton dit gedaan, zodat het even flexibel was als cash geld, was het een succes geweest. Maar de applicatie is altijd blijven steken op bankterminals en betalen bij winkels. Stom.
En voor de rest bedoel ik dat naast de huur of aankoopprijs van bc terminals EN een maandelijkse kost, er ook nog ns transactiekosten zijn, en dat vind ik ongepast, en heeft heel het systeem niet geholpen vanwege te groot bij kleine bedragen.
-
- Deel van't meubilair
Je wil het gewoon niet begrijpen... er zijn plaatsen waar ik met briefjes niets ben (snoep, drank, brood, ... automaten) en er ook niemand is om weer te geven. Ik mag daar staan met een berg cash (je kan trouwens enkel briefjes afhalen) dan kan ik gewoon geen aankoop doen !ITnetadmin schreef:Ja, ik blijf zo antwoorden. Als ik toch cash moet afhalen heeft proton weinig zin.
Ja en... nogmaals... als ik aan zo'n automaat sta dan ben ik niets met m'n cash !ITnetadmin schreef:Cash wordt meer aanvaard dan proton.
Proton is veel makkelijker dan cash... daar zit de reden niet... wel in de ondersteuning door de winkels !ITnetadmin schreef:Proton had moeten makkelijker zijn dan cash om te kunnen winnen; dat was het dus niet.
Wat is het nut van ze thuis te kunnen opladen als je toch nog steeds voor cash naar de bank(terminal) moet ? Het opladen is dus het probleem niet bij Proton, wel de winkeliers (lees de hoge transactie kosten).ITnetadmin schreef:En je volgt me echt niet met die terminals vrees ik. Proton had in de jaren 90 terminals moeten maken voor thuisgebruik, die je oplaadde via de telefoon
Niemand werkt gratis... dat er dus transactie kosten zijn is enigsinds normaal... al kan je hier discussieren over hoe hoog ze zijn.ITnetadmin schreef:er ook nog ns transactiekosten zijn, en dat vind ik ongepast, en heeft heel het systeem niet geholpen vanwege te groot bij kleine bedragen.
-
- Elite Poster
Proton was helenaal niet makkelijker dan cash. De voordelen die je had werden volledig tenietgedaan door het gebrek aan het onder vrienden kunnen transferren van geld, van kaart tot kaart. En ik blijf erbij dat een thuisterminal een belangrijke stap was geweest; het zakgeld van de kinderen bv op hun kaart zetten via de proton terminal thuis.
Als je dat thuis had kunnen opladen, en onder mekaar cash van kaart tot kaart had kunnen transferren, was het cash gebruik sterk gedaald, je kan nl zowat alles dat je met cash kan ook met proton dan.
Alleen opladen in de bank en betalen bij handelaars was bijlange niet genoeg. Ik had bij de invoering echt gehoopt dat ze snel met home wallets en terminals voor transfer onderling zouden komen
Transactiekosten zijn bullshit als er ook al abbo kosten zijn.
En dat terzijde, proton was een offline cash systeem, dus transactiekosten waren al helemaal bs. Die terminals hadden gewoon lokaal dat geld moeten opslaan met encryptie en met een telefoontje transferren.
Kortom, de implementatie zuigde en had zo veel meer kunnen zijn dan het geworden is.
Met nfc apps (of qr apps voor de nfc loze gsms) gaan we ein-de-lijk onder mekaar geld kunnen transferren, en dat had proton al 20 jaar geleden kunnen doen, alleen hebben ze nooit zover gedacht.
Als je dat thuis had kunnen opladen, en onder mekaar cash van kaart tot kaart had kunnen transferren, was het cash gebruik sterk gedaald, je kan nl zowat alles dat je met cash kan ook met proton dan.
Alleen opladen in de bank en betalen bij handelaars was bijlange niet genoeg. Ik had bij de invoering echt gehoopt dat ze snel met home wallets en terminals voor transfer onderling zouden komen
Transactiekosten zijn bullshit als er ook al abbo kosten zijn.
En dat terzijde, proton was een offline cash systeem, dus transactiekosten waren al helemaal bs. Die terminals hadden gewoon lokaal dat geld moeten opslaan met encryptie en met een telefoontje transferren.
Kortom, de implementatie zuigde en had zo veel meer kunnen zijn dan het geworden is.
Met nfc apps (of qr apps voor de nfc loze gsms) gaan we ein-de-lijk onder mekaar geld kunnen transferren, en dat had proton al 20 jaar geleden kunnen doen, alleen hebben ze nooit zover gedacht.
-
- Deel van't meubilair
Met cash doe ik dat zelfs amper... ik zie niet in waarom ik aan vrienden moet betalen ?ITnetadmin schreef:De voordelen die je had werden volledig tenietgedaan door het gebrek aan het onder vrienden kunnen transferren van geld, van kaart tot kaart.
Je blijft je focussen op het OF-verhaal... alsof proton cash zou vervangen wat niet de bedoeling was !ITnetadmin schreef:En ik blijf erbij dat een thuisterminal een belangrijke stap was geweest; het zakgeld van de kinderen bv op hun kaart zetten via de proton terminal thuis.
-
- Elite Poster
Als proton enkel werkt via opladen in de bank en betalen bij de handelaar, kon je even goed gewoon bc gebruiken. Enkel bij bepaalde automaten had dat voordelen, maar eigenlijk nooit veel automaten gezien die proton hadden om te betalen.
Ik denk dat we op dit punt de meningsverschillen wel kunnen besluiten met "let's agree to disagree"
En nooit op cafe of restaurant zitten vloeken om de rekening te delen, of 2 mensen die allebei geen cash bijhadden, etc... ?
Proton had daar een gigantische oplossing voor geweest. De nfc/qr apps geven nu toch de optie.
Ik denk dat we op dit punt de meningsverschillen wel kunnen besluiten met "let's agree to disagree"
En nooit op cafe of restaurant zitten vloeken om de rekening te delen, of 2 mensen die allebei geen cash bijhadden, etc... ?
Proton had daar een gigantische oplossing voor geweest. De nfc/qr apps geven nu toch de optie.
-
- Deel van't meubilair
Als dagelijkse gebruiker van dergelijke automaten geeft mij dat blijkbaar een andere kijk op de zaak.ITnetadmin schreef:Enkel bij bepaalde automaten had dat voordelen, maar eigenlijk nooit veel automaten gezien die proton hadden om te betalen.
Inderdaad... aangezien jij geen proton gebruikt kan je er ook niet over oordelen of het zinvol is. Voor mij valt binnenkort gewoon een betaalmiddel weg en moet ik terug naar de oude tijd van constant zorgen voor voldoende muntjes.ITnetadmin schreef:Ik denk dat we op dit punt de meningsverschillen wel kunnen besluiten met "let's agree to disagree"
Uiteindelijk is dat gewoon een proton variant... met extra mogelijkheden.ITnetadmin schreef:De nfc/qr apps geven nu toch de optie.
-
- Elite Poster
Eh, voor de duidelijkheid: ik heb jaren proton gebruikt, nog zelfs dat blauwe kaartje gehad toen proton nog niet op de bankkaart geintegreerd was.
Maar die extra functies die de nfc/qr apps aanbieden heb ik altijd gemist in proton, en aangezien de meeste handelaars waar ik kom ook bc hadden, en de meeste automaten hier al sinds 2004 ofzo geen proton meer aanvaarden, ben ik er ook uitgestapt.
Maar die extra functies die de nfc/qr apps aanbieden heb ik altijd gemist in proton, en aangezien de meeste handelaars waar ik kom ook bc hadden, en de meeste automaten hier al sinds 2004 ofzo geen proton meer aanvaarden, ben ik er ook uitgestapt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
- Bedankt: 91 keer
Beetje serieus blijven ITnetadmin; Proton is wél makkelijker en vooral sneller dan cash. Je kan natuurlijk situaties verzinnen waar je met Proton niks bent, maar dat is volgens mij compleet irrelevant.
De bakker, de drankautomaat, de parkeerautomaat, allemaal plekken die de natuurlijke habitat van Proton hadden moeten zijn. Als Atos stopt met het promoten van Proton bij de handelaars en in hun communicatie blijft benadrukken dat het gebruik van Proton daalt, dan creëer je gewoon een self-fulfilling prophecy.
De bakker, de drankautomaat, de parkeerautomaat, allemaal plekken die de natuurlijke habitat van Proton hadden moeten zijn. Als Atos stopt met het promoten van Proton bij de handelaars en in hun communicatie blijft benadrukken dat het gebruik van Proton daalt, dan creëer je gewoon een self-fulfilling prophecy.
-
- Elite Poster
Hadden moeten zijn, juist.
Maar dat zijn ze nooit geworden. Het aantal automaten dat ik gekend heb dat proton gebruikte kan ik op beide handen tellen denk ik, en vaak waren na een paar jaar de toestelletjes er al terug uitgehaald.
En de bakker/frituur/whatever zetten ofwel combitoestellen (dan ist veel makkelijker bc te gebruiken, want als proton leeg is konde gaan herladen, en bc ni, dus bij keuze nam ik altijd bc), of ze vonden al die dingen te duur (daar sta je dan zonder cash).
En that's my point. Die kritieke massa is nooit bereikt. En ik beweer dat dat deels komt omdat proton geen onderlinge transfers mogelijk maakte, of thuis met een terminal laden en ontladen. Stel je voor wat het had kunnen zijn als ik s ochtends mijn kaart oplaadde in de terminal thuis, bakker en andere voorzieningen betaal met proton, op cafe de rekening deel door mijn deel via proton op mijn kameraad zijn kaart te zetten, nog wat geld ontving dat iemand mij moest op mijn kaart, en savonds dat deel terug ontlaadde in mijn terminal; vanwaar het naar de partner of kids hun kaart kon gezet worden indien nodig, of terug gestort op de rekening door de terminal te laten inbellen.
Proton had HET digitale cash alternatief kunnen zijn, maar er is veel te weinig durf of ambitie aan de dag gelegd.
Voor mij hadden home terminals die als hoofd portefeuille dienstdeden, en portable terminals voor inter-kaart transfers, het verschil gemaakt, en eenmaal er veel gebruik van en vraag naar is, had de rest blijven meegaan. Nu is dat een stille dood gestorven.
Maar dat zijn ze nooit geworden. Het aantal automaten dat ik gekend heb dat proton gebruikte kan ik op beide handen tellen denk ik, en vaak waren na een paar jaar de toestelletjes er al terug uitgehaald.
En de bakker/frituur/whatever zetten ofwel combitoestellen (dan ist veel makkelijker bc te gebruiken, want als proton leeg is konde gaan herladen, en bc ni, dus bij keuze nam ik altijd bc), of ze vonden al die dingen te duur (daar sta je dan zonder cash).
En that's my point. Die kritieke massa is nooit bereikt. En ik beweer dat dat deels komt omdat proton geen onderlinge transfers mogelijk maakte, of thuis met een terminal laden en ontladen. Stel je voor wat het had kunnen zijn als ik s ochtends mijn kaart oplaadde in de terminal thuis, bakker en andere voorzieningen betaal met proton, op cafe de rekening deel door mijn deel via proton op mijn kameraad zijn kaart te zetten, nog wat geld ontving dat iemand mij moest op mijn kaart, en savonds dat deel terug ontlaadde in mijn terminal; vanwaar het naar de partner of kids hun kaart kon gezet worden indien nodig, of terug gestort op de rekening door de terminal te laten inbellen.
Proton had HET digitale cash alternatief kunnen zijn, maar er is veel te weinig durf of ambitie aan de dag gelegd.
Voor mij hadden home terminals die als hoofd portefeuille dienstdeden, en portable terminals voor inter-kaart transfers, het verschil gemaakt, en eenmaal er veel gebruik van en vraag naar is, had de rest blijven meegaan. Nu is dat een stille dood gestorven.
-
- Deel van't meubilair
Maar dat is niet meteen de schuld van Proton op zich... wel de ganse marketing er rond.ITnetadmin schreef:En that's my point. Die kritieke massa is nooit bereikt.
Jij jou mening... ik blijf het nonsens vinden.ITnetadmin schreef:En ik beweer dat dat deels komt omdat proton geen onderlinge transfers mogelijk maakte, of thuis met een terminal laden en ontladen.
Jij zoekt naar een vervanger van cash geld... dat was nooit de bedoeling van Proton.ITnetadmin schreef:Proton had HET digitale cash alternatief kunnen zijn
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Nogmaals, dat is niet waar... Ik kan geen proton van de bomma, ouders, collega's ontvangen. Vroeger, en toen bestond proton al, kreeg ik zakgeld van mijn ouders, en vermits mijn grootouders zelfstandigen waren waar cash geld binnen kwam... Niet iedereen hoeft dus naar de automaat te lopen voor cash. Laat staan dat proton in ELKE automaat werd aanvaard. Bij ons op het werk staat het er in, alleen niet geactiveerd. Dan sta je daar mooi met uw proton.r2504 schreef:Feit blijft dat "naar de automaat moeten" een non-argument is voor proton... want voor cash moet je het ook.ITnetadmin schreef:Ik denk dat ie bedoelt dat als je toch naar de automaat moet, je even goed cash geld kan afhalen, waar je veel makkelijker mee kan betalen dan met proton, dat lang niet overal aanvaard werd.
Als je relatief vaak nog met cash betaalt heb je thuis een hele vaas vol met muntstukjes. Dus voor een cola uit de automaat te sleuren... Uiteindelijk moet je altijd voor een herlading naar een bankterminal, want verder kan je met proton geen geld uitwisselen met elkaar.
Wat ik trouwens bedoel met uw proton verliezen niet gelijk is aan cash verliezen... Je zegt het zelf ergens, het is een "EN" verhaal. Portefeuille kwijt, is zowel cash als uw protonsaldo kwijt, terwijl het gewoon op dezelfde kaart staat als waarmee je BC kan gebruiken. Dus je hebt steeds een reserve bij die je nog eens extra kan verliezen...