x Mbit (95 %)

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Men heeft me al meerdere keren het proberen uitleggen wat bv 1 Mbit (95%) is maar ik snap het nog steeds niet.
Iemand hier die het goed kan uitleggen liefst aan de hand van een voorbeeld.
Ik wil met medewerking van mijn neef namelijk een webhostingbedrijfje beginnen en laten we niet als topic van vorig jaar hier constant kritiek op geven en wil je dat toch PM me dan anders word deze topic weer gesloten (en dat is in zo'n gevallen maar goed ook).

EDIT:
Het gaat hier om een soort berekening van traffic niet om de snelheid van de lijn.

Alvast bedankt en mvg, gamefreak977 aka bossie
Laatst gewijzigd door gamefreak977 11 jun 2010, 15:33, in totaal 2 gewijzigd.
Akira
Elite Poster
Elite Poster

1Mbit zal wel de snelheid van de lijn zijn waarop die server zich bevind
=125KB (kilobyte)
en hoe had je gedacht te beginnen met webhosting?
servers kopen in Buitenland, zodat ge een dedicated server hebt?
space kopen op servers?
zelf server draaien?
de pispaal <<
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Op zicht hoeft dat allemaal niet zo'n probleem te zijn, webhostingbedrijfje beginnen: verschillende "echte" webhosts en datacenters verhuren/verkopen kant-en-klare oplossingen waarbij je enkel nog met de nodige centjes over de brug moet komen.
De enige dingen die je moet weten zijn dan:
- welk systeem ga ik nemen (Windows? *nix?)
- Zit er een controlepaneel à la Plesk of cPanel bij (anders moet je zelf alles in een shell instellen, niet aangeraden voor beginners)
- Zit er een backupmogelijkheid bij?
- UPS?
- Powerswitch? (van op afstand stroom af en aan zetten, ideaal voor bij vastlopers)
- Welke hardware (harde schijf, ram, processor, NIC)
- Ga ik betalen voor een bepaalde hoeveelheid traffiek, of ga ik betalen voor unmetered, maar met beperking op de bandbreedte?

En 1 mbit is niet zo snel, maar zolang je geen downloads gaat aanbieden is dat meer als voldoende.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Mr.Cide schreef:1Mbit zal wel de snelheid van de lijn zijn waarop die server zich bevind
=125KB (kilobyte)

Ik dacht het niet: het gaat hier om HEEL VEEL traffic maar ik snap de manier waarop de traffic deze methode berekent word.

Om op de vraag te antwoorden van meon:
Ik zag het groter, echter weet ik wel nog niet of het gaat door gaan:
een halve server rack= 22*1U servers (waarvan 1 van mijzelf) onderverhuren.
Ik ben nu nog aan het plannen en ik kan niet verder met plannen voor ik begrijp hoe men die traffic berekent.
Het gaat om een promotie bij mijn webhosting provider waar ik atlijd gelukkig klant ben geweest (ook toen het slechter ging met het bedrijf toen de servers tijdelijk in BE stonden).

Voor 300 EUR kan ik:
22U, 4Mbit (95%) traffic, 5 acces cards, 128 IP's hebben
Ik zou voor dit snel verhuurd te kunnen krijgen inkoopacties.net gebruiken.
Later zou ik beter service gaan aanbieden met APC masterswitch en mogelijkheid om servers te huren (dedicated) wat geen probleem vormt aangezien mijn neef toch een PC hardware bedrijfje nu al heeft dus het komt hem enkel maar ten voordelen.
Als je meer wil weten vraag het via PM want daarvoor is deze topic niet bedoelt.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Heel veel traffic he? Wel, 1Mbit, dat kan per maand ongeveer 329.4GB traffic geven :) Die 1Mbit is gewoon de gemiddelde snelheid die je haalt/zal halen per seconde. Das al aardig wat traffic hoor. Die 95% dat weet ik zelf niet.

Maar het is zoals meon zegt, je hebt 2 manieren om traffic te betalen. Ofwel koop je volume. Vb 2TB per maand. hoe snel en hoe je ze opgebruikt is jouw probleem. Ofwel koop je 1Mbit, dat wil dan zeggen dat je constant 1Mbit/s traffic mag hebben. Dat zou ongeveer het zelfde zijn als je per maand 330 GB traffic zou kopen.

Cheers
Afbeelding
Akira
Elite Poster
Elite Poster

het is denk ik niet zo slim om servers te zetten in belgië daar er nog steeds limieten zijn en met een 3.3Mbit/192of256Kbit(skynet als vb) gaat het niet zo vlot lopen
wat wel interessant is is dat er plaatsen in nederland zijn waar je een server mag plaatsen(op vb een 100Mbit lijntje zonder limiet) dit kan ook in andere landen
de pispaal <<
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Mr_Cide, dat wil niet zeggen dat je max 1Mbit krijgt he. Je hebt dan nog de Burst-waarde. Dat is de max snelheid die je kan krijgen. Meestal ligt de burst-speed op 10Mbit of meer. Die 1Mbit is enkel een indicatie voor trafficverbruik.

Cheers
Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Mr.Cide schreef:het is denk ik niet zo slim om servers te zetten in belgië daar er nog steeds limieten zijn en met een 3.3Mbit/192of256Kbit(skynet als vb) gaat het niet zo vlot lopen

No offence MAAR
Zijde beetje dom ofzo net zoals in NL zijn er in BE ook datacenters met Gbit uplinks.
Vroeger stonden de servers van mijn provider daar en ze hebben daar niets dan miserie gehad en ze hebben ze na enkele maanden TERUG naar NL verhuist.

laat me verder iets duidelijk maken: je hebt geen beperking tot 1 Mbit maar daarvoor staat die (95%).
Je kan bevoorbeeld wel 20 Mbps gaan gebruiken.
Voor zover ik het al begrepen heb word er dan een gemiddelde gepakt van die pieken.
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

gamefreak977 schreef:
Mr.Cide schreef:1Mbit zal wel de snelheid van de lijn zijn waarop die server zich bevind
=125KB (kilobyte)

Ik dacht het niet: het gaat hier om HEEL VEEL traffic maar ik snap de manier waarop de traffic deze methode berekent word.

Om op de vraag te antwoorden van meon:
Ik zag het groter, echter weet ik wel nog niet of het gaat door gaan:
een halve server rack= 22*1U servers (waarvan 1 van mijzelf) onderverhuren.
Ik ben nu nog aan het plannen en ik kan niet verder met plannen voor ik begrijp hoe men die traffic berekent.
Het gaat om een promotie bij mijn webhosting provider waar ik atlijd gelukkig klant ben geweest (ook toen het slechter ging met het bedrijf toen de servers tijdelijk in BE stonden).

Voor 300 EUR kan ik:
22U, 4Mbit (95%) traffic, 5 acces cards, 128 IP's hebben
Ik zou voor dit snel verhuurd te kunnen krijgen inkoopacties.net gebruiken.
Later zou ik beter service gaan aanbieden met APC masterswitch en mogelijkheid om servers te huren (dedicated) wat geen probleem vormt aangezien mijn neef toch een PC hardware bedrijfje nu al heeft dus het komt hem enkel maar ten voordelen.
Als je meer wil weten vraag het via PM want daarvoor is deze topic niet bedoelt.

Je kan op 2(3) manieren coloceren:

ofwel op basis van trafiek: je koopt een aantal GB per maand/jaar en je wordt daarop afgerekend.

Ofwel burstable:
op basis van een minimum snelheid die je wilt, dit is vooral goed als je een dedicated bandwith nodig hebt.
Dit kan op 2 manieren gefaktureerd worden:

ofwel pakken ze de average. Alle metingen van het gemiddelde verbruik per 5 minuten worden aan het einde van de maand bij elkaar opgeteld om vervolgens gedeeld te worden door het totale aantal metingen. Als u gemiddeld 1 Megabit bandbreedte per maand verbruikt komt dit neer op ongeveer 320 Gigabyte dataverkeer per kalendermaand. Al met al wordt dus uw daadwerkelijke verbruik afgerekend.

Bij facturatie op 95-percentiel basis, worden alle metingen van de piekbelasting per 5 minuten gesorteerd op grootte. Van al deze metingen worden er 5% verwijderd, namelijk de hoogste getallen. Van de 95% die hierna overblijft wordt de hoogste waarde genomen en gefactureerd. Dit is vooral gunstig als het verloop van de verbruikte bandbreedte constant is.
Laatst gewijzigd door Joe Sixpack 03 jul 2004, 23:24, in totaal 1 gewijzigd.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ivm die 95%. Op de easynet website hebben ze een mooi flash dingetje over hoe dat werkt (bij hun!!):

http://www.be.easynet.net/home/index.cfm?id=92&l=1
Helemaal onderaan klik op "Show me how it works [flash 4 required]".
NuKeM
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

NuKeM schreef:Ivm die 95%. Op de easynet website hebben ze een mooi flash dingetje over hoe dat werkt (bij hun!!):

Zal het even bekijken --> dat is overal hetzelfde hoor want dat is een internationaal gebruikte term in de webhosting wereld ;)

EDIT:
Bekeken heeft me al 1 en ander bijgebracht.
Ik denk dat ik nu best gewoon eens ga uitreken hoeveel ik dus maximum aan GB per maand mag gebruiken zo kan ik bereken wat een redelijk prijs is voor mijn al dan niet toekomstige klanten.
Als ik het goed versta neem ik xMbps*60*60**24*gemiddeld aantal dagen per maand-5%
Ik ga uit mijn dak als ik het juist heb :D
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ik heb iemand nodig die echt veel van webhosting kent om me te helpen hierbij.
Als hij nog veel van linux en serverbeheer kent maat hij misschien kans als freelancer ingezet te worden.
PM me want hiervoor dient dit topic niet meer.
Joe Sixpack
Member
Member
Contacteer:

gamefreak977 schreef:
NuKeM schreef:Ivm die 95%. Op de easynet website hebben ze een mooi flash dingetje over hoe dat werkt (bij hun!!):

Zal het even bekijken --> dat is overal hetzelfde hoor want dat is een internationaal gebruikte term in de webhosting wereld ;)

EDIT:
Bekeken heeft me al 1 en ander bijgebracht.
Ik denk dat ik nu best gewoon eens ga uitreken hoeveel ik dus maximum aan GB per maand mag gebruiken zo kan ik bereken wat een redelijk prijs is voor mijn al dan niet toekomstige klanten.
Als ik het goed versta neem ik xMbps*60*60**24*gemiddeld aantal dagen per maand-5%
Ik ga uit mijn dak als ik het juist heb :D

neen je betaalt de gemiddelde bandbreedte die verbruikt is.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

ihosting.be het bedrijf waar ik dus 22U zou gaan huren heeft me aangeraden om 1 Mbit gelijk te stellen aan +/- 200 GB.
ihosting
Starter
Starter
Contacteer:

misschien even vlug uitlmeggen

Misschien even duidelijk het 95% princiepe uitleggen:

De meetmethode gaat uit van bijvoorbeeld een meting aan uitgaande dataverkeer elke 5 minuten. Dit levert 8000 metingen over een maand op die op een rijtje worden gezet van laag naar hoog.

Hiervan worden de 5% hoogste metingen (400 stuks) niet in beschouwing genomen. De meting die dan als hoogste overblijft is de dataverkeer over die maand.

1Mbit aan volle belasting gedurende een maand zal +- 320GB zijn.
Met Vriendelijke groet
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

ihosting schreef:misschien even vlug uitlmeggen

Misschien even duidelijk het 95% princiepe uitleggen:

De meetmethode gaat uit van bijvoorbeeld een meting aan uitgaande dataverkeer elke 5 minuten. Dit levert 8000 metingen over een maand op die op een rijtje worden gezet van laag naar hoog.

Hiervan worden de 5% hoogste metingen (400 stuks) niet in beschouwing genomen. De meting die dan als hoogste overblijft is de dataverkeer over die maand.

1Mbit aan volle belasting gedurende een maand zal +- 320GB zijn.

Kheb gewoon een vraagske, als je nu per dag 1 uur 100Mb van het netwerk belast, en voor de rest 23 uur niets, wat zal je dan moeten betalen?

het zou mij logisch lijken dat je dan voor 100Mb betaalt maar dat zal wel niet zeker?
ihosting
Starter
Starter
Contacteer:

hoe gaan we dit ff kort uitleggen

dus eigenlijk heeft het weinig met het aantal GB te maken

Afbeelding

zoals je ziet heeft het meer met pieken te maken, maar dan wel pieken op vlak van bandwidth.
dus je hebt een druk moment tussen 23-24u:
- hier zal 5% van de hoogste pieken eruit gehaald worden.

Dus 4Mbit 95 % wil niet zeggen dat je maar tot de 4 Mbit bandwidth kan gaan.
Je kan dus de volle 100 Mbit gaan gebruiken.[/img]
Met Vriendelijke groet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Misschien met cijfertjes... en om het nog gemakkelijker te maken stel dat het 80% is, ipv. 95% en dat men maar 5 metingen zou doen.

1. 0.75 Mbit
2. 1.25 Mbit
3. 5 Mbit
4. 0.25 Mbit
5. 0.50 Mbit

Gezien de 80% regel valt er 20% van je hoogste meting weg, maw. meting 3 haalt men uit de berekening. De som van de overige metingen is 2.75, welke men deelt door 4, en dat geeft dus 0.6875 Mb/s (welke dus onder je limiet zit, ondanks het feit dat je om sommige dagen er ruim boven zit).

Let wel dat de metingen in realiteit veel fijner zijn dan dit simpel voorbeeld.
ihosting
Starter
Starter
Contacteer:

idd zo kan je het bekijken ;-)
Met Vriendelijke groet
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”