Welke 12V lader voor in de auto?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik was aan het grasduinen op de website van DX. En ik heb hier ook al eens iets gelezen maar wie helpt mij verder? Er zijn opladers die in de sigarettenaansteker van de auto gaan en waarmee je je smartphone, tablet,... kan opladen. Nu blijken er ondertussen opladers te zijn met 2 USB aansluitingen en per aansluiting een verschillende ampèrage, nl. 1A en 2 of 2,1A. Welk ampèrage moet je hebben om je smartphone op te laden in de auto? Ik heb er ooit eens eentje gekocht hier in België, details onbekend, maar als mijn smartphone dienst doet als GPS en tegelijkertijd op de achtergrond een internet radio staat te jengelen, dan kan de adapter het niet bijhouden en vermindert gestaag het niveau van de batterij. Zou dat opgelost kunnen worden door een lader van bv. 2A aan te sluiten? Of is het ampèrage van ondergeschikt belang?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Ten eerste, met laders en DX zou ik opassen. Ik hang liever geen dure smartphone aan een lader van een paar dollar, wat daar in zit (of soms juist niet inzit) van hardware is niet zo fraai. Dit zijn wel geen 12v dc laders, maar het geeft een indruk hoe het gesteld is met de kwaliteit van die dingen: http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html

Als je dan toch voor een china exemplaar wilt gaan, meer ampere is altijd beter. Een telefoon is begrensd op een aantal amp die kan trekken (tussen de 0.7 en de 1.2A gemiddeld) De meeste telefoons trekken minder stroom als het voltage onder een bepaalde waarde gaat (wat de meeste laders doen op hun maximum kunnen) om zo de lader niet te over belasten. Alles met 2A of meer zal dus voldoen, maar houdt hier rekening mee dat niet alle laders hun geadverteerde stroom kunnen leveren aan 5V, zo zijn er veel 2A china laders wiens spanning voorbij de 1A al zwaar naar beneden gaat.

En dan heb je nog het feit dat de meeste telefoons maar aan 500mA of zelfs minder laden als er iets aanhangt op de data pinnen van de usb (om te voorkomen dat ze een usb poort van een computer eruit slopen). Apple doet iets met bepaalde voltages op die pinnen om op te laden en de meeste anderen sluiten de beide pinnen kort langs de telefoon kant.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Kijk eens in de Action. Ik heb daar een paar weken geleden een dual usb lader van 2,1A gekocht voor een paar euro, en die werkt perfect.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ander iets : opladen + GSM gebruiken = sneller verslijten van batterij.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hoe kom je daar bij Krisken?

Ik zou sowieso ook opteren voor een versie die 2,1 A kan laden, dit is de stroomsterkte, vergelijkbaar met hoe veel water er uit u kraan kan vloeien.
Een smartphone laden is USB modus gaat toch wel erg langzaam vind ik 0,5 A om precies te zijn.
Bij mijn huidige smartphone is snelladen ongeveer 0,75 A, wat toch 50% sneller is, het is natuurlijk geen iPhone die dit waarschijnlijk nog beter doet.

Wat je ook zeker hebt met die 2,1 A (wat een "uitvinding" van Apple is, en erg afwijkt van de USB-standaard) is dat zij een simpele toch doeltreffende manier hebben om het apparaat kenbaar te maken hoe snel het kan laden zonder dat digitale communicatie over USB vereist is.
Dit is zowat standaard geworden, en ook Samsung doet hieraan mee (of toch enige eigen variant + het herkennen van Apple materiaal).
Wat ik hiermee wil zeggen, beter wat meer centjes spenderen aan een lader die dit ook effectief implementeert, dan één of ander goedkoop ladertje dat dit niet doet want dan heb je totaal geen voordeel met een 2,1 A lader bij één toestel.

Kijk bij een Android toestel dus zeker even na, of het USB of AC laden is, AC is snelladen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik vind het zo snel-snel-snel niet meer terug, maar is een artikel dat dit jaar nog ergens online verscheen waar in stond dat werken met je gsm + tegelijk opladen niet bevordelijk is voor je GSM. Dit zou de reden zijn waarom je een relatief korte oplaadkabeltjes hebt bij smartphones.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Pas op met goedkope merkloze laders.
Een paar weken terug stond er een test in C'T van een tiental smartphones met hun laders en in hoeverre deze laders compatibel waren met de andere geteste toestellen... Niet goed dus. Veel laders konden/wilden zelfs geen 500mA leveren aan een ander toestel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een hele leuke blogpost over die laders is de volgende:
http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html

Wil je dan echt 1€ uitgeven aan een lader voor een smartphone van 300€ ofzo?
Biedt de lader niet genoeg bescherming, dan zal je elektronica ook niet lang werken :wink:

De kabeltjes zijn zo kort om de verliezen te beperken.
Of anders gezegd, korter is minder koper. Uiteraard door de lengte, maar ook doordat het verlies een absolute waarde is, relatief mag je dus meer verliezen hebben per lengte op een korte kabel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De lader die ik nu heb is er eentje van Velleman, je weet wel, van die doe-het-zelf kits voor electronica.
Verder wordt hier 2x een link gegeven naar laders voor... 220V.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Goh ik vind het zo snel-snel-snel niet meer terug, maar is een artikel dat dit jaar nog ergens online verscheen waar in stond dat werken met je gsm + tegelijk opladen niet bevordelijk is voor je GSM. Dit zou de reden zijn waarom je een relatief korte oplaadkabeltjes hebt bij smartphones.
Dat zal dan toch bij zeer specifieke devices geweest zijn. Normaal wordt de inkomende stroom gewoon gebruikt voor de telefoon zelf en de batterij laad gewoon trager.
Wat wel de levensduur (sterk) verkort is de temperatuur en als je de telefoon gebruikt en oplaad zal die wel serieus oplopen.
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Ik gebruik deze tot grote tevredenheid in de wagen: Wel enkel nuttig allicht als je een voldoende groot opbergvak hebt ervoor.
Gentenaar123
Starter
Starter

Wanneer je een autolader koopt zou ik op dit moment gaan voor een lader met een zo'n hoog mogelijk Ampere. Dit omdat de nieuwste telefoons al opladen met 2A. Je telefoon is de bepalende factor bij het laden en het zal dus niet zo zijn dat je je batterij opblaast. Verder is het verstandig om niet voor de goedkoopste laders uit china te gaan. Hier gaat nog wel eens wat mee mis (bron). Succes verder met zoeken naar een goede oplader :).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

De 12V stekker verdeler van de action met 3x 12V aansluiting + 2x USB (3A) is bijzonder goed... zeker voor de prijs.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Binnenkort hebben ze er eentje in den Aldi...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik had er overlaatst een paar van Nokia, met 2 USB aansluitingen die voldoende A gaven voor een iPad op te laden ... Zal eens zien of ik er nog zo heb...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Best idd eentje met een hogere ampère kopen ja. Ik heb een gewone gsm lader van Samsung gekocht in een mobistar winkel en deze levert maar 0.7 ampère. En als ik mijn Samsung galaxy s4 gebruik met navigatie trekt hij de batterij gewoon verder leeg en word hij ook best warm. Over laatst heb ik een powerbank gekocht die 2.1 ampère levert en deze laad mijn telefoon moeiteloos bij als ik deze ook gebruik met navigatie en word nauwelijks warm. Dus ik ga binnenkort toch ook zien achter een zwaardere autolader

[Afbeelding Post made via mobile device ]
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik kan alvast positief spreken over de tomtom high speed autolader :) 2 USB poorten waarvan eentje tot 2.1 A (apple standaard). Heb die intensief gebruikt , beide poorten continu in gebruik, met verschillende belastingen zoals ipads, iphones en GPS en dat werkte perfect.
Flippi
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Hama 12V --> 5V / 2 x 2.1 A

Afbeelding
12,99 €

Afbeelding
24,99 €

'k Vraag me wel af wat het prijsverschil rechtvaardigt.

Er staan er wel meer op de site van Conrad.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik zag dit weekend de volgende aanbieding in de krant:
http://shop.gva.be/is-bin/INTERSHOP.enf ... =OfferList

Zelf heb ik tijdje geleden duo-oplader bij Action gekocht voor 2 euro. Werkt prima, ik ben nadien een paar reserve gaan halen :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

De meeste van die laders zullen nog wel deftig zijn, al hang ik mijn (dure) smartphone of ander USB device niet graag aan een zeer goedkope 12v => 5v lader:
Het moet er maar eens zo een zijn:
http://hackaday.com/2012/08/15/buying-c ... ing-money/
12v ipv 5v kan nare gevolgen hebben.

Hier wat 230v adtapers tegenover elkaar:
http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html

Als er een ding is waar ik niet op zou besparen is het laders voor dergelijke apparatuur.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

In Aalst heb je een electronica winkel, Gotron. Ik was even op hun website aan het zoeken en kwam deze tegen:
http://www.gotron.be/dc-dc-convertor-me ... a-max.html

Kopen of toch maar niet?
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-06-17 om 09.50.43.png
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb enkele maanden geleden deze gekocht omdat mijn Sony Xperia Z in combinatie met Waze meer power nodig had dan 1A. Op de andere heb ik nu mijn mobile wifi hangen, werkt perfect en nu geen verlies meer van batterij :)

Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Ik heb enkele maanden geleden deze gekocht omdat mijn Sony Xperia Z in combinatie met Waze meer power nodig had dan 1A. Op de andere heb ik nu mijn mobile wifi hangen, werkt perfect en nu geen verlies meer van batterij :)

Goeie tip. Voornamelijk de ingangsspanning van 12-24 V kan mij bekoren, in tegenstelling tot die bij Gotron die slechts 12-13,8V aankan.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hier staat wat informatie over de batterij in je smartphone ...

Veel van die dingen die je hoort (gsm niet gebruiken als hij laadt, niet insteken 's nachts...) zijn gewoon niet waar.

http://mashable.com/2014/06/18/phone-charging-myths/
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
diederik
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Even terug boven halen. Ik heb de tomtom lader gekocht die hier ook al voorbij gekomen is. Ik gebruik hem voor mijn gsm die waze draait (gps) en bluetooth staat op. Ik heb al de 2 poorten geprobeerd maar toch blijft mijn gsm verder leeglopen (niet snel, maar toch).

Kan dit aan de USB kabel liggen die ik gebruik of is het gewoon normaal dat hij niet oplaadt ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Hangt van de gsm af en van de "signalisatie" op de twee datapinnen. Het zou goed kunnen dat jou gsm denkt dat die aan een pc hangt en max 500mA trekt om geen USB poorten te beschadigen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

johcla schreef:Kijk eens in de Action. Ik heb daar een paar weken geleden een dual usb lader van 2,1A gekocht voor een paar euro, en die werkt perfect.
ik laad er zowel mijn gsm mee op, als poweren van de dashcam ... dus ook een tevreden action klant ;)
diederik
Premium Member
Premium Member

AndRo555 schreef:Hangt van de gsm af en van de "signalisatie" op de twee datapinnen. Het zou goed kunnen dat jou gsm denkt dat die aan een pc hangt en max 500mA trekt om geen USB poorten te beschadigen.
Kan je hier iets aan doen, zorgen dat je gsm niet denkt dat hij aan pc hangt of kan dit niet ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Dat kan, afhankelijk van model gsm. Welke telefoon heb je?

Op vele android kan je de data pinnen in de kabel of lader kortsluiten (tov device) dan trekken de meeste wel meer stroom. Softwarematig wil dat op bepaalde gsm ook nog wel lukken (wel root nodig), dan is eer "fast charge" optie, die de telefoon voor de gek houdt dat hij aan compatibele lader hangt.
diederik
Premium Member
Premium Member

ik heb een elephone P8 (chinees)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”