Internet via elektriciteitskabels

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jurn
Starter
Starter

Halo,

ik ben sinds kort terug verhuisd van nederland naar belgie.
Ik woon even terug bij mn ma en als oplossing voor het internet heb ik zo'n adapters (sweex) gekocht om internet te ontvangen via stroomkabels.

Mn ma heeft Belgacom internet. Werkt perfect met mn xbox One, hoef geen poorten open te zetten want mn NAT type staat op "open". (gisteren getest)
Alleen leef ik aan de andere kant van het huis en heb ik dus internet via de elektriciteitskabels aangezien geen internetkabels tot bij mij getrokken zijn
Die adapter gaat via een modem/router (sweexLW320) naar xbox en pc.
Op de pc heb ik totaal geen probleem maar de xbox One heeft hier een "Strikt" Nat-type aan.

Ik heb al geprobeerd om de poorten te forwarden van de BBOX3 (ip 192.162.1.1) naar de Sweex LW320 (ip 192.168.1.2)
En dan van de Sweex LW320 naar het static-ip-adres van de Xbox One (192.162.32.104)
maar dat helpt dus niet. Misschien doe ik wat verkeerd met het forwarden?
Sweex WAN ip =192.168.1.2 en LAN = 192.168.32.1
Moet ik die poorten naar de wan of de lan forwarden...
Of ligt het misschien aan het feit dat ik internet via de elektriciteitskabels heb?
Of aan nog wat anders wat ik over het hoofd zie? (DHCP)

dit vond ik nog op een site:
U moet er in ieder geval voor zorgen dat er maar één DHCP-netwerk staat ingeschakeld. Deze moet direct staan aangesloten op het internet via een apparaat dat data-verkeer ongehinderd doorlaat.

Een oplossing is het inschakelen van een modem/router in "bridge-mode". Dit is mogelijk bij sommige modem/routers, en door dit te doen, worden de router-capaciteiten uitgeschakeld van de modem/router. Dit geldt voor zowel de DHCP als de hardware firewall. Een nadeel is echter dat bellen bij bijvoorbeeld ADSL modem/routers misschien niet meer mogelijk is.

Is dit mss een oplossing?

even kort :
Bbox3 ==> Xbox One ==> Nat type : Open

Bbox3 ==> via elektriciteitskabels ==> Sweex LW320 ==> Xbox One ==> Nat type : Strikt

Ik hoop dat ik de thuissituatie een beetje duidelijk kon schetsen.
Mocht er nog wat onduidelijk zijn of ik moet nog meer info over bepaalde zaken geven, laat dan maar weten.

Mvg,
Jurn
Jurn
Starter
Starter

Heb om de poorten te openen gekeken op de site
http://portforward.com/english/routers/ ... ox_One.htm

Is niet dezelfde want ik heb de LW320, maar het principe blijft volgens mij hetzelfde, toch?
freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

DHCP uitschakelen in je Sweex-router, en dan de netwerkkabel die van je Powerline-adapter komt, en de netwerkkabels naar je pc en console allemaal in de LAN-poorten steken. De WAN-poort gebruik je niet.

Of als je die wifi niet gebruikt van die Sweex-router, kan je daar beter een gewone switch ipv die router plaatsen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb geen enkel idee wat ze bedoelen met die "nat types". Je bedoelt bij je ips wss altijd 192.168" en niet "192.162", want in dat laatste geval is het normaal dat het niet werkt.
Verder doen wat freggy zegt, en niet vergeten je static ip in de xbox in de range van je bbox te plaatsen als je zijn advies opvolgt.

Verder: staat je sweex router momenteel achter je powerlans? Je bent zeker dat de powerlans het netwerksignaal juist doorsturen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jurn
Starter
Starter

freggy schreef:DHCP uitschakelen in je Sweex-router, en dan de netwerkkabel die van je Powerline-adapter komt, en de netwerkkabels naar je pc en console allemaal in de LAN-poorten steken. De WAN-poort gebruik je niet.

Of als je die wifi niet gebruikt van die Sweex-router, kan je daar beter een gewone switch ipv die router plaatsen.
Freggy,
Wi-Fi wordt ook gebruikt dus ik zal bij modem moeten blijven.
ITnetadmin schreef:Ik heb geen enkel idee wat ze bedoelen met die "nat types". Je bedoelt bij je ips wss altijd 192.168" en niet "192.162", want in dat laatste geval is het normaal dat het niet werkt.
Verder doen wat freggy zegt, en niet vergeten je static ip in de xbox in de range van je bbox te plaatsen als je zijn advies opvolgt.

Verder: staat je sweex router momenteel achter je powerlans? Je bent zeker dat de powerlans het netwerksignaal juist doorsturen?

ITnetadmin,
Ik heb een typfout gemaakt. Ik bedoelde inderdaad 192.168...

Dit is voorlopig hoe alles verbonden is : (in de veronderstelling dat powerlans internetverbindingen zijn via elktriciteitskabels(stroomnetwerk))
Bbox3 ==> Powerlans ==> Sweex ==> Xbox One

Op je vraag of de powerlans het netwerksignaal juist doorsturen .....
Geen idee hoe te controleren maar
ik ontvang wifi op mn smartphone
ik kan surfen op de laptop
en het is mogelijk te gamen met de xbox One (alleen doet xbox-live wat lastig door het NAT-type die op strict staat)
Dus ik veronderstel van wel (zeg ik met een klein hartje) :)

Bedankt alvast voor de vlugge reacties, Freggy en ITnetadmin.
Ik ben zo klaar met werken. dan ga ik testen en laat ik weten of het uitschakelen van de DHCP werkt (wat ik wel heel erg hoop nu)

Ik ben de rustigste persoon .... tot het internet het niet doet zoals ik wil en dus niet kan gamen :evil:

Grtz,
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Je kan DHCP gewoon uitschakelen, dat heeft geen invloed op de werking van de draadloze functie.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Idd, dhcp afzetten, de wan poort niet meer gebruiken en enkel met de lan poorten werken (en desnoods je sweex lan een adres geven in je bbox range zodat je nog aan je settings kan), en je hebt hem getransformeerd in een access point. Dan staat alles in de bbox lan en heb je geen dubbele nat.

Jurn
Starter
Starter

Ok,

Heb de DHCP uitgeschakeld in Sweex modem.
Alle kabels in de Lanverbindingen gestopt. (sweex)
Nieuw statict IP adres aangemaakt in de xbox aangezien hij nu verbinding maakt via de Bbox3 ipv de andere modem.
bbox ip : 192.168.1.1
sweex : 192.168.32.1
xbox voordien. 192.168.32.104
xbox nu : 192.168.1.105
De poorten die nodig zijn voor Xbox One, open gezet. http://portforward.com/english/routers/ ... ox_One.htm

En tadaaaa .. het werkt!!! :banana: :bdaysmile: :-D :beerchug:

Jullie hulp is fantastisch, waarvoor hartelijk dank

Mvg,
Jurn
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Het is mss aangeraden je sweex ook een ip te geven in de *.1.x range, dan kan je inloggen als je aan de wifi settings ofzo moet.

Jurn
Starter
Starter

Ik weet niet of het echt nodig is om die poorten open te zetten, maar na alle ellende de afgelopen dagen heb ik het toch maar gelijk gedaan ;)

Thnx again
Jurn
Starter
Starter

ITnetadmin schreef:Het is mss aangeraden je sweex ook een ip te geven in de *.1.x range, dan kan je inloggen als je aan de wifi settings ofzo moet.

Das ook geen slecht idee nee.
Gisteren vroeg dochter al om het ww en gelukkig had ik het opgeschreven.

Bedankt voor de vlugge reacties iig.
Jurn
Starter
Starter

Hey hey,

hier ben ik nog s na lange tijd.

De powerlineadaper is gesneuveld en nu hebben we een ander gekocht. Ene met 2 uitgangen waardoor ik gelijk met 1 internetkabel naar de xbox kan en de 2de naar de router.

Nu heb ik een vraag... Kan ik mn sweex router/modem gewoon resetten zodat de DHCP weer aan staat zoals voordien of is dat niet aan te raden.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik langs geen kanten nog in de router kom. Blijkbaar moet ik vorige keer toch iets vergeten zijn of verkeerd gedaan hebben.

Of is er een andere manier om terug in m'n router te komen en de DHCP terug aan te zetten?

Mvg,
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”