Op een Russisch forum zijn vijf miljoen gebruikersnamen en wachtwoorden van Gmail gelekt. Wel valt vlot te controleren of jouw account betrokken is.
De lijst verscheen op een Russisch forum over bitcoin en zo’n zestig procent van de accounts zouden nog werken met de huidige wachtwoorden. Voor zover bekend lijkt het op gegevens die werden verzameld via de gebruikers (phishingmails, wachtwoord raden enz…). Dat is goed nieuws want dat betekent dat de fout waarschijnlijk niet bij de systemen van Google ligt en dus niet kan worden uitgebreid naar de meer dan 500 miljoen Gmail-accounts wereldwijd.
Beveiligingsspecialst Peter Kruse bevestigt op Twitter de echtheid van de gegevens, maar vult aan dat de meeste wachtwoorden ouder zijn dan drie jaar en dus in veel gevallen niet langer werken.
Wie zich toch zorgen maakt kan op de website http://securityalert.knowem.com/ zijn e-mailadres (al dan niet volledig) ingeven om na te gaan of je account op de lijst staat.
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/5-m ... 426188.htm
5 miljoen gmail wachtwoorden gelekt.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Oef.....Everything looks OK
From the early information we have, your email is NOT in the list of hacked gmail accounts.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik heb m'n email er ook eens ingezet. De site zei dat m'n email er in stond en toonde de eerste twee karakters van m'n paswoord. Ik heb nog nooit een paswoord gehad met die karakters... Geen idee waar ze dat dan van halen.
(was wel een andere site)
(was wel een andere site)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Mijn email adres is compromised. Vraag me wel af welke password ze hebben... (dan kan ik achterhalen welke site geleakt heeft)
EDIT: ondertussen het bestand met passwords gevonden via een russische site.
Het is een password die ik in het verleden (tot 7 jaar geleden) gebruikte, maar NOOIT in Gmail heb gebruikt. Dus die gegevens zijn ECHT oud...
Het is een password die ik in het verleden (tot 7 jaar geleden) gebruikte, maar NOOIT in Gmail heb gebruikt. Dus die gegevens zijn ECHT oud...
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik gebruik voor alles een apart wachtwoord. Nu ja, m'n vroegere gmail accounts staan er niet eens in.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Zelfde hier ....krisken schreef:Oef.....Everything looks OK
From the early information we have, your email is NOT in the list of hacked gmail accounts.
En gelukkig ook op bijna alle belangrijke accounts een ander password.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Wat ik vermoed dan dat ze die gegevens gehaald hebben van een gecomprommiteerde site waar je je geregistreerd hebt met je gmail en dat wachtwoord.Dima_2005 schreef:Mijn email adres is compromised. Vraag me wel af welke password ze hebben... (dan kan ik achterhalen welke site geleakt heeft)
Vaak gebruiken mensen overal hetzelfde wachtwoord (heel erg slechte gewoonte)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Everything looks OK
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Voor alle duidelijkheid: deze leak komt absoluut niet van Google/Gmail zelf.
De leaks komen van een aantal grote andere sites (o.a. eharmony en friendster). Daaruit hebben de "hackers" dan gewoon alle populaire publieke emaildiensten uit gehaald (gmail, yandex, mail.ru, enz.) en die 2 met elkaar verbonden, er van uit gaande dat mensen wel vaker overal hetzelfde paswoord gebruiken.
Als je dus zo dom niet bent of je maakt geen gebruik van de gehackte sites, is er niets aan de hand.
De leaks komen van een aantal grote andere sites (o.a. eharmony en friendster). Daaruit hebben de "hackers" dan gewoon alle populaire publieke emaildiensten uit gehaald (gmail, yandex, mail.ru, enz.) en die 2 met elkaar verbonden, er van uit gaande dat mensen wel vaker overal hetzelfde paswoord gebruiken.
Als je dus zo dom niet bent of je maakt geen gebruik van de gehackte sites, is er niets aan de hand.
ooh. shiny.