Nieuwe Belfius reader

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hi,

Vandaag stak er een nieuwe Belfius cardreader in de bus. Instructies voor installatie zijn simpel, aanmelden op de site, soort reader kiezen en als eerste stap software downloaden en installeren.
En dan wordt het vreemd, de software overeenkomst is in het Engels en men verwacht dat diet goedgekeurd wordt. Moet dat niet in de taal van de klant?
In de overeenkomst staat:
F. DATA PROTECTION
1. VASCO may collect certain personally identifiable information about You (“Personal Data”) in the process of installation or activation of the VASCO Software or in the process of using the VASCO Products or receiving the VASCO Services. Personal Data may be stored in Belgium, Switzerland, the United States or other jurisdictions. By accessing or using the VASCO Software, You consent to the transfer of Your Personal Data from the European Union and/or Switzerland to the United States and vice versa or to jurisdictions that may not provide an equivalent level of protection as the laws in Your home jurisdiction. You represent and warrant that You have provided all necessary notices to and obtained all necessary consents from relevant individuals in order to transfer their Personal Data to VASCO for the purposes and in the manner described herein.
2. VASCO and its affiliates may use and process Personal Data to provide You with the VASCO Products and VASCO Services requested, to respond to Your inquiries and requests, to provide customer support activities, to operate VASCO’s business, and to manage and administer Your account. VASCO may disclose Your Personal Data for business purposes only on a need-to-know basis and only with (i) VASCO employees and affiliates, (ii) You, from whom VASCO received the Personal Data, (iii) VASCO’s subcontractors and third party service providers that have agreed to safeguard Personal Data in a like manner as VASCO safeguards such information, and (iv) with other entities authorized to have access to such information under applicable law or regulation. VASCO may disclose Personal Data when necessary to protect its rights and property, to enforce its terms of use and legal agreements, as required or permitted by law, or at the request of law enforcement authorities and the courts, and pursuant to a subpoena. VASCO shall have no duty to notify You of such compliance with law.
Toch wel vreemd voor een Belgische bank.

Ik ga voorlopig alvast NIET akkoord. Een mailtje naar Belfius is onderweg.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Card readers met software installatie. Bestaat dat nog? Niet echt mobiel, zou ik nooit aanvaarden van mijn bank.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Tot hiertoe hebben ze mijn rekening toch nog niet leeg geplunderd sedert ik deze nieuwe gebruik :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hem wss om die "we mogen uw data aan de US doorspelen waar uw privacy rechten geen bal waard zijn".

on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn NIEUWE readers ter vervanging van de oude. Ze werken via USB of ook draadloos (niet met WiFi maar zonder draad) zodat ze ook bij bewerkingen op een tablet of andere device zonder USB gebruikt kunnen worden. Het is tevens een e-IDreader.

Dat men minstens zorgt voor een overeenkomst in de taal van de klant zodat je weet waarmee je akkoord moet (!!!) gaan.
Waarom expliciet toelaten om gegevens uit te wisselen met de US? De cardreader dient om mijn bankverrichtingen te doen met een Belgische bank en daar hoeven de Amerikanen zich niet mee te bemoeien. (OK, ik weet dat ze betaalgegevens sowieso delen en dat wat ze niet delen wel gemonitord zal worden "for our own safety", maar toch)...
Bye, Maurice
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Je hoeft de software enkel te installeren als je de kaartlezer met de kabel wilt gebruiken.

Als je deze zonder kabel gebruikt, werkt het eigenlijk zoals vroeger waarbij je een code moet overtypen. In dit geval hoef je dus geen software te installeren, en dus ook die overeenkomst niet te aanvaarden.

Much ado about nothing. :roll:
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ken het principe van uit NL banken, het is veel makkelijker met draad (geen lange cijfercodes etc). Zeker bij een vaste PC. Echter zie ik minpunten (zeker aangezien de oude kaartlezers binnenkort niet meer gaan werken):
- Je krijgt maar één kaartlezer per bankkaart. Ik heb stuk of 5 oude kaartlezers die overal rondslingeren : op mijn bureau, in mijn laptoptas, in mijn auto, ...
- Je krijgt geen nieuwe meer als de batterij op is : je moet deze nu opladen via de USB kabel. Handig voor mensen die niet technisch zijn aangelegd en sinds de tablet enkel dit nog gebruiken (cfr mijn moeder)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Is dat zo'n nieuwe reader die ze gingen verspreiden om ook met je eid te kunnen aanmelden bij bv. myminfin.be? Belfius zou starten met die nieuwe readers te verspreiden. Ik herinner mij Bogaert nog met zijn kop op tv om dit enkele maanden geleden wereldkundig te maken...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Yups.. dat is 'em
Bye, Maurice
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

@krisken: als ie niet moeilijk doet bij installatie toch :-)
Geeft mij toch maar een independent unit. Geisoleerd dus ook moeilijker bereikbaar via malware. En ik heb ook van die dingen rondslingeren want je vergeet die altijd als je ze nodig hebt anders.

bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Wel lastig als je in het buitenland woont. Ik ga echt niet naar het Belfius kantoor, dichtst bijzijnde kantoor is 2000km noordelijk.
Zal zelf wel batterijke wisselen, heb dat al vaker gedaan.

Let wel op het toestel is met volatile ram geheugen, je hebt 2 nieuwe batterijen nodig, 1 voor de ram power te geven, voor je het bijna lege batterijtje eruit gehaald, en dan kun je ene nieuwe batterij steken en dan het voedingskabeltje weer weghalen
ik wist dat eerst ook niet, toen op ge gewone mannier batterij gewisseld en het starte niet meer op, toestel bricked, bij een ander toestel was het wel mogelijk, zoalang de ram maar power krijgt.

Ik vrees als het toestel non violate mem had gehad, dat het alwel gekraakt zou zijn geweest.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

Wat zouden ze bedoelen met personal data?
Zou die plugin de schijven van je pc indexeren ofzo of zou het enkel Belfius gerelateerde data zijn?!
Wie weet kunnen ze die plugin in de toekomst ook gebruiken om checks te doen op je pc om te zien of die wel voldoet aan hun standaarden om aan netbanking te doen (bepaalde anti-virus op je pc moet hebben, firewall, ...)
Goed dat je dit gezien hebt want ik verwacht ook zo een reader en de algemene voorwaarderen lezen we niet altijd zo zorgvuldig :wink:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Antwoord van Belfius:

De voorwaarden zouden "algemeen voor alle software van Vasco" dezelfde zijn maar er worden geen gegevens uitgewisseld via de reader.

Reader kan ook zonder draad gebruikt worden (zoals Kenw00t meldde) en dan is de Vasco soft niet nodig.
Ik ga dat dan ook zo doen.

@remus Ik lees ook niet alles van de voorwaarden maar kijk wel nauwkeurig naar de privacyvoorwaarden en naar vermeldingen van "third party". Vooral bij apps kijk ik zeer goed uit en wanneer een app bv toegang wil tot mijn contacten maar dat voor het gebruik niet nodig is dan wordt de app niet geïnstalleerd.
Bye, Maurice
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en vind je dan ook telkens een app die doet wat je wil EN voldoet aan jouw privacy eisen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat laatste is voor mij althans de reden dat, zolang android geen privacy controls zoals ios kent, ik bij apple blijf.
Apps die aan zowat alles willen zitten was voor mij een paar stappen te ver.
Google had trouwens een paar versies geleden per ongeluk privacy controls inzitten (en die men als per ongeluk gelekte beta aanzag) en ze hebben ze er terug uithaalde met de woorden "dit was intern only want apps kunnen crashen als we ze de data die ze zoeken niet geven". Alsof je die apps geen fake returns kan geven.

Enfin soit, terug ontopic: Wordt het ns geen tijd dat de EU eist dat buitenlandse bedrijven voldoen aan de EU privacy wetgeving als ze software en hardware op de EU markt gooien?

on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:en vind je dan ook telkens een app die doet wat je wil EN voldoet aan jouw privacy eisen ?
Meestal wel, soms niet en dat is dan jammer.

BTW, ik gebruik zeer weinig apps en mijn tablet staat 99% van de tijd offline. GSM is nog een Win mobile 6.5 waarmee al maanden niet gebeld is (wordt gebruikt als auto GPS :-D )
Bye, Maurice
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik weet niet wat ik erger moet vinden, dat jij daar van wakker ligt of dat Belfius daar geen graten in ziet :banana:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Hij zou er maar beter wakker van liggen. Wij doen dat eigenlijk veel te weinig, en die bedrijven eigenen zich zomaar alle rechten toe, ook rechten die ze wettelijk in belgie niet mogen eisen.

Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Na het lezen van dit topic ga ik volgende week toch eens wat extra aandacht besteden aan de voorwaarden die KBC met de lancering van KBC Touch stelt. Toch wel iets meer vertrouwen in daar het een nieuwe kaartlezer blijkt te zijn die niet moet ingeplugd worden op de computer.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Heb hier ook de nieuwe Belfius reader voor het eerst gebruikt. Vind ik meer dan een grote stap achteruit. Om in te loggen moet je nu telkens die reader aan je PC hangen. Vroeger was het gewoon een universele reader die bij een hoop banken werkte, waardoor je ook vaak bij familie e.d. hun kaartlezer kon gebruiken indien nodig.
Vraag me trouwens af waar die LOGIN knop voor dient, want om in te loggen moet ik gewoon pincode geven en op OK drukken. Op de display komt ook helemaal niets van melding dat ik een authenticatie aan het doen ben.

Online betalingen zijn dan wel iets beter dan vroeger, omdat je daarvoor wel de reader standalone kan gebruiken, en de display nu duidelijk aangeeft dat je een Internet betaling aan het initiëren bent en dat je een bedrag ingeeft.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Lees eerst de meegeleverde flyer eens, dan zal je je realiseren dat je de reader ook zonder kabel kan gebruiken...
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Niet om in te loggen. Daarnet geprobeerd, en ik kon toch alleszins niet op de Belfius website inloggen zonder de reader in te pluggen.
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

dat gaat wel hoor, als je op het loginscherm komt staat er in het klein "klik hier om in te loggen zonder kabel" ofzo en dan gaat het wel
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Oei, thanks. Dan zal ik er over gekeken hebben. :oops:
Wel is het volgens mij zo dat de oude readers niet meer werken. Zo stond het toch in de folder. Ik zou het eens moeten proberen bij mijn eerstvolgende online aankoop waar je eerst moet kiezen welk bakje je hebt: eens de oude cardreader kiezen en dan proberen te betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”