'Beperk de Straling' verzet zich tegen wifi op trams

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De plannen van De Lijn om wifi aan te bieden op 45 trams in Gent stuit op verzet. Deze extra service die De Lijn aanbiedt, druist in tegen het voorzorgsprincipe en stelt iedereen die dit openbaar vervoersmiddel neemt bloot aan hoge wifi-straling, zo reageert de werkgroep 'Beperk de Straling'. De groep heeft De Lijn om een onderhoud gevraagd.

Donderdag raakte bekend dat De Lijn 45 Gentse en 45 Antwerpse 'hermelijntrams' tegen eind november gaat uitrusten met draadloos internet. De werkgroep 'Beperk de Straling' ziet dat echter niet zitten.

"Smartphone addicts"
"Ook reizigers waaronder kleine kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en elektrogevoelige personen die geen gebruik maken van deze wifi-service worden passief blootgesteld om 'smartphone addicts' hun plezier te gunnen. Het wifi-aanbod van De Lijn op trams druist ook in tegen het advies van de Hoge Gezondheidsraad om op het openbaar vervoer niet te bellen of te surfen in de buurt van kinderen en zwangere personen omwille van de verhoogde stralingswaarden. Ook het personeel en vooral de tramchauffeurs zullen permanent in een ongezond milieu van hoge stralingswaarden moeten werken", luidt de kritiek.

Wifi-vrije wagons
Ook de NMBS besliste om treinen te voorzien van wifi, maar overweegt in samenspraak met de werkgroep om ook wifi-vrije wagons te voorzien. "Deze vervoersmaatschappij houdt wel rekening met het voorzorgsprincipe en het grondrecht op een gezond leefmilieu zoals onderschreven in art.23 van de Grondwet", aldus de groep.
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... rams.dhtml

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

manmanman, in wa veur ne weireld leven wij...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

in een stralende wereld
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat moet een wreed leven zijn om te lijden, de vrees voor wifi en gsm-straling. Gewoon door de straat lopen, want al die wifis en hotspots aan de straatkant, zou je al ziek kunnen maken door die inbeelding.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Waarbij mijn stelling van een ander topic wordt bevestigd: wij leven (en blijven leven) in de Middeleeuwen. Vooruitgang zit er langs geen kanten in in deze Bananenrepubliek. Dat wat de norm is in het buitenland wordt hier door een onbeduidende minderheid tegengewerkt. Ik zou liever deze titel zien: Beperk "Beperk de Straling".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:Dat moet een wreed leven zijn om te lijden, de vrees voor wifi en gsm-straling. Gewoon door de straat lopen, want al die wifis en hotspots aan de straatkant, zou je al ziek kunnen maken door die inbeelding.
Euh... je leidt een leven. Een leven lijd je niet.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ja, 't is echt wel erg aan't worden zenne ...

Volgens mij krijgde zo in de open lucht nog véél meer straling "van de kosmos" op uw bolleke dan van allerlei WIFI, GSM, ... dinges.

Man man toch.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
leohein
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 11 keer

Typisch geval van Nocebo-effect. Hoe meer artikels van dit soort uit komen, hoe meer de mensen er last van gaan hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nocebo-effect
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Weten die mannen wel in welk stralingsveld je op de tram zit door de elektriciteitsleiding boven de tram en de elektromotoren in de tram :roll:
Wat met de straling die er nu al is van de GSMs van de reizigers?

Tijd voor de alu-hoedjes en dan weer in een grot gaan wonen :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Lord Utopia schreef:Dat moet een wreed leven zijn om te lijden, de vrees voor wifi en gsm-straling. Gewoon door de straat lopen, want al die wifis en hotspots aan de straatkant, zou je al ziek kunnen maken door die inbeelding.
In het geval van die Beperk de straling mannen/vrouwen denk ik dat ze hun leven wel lijden :bdaysmile:
Bye, Maurice
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

"het is ingebeeld" & "het zit tussen de oren" zijn gevaarlijke uitspraken als nadien het tegendeel zou uitkomen

Bij CVS en fybromyalgie werd ook door velen gezegd dat het ingebeeld is, en dat het tussen de oren zit. Mensen werden naar de psychiatrie gestuurd en verbeterden NIET op kwak anti-depressiva. Ze werden er wel suf en obees van, want werken doen deze producten niet, en de oorzaak pakken ze ook niet aan. Het is onderdrukkunde waar jij en ik voor meebetalen door het verplicht opgedrongen sociaal systeem.

Nu de oorzaak van deze ziektebeelden gekend is (zo goed als alle mensen met CVS en fybro hebben chronische lyme), gaan alle nay-sayers zich excuseren voor het verspreiden van onzin, foute diagnoses en foute behandelingen ?

Gaan de naysayers het feit dat veel van deze patiënten nu geruineerd zijn aan eindeloos dokters aflopen die foutief hebben behandeld, compenseren ?
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 05 sep 2014, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ik lees hier vergelijkingen met straling van motoren en uit de kosmos :???:

Ooit van frequentie icm veldsterkte gehoord?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef:Ooit van frequentie icm veldsterkte gehoord?
Uiteraard, maar als BdS alles op een hoop mag gooien mogen wij dat ook.
Bye, Maurice
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef:
Jack Daniels schreef:
In het geval van die Beperk de straling mannen/vrouwen denk ik dat ze hun leven wel lijden :bdaysmile:
Dat is dus exact wat ik bedoel. Als je zo door het leven gaat, is je leven een lijdensweg, want de straling gaat zeker niet verminderen.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

let op dat zijn dat zo een mensen die kakken over de gsmmasten en die terzelfdertijd zitten te kakken dat er slecht bereik is :beerchug:
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:"het is ingebeeld" & "het zit tussen de oren" zijn gevaarlijke uitspraken als nadien het tegendeel zou uitkomen

Bij CVS en fybromyalgie werd ook door velen gezegd dat het ingebeeld is, en dat het tussen de oren zit. Mensen werden naar de psychiatrie gestuurd en verbeterden NIET op kwak anti-depressiva. Ze werden er wel suf en obees van, want werken doen deze producten niet, en de oorzaak pakken ze ook niet aan. Het is onderdrukkunde waar jij en ik voor meebetalen door het verplicht opgedrongen sociaal systeem.
Je spreekt in de voorwaardelijke wijs: ... als... zou. Het tegendeel is nog nooit bewezen. Het zit inderdaad tussen de oren.
CVS zit ook tussen de oren. Bij ons is CVS ook bekend als LT, ofwel Luie Tyfus. Ik ken persoonlijk mensen met CVS. Alleen heel raar dat die CVS plots verdwenen is als ze dingen kunnen doen die ze graag doen zoals naar festivals gaan, helpen met een bbq van Spaans sprekende gemeenschap. Zolang ze moeten (met de nadruk op moeten) werken, hebben ze CVS. En die CVS lijders (of zijn het leiders?) krijgen zo maar eventjes een uitkering van 1000 euro per maand om gene klop te doen. Ze zouden ze beter een schop onder hun gat geven of hun uitkering afnemen. De CVS zal rap verdwenen zijn. En iets wat tussen de oren zit is met geen enkel medicijn te genezen. Lees maar eens de bijsluiter van antidepressiva. Van al die nevenwerkingen word je pas depressief. Ik heb zo een bijsluiter ooit gelezen. Ik had een vriendin die zulke medicijnen nam zonder dat ik er vanaf wist in den beginne. Toen ik dat constateerde krijg zij een vriendelijk verzoek om naar huis te gaan en nooit meer weer te keren. Tegenwoordig is niets zo makkelijk als zeggen: ik heb een depressie of CVS of een burn-out (sinds september erkend als beroepsziekte godbetert) om lekker thuis te blijven en centen te incasseren op de kap van de werkende bevolking. Een bende profiteurs noem ik het.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels: ik leef samen met iemand die CVS & fybro heeft, dus je weet echt niet waarover je het hebt. Deze mensen zien er aan de buitenkant "gezond" uit, maar helaas is de ziekte van Lyme een verschrikkelijke ziekte (de werkelijke ziekte achter de CVS & fybro symptoomlijst), en ik zal niemand mij laten wijsmaken dat deze ziekte en haar ziektebeeld (CVS & fybromyalgie) ingebeeld is, en de claim dat deze mensen niet willen werken is onzin. Ik heb de bewijzen zwart op wit, laboresulaten zwart op wit, en de bron is een professor die in de cirkel zit van o.a. een nobelprijswinnaar.

Mijn wederhelft wil zelfs werken, maar van zodra ze meer dan 980 euro per jaar bijverdiend, is ze 60% van haar rustpensioen kwijt.
Deze mensen worden door de overheid gewoon klein gehouden met een rustpensioen waarmee je het amper redt.
Ook is de ziekte van Lyme in ons apenland niet terugbetaald, terwijl het in de UK wel is.

Dus Jack Daniels, je weet totaal niet waarover je het hebt. Stop met uit te kramen dat deze mensen niet willen werken.

ps: er zijn wel mensen die NIET willen werken en het syteeem naaien. Een van mijn concurrenten in de hifi, een psychiatrisch zieke kerel, leeft van 't riziv en kan niet meer voor een baas werken. Hij heeft een bedenkelijke bijberoepconstructie opgezet om in naam van zijn vrouws bijberoep te kunnen factureren. Deze man trekt nog steeds riziv en zijn vrouw betaalt een belachelijke sociale bijdrage tov de echte zelfstandige (zoals ik).
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 05 sep 2014, 13:03, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

ub4b schreef:
"het is ingebeeld" & "het zit tussen de oren" zijn gevaarlijke uitspraken als nadien het tegendeel zou uitkomen
Oh god. Ik had kunnen vermoeden dat jij hier ging opduiken. Ik neem aan dat je (stichtend?) lid bent van dat clubje aluhoedjes?
(wel straf, in je directe omgeving heb je blijkbaar alle mogelijke ziektes, en professoren, en onderzoekers zitten, in elk mogelijk expertise gebied ter wereld, en nog steeds zijn het userbaser's die je moeten wijzen op de onsamenhangedheden in je post?)

Op de wetenschappelijke argumenten die massa's mensen in je FUD topics (je weet wel, al die andere stralings en EM topics/posts van je.) hebben gegeven ga je nooit in, behalve met onsamenhangend gebrubbel wat uit elkaar valt zodra iemand het onder de loep neemt en , dno, de wetten van de fysica erop toepast?

Hetzelfde is nu dus weer aan het gebeuren met dat clubje selecte mensen die het nodig vinden om weeeeer maar eens de vooruitgang tegen te houden. Er is vooruitgang in het "de 21e eeuw binnenslepen van ons openbaar vervoer", en het eerste wat nodig is, is dat een clubje naysayers de boel gaan saboteren. Ik vraag e dan luidop af of die mensen ooit hun huis uitkomen? Want zowat elk restaurant, cafe, koffiebar, fitness, en winkel heeft intussen wireless accesspoints voor oftewel hun klanten, oftewel hun POS systeem of beide.
En dan zwijg ik nog over reizen naar het buiteland, waar wifi op het OV al langer ingeburgerd is, en waar men dit soort groepjes gelukkig gewoon kan negeren wegens irrelevant.

Hebben ze al een klacht ingediend tegen GPS, Astra, Hotbird, Eutelsat, Iridium, en ale aanverwanten die hun constant vanuit de ruimte bestoken met radiogolven?

En nu mag je weer je favoriete "omg, je bent wel heel erg ad hominem" stukje tekst posten, maar eerlijk gezegd ben ik het zat om constant goeie initiatieven te zien worden afgeschaft door FUD vanuit dezelfde hoek en hetzelfde genre mensen.

*iets over een grot diep onder de grond in groenland*
Laatst gewijzigd door FlashBlue 05 sep 2014, 13:07, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

FlashBlue: ik heb niks te maken met beperk de straling.
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Nééé, niet weer zo'n topic!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
Kunnen we het misschien over die organisatie hebben ipv weer op mekaar's ideeën te hakken aub?
FlashBlue schreef: Op de wetenschappelijke argumenten die massa's mensen in je FUD topics hebben gegeven ga je nooit in, behalve met onsamenhangend gebrubbel wat uit elkaar valt zodra iemand het onder de loep neemt en , dno, de wetten van de fysica erop toepast?
Het is omgekeerd: wetenschappelijke studies die bewijzen dat microgolfstraling schadelijk is (o.a. de peer reviewed studies naar weglekken van calcium uit hersencellen), worden gewoon afgedaan als ALU hoedje theorie.
FlashBlue schreef: Hetzelfde is nu dus weer aan het gebeuren met dat clubje selecte mensen die het nodig vinden om weeeeer maar eens de vooruitgang tegen te houden. Er is vooruitgang in het "de 21e eeuw binnenslepen van ons openbaar vervoer", en het eerste wat nodig is, is dat een clubje naysayers de boel gaan saboteren. Ik vraag e dan luidop af of die mensen ooit hun huis uitkomen? Want zowat elk restaurant, cafe, koffiebar, fitness, en winkel heeft intussen wireless accesspoints voor oftewel hun klanten, oftewel hun POS systeem of beide.
Het gekende argument "hoe kan je nu tegen de vooruitgang zijn". Hetzelfde argument dat ook wordt gebruikt tegen mensen die tegen GGO's zijn. Maar de naysayers hebben nog nooit de kankergezwellen bij ratten gezien die GGO voer werd gegeven. Of GGO's die andere velden infecteren. Of het feit dat GGO's door de natuur niet geconsumeerd worden ...
FlashBlue schreef: Hebben ze al een klacht ingediend tegen GPS, Astra, Hotbird, Eutelsat, Iridium, en ale aanverwanten die hun constant vanuit de ruimte bestoken met radiogolven?
Weet je hoe weinig RF er op zo'n afstand nog doorkomt ? Niet te vergelijken met een wifi access point of indoor GSM mast nabij. Hieruit blijkt alweer dat je niks van RF snapt.
FlashBlue schreef: En nu mag je weer je favoriete "omg, je bent wel heel erg ad hominem" stukje tekst posten, maar eerlijk gezegd ben ik het zat om constant goeie initiatieven te zien worden afgeschaft door FUD vanuit dezelfde hoek en hetzelfde genre mensen.

*iets over een grot diep onder de grond in groenland*
Goed voor wie ? Voor een paar smartphone addicts nog verder te isoleren van de buitenwereld terwijl ze op hun toestel tokkelen. Go get a real life ....
FlashBlue
Erelid
Erelid

Modbreak:
Kunnen we het misschien over die organisatie hebben ipv weer op mekaar's ideeën te hakken aub?
Ik ga, voor mijn eigen goed (en de gezondheid van de andere gebruikers ^^ ), op jouw ONZIN niet meer ingaan (maar vanaf nu kan je rekenen op een report van elke offtopic post van iets over straling of ziekte in eender welk topic dan ook), maar euh als je wilt weten wie niets over RF of straling of EM kent, ga dan even je eigen topics terug lezen, want het blijft allemaal om hetzelfde draaien. :-) (Of lees nog een "studie" erover ^^ )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
FlashBlue: je hebt gewoon geen enkel valide argument. Dus haak je af. Het voorzorgsprincipe heb je duidelijk nog nooit van gehoord of vind het onzin.

Laten we eens louter op jouw argument ingaan:

Je vergelijkt satteliet met wifi. Helaas zit je er volledig naast. Neem een satteliet die op 21.000km hangt. Het signaal verlies maar liefst 182dB van zijn power om zo'n afstand af te leggen. Er schiet nog 1.58489 x 10^-18 over. Bijna niks, want je hebt een schotel nodig om nog iets daarvan iets te kunnen capteren. Dus zelfs al heb je daar een 1000 watt zender zal er nog steeds bijna niks overblijven.

Een 100mW wifi zender waar je enkele meters van afzit, zal veel harder stralen, en je hebt geen schotel nodig om het signaal op te pikken. Het signaal is zo sterk dat je het niet moet bundelen.

In jouw appels met peren vergelijk is het verschil zelf meer dan miljarden .... je zit er dus volledig naast.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 05 sep 2014, 13:32, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid

Modbreak:
Alles wat er te zeggen valt, is door tientallen mensen gezegd in jouw aluhoedje topic over je ingebeelde problemen van je indoor gsm mast.
*report & goodbye* :) :angel:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik wil hier iets algemeen aan toevoegen.
Ik kan me nog een test herinneren, was een paar jaren geleden, maar ik vind het niet zo direct terug.
Het ging hierover :
Men had een GSM mast boven op een flatgebouw geplaatst (de bewoners waren allemaal op de hoogte van het bouwsel). Een aantal weken nadien is men gaan informeren bij de bewoners. Plots had iedereen last van gewrichtspijnen, slapeloosheid, zwakte, hoofdpijn, duizelig enz...
Maar wat was het rare? De mast was niet eens operationeel.
Misschien zegt dit genoeg?
Onderschat niet het 'vermogen' dat er tussen uw twee oren zit.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Ik kan alleen maar beamen dat de menselijke geest tot enorm veel in staat is. Zo reageren deze 'stralingsgevoelige' mensen op een bakske dat blinkende ledjes heeft (maar geen straling uitzendt), en voelen ze zich beter als de ledjes uitgaan. Dit losstaand van het feit dat er in dat experiment in het plafond (als ik het mij goed herinner) een grote hoeveelheid werkende wifi-zenders stond. Helaas is er nog geen zwart-op-wit, ontegenspreekbaar bewijs. Ik hoop alleszins dat we de vooruitgang toch niet te veel er door gaan laten tegenhouden (hier is het wel extreem nutteloos, door de enorme prevalentie van RF overal in de samenleving).

Off-Topic toch nog even vanuit mijn studie reageren op een eerdere stelling hier in de thread. CVS is een uitsluitingsdiagnose en kan dus niets anders (ook geen Lyme, want normaal dient men dit dus eerst uit te sluiten) zijn.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

fryelectro schreef:Ik lees hier vergelijkingen met straling van motoren en uit de kosmos :???:

Ooit van frequentie icm veldsterkte gehoord?
Ah oei, ik had het verkeerd begrepen, ik had niet gedacht dat het een serieus onderwerp/thread was.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Laten we er dan een serieuze topic van maken ...
Ik stel voor dat we discussie over de gevolgen van straling achterwege laten, daar hebben we elders op het Forum een uitgebreid topic over.

Maar over WiFi op de tram:
  • Onafhankelijk of het nu bewezen schadelijk is of niet, zijn er mensen die er blijkbaar gevoelig voor zijn. Ik ben het dan ook met de tegenstanders eens in die zin, dat iedereen gedwongen wordt deze WiFi te ondergaan, indien op alle trans WiFi zou zijn.
    Thuis kan je zelf beslissen of je een DECT gebruikt, WiFi gebruikt, enz ...
    En misschien moeten we inderdaad denken aan de zwakkeren: babys, ongeboren babys, ouderen, electro-gevoelige mensen?
  • De stelling dat nu, overal waar je loopt, onderhevig bent aan WiFi vindt ik niet zo relevant. Voorbijlopen aan een woning, waar binnen een modem/Hotspot staat, is niet vergelijkbaar met een WiFi accesspoint binnen in de gesloten ruimte van een tram.
  • Maar heeft WiFi op de tram nu nog wel zin?
    • 5 jaar geleden zou ik gezegd hebben: Ja. Toen was mobiel internet zeer duur, de snelheden vielen zwaar tegen, en het bereik was ook verre van goed. In zo'n situatie zou gratis WiFi (indien behoorlijke snelheid) een zegen geweest zijn.
    • Vandaag zie ik iedere toerist in Gent rondlopen met zijn smartphone, iphone, ipad. Met andere woorden: zij die onderweg internet willen gebruiken, hebben al lang gezorgd voor mobiel internet (3G/4G). Daarvoor hebben ze de tram niet voor nodig.
    • Wie geen mobiel internet heeft, vindt tegenwoordig - via een netwerk van hotpsots - gemakkelijk internet. Publieke Hotpots, Home - en Fonspots, private netwerken (Cafés, Wok-away, Burgerkings, enz enz
    • Last but not least: welke kwaliteit zal WiFi op de trams hebben? Wat zal de bron zijn? In het beste geval staat er een buitenantenne op de tram met een 4G router. Dat je dan moet verdelen over alle aangelogde gebruikers.
      En overal waar het bereik zal wegvallen (vb tramtunnels, black spots, ...) zal ook de internet verbinding wegvallen?
Als de Lijn geld over heeft voor IT, dan zou ik het liever zien investeren in goede informatie naar de klanten, TV schermen in de tram waar je de haltes en connecties kan zien (real-time), enz ...
Of meer trams, meer comfort, etc ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel, de nmbs heeft hetzelfde wifi probleem (eerst in 2011 met een studie uit 2005 aantonen dat er geen vraag naar was, nu een beetje aanmodderen dat 3g genoeg is), laatst op de trein tussen brussel en leuven niks geen ontvangst gehad, zelfs geen edge. Dusja, de dekking in Belgie (bij sommige providers mogelijk) laat serieus te wensen over.
Of de providers laten roaming toe op mekaars netwerk, of we gaan nog wel effe wifi nodig hebben.

En over CVS en burnouts: als je nog nooit een burnout gehad hebt weet je niet wat dat is, en als je dat al wel gehad hebt dan zal je die mensen geen profiteurs vinden. Zelfde voor CVS.
Dat er profiteurs tussenzitten maakt niet uit; die zitten overal tussen als er een psychische ziekte opduikt. Autisme en asperger doen het op dat vlak ook goed in de rechtbanken enzo, dat laat niet uit dat die dingen wel degelijk bestaan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d: mooi betoog. Alleen ga je voorbij aan het feit dat wifi op openbaar vervoer reeds jaren een feit is en dat er daar totaal geen trammelant rond gemaakt werd. Neem je in Spanje de stadsbus, dan heb je daar overal wifi. De antennes zie je trouwens staan aan kiosken waar sigaretten en/of kaartjes voor tram, metro en bus verkocht worden. Zitten de mensen wezenloos voor zich uit te staren naar hun tablet/smartphone/laptop? Nee, helemaal niet. Hier in dit land mag eigenlijk niks gebeuren of het wordt buiten alle proporties opgeblazen. Nogmaals: vooruitgang is niet tegen te houden, hoewel er altijd, meestal kleine minderheden zullen zijn die deze vooruitgang tegen willen houden. Ik vind het bovendien van de gekke dat je (net zoals met het Zwarte Pieten debat in NL) rekening gaat houden met een paar 100 (honderd) gebruikers terwijl dit initiatief heel waarschijnlijk verwelkomd zal worden door enkele duizenden. Alleen is het zo dat er enkel met die paar honderd rond tafel wordt gezeten en niet met die paar duizend. Democratie? Ja, op zijn Belgisch.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

philippe_d schreef: Maar over WiFi op de tram:
  • Onafhankelijk of het nu bewezen schadelijk is of niet, zijn er mensen die er blijkbaar gevoelig voor zijn. Ik ben het dan ook met de tegenstanders eens in die zin, dat iedereen gedwongen wordt deze WiFi te ondergaan, indien op alle trans WiFi zou zijn.
    En misschien moeten we inderdaad denken aan de zwakkeren: babys, ongeboren babys, ouderen, electro-gevoelige mensen?
Als je aan iedereen moet denken kan je je beter thuis opsluiten, geen wifi, gen tomorrowland, geen sinksenfoor, geen rokers op het terras, geen mening, geen mening, geen mening......
FlashBlue
Erelid
Erelid

philippe_d schreef:Laten we er dan een serieuze topic van maken ...
Ik stel voor dat we discussie over de gevolgen van straling achterwege laten, daar hebben we elders op het Forum een uitgebreid topic over.

Maar over WiFi op de tram:
  • De stelling dat nu, overal waar je loopt, onderhevig bent aan WiFi vindt ik niet zo relevant. Voorbijlopen aan een woning, waar binnen een modem/Hotspot staat, is niet vergelijkbaar met een WiFi accesspoint binnen in de gesloten ruimte van een tram.
  • Maar heeft WiFi op de tram nu nog wel zin?
    • 5 jaar geleden zou ik gezegd hebben: Ja. Toen was mobiel internet zeer duur, de snelheden vielen zwaar tegen, en het bereik was ook verre van goed. In zo'n situatie zou gratis WiFi (indien behoorlijke snelheid) een zegen geweest zijn.
    • Vandaag zie ik iedere toerist in Gent rondlopen met zijn smartphone, iphone, ipad. Met andere woorden: zij die onderweg internet willen gebruiken, hebben al lang gezorgd voor mobiel internet (3G/4G). Daarvoor hebben ze de tram niet voor nodig.
    • Wie geen mobiel internet heeft, vindt tegenwoordig - via een netwerk van hotpsots - gemakkelijk internet. Publieke Hotpots, Home - en Fonspots, private netwerken (Cafés, Wok-away, Burgerkings, enz enz
    • Last but not least: welke kwaliteit zal WiFi op de trams hebben? Wat zal de bron zijn? In het beste geval staat er een buitenantenne op de tram met een 4G router. Dat je dan moet verdelen over alle aangelogde gebruikers.
      En overal waar het bereik zal wegvallen (vb tramtunnels, black spots, ...) zal ook de internet verbinding wegvallen?
Als de Lijn geld over heeft voor IT, dan zou ik het liever zien investeren in goede informatie naar de klanten, TV schermen in de tram waar je de haltes en connecties kan zien (real-time), enz ...
Of meer trams, meer comfort, etc ...
-De lijn heeft geen geld over voor IT, de kosten worden gedragen door Hello Bank.
-Als je overgevoelig bent aan straling, dan blijf je tegenwoordig beter thuis he. Overal (letterlijk overal. Is het niet publiek, dan ist prive voor POS systemen enz...) heb je wifi, overal heb je hotspots, overal heb je gsm straling. Ik ben er trouwens eens benieuwd naar wat er meer straling gaat opleveren, 30 gsm's die in een tram een 3 of 4G verbinding (proberen) te maken op vol vermogen, of diezelfde gsm's die een low power wifi signaal uitzenden icm het AP.

Of het nodig is, dno. Ik gebruik ook nog altijd liever hotspots en public wifi, dan altijd mijn dataconnectie te moeten gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Jack Daniels schreef:@philippe_d: mooi betoog. Alleen ga je voorbij aan het feit dat wifi op openbaar vervoer reeds jaren een feit is en dat er daar totaal geen trammelant rond gemaakt werd. Neem je in Spanje de stadsbus, dan heb je daar overal wifi.
Dat is net wat ik zei: 5 jaar geleden zou ik "JA" gezegd hebben. Toen was het nodig. Nu achterhaald (denk ik)
PS. Het was niet als "betoog" bedoeld, gewoon enkele puntjes in de pro/con discussie (advocaat van de duivel :)).
FlashBlue schreef:Of het nodig is, dno. Ik gebruik ook nog altijd liever hotspots en public wifi, dan altijd mijn dataconnectie te moeten gebruiken.
Hotspots en public wifi: OK, want deze worden met vast internet / voldoende bandbreedte gevoed.
WiFi op de tram is toch niet meer "thetering" van een mobiele dataconnectie? Met alle ongemakken van een mobiele connectie.
Of gaan ze langs de busroute om de 50m een WiFi antenne zetten?
FlashBlue schreef: Ik ben er trouwens eens benieuwd naar wat er meer straling gaat opleveren, 30 gsm's die in een tram een 3 of 4G verbinding (proberen) te maken op vol vermogen, of diezelfde gsm's die een low power wifi signaal uitzenden icm het AP.
Daar heb je een zeer goed punt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja WiFi op Gentse trams bestaat al een tijdje hoor. Eerst waren er nog flyers in de tram, nu niet meer.
Zie topic van mij, 2 jaar terug : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=34762

Telefonie = EDPnet + OVH
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Beperk de straling is gewoon weer een groep die wilt zeveren
De straling die de bewoners van de omgeving van radar installatie van gavere/semmerzake te slikken is weer zwaarder dan die van wifi/hotspots of 3/4G
Daar spreekt niemand over
Wifi op tram, bus of trein is leuk meegenomen maar ik verlang in eerste plaats een goed werkend openbaar vervoer en later komt maar die wifi
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Op de tram is onzin. Hoe lang zit je op de tram? In de trein is een heel ander verhaal. Zowel qua mogelijkheden, als qua reisduur.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Op de Gentse tram is de gemiddelde reisduur van een passagier 17 minuten (4 jaar terug :-))

Telefonie = EDPnet + OVH
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 119 keer

Als ze in hun eerste zin al het woord "elektrogevoelig" gaan gebruiken en inspelen op mensen hun gevoelens door zwangere vrouwen en kinderen bij het verhaal te betrekken... geloofwaardigheid 0,0.

En trouwens, zoals hierboven al gezegd: vergeleken met klassieke GSM signalen is WiFi peanuts. Zet een hotspot in de tram en in plaats van maximum 2W heb je nog maar 100mW per device dat op het internet wil. Als je het mij vraagt biedt zo'n hotspot alleen maar voordelen. Maar dat is natuurlijk te moeilijk om te begrijpen voor mensen die groepjes zoals dit oprichten, die lezen alleen het woord straling en hun kar is vertrokken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

100mw kan voor iemand die last heeft van EHS al veel te veel zijn

sommige types AP geven minder overlast, bvb de Netgear WNDR3700 v2 geeft overlast als je vlakbij staat, bepaalde WRT54GL's kunnen een hele ruimte verpesten zelfs met lage tx pwr, en de repeater uit den action die ook als AP kan gebruikt worden, gaat zo hard dat 10m met een glaspartij ertussen nog steeds irritant aanvoelt. Dat action ding leg ik zelden aan, enkel als ik in de tuin zit.

omdat ik 100% zeker wou zijn dat ik mij geen dingen inbeeld heb ik destijds een stralingsmeter gekocht, op bepaald moment kon ik zeggen wanneer mijn coyote radarverklikker naar het GSM netwerk data stuurde .... we hebben die coyote dan tegen de achterruit geplakt maar dat ging niet echt weg en nu gewoon buitengegooid ... mijn wederhelft controleerde de readout van de stralingsmeter om te kijken of ik er op zat ;) nu ik wist het zelf, gezien 2 seconden nadat ik riep: f*** hij straalt weer, de statusupdate op het scherm van de coyote zag

op skiverlof kon ik betrouwbaar waarnemen dat er vlakbij de WC van onze kamer een wifi stond, gaan navragen en idd, vlak naast de wc was aan de andere kant van de muur een electriciteitskast met een wifi die verbonden was met een powerlan

mensen die deze skill niet hebben kunnen zich onmogelijk inbeelden hoe het voelt om blootgesteld te worden

en ja er zijn altijd fakers of mensen die het zich inbeelden, maar ik kon al sinds kind niet tegen microgolven, en vlakbij de microgolfoven staan kijken naar het schaaltje dat draaide kreeg ik al koppijn van en toen wisten we niks over RF want er was geen internet en kennisverspreiding was op dat punt zeer schaars ... en we zijn destijds nooit banggemaakt dat een microgolfoven gevaarlijk kon zijn, dus neen, het zat niet tussen de oren
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

ub4b: Je kan de wetenschap -en anderen die aan dit symptoom lijden- enorm vooruit te helpen door een test te ondergaan om dit aan te tonen. Je beschrijft hier en in andere threads waarnemingen die eenvoudig in een dubbel-blind test om te zetten zijn. Je moet gewoon de aanwezigheid detecteren, dus geen enorme stralingshoeveelheden zoals Skepp je voorstelde en je stopt van zodra je iets voelt. Eventueel wil ik zelfs vanuit wetenschappelijke interesse helpen om -met een open en analytische geest- een geloofwaardige test op te zetten.

Enkele minuten "last" (of hoe moet je 't omschrijven? pijn?) is een kleine prijs voor erkenning van je symptoom, het helpen van anderen met hetzelfde symptoom, en het helpen openen van een heel nieuw gebied in de wetenschap.

Gelijk of ongelijk hebben of krijgen in dit forum is totaal van ondergeschikt belang.
Graag dit bericht niet negeren of de discussie naast de feiten te sturen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”