Telenet pleit voor wetgeving om Netflix te laten betalen

Nieuws omtrent telecom
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Deze middag is de topman van Telenet nog op de tv geweest i.v.m. hun 'beter en sneller' maken van hun netwerk.Telenet zou blijkbaar van plan zijn Netflix te laten betalen voor gebruik v/d kabel,als ik het goed begrepen heb.

[Mod Edit]
Discussie over netneutraliteit afgesplists van het Netflix topic
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Dat mag niet bij mijn weten. In welk programma was het?
Posted with my Lumia 920 with Tapatalk
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Het zal weer op zijn "Belgisch" zijn. Als enige land zullen we extra moeten dokken ...
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Er is deze middag met geen woord gerept over telenet in het nieuws. Niet op vrt, niet op vtm.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Was te zien op KanaalZ http://kanaalz.knack.be/nieuws/z-nieuws ... 547419.htm en Daar had hij het nieuwe gewenste wetgeving. Nu weten we corrupte Bourgeois daar deed.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

We gaan zij die ervan profiteren ervoor laten betalen... euh... is dat Telenet zelf niet die dankzij diensten als Google en Netflix z'n product aan de consument kan verkopen (die er al moet voor betalen dus). Of wil men in Mechelen van twee walletjes eten ?

Een supermarkt gaat Coca-Cola toch ook geen geld vragen omdat hun omzet erdoor stijgt :bang:
Flup
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 05 maa 2004, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Doet mij denken aan die ex-topvrouw van elektrabel die ook een volkswoede had met arrogante (monopolie ) uitspraken in de media. Op de elektriciteitsmarkt zijn er gelukkig veel mensen die een andere aanbieder hebben gekozen.. Spijtig dat die er niet echt is voor telenet.

Wat voor uitspraken zijn dat nu seg ? Klant dokt (zeer veel geld) om bepaalde snelheid/volume te krijgen .. En nu zouden ze de aanbieders (waarvoor de klanten dergelijke snelheden/volume wensen) ook nog willen laten betalen... Heeft die kerel daar nu echt 2 keer over nagedacht of zijn ze nog arroganter dan ik dacht bij de telenet top?
Ik hoop dat netflix en google zijn activiteiten dan maar niet meer aanbiedt via internet van telenet... Ze zullen daar schoon staan met hun gigahertz netwerk en klanten die geen youtube filmpje mogen bekijken ;)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

fluppie schreef:Deze middag is de topman van Telenet nog op de tv geweest i.v.m. hun 'beter en sneller' maken van hun netwerk.Telenet zou blijkbaar van plan zijn Netflix te laten betalen voor gebruik v/d kabel,als ik het goed begrepen heb.
A la Comcast zeker. Dan kunnen ze met twee vechten op de eerste plek van slechtste bedrijf zowel op vlak van diensten, prijzen als van klantenservice.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Heronic schreef:Er is deze middag met geen woord gerept over telenet in het nieuws. Niet op vrt, niet op vtm.
Ja,sorry ik was er het tv kanaal vergeten bij vermelden,ik had er bij het kijken niet op gelet dat het bij Kanaal Z was :oops: .
Maar dit kan wel gevolgen hebben,het zou wel eens kunnen dat de lancering op Belgie uitgesteld word (of op de lange baan word geschoven??).Telenet heeft al een (belachelijke!!)limiet v/e 150 gb op hun Whop abbo,en zou dan Netflix er nog voor doen betalen ook,omdat hun klanten het grootste deel van die 150 gb bij Netflix zitten.
Afwachten wat de reactie van Belgacom gaat zijn,die hebben onbeprekt bij een groot deel van hun abbo's,en ook bij Scarlet.
Telenet heeft ook geen prijzen vermeld bij hun 'vernieuwd' netwerk,zijn er hier mensen die geloven dat het niet duurder zal worden?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat zal heus niet gebeuren. Nu kunnen ze Netflix niet dwingen voor zoiets te betalen, en zelfs als ze erin slagen om de politieke wereld achter zich te krijgen. Dan nog komt er op 1 maand tijd geen nieuwe wetgeving. Hoogstens kunnen ze wat gaan traffic shapen tegen Netflix(weet niet hoe legaal dit is, en hoeverre hiertegen evt. opgetreden zou worden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

In Amerika betaalt Netflix toch ook aan sommige providers (Verizon, Comcast,..). En daar wordt dit niet beschouwd als een inbreuk op de net neutraliteit. Hoe het in Europa zit weet ik niet.
Helemaal onlogisch lijkt me dit toch ook niet. Als je weet dat netflix en youtube in Amerika op piekmomenten tot 50 - 60 % van het netwerkverkeer uitmaakt. Op die momenten monopoliseren zij als het ware de bandbreedte op het netwerk.
Providers (o.a. Telenet) investeren voor zulke zaken in extra bandbreedte op hun netwerk.
Al die extra onkosten doorrekenen aan klanten die geen netflix abonnement hebben lijkt me toch ook niet eerlijk.

Telenet kennende zullen zij dat wellicht toch doorrekenen in de abonnementskost en de inkomsten van netflix als een extraatje beschouwen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Telenet pleit voor wetgeving om Netflix te laten betalen voor dataverkeer

Volledig artikel hier : http://tweakers.net/nieuws/98145/telene ... rkeer.html
De Belgische provider Telenet pleit voor wetgeving om diensten als Netflix en Youtube te laten betalen voor dataverkeer over zijn kabelnetwerk. De kabelaar wil dat, omdat de diensten nu profiteren van verbeteringen aan het netwerk zonder ervoor te hoeven betalen.

...
Gaan we hier weer het verhaal krijgen van een paar jaar terug, peering enkel betalend, en anders via een overvolle link.

Zo kan ik ook een giganetwerk aanleggen intern, als de oprit mini mini mini blijft.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

een remix van het eweka verhaal ....
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ja, en een klein rekeningske voor userbase ook... trafiek is trafiek :bang:
de koe zegt boe
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als de oprit moedwillig mini mini blijft.

Het begint bij netflix, maar eindigt met een systeem waar alle niet telenet diensten duurder zijn omdat zij meer voor het netwerk betalen? :roll:
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik snap dat het allemaal veel kost, maar ze hebben er toch zelf ook baat bij om een peering aan te leggen?

Hoe meer peers hoe minder dat ge via transit providers moet gaan die een pak duurder zijn (level3, cogent).

Telenet wordt de Comcast van Europa. En daar is absoluut niets positief aan.

Als ik er hinder van ondervind dan stap ik over naar EDP. Het enige dat ik nodig heb is internet.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

€0,02/per post.
Oeps, hang er ook aan. :lol:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

zolang ze bij telenet limieten hebben (zelfs al noemen ze het vrij downloaden), dan hebben ze niets te willen. Je hebt recht waarvoor je betaald
de koe zegt boe
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Zelfs met limieten is dit een zeer duistere praktijk. Waarom Netflix wel en YouTube niet? Die tweede neemt het meeste bandbrteedte in op het moment...

(Netflix heeft al gebogen voor comcast en betaald, maar YouTube is te groot om te kunnen missen dus heeft Google een stok achter de deur. Niemand wilt een internet abonnement zonder YouTube.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Netflix laten betalen voor gebruik van hun netwerk is ook de ideale drogreden om hun eventuele inkomstenverliezen dankzij Netflix te compenseren...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

straks moeten tv-zenders ook gaan betalen, want die belasten hun netwerk ook
de koe zegt boe
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

@TomG
Uiteraard, ze willen hun eigen televisie product verkopen. Ze kunnen het heus niet tegen houden, netflix is gewoon een veel beter en vooral betaalbaarder product.
donneo
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2012, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Een schande dat is het...

Ik ben absoluut voor netneutraliteit. Ik herhaal mijn post van gisteren nog eens.

Het kan niet dat een provider geld vraagt aan Netflix omdat zij veel verkeer veroorzaken. Telenet verkoopt zelf ook digitaal content en op die manier is dat valse concurrentie naar mijn mening.
Als je netneutraliteit strikt toepast is het ook de vraag of Belgacom wel een deel van zijn lijn mag voorzien voor TV. Uiteraard spreken zij van het technisch noodzakelijk zijn hiervan maar ook Belgacom zorgt er op die manier voor dat hun eigen content en verkoop via de dichtgetimmerde decoder bevoordeelt is.

Volgend filmpje maakt het op een grappige manier geweldig duidelijk wat het probleem is...



"Het is niet ondenkbaar dat ook Netflix daar welwillend tegenover staat?" :bang: wie zegt dat Telenet? Ja omdat Telenet het verkeer anders afknijpt en Netflix niet meer werkt. Wat een maffia praktijken!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

telenet netwerk beheer.png
In de video staat er een grafiekje wat mij sterk doet denken aan "netwerkbeheer" maar dan in de extreme "crippling" vorm.

Kijk naar de zwarte lijn, eerst vertragen ze de traffic, zodat de dienst zo traag wordt, dat de aanbieden van de dienst wel moet plooien bij de onderhandelingen.

Dus binnenkort een extra lijntje hier vermelden ?

http://klantenservice.telenet.be/conten ... kbeheer-in
donneo
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2012, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Inderdaad echt ik laat het er niet bij. Als je veel kijkt via de digibox en veel series koopt klagen ze niet zeker...Zware concurrentievervalsing tegenover hun eigen platform.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat Telenet, als commercieel bedrijf, zoiets vraagt, nog tot daaraantoe maar als een wetgever er dan ook nog aan zou toegeven, dan is het hek van de dam.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Telenet wil dat de wetgeving hier in Belgie veranderd! (voor Netflix te kunnen laten betalen)



De Belgische provider Telenet pleit voor wetgeving om diensten als Netflix en Youtube te laten betalen voor dataverkeer over zijn kabelnetwerk. De kabelaar wil dat, omdat de diensten nu profiteren van verbeteringen aan het netwerk zonder ervoor te hoeven betalen

Het voll. art kan men hier lezen:

http://tweakers.net/nieuws/98145/telene ... rkeer.html

[MOD EDIT]
Er bestaat hierover al een discussie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 45#p564323
Posts samengeveogd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Right... eerst met de nodige tamtam verkondigen dat ze de komende 5 jaar hun giga-netwerk (sic) gaan uitrollen, om dan enkele dagen later te zeggen dat ze er niet zelf willen voor betalen. :bang:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Eigenlijk exact hetzelfde dat ze doen met traffic shapen van p2p verkeer. Alleen heeft daar precies niemand echt moeite mee, want het is toch vooral illegale content verspreiding.
Alleen is er niemand om geld aan te vragen om p2p wel snel door te laten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

fluppie schreef:Telenet wil dat de wetgeving hier in Belgie veranderd! (voor Netflix te kunnen laten betalen)



De Belgische provider Telenet pleit voor wetgeving om diensten als Netflix en Youtube te laten betalen voor dataverkeer over zijn kabelnetwerk. De kabelaar wil dat, omdat de diensten nu profiteren van verbeteringen aan het netwerk zonder ervoor te hoeven betalen

Het voll. art kan men hier lezen:

http://tweakers.net/nieuws/98145/telene ... rkeer.html

[MOD EDIT]
Er bestaat hierover al een discussie: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 45#p564323
Posts samengeveogd.
Als telenet een overheid was:

staat verbreedt autostrade bvb van 3 naar 5 rijstroken (tn upgrade van 600mhz naar 1000mhz)
dit trekt automatisch meer verkeer aan, staat verdient meer gezien meer verkeer dus meer inkomsten uit tax op brandstof (telenet verkoopt hierdoor meer abbo's en zwaardere duurdere abbo's), wegentaks en div .... gezien een beter wegennet ervoor zal zorgen dat meer mensen op de baan komen
staat voert ook nog eens rekeningrijden in (=dubbele inkomst)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

telenet is toch altijd grappig op dat vlak...

ze willen dat je betaalt om hun dienst (namelijk, internet beschikbaar maken) te gebruiken,
maar dan willen ze ook steeds dat de redenen waarvoor je op internet wil gaan, moeten betalen...

toont wel aan dat het een amerikaans bedrijf is tegenwoordig, gewoon absurde dingen willen :)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Eean Amerikaans bedrijf die een ander Amerikaans bedrijf tegenwerkt :lol: , Netflix is tenslotte ook een Amerikaans bedrijf.
Kan het nog ironischer?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tja, wanneer Netflix hier uitkomt en het kost bij Telenet meer dan op een ander, dan neem je toch gewoon een abo op de Amerikaanse versie? Met een andere DNS-server (genre unlocator.com), kan je dan naar elke Netflix variant (Amerikaanse, Britse, Nederlandse, Belgische,...) kijken. En je bent waarschijnlijk zelfs een pak goedkoper af.

Op dit moment heb ik een abbo op de US Netflix ($7,99/maand) + jaarabbo unlocator ($49,95/jaar). Komt samen op een maandelijkse kost van +/- €9,3. Wanneer Netflix in België uitkomt blijf ik gewoon waar ik ben. :angel: Moest ik Telenet klant zijn, ik wist wat doen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Netflix gaat 'bij Telenet' niet meer kosten als elders simpelweg omdat Telenet geen 'verdeler' is van Netflix? Netflix is standalone. Maar Netflix zou, als het van Telenet afhangt, moeten betalen aan Telenet om 'snellere' connecties naar hun klanten toe te krijgen (lees: niet geknepen te worden).
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Is er nergens volgens Europa geen regel van netneutraliteit?
Je mag geen legale diensten blokkeren of hinderen ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Maglor schreef:Op dit moment heb ik een abbo op de US Netflix ($7,99/maand) + jaarabbo unlocator ($49,95/jaar). Komt samen op een maandelijkse kost van +/- €9,3. Wanneer Netflix in België uitkomt blijf ik gewoon waar ik ben. :angel: Moest ik Telenet klant zijn, ik wist wat doen.
Hoe werkt dat eigenlijk als je van meerdere Netflix landen wil afspelen, bvb binnenkort regelmatig switchen tussen US en BE ? Moet je dan telkens in je afspeelapparaat de DNS config aanpassen ? Of kan dat iets praktischer ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat hangt ervanaf hoeveel je ervoor wil geven.
Als je al de DNS-adressen kan opsnorren, dan is het gratis maar moet je wel bereid zijn om bv. in je router constant je DNS te switchen.
Bij betalende diensten zoals bv. unblock-us is er een webpage waar je manueel je favoriete Netflix-land kan kiezen.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Tomby schreef:
Maglor schreef:Op dit moment heb ik een abbo op de US Netflix ($7,99/maand) + jaarabbo unlocator ($49,95/jaar). Komt samen op een maandelijkse kost van +/- €9,3. Wanneer Netflix in België uitkomt blijf ik gewoon waar ik ben. :angel: Moest ik Telenet klant zijn, ik wist wat doen.
Hoe werkt dat eigenlijk als je van meerdere Netflix landen wil afspelen, bvb binnenkort regelmatig switchen tussen US en BE ? Moet je dan telkens in je afspeelapparaat de DNS config aanpassen ? Of kan dat iets praktischer ?
Ik log in op de website van unlocator en kan daar het 'land' kiezen. Na heropstarten van de Netflix app op mijn TV toont die dan de respectievelijke content van het land dat ik gekozen heb.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Je kan net zo goed een VPN abo nemen bij privateinternetaccess.com voor 39.95 $...
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 01 sep 2014, 14:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Als tegenreactie zou Netflix en Google (YouTube) geld moeten vragen aan Telenet om hun netwerk niet te blokkeren :)
Laatst gewijzigd door pm 01 sep 2014, 14:15, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”