Aansluiten van Belgacom VPSM kabel aan NTP2007

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
janb1012
Starter
Starter

Hulp gevraagd.
Wij zijn vele jaren geleden overgeschakeld van Belgacom naat Telenet
De telenet kabel is op veschillende plaatsen gerepareerd geweest en loopt na een verkaveling zelfs onder her eigendopm van mijn Buren.
Omdat wij een nieuwe zwaardere en ondergrondse electra kabel gaan ingraven in onze 55 meter lange oprit dachten wij tegelijkertijd een nieuwe Telenet coax kabel te leggen.
De prijsopgave die wij kregen voor de Telenet kabel die in totaal 100 meter lang moest zijn is werkelijk formidabel.
Dit heeft ons doen besluiten om voor TV, Internet en Telefoon over te schakelen naar SNOW via de bestaande Belgacom kabel.
Deze kabel lag jaren lang ongebruikt in de kelder en de antieke aansluitdoos is zwaar beschadigd en onbruikbaar.

Mijn idee was om in de belgacom shop een nieuwe NTP2007 contactdoos te gaan halen en die aan te sluiten voordat de technieker van SNOW komt om zijn spullen te plaatsen en aan te sluiten.
De kabel heb ik een stukje bloot gemaakt en onder de loden en katoen laag vind ik vier draden: Wit(grijs) - Geel - Groen - Rood.
Volgens wat ik in dit forum gevonden heb zou dit een VPSM kabel zijn.
Mijn Vraag:
Hoe sluit ik deze VPSM kabel aan op de NTP2007 contact doos en welke kleur draad moet waar komen?
Bij voorbaat dank voor de hulp.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Indien er nog signaal op de kabel zou kunnen zitten, kan je met een multimeter de 2 geleiders bepalen.
Als ik mij niet vergis een 50 à 55 V wisselspanning indien er Adsl of Vdsl opzit, anders bij enkel klassieke telefonie ongeveer 12 V gelijkspanning.
Ben niet 100 % zeker betreft deze waarden, andere forumleden zijn hier beter van op de hoogte :wink:
Deze sluit je dan aan, ongeacht de polariteit aan het zwarte aansluitklemmen links in de NTP (opbouwmodel).
Wel eerst de eventuele vernis en oxidatielaag wat afkrabben voor goed contact.
Vermijd kortsluiting tussen de actieve geleiders.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Normaal gezien
Paar 1 = Rood/Groen
Paar 2 = Wit/Grijs of Wit-Grijs/Geel

Alle klassieke telefoonlijnen bij RTT/Belgacom hebben 48V gelijkspanning met of zonder xDSL....

Of de lijn binnenkomt op paar 1 of 2 = gissen, voor hetzelfde geld zit er nergens nog spanning op !!
Probeer te testen en te koppelen zoals Lacer aangeeft ....

Indien niets gemeten kan je het volgende ook proberen:
met behulp van de loden kabel = 1 meetpunt aan de loden kabel en 1 meetpunt op, een voor een, de 4 draden
zou kunnen dat je daar wel iets mee meet !
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Laat liever de technieker dit doen, zorg gewoon dat hij gemakkelijk aan de kabel kan.
Alle Snow installateurs zijn verplicht van een NTP2007+TF te plaatsen en je weet niet zeker welk paar ze zullen aansluiten (dus hij zal zowieso terug open moeten).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Uit interesse, wat was de prijsquote van telenet voor het trekken van 100m kabel?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik neem aan dat het enkel om de kabel zelf gaat. PE14 kost retail iets van een 3,5 eur/m, dus voor 100m tikt dat wel aan...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

lacer schreef:Indien er nog signaal op de kabel zou kunnen zitten, kan je met een multimeter de 2 geleiders bepalen.
Als ik mij niet vergis een 50 à 55 V wisselspanning indien er Adsl of Vdsl opzit, anders bij enkel klassieke telefonie ongeveer 12 V gelijkspanning.
Ben niet 100 % zeker betreft deze waarden, andere forumleden zijn hier beter van op de hoogte :wink:
De spanning is dezelfde voor dsl of gewoon telefonie, namelijk 48Volt gelijkspanning;

DSL is gewoon een signaal dat daar bovenop komt.
DSL is hoogfrequent, dat ga niet meten met een gewone multimeter.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Met een goede multimeter van vb Fluke kan je ook de frequentie meten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 13 keer

Ik zou toch opteren van die kabel te leggen, daar het een investering voor het huis, wat je bij verkoop een meerwaarde geeft.

Ook een optie is een voetpad tkast plaatst waar je de Telenet modem in laat plaatsen en met power line adapter of FTP kabel naar binnen. De Telenet modem stop je in een ip65 kastje. En kijkt via TV via Sateliet.

Telenet is kwa techniek de beste oplossing, kwa snelheid zijn xDSL opties geen goede alternatieven. Het enig wat nog beter kan is echte fiber.

Nu je toch aan het graven bent zorg voor voldoende wachtbuizen, zodat later er alsnog kabels getrokken kunnen worden,
Ook de wachtbuizen alleen, geven een meerwaarde aan de woning, stel dat er na de bestrating alsnog gegraven moet worden.

Bij aankoop van een woning zou ik op dat soort details letten.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 13 keer

lacer schreef:Met een goede multimeter van vb Fluke kan je ook de frequentie meten.
indien het een single frequentie is wel, maar wat doe je met pulserende multi cariers ????

Dan heb je aan zo'n flut Fluke meterke ook niks helaas. een sprektrum of beter nog een netwerk analyzer is dan de meest aangewezen meetmethode.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Op dat punt is het al handiger om er een modem aan te hangen en te zien of je een DSL sync krijgt... :wink:

bolleke64 schreef:Ik zou toch opteren van die kabel te leggen, daar het een investering voor het huis, wat je bij verkoop een meerwaarde geeft.

Ook een optie is een voetpad tkast plaatst waar je de Telenet modem in laat plaatsen en met power line adapter of FTP kabel naar binnen. De Telenet modem stop je in een ip65 kastje. En kijkt via TV via Sateliet.

Telenet is kwa techniek de beste oplossing, kwa snelheid zijn xDSL opties geen goede alternatieven. Het enig wat nog beter kan is echte fiber.

Nu je toch aan het graven bent zorg voor voldoende wachtbuizen, zodat later er alsnog kabels getrokken kunnen worden,
Ook de wachtbuizen alleen, geven een meerwaarde aan de woning, stel dat er na de bestrating alsnog gegraven moet worden.

Bij aankoop van een woning zou ik op dat soort details letten.

Dan hoop ik toch dat er vezel komt eerdat TS zijn woning koopt.

En op vlak van techniek: vezel > wireless > kabel > xDSL > IPoAC
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

best toch een wachtbuis steken !

zeker voor fiber is dit handig ....
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je oprit dan toch openligt voor de electra kabel, waarom niet direct een smarttube leggen?
http://www2.rexel.be/nl/.../BGC-21967_I ... ube_NL.pdf

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

je kan altijd meten of er en dsl kaart aan de lijn hangt, hoe denk je dat belgacom techniekers sdsl kunnen uitmeten waar er geen (vn nummer/) telefoon nummer is op aan gesloten
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”